2019-09-07, 22:15
Medlem
Lavas avatar
Hej!

Finns här några läkare?
Efter att ha följt en sjukskötersketråd på "Arbetsliv och arbetsmarknad" framkom ett envetet påstående om att läkare anser:

1. Att det är bättre med sjuksköterskefri arbetsmiljö och att de helst bara arbetar med uskor.
2. Att det inte är någon större kompetensskillnad mellan ssk/uskor.
3. Exempelcitat:

"Undersköterskorna över lag är bättre på rent patientomhändertagande, mer läraktiga, har lättare att ta order och sköter jobbet utan administrativa idéer. De har inte huvudet fullt av griller från senaste. ”omvårdnadsutbildningen”
Läkare som får välja skulle aldrig välja att jobba nära en sjuksköterska om det finns möjlighet att få jobba med och lära upp en undersköterska som assistent"

Diskussionen hittar ni här:
(FB) Dagens nyexade sjuksköterskor klarar inte av högskolestudier. Litar ni på vården?

Jag blev uppriktigt nyfiken efter att tagit del av dessa ganska fräna påståenden.
Finns här några läkare som kan bekräfta eller dementera utifrån sitt eget nätverk och korridorsnack, hur ligger det till i landet?
Är sjuksköterskorna överflödiga och skulle sjukvården må bra av att de byttes ut av uskor?
Citera
2019-09-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Hej!

Finns här några läkare?
Efter att ha följt en sjukskötersketråd på "Arbetsliv och arbetsmarknad" framkom ett envetet påstående om att läkare anser:

1. Att det är bättre med sjuksköterskefri arbetsmiljö och att de helst bara arbetar med uskor.
3. Exempelcitat:

"Undersköterskorna över lag är bättre på rent patientomhändertagande, mer läraktiga, har lättare att ta order och sköter jobbet utan administrativa idéer. De har inte huvudet fullt av griller från senaste. ”omvårdnadsutbildningen”
Läkare som får välja skulle aldrig välja att jobba nära en sjuksköterska om det finns möjlighet att få jobba med och lära upp en undersköterska som assistent"

(FB) Dagens nyexade sjuksköterskor klarar inte av högskolestudier. Litar ni på vården?

Jag blev uppriktigt nyfiken efter att tagit del av dessa ganska fräna påståenden.
Finns här några läkare som kan bekräfta eller dementera utifrån sitt eget nätverk och korridorsnack, hur ligger det till i landet?
Är sjuksköterskorna överflödiga och skulle sjukvården må bra av att de byttes ut av uskor?

Det där uttalandet är överdrivet. Det finns ssk som gör väldigt bra jobb där ute och är jättebra att arbeta med. Kan dock säga att jag inte ser någon större kompetensskillnad mellan usk och ssk när de jobbat ett tag i de flesta fall.

Det är oftast individen, inte titeln som avgör vem som är bäst och jag måste tyvärr medge att uskor generellt sätt är mycket trevligare att arbeta med än de nya snofsiga sskorna.
Citera
2019-09-07, 22:36
Medlem
Hajlajfs avatar
Det är personberoende. Har man som läkare en ssk som inser sin roll i att utföra det läkaren tror är bäst och i andra hand komplettera läkaren utan att för den delen gå i klinch med honom så fungerar det utmärkt.
Har man däremot en ssk som ifrågasätter allt man gör och suckar över "aha nu säger han att vi ska ta tempen 4 gånger dagligen" då orkar man inte.
Citera
2019-09-07, 22:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej!

Finns här några läkare?

3. Exempelcitat:

Det där låter som skitsnack. Sjuksköterskor har flera år på universitetet och är välutbildade. Undersköterskor är som vilken kommunalarbetare som helst.
Citera
2019-09-07, 22:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Det där uttalandet är överdrivet. Det finns ssk som gör väldigt bra jobb där ute och är jättebra att arbeta med. Kan dock säga att jag inte ser någon större kompetensskillnad mellan usk och ssk när de jobbat ett tag i de flesta fall.

Det är oftast individen, inte titeln som avgör vem som är bäst och jag måste tyvärr medge att uskor generellt sätt är mycket trevligare att arbeta med än de nya snofsiga sskorna.

Tack för svar!

Du skriver om "de nya snofsiga sskorna", betyder det att du uttalar dig om de som examinerats i samband med att det de senaste sex åren uppstått en akut ssk-brist?
Ssk är ju betydligt fler än så menar jag.

