2019-09-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Styrkan kallas för "Regionala insatsstyrkan" och är helt enkelt föredetta "piketen".
Dom hoppar ofta in när det handlar om grov brottslighet. Åklgaren har "sannolika" på honom för mord, och då klassas han som farlig.
Då chansar inte polisen, utan då skickar man i hårdingarna.
Dom tjafsar inte, utan deras enda uppgift är att gripa en misstänkt mördare på ett eller annat sätt, om dom så skall bryta sig in.
SD klassas i det skedet som farlig, och teoretiskt kapabel till vad som helst.
Därför var Regionala Insatsstyrkan där.
(Piketen, alltså)

Vet inte hur farlig de ansåg SD var där i hemmet med sina barn, har han möjligtvis vapenlicens?
Citera
2019-09-06, 23:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, så låg det kanske till. Det låter bekant nu när du säger det.

Samtidigt är det logiskt att SD unfriendar om hans inställning är att han inte har misshandlat henne, om anmälan s a s kom som en blixt från klar himmel. Än mer om han tror att anmälan skett på pin kiv (för att lägga krokben för möjligheten att fåvissa jobb).
Citera
2019-09-06, 23:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu ligger jag som sagt ca en vecka efter i läsning.

Jag la ner att läsa hela tråden från start iom att SD häktades på sannolika skäl - det blev PÅ TOK för mycket att läsa förra årets, förra veckans OCH dagens inlägg parallellt.

Därför kanske jag är ute helt i ogjort väder.

Men. Det togs upp att SDs ene bror bytt efternamn utan att ha gift sej. Till Andersson.
Varför? Är det något som gör att han vill fjärma sej från ”någon” i familjen? Det är sånt som skaver.

Likaså den så hånade teorin/tanken om att SD (ELLER NÅGON ANNAN MAN?)
kan ha någon koppling till det olösta dubbelmordet i Linköping. (Den dök upp som gubben-i-lådan i ett inlägg - och jag har så svårt att släppa idén...)

Eller kan SD ha gjort något annat grov brott? Som LW fått reda på i förtroende och sen, när relationen blir allt annat än god, så utgör hon ett så stort hot mot SDs hela existens att hon måste bort?

Jag får inte ihop det här med svartsjuka, SD, HD...
Citera
2019-09-06, 23:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Samtidigt är det logiskt att SD unfriendar om hans inställning är att han inte har misshandlat henne, om anmälan s a s kom som en blixt från klar himmel. Än mer om han tror att anmälan skett på pin kiv (för att lägga krokben för möjligheten att fåvissa jobb).
Misshandeln skedde i januari -17. Hon anmäler omgående incidenten. De ska ha fortsatt att umgås direkt efter misshandeln.

LW sägs ha pratat med HD om otrohetsaffären under våren samma år. I samma veva (efter det påstådda samtalet?) under mars-april tar SD bort LW som vän.
Citera
2019-09-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Advokaten har yppandeförbud.
I vissa fall då förhandling sker bakom stängda dörrar kan domstolen dessutom enligt 5 kap 4 § rättegångsbalken besluta om yppandeförbud, vilket innebär att en viss uppgift som framkommit inte får föras vidare.[4] Det gäller till exempel även den som är försvarsadvokat (offentlig försvarare), som inte ens får berätta något för sin egen klient.[källa behövs] Ofta är det åklagaren som begär yppandeförbud.

Redan under förundersökningen kan ett beslut om yppandeförbud förekomma. Beslutet fattas i sådant fall av undersökningsledaren (normalt en åklagare), se 23 kap. 10 § sjunde stycket rättegångsbalken.

Det har också riktats skarp kritik mot yppandeförbudet särskilt från advokathåll.[5] Ett yppandeförbud kan också av den tilltalade upplevas så att domstolen och försvararen håller ihop och håller den tilltalade utanför. Detta kan lätt medföra att den tilltalade tappar förtroendet för sin försvarare. Om försvararen då "läcker" till sin klient kan han straffas antingen för brott mot yppandeförbudet eller – vilket kan ge högre straff – enligt sekretesslagen.[6][7]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yppandef%C3%B6rbud

SD har fulla restriktioner och har ingen aning om att HD varit häktad eller släppt. Hur skulle det se ut om han informeras om utredningen som han har restriktioner att för att hållas ovetande om..

Ok. Men har yppandeförbud meddelats? Tror inte det, det brukar då framkomma, det hör ju till besluten som är offentliga. Media brukar alltså då nämna det.

Och spelar det någon roll? Om tex beslutet att häkta HD beläggs med y-förbud så gäller ju det de som då närvarar, som då är på plats.
Alltså INTE SD:s advokat.
Som jag tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det kan givetvis hans advokat tala om. Men hans advokat bör väl inte diskutera något om HD med SD, i ett läge där SD har restriktioner, särskilt då de är misstänkta båda två för samma brott?

