Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Orkar psykopater genomföra långa utbildningar tidigt i livet? Jag tänker att de som kan vara akademiker och psykopater har utbildat sig lite senare, då de flängt runt hit och dit i ungdomen. Sen passar de inte in någonstans, men med liten läsförmåga kan de ta sig fram ändå och bli något akademiskt. De får dock ingen anställning, utan måste öppna eget. Där tror jag att man hittar psykopater. KL har ju ändå inordnat sig i ett system. Det skulle aldrig en psykopat kunna göra, eller? Den undviker allt arbete så långt möjligt, tar genvägar?
Stämmer in bra på den gängse psykopaten som du skriver. Är ofta en ”myt” att dessa individer är högt utbildade och ”översmarta” då de ofta har mycket svårt att inordna sig i ett system likt utbildningsväsendet. Det uppstår ofta för många situationer i vilka en äkta psykopat skulle ha svårt att acceptera och inrätta sig i. De får problem i utbildningsvärlden med sin världsbild av att vara ”lite bättre än alla andra” och sitt behov av att alltid ha rätt. Grupparbeten där man tex skall diskutera ett ämne brukar inte vara deras starka sida. Likväl som de har svårt att ha ett jobb där någon annan ställer krav på hur och när arbetet skall utföras.
Under alla mina år i psykiatrin har jag endast träffat på enstaka individer som kan klassas som riktiga psykopater, dvs total avsaknad av empati och förståelse för vad detta innebär. Ingen av dessa fungerar ute i samhället och sitter ofta inne mycket långa tider. Psykopati i ren form är en ovanlig diagnos i sig och ofta kopplad till någon annan form av störning.
Många med hög utbildning och framgångsrika positioner kan ha vissa psykopatiska drag (empatirubbningar, överdriven tro av att ha rätt och veta bäst, maktfullkomlighet etc) men utan att klassas som ”riktiga” psykopater.