Citat:
Ursprungligen postat av
att
Din tes låter mycket plausibel. Jag skulle sätta en slant på att du har rätt.
Tog en titt på diskussions-sidan till wikipedias Bo Balderson-artikel, hittade det här inlägget:
BB's identitet!
Interviewet i SvD fra 2008 er faked da den virkelige forfatter på dette tidspunkt var død! Svarene er dog gode nok når man kender den rigtige forfatter; med "gode nok" mener jeg at de er plausible, hvis forfatteren alså havde levet på dette tidspunkt. Jeg læste ikke "Statsrådet och döden" før ca. 1973, men da blev jeg straks klar over hvem, der dækkede sig under pseudonymet. Jeg havde nemlig tidligere læst et "værk" som forfatteren havde skrevet i eget navn. Sprogbehandlingen afslører ham, hvilket jeg senere har fået bekræftet via computeranalyse. Jeg besluttede mig for ikke at afsløre ham, da det formentlig ville have ødelagt forfatterens lyst til at skrive flere bøger. Der er nok en særlig grund til at forfatteren er mest glad for sit første "værk". Udover at det er en "pusseldeckare" i almindelig forstand, så rummer bogen en ganske særlig pusselbid i bogens første sider, hvor han faktisk afslører det meste af sit virkelige navn, lad os bare sige et sted mellem 70 og 80 % af navnet!
Jeg vil heller ikke her afsløre BB's identitet, men man er da velkommen til at gætte. Hvad jeg ved, har den virkelige forfatters navn ikke været nævnt i pressen. Jeg ved jo ikke om der er andre læsere end mig som kender forfatterens identitet, men årsagen til at den ikke er kendt er formentlig at forfatterens andre "værker" er i en helt anden genre, og desuden meget lidt spredte. Det er ikke særlig sandsynligt, at dem der har læst hans andre "værker" overhovedet læser detektivromaner!
Jeg vil nok på et tidspunkt udgive en lille essay om hvordan jeg fandt ud af hvem Bo Balderson var.
Venlig hilsen Jxxx Lxxxxxx, Hillerød Danmark
5 augusti 2016 kl. 22.21 (CEST)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Bo_Balderson
(Namn och adress till den som skrivit inlägget har jag maskat/tagit bort.)
Lite intressant ändå. Blir sugen på att läsa om "Statsrådet och döden" för att se om det går att hitta svaret som dansken påstår sig ha gjort. Vad tror du om det här?
Det här är
inte det rätta tillvägagångssättet, tror jag; alltför många har hittills hävdat sig kunna identifiera en känd författare bakom pseudonymen genom den här typen av språkstilsteorier med resultatet att de flesta samtida författare någon gång utpekats som Balderson.
Vad man missar är att fler än en har samma språkbruk och att författare medvetet eller omedvetet påverkas av varandra. Även Baldersons gammaldags och genomkorrekta språkbehandling varierades under seriens gång. Efter hand introducerade han excentriska uttryck såsom "saftkobbel" vilket han bör ha fått någonstans ifrån, inte osannolikt en annan författare.
Detta är inte en tillförlitlig metod alls ehuru säkert skojig att sysselsätta sig med (uppenbarligen t o m för danskar).
Det som gav vid handen Sjöbergsspåret var en helt annan - och mycket effektivare - metod än jämförande litteraturstudier: journalisten Jörgen Blom på AB studerade Bonniers utbetalningar och kom så denna vägen fram till den okände Sjöberg. Därefter uppdagades en rad kopplingar mellan såväl denne som tvillingbrodern och böckernas miljöer, regeringskansliet och inte minst Irland dit Sjöberg emigrerade efter att ha förhört sig hos irländska myndigheter om immigrationsmöjligheterna
användades namnet Balderson!
(Textstilsprovsmetoden liknar litet dålig jämförande språkforskning; vem som helst kan tycka att t ex japanska och koreanska förefaller vara "genetiskt" besläktade mot bakgrund av påfallande överensstämmelser i fonologi, morfologi och syntax men går man på djupet ser man två helt obesläktade språk i och med att respektive medärvt ordförråd inte kan påvisas ha ett gemensamt ursprung.)