Utöver har jag svårt att förstå hur kompetensskillnaden kan bli otydlig, vad talar vi om, sjukhusmiljö?
Detta är alltså utbildningsplanen för en uska och när det gäller Komvuxutbildningen så är den öronmärkt för mena, vilka i regel inte klarar av språkförståelsen när de är klara:

Undersköterska, 1500 p | Vård och omsorg
Undersköterska – en säker väg till jobb!
Undersköterska är ett bristyrke och en vård och omsorgsutbildning är en säker väg till jobb. Detta är en yrkesutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. Du får den kompetens som krävs för att jobba inom vård och omsorg.

Om utbildningen
Utbildningen är indelad i en grundläggande del (bas) samt fyra valbara fördjupningsmoduler. Baspaketet innehåller grundläggande ämnen. Därefter väljer du en av fyra inriktningar: äldreomsorg, hälso- och sjukvård, psykiatri eller funktionsnedsättning/stödassistent.

Undersköterskeutbildningen består av lärarledda lektioner, handledning, lärarande via vår lärplattform, workshops, föreläsningar och praktik (APL). Vi samarbetar med representanter från arbetsmarknaden i våra yrkesutbildningar. Utbildningen anpassas utifrån arbetsmarknadens kompetensbehov.

För att göra undervisningen flexibel och individanpassad används vår lärplattform där kurserna finns upplagda. På lärplattformen finns studiematerial, instuderingsfrågor och övningsuppgifter.

Utbildningen är betygsgrundande på gymnasienivå.
Du kan även komplettera din utbildning med Svenska 1, Svenska som andraspråk 1 och Samhällskunskap.

Vilka kurser ingår?
Undersköterska bas, 950 p
Hälsopedagogik (HALHAL0) 100 poäng
Medicin 1 (MEDMED01) 150 poäng
Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0) 100 poäng
Psykologi 1 (PSKPSY01) 100 poäng
Psykiatri 1 (PSYPSY01) 50 poäng
Specialpedagogik 1 (SPCSPE01) 100 poäng
Vård- och omsorgsarbete 1 (VÅRVÅR01) 200 poäng
Vård- och omsorgsarbete 2 (VÅRVÅR02) 150 poäng

Fördjupning funktionshinder, 300 p
Friskvård och hälsa (HAAFRI0) 100 poäng
Socialpedagogik (PEASOC0) 100 poäng
Specialpedagogik 2 (SPCSPE02) 100 poäng

Fördjupning Hälso- och sjukvård, 300 p
Akutsjukvård (SJUAKU0) 200 poäng
Medicin (MEDMED02) 100 poäng

Fördjupning psykiatri, 300 p
Psykiatri 2 (PSYPSY02) 200 poäng
Samhällsbaserad psykiatri (PSYSAM0) 100 poäng

Fördjupning äldreomsorg, 300 p
Vård och omsorg vid demenssjukdom (GERVÅR0) 100 poäng
Äldres hälsa och livskvalitet (GERÄLD0) 200 poäng

Fria tillval
För att bli diplomerad enligt Vård och omsorgscollege krävs att du läser 1500 poäng.
Förutom basblock och fördjupning läser du då till kurser upp till 1500 poäng.
Du väljer fritt mellan ett urval av kurser, t ex

Lindrande vård, (SJULIN0), 100 poäng. Förkunskapskrav: Vård- och omsorgsarbete 2 och Medicin 1
Hemsjukvård, (SJUHEM0), 100 poäng. Förkunskapskrav: Vård- och omsorgsarbete 2 och Medicin 1
Rättspsykiatri, (PSYRÄS0), 100 poäng. Förkunskapskrav: Psykiatri 2
Vårdpedagogik och handledning, (PEAVÅD0), 100 poäng
Kost, måltid och munhälsa, (HAAKOS0), 100 poäng
Gymnasiearbete

Ingår praktik i utbildningen?
Ja, APL (arbetsplatsförlagt lärande) ingår i utbildningen. Där får du möjlighet att omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken. Minst 15% av utbildningstiden genomförs som APL.
Citera
2019-09-07, 22:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Det är personberoende. Har man som läkare en ssk som inser sin roll i att utföra det läkaren tror är bäst och i andra hand komplettera läkaren utan att för den delen gå i klinch med honom så fungerar det utmärkt.
Har man däremot en ssk som ifrågasätter allt man gör och suckar över "aha nu säger han att vi ska ta tempen 4 gånger dagligen" då orkar man inte.

