2019-09-08, 00:37
Medlem
Jag brukade använda fosforsyra förut när toaletten blivit för jävla vidrig .. men nu får jag problem att andas när det reagerar med kalken .. Finns det något medel man kan använda istället? har nog fått nån allergi . Vc-anka är fan kasst, det gör ingenting ..
Vad finns det för professionellla rengöringsmedel .. sånt som bara får säljas till städfirmor brukar funka.
Affärerna hade något som hette röd pri förut .. det va bra som fan .. men något miljöfreak har säkert förbjudit skiten
Senast redigerad av humantoilet 2019-09-08 kl. 00:42.
Citera
2019-09-08, 01:02
Medlem
tandkräm. Det är ju lite slipmedel i tandkräm och det funkar bra att städa toan med och avkalka kalkel
Citera
2019-09-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag brukade använda fosforsyra förut när toaletten blivit för jävla vidrig .. men nu får jag problem att andas när det reagerar med kalken .. Finns det något medel man kan använda istället? har nog fått nån allergi . Vc-anka är fan kasst, det gör ingenting ..
Vad finns det för professionellla rengöringsmedel .. sånt som bara får säljas till städfirmor brukar funka.
Affärerna hade något som hette röd pri förut .. det va bra som fan .. men något miljöfreak har säkert förbjudit skiten

Isättika.
Citera
2019-09-08, 01:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är nog fosforsyra i de flesta proffsmedlen så du får nog se dig om efter något inte fullt så proffsigt. Egentligen funkar vilken syra som helst men det går olika snabbt. Prova ättika eller citronsyra.
Citera
2019-09-08, 01:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Isättika.
Och var får man tag på det? Det finns ingen anledning att göra sig omaket att köpa ren ättika i fast form när det ändå ska hällas ner i vatten, 24-procentig lösning som finns i vilken matvarubutik som helst duger fint. Möjligen att man skulle försöka geléa det så det sitter kvar bättre på sidan i muggen men jag vet inte vilket ämne som är bäst för det, man vill ju inte koka ättika för att lösa gelatin eller potatismjöl, då luktar det nog satan i köket.
Citera
2019-09-08, 01:23
Medlem
Citat:

Du kommer förstöra toalettstolen. Och det går snabbt.
Citera
2019-09-08, 01:29
Medlem
Lekbarns avatar
Jag har i stort sätt samma problem, har emaljerat kakel i badrummet som är sjukt kalkigt och förstår inte hur jag ska få bort det då emaljeringen reagerar och blir skadat utav många rengöringsmedel
Citera
2019-09-08, 01:34
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrarson
tandkräm. Det är ju lite slipmedel i tandkräm och det funkar bra att städa toan med och avkalka kalkel
Tandkräm är toppen att använda och det luktar fräscht också.
Citera
2019-09-08, 01:36
Bannlyst
Ni som inte nöjer er med en WC-anka eller Ajax Badrumsspray, städar ni bara varannan månad eller vad är det frågan om?

Jag städar i toaletterna 1-2 gr/vecka häller i en deciliter Klorin när jag sticker iväg på morgonen.... när jag kommer hem på kvällen så kör jag i lite WC-anka och borstar ur, skinande rent resultat på under minuten.
Senast redigerad av SpelaInteTuff 2019-09-08 kl. 01:42.
Citera
2019-09-08, 01:59
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:

Röd Pri finns fortfarande, så det är inte förbjudet. En del butiker har något som heter Kalkosan, och är samma sak. Fosforsyra och citronsyra.
Citera
2019-09-08, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Röd Pri finns fortfarande, så det är inte förbjudet. En del butiker har något som heter Kalkosan, och är samma sak. Fosforsyra och citronsyra.

Tips: Om jag är iväg på en längre semester så brukar jag kasta i en maskindisktablett i stolarna när jag kommer hem och låta dra någon timma eller två innan jag går på med borsten.
Citera
2019-09-08, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och var får man tag på det? Det finns ingen anledning att göra sig omaket att köpa ren ättika i fast form när det ändå ska hällas ner i vatten, 24-procentig lösning som finns i vilken matvarubutik som helst duger fint. Möjligen att man skulle försöka geléa det så det sitter kvar bättre på sidan i muggen men jag vet inte vilket ämne som är bäst för det, man vill ju inte koka ättika för att lösa gelatin eller potatismjöl, då luktar det nog satan i köket.

Ja kanske det. Isättika finns på apoteket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in