Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
Ok,
om makarna Palme passerat över Sveavägen vid busshållplatsen, inte vid övergångsstället, passerar de ändå La Carterie som låg mitte mellan tobaken och frisören.
https://i.ibb.co/4YGqbMw/LA-CARTERIE.jpg
Men det ändrar inte det viktigaste, som är att de
inte mötte Fauzzi vid La Carterie butiken
"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."
källa: Gärningsmannaprofilen s. 97
Nästa tre scener är,
1. Morelius
"ser två personer komma gående på trottoaren på Svevägen östra del i riktning mot Sergels torg. Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån" (FUP 356)
2.
"På vägen upp mot Kungsgatan går det tre personer framför Björkman som ser ut att vara i sällskap med varandra" (FUP 104)
3. "
Strax, eller i samband med att skotten föll så hade Svensson också i förbigående lagt märke till en man i blå jacka som hade, som han uppfattade, kommit gående efter de tre personer som han tidigare beskrivit. När skotten föll hade mannen liksom ryggat till och liksom tagit skydd i en port" (FUP 294)
Fauzzi såg en man i blå jacka komma gående efter
två personer och att mannen i blå jacka efter skotten var i en port. Varför ser Fauzzi, Björkman gående efter
två personer, medan Svensson ser Björkman, gående efter
tre personer ?
När nu den saken är utredd måste jag passa på att ge dig en eloge för att du är bra på att plocka fram bilder. Den bilden hade jag aldrig sett.
Dock tycker jag inte att det finns något som talar emot att de sneddat vid övergångsstället, även om LP inte minns om det var före eller efter AF kyrkogata.
Det behöver naturligtvis inte heller ha varit den exakta platsen för mötet med NF, men jag tycker inte att det finns någon egentlig anledning att tro att det kan röra sig om några större felmarginal er.
Att Anders B skulle ha befunnit sig så långt norrut tycker jag skulle vara ytterst konstigt, men jag vet att Wall, Borgnäs och även Åsgård/Olsson har det som huvudhypotes.
Ingen har kommit med en vettig förklaring som kan hitta stöd i Anders B:s vittnesmål, och sådant öppnar ju upp för diverse spekulationer.
En variant är att säga att mötet ägde rum tidigare, och då har vi ju antingen ett ännu längre mötesscenario som drar upp över minuten, eller om man vill göra det enkelt för sig kan man placera NF på mordplatsen i skottögonblicket.
För egen del lutar det åt att det var en helt annan person som gick bakom, dock inte gm.
Det intressanta med LN:s historia är i så fall att han ser fyra personer passera, men när han tittar söderut mot busskuren är endast de två första kvar på den trottoaren.