Har det verkligen med titeln att göra, inte oförmågan att samarbeta?
Citera
2019-09-07, 22:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf

Håller med. Men det är rätt sällan SSK gör "jobbet", exempelvis att ta tempen. Oftast USK.
SSK är enligt mina erfarenheter ungefär som en förman som leder och fördelar själva vårdarbetet.
SSK är legitimerade, men i reell kompetens jämfört USK, i alla fall gällande patienthandhavandet, ligger SSK oftast "i lä"..

SSK är "förmän" i princip. Patient möter mest USK.
Citera
2019-09-07, 22:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det där låter som skitsnack. Sjuksköterskor har flera år på universitetet och är välutbildade. Undersköterskor är som vilken kommunalarbetare som helst.

Lite så.
Faktum är att uska är en yrkesutbildning på gymnasial nivå, precis som
Frisör
Barn och fritid, barnskötare
Bygg och hantverk
El och industriteknik
Fordon och transport
Hotell och restaurang
Naturbruk och trädgård
VVS och fastighet
Vård och omsorg, usk

Om det inte finns en tydlig skillnad mellan usk och ssk så är det något som är riktigt fel.

Diskussionen är intressant och påminner en hel del om den mellan djursjukskötare och djur(sjuk)vårdare.
Citera
2019-09-07, 22:57
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Textvägg

Framförallt de som kommit de senaste åren har i stor utsträckning attitydproblem. De kurser de läser på sitt program betyder inte någonting alls om de inte lär sig något de kan applicera. Pedagogik etc. är i stor utsträckning saker du lär dig på jobbet inom ett par månader och utvecklas i kontinuerligt, alltså flumm.

Jag är sen tidigare leg. fysioterapeut och var med som SI-ledare för sskor och de lär sig nerdummad fysiologi, anatomi och sjukdomslära som många hade problem med att förstå, åtminstonde på den tiden.

Mitt problem är dock inte att de inte är de mest välutbildade människorna inom vården, utan den attityd som blivit extra vanlig. Inser de att de är läkarens assistent och är sammarbetsvilliga är de oftast inga problem.

Det är oftast på sjukhus det blir jobbigt. När jag jobbade på korttids som fysio tyckte jag mest läkaren var överflödig och där kunde sskor verkligen skina i vissa fall.
Senast redigerad av Svidden 2019-09-07 kl. 23:03.
Citera
2019-09-07, 22:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Lite så.
Faktum är att uska är en yrkesutbildning på gymnasial nivå, precis som
Frisör
Barn och fritid, barnskötare
Bygg och hantverk
El och industriteknik
Fordon och transport
Hotell och restaurang
Naturbruk och trädgård
VVS och fastighet
Vård och omsorg, usk

Om det inte finns en tydlig skillnad mellan usk och ssk så är det något som är riktigt fel.

Diskussionen är intressant och påminner en hel del om den mellan djursjukskötare och djur(sjuk)vårdare.

Kräver usk att man har gått vård och omsorg då? Det var mer än jag visste i så fall.
Citera
2019-09-07, 23:05
Medlem
Läkare tror jag oftast att de är störst, bäst och vackrast. Så att de gillar undersköterskor som inte kommer med idéer eller säger emot förvånar mig inte ett dugg.

Sen att läkaren sitter och googlar symptom så fort patienten gått ut är en annan sak .
Citera
2019-09-07, 23:09
Medlem
Sumegs avatar
Tycker att det oftast funkar bra med ssk men visst märks tendensen att de kan vara lite uppblåsta, särskilt de som är nya. Uskor är oftast guld att jobba med. Rollerna är tydliga, vilket jag tror att båda uppskattar.

Märker stor skillnad mellan manliga och kvinnliga ssk. Manliga ssk är oftare lösningsfokuserade - "jajamen, det är lite trångt på avdelningen men visst kan vi skohorna in denna pat, det fixar vi. Vi kan greja det där med katetern också". Kvinnliga ssk: "jahaa.... Är du säker att den här patienten ska ligga på den här avdelningen? Har du fått godkänt av läkare X? Vi har faktiskt överrapportering nu, du får ringa tillbaka om 30 minuter... Vi har faktiskt inga lediga platser, även om det ser ut så i systemet." Etc etc etc.

En lustig sak: ssk ska vara experter på omvårdnad. Men vad arbetar de med? Ffa medicinutdelning och dokumentation, skulle jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in