Citat:
Ursprungligen postat av
Abbaslutfisk
Du överdriver tycker jag, Bianca har 10000% rätt till sin bild av sin barndom, P kan bara inte hantera det att Bianca upplever vissa saker som jobbigt. Det är sjukt taskigt av P och egoistiskt det håller jag med om. Så iofs det ligger mycket i det du säger men jag kan till liten del förstå P med då hon är mamma och säkert har hjälpt Bianca massor och känner sig underskattad. Men hon måste acceptera Biancas bild av sin uppväxt det är helt sant. Även om hon inte håller med. Väldigt komplicerad relation tror jag.
Jag förstår vad du säger och jag håller givetvis med dig också. Jag tror självklart inte att P har dessa tendenser för att hon vill vara elak, nu är jag inte mamma själv. Samtidigt är ett sånt där uttalande som "hon kommer förstå när hon själv blir mamma" väldigt skevt. Och så säger varenda morsa om ALLT som någon slags ursäkt och guds-allsmäktighet.
(Jag har sagt "om jag skulle ha kids skulle jag aldrig curla dem eller skjutsa dem överallt!" "Lilla vän, vänta du bara tills du har dina egna barn" så det gäller inte bara P och denna situation utan varenda förälder där ute är sådär...)
Jag försöker inte vara elak mot P, men jag reserverar mig lite också efter hur jag skriver. Jag kanske låter elak, men jag har vuxit upp med en otroligt egotrippad mamma själv med väldiga martyrkomplex som hon inte märker/vet om själv så jag kanske tar Biancas parti mycket för jag vet PRECIS hur hon känner i sådana här diskussioner. Jag har varit precis så "gapig", "egoistisk", "elak", "bortskämd" som Bianca - men det är inget av det. Det är REN frustration för att ens förälder vägrar att lyssna/förstå och sitter där på sina höga hästar.
P är fantastisk på så många sätt, och jag kan inte förstå vad hon gått igenom, och hon vill säkert skydda B egentligen, men det blir bara lite fel.