Men just precis för att de är misstänkta för samma brott så finns det ju rimligtvis all anledning för en försvarare att diskutera vad som sker i fallet med sin klient.
Det är väl deras primära uppgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle tro att det är en e öppen fråga. Om exv SD ber sitt ombud att fråga om hur hans anhöriga har det så kan ju åkl välja vad de ska svara. Omvänt kan ju åkl på eget initiativ berätta för ombudet om saker som de ger klartecken för vidarebefordran av. ”Restriktionerna” är ju åkls att styra över. Har man båda under samma tak i förhör så kan ju frågan uppkomma hur SD ställer sig till vad HD sagt, varpå SD frågar om hon häktats. Varpå åkl svarar ja. När sen HD släpps så kan det meddelas ombudet som framför det till SD.

Det går ju inte inta en hållning där den anhållne nedsänks i en behållare omgärdad av vatten med luftslussar till och arvingarna som bakgrundsmusik och sen nån form av övervakat skyltsystem genom en skottsäker glasruta för att försöka säkerställa minimal kontakt med omvärlden. Vill SD inget veta får han väl låta bli att fråga eller hålla för öronen.

Tycker nog att du krånglar till det lite nu: advokaterna är ju inte direkt bortkopplade från verkligheten, deras profession till trots, tex SD:s advokat kan ju inte gärna missa händelsen att HD grips.
Har väl pushnotiser från NA om inte annat.
Den typen av info måste ju inte nödvändigtvis passera Hiding i intrikata mönster och vindlingar.

Att sänkas ned i en behållare i vatten med Arvingarna som bakgrundsmusik låter ju för övrigt som en skön syntes av " Det stora blå" och "Dansbandskampen".
Chardonnayn börjar verka tror jag.
Citera
2019-09-07, 00:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Men har yppandeförbud meddelats? Tror inte det, det brukar då framkomma, det hör ju till besluten som är offentliga. Media brukar alltså då nämna det.

Och spelar det någon roll? Om tex beslutet att häkta HD beläggs med y-förbud så gäller ju det de som då närvarar, som då är på plats.
Som jag tänker.

Men just precis för att de är misstänkta för samma brott så finns det ju rimligtvis all anledning för en försvarare att diskutera vad som sker i fallet med sin klient.

Tycker nog att du krånglar till det lite nu: advokaterna är ju inte direkt bortkopplade från verkligheten, deras profession till trots, tex SD:s advokat kan ju inte gärna missa händelsen att HD grips.
Den typen av info måste ju inte nödvändigtvis passera Hiding i intrikata mönster och vindlingar.

Att sänkas ned i en behållare i vatten med Arvingarna som bakgrundsmusik låter ju för övrigt som en skön syntes av " Det stora blå" och "Dansbandskampen".

Jag är med dig, i ande och tanke. Ombudet har säkert elelr kan säkert få negativa restriktioner från åkl om exv då omnämnande av annan persons häktning. Alltså hiding kan, antar jag, kräva av SD.s ombud att HD:s häktning inte får nämnas. Jag vet inte om HD i detta fall skulle räknas som anhörig och det finns undantag för det...

Men annars är ju ombudet inte inlåst där i häktet och bör ju kunna tillfrågas om vad som helst, som är harmlöst. Sen om denne på eget initiativ skulle omnämna exv HD:s frisläppande är ju en smaksak kanske, åtminstone teoretiskt, och då är det väl inte dumt om åkl informerar ombudet om detta, underförstått att det kan/bör framföras till klienten.

Dansbandskampen är möjl. tortyrklassad i något tillägg till Genèvekonventionen. Bara därför som arvingarna föreslogs istället.

Du vet väl f.ö. vad man kallar ett sjunket skepp med tvåtusen advokater? (Jag fick höra den vitsen utomlands en gång.)
Citera
2019-09-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
SD har ju inte kunnat kontrollera sitt temperament gentemot LW (blivit anmäld mer än en gång och vi har händelsen i bilen).

Fram till nu har det vägt starkt för att få mig att tro att han är den skyldige (samt att han sitter på sannolika skäl).

Dessutom, om jag ska tror ryktena - eftersom sådant övervåld som vissa påstår har skett - kräver sin Man/kvinna - så har jag svårt att tro att två personer är med om detta på plats - det känns lite för mycket av det onda för mig ...

Jag har inte följt det här fallet lika noga som du, ➡men vad är det HD gjort, kan/vill du gå in lite mer på det - rör det sig om fysiskt våld?

Man kan till exempel försöka, att göra en annan människa illa ... utan ❕ att bruka sig av fysiskt våld genom att handgripligen gå till väga med enbart slagkraften genom brukandet av sina händer, eller med hjälp av ett tillhygge. Jag skall giva dig några exempel i skrift här nedan sett.

Vad är fysiskt våld❔ Det är varje form av oönskad fysisk beröring, så som fysisk handling som skadar och orsakar fysisk smärta.

Det finns även något vi kallar för sexuellt våld❔ Det är när någon blir tvingad att deltaga i eller, se❕ på sexuella handlingar mot sin egen vilja, eller i oförenlighet med sin egen mognad.

Vi har även så kallat psykiskt våld❔ Det här handlar om till exempel kränkningar med hjälp av ord och handlingar, och som riktar sig mot den närstående's person, .... egendom eller människovärde.

