2019-09-07, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant fall det här.

Är det bekräftat att han sköts med en 22:a? Av beskrivningen hur han sköts, mängden kulor, att han träffades både i huvudet och i bålen, men ändå överlevde och var talbar tyder mycket på att det var en 22:a som användes.

Tycks ha spritts än myt på Flashback att det är ett vapen som yrkesmördare gärna använder, då de låter mindre och ändå är "effektiva". Jag skulle vilja säga att själva begreppet yrkesmördare är en myt. Något som kommer sprunget ur james-bond filmer och Hollywood. Skulle gissa att inte ens en promille av alla mord begås av yrkesmördare, inte ens beställningsmorden. I det här fallet har väl någon kriminell klåpare till smågangster anlitats. Han har använt det han kommit över. 22LR har så dålig skottverkan att man måste träffa vitala organ för att nå effekt snabbt. Hjärta (mellan revbenen), halspulsåder etc. Sannolikheten att det hela slutar med grav invalidisering är högre än att offret dör. Hade skytten använt sig av en 44 magnum hade offret dött på fläcken. Ingen överlever ett skott i huvudet med en sådan mellan ögonen. Lasermannen använde en 22LR och hur många sköt han? Var väl cirka 10 pers och bara en dog. Jag skulle säga att det är jävla bullshit det där att en pistol i 22LR är ett bra mordvapen, visst det går att döda med, men man kan döda en person genom att från 10 meters håll kasta en gatsten i huvudet på någon också. Det ska bara till en stor portion tur.

Jag tycker det låter som en jävla amatör som varit framme. Troligen någon pundare.
Citera
2019-09-07, 08:22
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant fall det här.

Är det bekräftat att han sköts med en 22:a? Av beskrivningen hur han sköts, mängden kulor, att han träffades både i huvudet och i bålen, men ändå överlevde och var talbar tyder mycket på att det var en 22:a som användes.

Tycks ha spritts än myt på Flashback att det är ett vapen som yrkesmördare gärna använder, då de låter mindre och ändå är "effektiva". Jag skulle vilja säga att själva begreppet yrkesmördare är en myt. Något som kommer sprunget ur james-bond filmer och Hollywood. Skulle gissa att inte ens en promille av alla mord begås av yrkesmördare, inte ens beställningsmorden. I det här fallet har väl någon kriminell klåpare till smågangster anlitats. Han har använt det han kommit över. 22LR har så dålig skottverkan att man måste träffa vitala organ för att nå effekt snabbt. Hjärta (mellan revbenen), halspulsåder etc. Sannolikheten att det hela slutar med grav invalidisering är högre än att offret dör. Hade skytten använt sig av en 44 magnum hade offret dött på fläcken. Ingen överlever ett skott i huvudet med en sådan mellan ögonen. Lasermannen använde en 22LR och hur många sköt han? Var väl cirka 10 pers och bara en dog. Jag skulle säga att det är jävla bullshit det där att en pistol i 22LR är ett bra mordvapen, visst det går att döda med, men man kan döda en person genom att från 10 meters håll kasta en gatsten i huvudet på någon också. Det ska bara till en stor portion tur.

Jag tycker det låter som en jävla amatör som varit framme. Troligen någon pundare.

Tror heller inte att det är en torped, snarare nån som som personligen har något emot BO som tänkt hota BO och det spårar ur i porten.
Citera
2019-09-07, 08:33
Avstängd
Det finns väldigt bra tidsangivelser för brottet - man vet att bilen är en Svart Suv o vittnena
borde kunna peka ut fabrikat o utseendemodell - OM nu mördaren inte gömmer bilen i City
eller är cool nog o sätter sig på ett fik några timmar sååå

BORDE BILEN KUNNA HITTAS VIA TJYVSKATTEKAMERORNA - det kan INTE
finnas sååå många svarta suvs av den modellen under ett begränsat antal minuter
o man kollar detta genom att vid samma tid dagen efter köra mot Tjyvskattekamerorna
både normalsakta o så fort som vid den tiden på dygnet är möjligt - detta plus/minus 2 minuter
o baserat på detta kollar man alla bilar som passerar Tjyvskattekamerorna
Citera
2019-09-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det finns väldigt bra tidsangivelser för brottet - man vet att bilen är en Svart Suv o vittnena
borde kunna peka ut fabrikat o utseendemodell - OM nu mördaren inte gömmer bilen i City
eller är cool nog o sätter sig på ett fik några timmar sååå

BORDE BILEN KUNNA HITTAS VIA TJYVSKATTEKAMERORNA - det kan INTE
finnas sååå många svarta suvs av den modellen under ett begränsat antal minuter
o man kollar detta genom att vid samma tid dagen efter köra mot Tjyvskattekamerorna
både normalsakta o så fort som vid den tiden på dygnet är möjligt - detta plus/minus 2 minuter
o baserat på detta kollar man alla bilar som passerar Tjyvskattekamerorna

Tror dock inte det kommer att ge något då bilen garanterat är falskskyltad. Annars är man bra dum i huvudet!
Citera
2019-09-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Är den här advokaten en del av det högre etablissemanget? Läkaren i augusti hade i alla fall gått en längre utbildning och den beställaren kommer garanterat att gå fri. Själva mördarna löper en liten risk att dömas.

