2019-09-08, 03:58
Medlem
bunjackens avatar
Hej min fd jobbarkompis berättade en gång att när hon väl dricker vin så blandar hon alltid ner socker i vinet då hon tycker det smakar godare hon nämnde inte sort eller så på vinet.

Om ni gör likadant som henne

Hur mycket socker tillsätter ni ungefär per liter vin?

Blir vinet godare är det syrligheten ni vill ha bort och i så fall passar sockret särskilt till nån speciell vintyp?

Upplever ni att vinets berusningseffekt slår till annorlunda?

Ni som inte gör så

Späder ni vinet med annan dryck eller på annat sätt ändra på vinet?

Vad anser ni om de som dricker uppsötat vin är det en synd eller bara konstigt beteende?
Citera
2019-09-08, 04:03
Bannlyst
Att blanda alkohol med socker var något det pratades flitigt om på högstadiet, att en vuxen människa skulle hälla socker i sitt vin har jag aldrig hört talas om men åas så finns det fyllkärringar som köper starkaste lägenhetsbråket och spär det med sockerdricka/fruktsoda. .....

Whatever floats her boat.
Citera
2019-09-08, 04:15
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Att blanda alkohol med socker var något det pratades flitigt om på högstadiet, att en vuxen människa skulle hälla socker i sitt vin har jag aldrig hört talas om men åas så finns det fyllkärringar som köper starkaste lägenhetsbråket och spär det med sockerdricka/fruktsoda. .....

Whatever floats her boat.

Hm vet sen var det en som snodde dyra sockertabletter ifrån kemin i högstadiet och söp på 2,25 vet inte vad jag ska tro.

Hur jag dricker akoholen spelar väl roll hur snabbt och hur koncentrerat det är dvs en 50 cl folköl ger mindre promille än en 33 cl ca 5,33% som motsvarar exakt den mängden dock mycket marginellt.

Men socker ger väl endast smak och för den som gillar det ta fler glas och snabbare därav effekten?

Hon sa så i alla fall ca 60 år gammal och dricker 3-5 gånger om året ungefär.
Citera
2019-09-08, 04:15
Medlem
Billigt rödvin och Coca-Cola är en sommarklassiker från ungdomens surfresor till gränsen mellan Frankrike och Spanien... att däremot hälla socker i vin har jag aldrig provat... och så lär det förbli.
Citera
2019-09-08, 05:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej min fd jobbarkompis berättade en gång att när hon väl dricker vin så blandar hon alltid ner socker i vinet då hon tycker det smakar godare hon nämnde inte sort eller så på vinet.

Blir vinet godare är det syrligheten ni vill ha bort och i så fall passar sockret särskilt till nån speciell vintyp?

Ni som inte gör så

Vad anser ni om de som dricker uppsötat vin är det en synd eller bara konstigt beteende?

Vissa viner är ju väldigt bittra så för dom som inte gillar det kan det ju bli godare om man spetsar
till det med socker för att få en skönare balans.
Citera
2019-09-08, 05:45
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElectricLadyland
Vissa viner är ju väldigt bittra så för dom som inte gillar det kan det ju bli godare om man spetsar
till det med socker för att få en skönare balans.

Jasså bittra är inte viner syrliga överlag men nåt bittert kan väl kanske ligga i tex castillo de gredos men inte direkt överdrivet bittert
Citera
2019-09-08, 06:46
Medlem
Cannibalizations avatar
Har blandad ut vin med läsk vid något tillfälle, men jag har inte provat socker. Får ta reda på hur det blir.
Citera
2019-09-08, 12:51
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Ni som inte gör så

Ja, späder ofta vinet med lite vatten, som oftast vitt vin, men också rött faktiskt.
Citera
2019-09-08, 13:33
Bannlyst
Citat:

Ni som inte gör så

Jag gör det inte själv, men det är inget extremt ovanligt.

Sockret ändrar nog inte heller hur alkoholen tas upp i blodet. Kolsyra däremot gör det, så mousserande vin kanske vore en grej om du snabbt vill bli påverkad.
Citera
2019-09-08, 14:16
Medlem
Sinraths avatar
Jag kan tänka mig det är gott i vissa fall, precis som mycket mat man lagar blir lite godare med lite extra socker ofta. Problemet för mig iaf är att jag redan garanterat får i mig för mycket socker även om man låter bli typiska sockerprodukter som godis och juice. Det känns inte värt att spetsa till ett vin som redan är gott med extra socker för det där lilla extra.

Visserligen så kan man unna sig det någon gång bara för prova.
Citera
2019-09-08, 15:12
Medlem
alroberts avatar
gjorde det i ett rosevin som jag tyckte var på tok för torr och tråkig smak, fungerade faktist väldigt bra.. dock gör jag det ju aldrig mer då jag aldrig mer köper det vinet haha, det är ju bara köpa ett gott vin istället
Citera
2019-09-08, 15:16
Medlem
Då gillar man egentligen inte vin eller ÖL...

Varför köper man inte Typ Astozinsano då eller viner som är söta... Eller bara en mörk rom med cola ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in