Till observandum enligt nyligen ovan skrivet,

Psykiskt våld kan taga sig många olika uttryck, det kan till exempel handla om verbala kränkningar, det kan också handla om isolering, det kan även handla om hot och kontroll av många olika slag och sätt. Det psykiska våldet kan också faktiskt vara materiellt, som aggressiva handlingar riktade mot materiella ting som skapar oro och rädsla.

Det finns ytterligare något som vi kallar för ekonomiskt förtryck❔ av en närstående/ detta är också en form av våld. Det kan uttryckas genom ekonomiska hot så som begränsningar av gemensamma ekonomiska tillgångar, och även att tvinga någon till att utföra ekonomiska olagligheter. Vad jag vill att du skall förstå här till nyligen sagt är att, förtrycket skapar begränsat handlingsutrymme och verkar nedvärderande.

Gällande din tidigare till mig ställda fråga om vad HD👤 en gång inom svunnen tid försökte göra mot ... och med sin dåvarande make SD👤 bör du nu kunna ha fått en bättre förståelse över enligt ovan skrivet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-07, 00:57
Medlem
UgLyBastards avatar
Hittades hon 161 m från hemmet?
Är minsta avstånd mellan cacher 161 m?
Då är mordet minst sagt planerat.
Citera
2019-09-07, 01:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Som jag tänker.

Jag läste dina övriga svar — du visste ju bättre själv! Rackare.
Jag tror det är en öppen fråga mestadels. Under åklagarens överinseende. Men givetvis måste ombudet få ventilera fallet med klienten. Det blir ju snabbt problematiskt om det finns en massa förbehåll.

Restriktionerna gäller kanske fr.a. kontakt med andra personer än ombud och åkl o förhörsledare. Samt tillgång till media kanske. Och fb. Och FB, i de här snubbarnas fall. Men det är väl av omtanke mer.
Citera
2019-09-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard

Från bostadsrätten och fram till Rättarevägen nummer 9 = 132 meter ... därstädes från, blir ytterligare 29 meter fram till, var den avlidna kroppen låg placerad, detta totaliserat till 161 meter.
Citera
2019-09-07, 01:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Först om/när FUP´et kommer ut kan man veta ifall det påstådda avståndet stämmer. Men det borde ligga däromkring.

Om 161-metersregeln: "Regeln har bl.a. tillkommit eftersom man vill att cacher ska gömmas på nya ställen och inte där det redan finns cacher. En av grundtankarna när geocaching föddes var att man ville ge cachare chans att upptäcka nya spännande platser och den tanken har man behållit."

LW hade, en inte alldeles ointressant uppgift i sammanhanget, skapat en myst med det egna hemmet som virtuell utgångspunkt:
https://coord.info/GC6ZP3R
Citera
2019-09-07, 02:23
Medlem
Citat:
Jag är med dig, i ande och tanke. Ombudet har säkert elelr kan säkert få negativa restriktioner från åkl om exv då omnämnande av annan persons häktning. Alltså hiding kan, antar jag, kräva av SD.s ombud att HD:s häktning inte får nämnas. Jag vet inte om HD i detta fall skulle räknas som anhörig och det finns undantag för det...

Men annars är ju ombudet inte inlåst där i häktet och bör ju kunna tillfrågas om vad som helst, som är harmlöst. Sen om denne på eget initiativ skulle omnämna exv HD:s frisläppande är ju en smaksak kanske, åtminstone teoretiskt, och då är det väl inte dumt om åkl informerar ombudet om detta, underförstått att det kan/bör framföras till klienten.

Dansbandskampen är möjl. tortyrklassad i något tillägg till Genèvekonventionen. Bara därför som arvingarna föreslogs istället.

Du vet väl f.ö. vad man kallar ett sjunket skepp med tvåtusen advokater? (Jag fick höra den vitsen utomlands en gång.)

Ja frågan om hur de häktades advokater får kommunicera sinsemellan får nog, tills vidare, anses officiellt obesvarad.
Nu är ju HD släppt iofs.
Får grunna lite på advokatvitsen.

Citat:
Jag läste dina övriga svar — du visste ju bättre själv! Rackare.
Jag tror det är en öppen fråga mestadels. Under åklagarens överinseende. Men givetvis måste ombudet få ventilera fallet med klienten. Det blir ju snabbt problematiskt om det finns en massa förbehåll.

Restriktionerna gäller kanske fr.a. kontakt med andra personer än ombud och åkl o förhörsledare. Samt tillgång till media kanske. Och fb. Och FB, i de här snubbarnas fall. Men det är väl av omtanke mer.

Vet inte vad jag vet. Vet bara vad jag undrar. Och tror att en advokats ventileringsmöjligheter är relativt goda, vilket de nog bör vara.
Skrev förresten lite tokigt i mitt exempel om yppandeförbud: givetvis kan inte ett beslut beläggas med slikt, avsåg vad som föranlett beslutet i fråga, det som lagts fram och förhandlats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in