Ja, han är en del i det högre etablissemanget. Det får man ändå säga. Kändisadvokat. Tjänar duktigt med pengar.
Citera
2019-09-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant fall det här.

Det skrevs tidigare i tråden att man har valt detta vapen för att slippa onödig blodspill. Nu står det ändå i utländska tidningar att "det var blod överallt" i trapphuset.
Citera
2019-09-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Vilken otroligt tragisk historia. Två framgångsrika personer där båda skaffar sig en karriär efter avslutad juristutbildning (kan tänka mig att de träffades där?). De skaffar två barn och en stor våning på Norr Mälarstrand. Men sen händer något. Jag misstänker att det kan finnas någon sanningshalt i att hon kan ha haft en hjärnblödning. Har sett på nära håll hur en person kan bli helt personlighetsförändrad av detta.

Hon har gått från ha varit en domare, småbarnsmamma, gift med en advokat och med fin våning, till en människa på total dekis. Även om hon skulle klara av att jobba är hon totalkörd för all framtid i en roll som jurist på den nivån hon var på tidigare. Fallet på den nivån blir förstås oerhört hårt jämfört med någon på en lägre position/okvalificerat arbete.

Hon har genomgått en skilsmässa som med sannolikhet varit på mannens initiativ. Hon har förlorat vårdnaden om barnen, som enligt uppgift inte ens vill träffa henne. Enligt skvaller i tråden har mannen varit otrogen med en annan advokat under deras äktenskap och som han fortfarande (även det rykten) har en relation med. Slutligen har deras gemensamma hem tilldelats mannen. Hennes föräldrar och syster är avlidna och tydligen har hon blivit deprimerad efter mammans bortgång. En lång rad av fylleuppträdanden som slutat i arresten och även i domstol - med offentliga uppgifter som följd. Jag kan bara gissa att de flesta i hennes/deras umgänge vänt henne ryggen. Hon har gått från vad som på ytan kan te sig som ett mycket lyckat liv, till samhällets botten där hon förlorat precis ALLT.

Mannen, som hon känner har svikit henne, varit otrogen, begärt skilsmässa, tagit barnen och bostaden ifrån henne, är skulden till allt. Hon anser att det är han som gjort att hon supit ned sig och förlorat allt. Det sista hon kan göra är att ta livet av honom för att få någon upprättelse.

Jag hoppas innerligt att han klarar sig utan framtida men, främst när det gäller hjärnan. Fruktansvärt för barnen som tvingats se sin mamma förändras så till den milda grad, skilsmässan, vårdnadstvister ect. Att sen förlora pappan, deras trygga punkt, antingen om han avlider eller får svåra men, där gärningsmannen är deras egen mamma - det vore ohyggligt.

Nästan lite kusligt då hon med all sannolikhet har haft en statistroll i en TV-serie från 1998 som jag tror handlade om olika rättegångsfall. Episoden hon spelar med i hette "Hon hade ju allt"....

https://www.imdb.com/title/tt5029232/fullcredits

.

Vad gäller en hjärnblödning kan man bli efter en sådan deprimerad och därmed också personlighetsförändrad

Den kan också göra att folk uppfattar personen som drogad, dvs några glas vin plus stress och upprördhet gör att personen kan uppfattas som ordentligt påverkad

En hjärnblödning kan orsakas av ett trauma eller högt stresspåslag
Citera
2019-09-07, 08:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det skrevs tidigare i tråden att man har valt detta vapen för att slippa onödig blodspill. Nu står det ändå i utländska tidningar att "det var blod överallt" i trapphuset.

Blir man skadad/skjuten i huvudet även om det ”bara” är i huvudsvålen, så blöder det otroligt mycket.
Citera
2019-09-07, 08:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Det finns än så länge inga bekräftade uppgifter på att den misstänkta kvinnan befann sig på brottsplatsen. Tvärtom indikerar tidiga uppgifter från Expressen/Aftonbladet att hon eftersöktes av Polisen och hämtades för förhör, troligtvis i sin egen bostad.

Du har rätt. Att det varit uppe att hon greps på brottsplatsen kommer nog härifrån:

Citat:
På förmiddagen greps en kvinna på brottsplatsen, erfar Expressen. Kvinnan har en koppling till advokaten och har varit högt uppsatt jurist: Domare. Samtidigt har hon dömts för våldsbrott – och meddelats kontaktförbud gentemot den nu skjutne advokaten.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/uppgifter-om-skottlossning-i-centrala-stockholm1/

Erfar...
Citera
2019-09-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Tror heller inte att det är en torped, snarare nån som som personligen har något emot BO som tänkt hota BO och det spårar ur i porten.

Ja, det luktar fuckup lång väg. Nästan ingen planerar något såhär dumt.

En samlad GM som skjutit förr skulle antagligen inte hamna i handgemäng heller.

Jag satsar min tia på relationsdrama, manipulation och dålig psykisk hälsa...

Kvinnor gillar ju att jobba genom ombud.

Inte skita ner sig...

Skjuta får killarna göra.
Citera
2019-09-07, 08:56
Medlem
Båda heter Lilja. Har de varit gifta?

En försmådd kvinna är farligare än 3 påverkade afghaner.
Citera
2019-09-07, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackaan123
Tror dock inte det kommer att ge något då bilen garanterat är falskskyltad. Annars är man bra dum i huvudet!

Falskskyltad SUV kan också vara bra eftersom det ger meer att gräva i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in