Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Någon psykisk brist/åkomma, om inte fysisk som yttrar sig så, stroke eller inte, dock är det väl ofta så med psykiska sjukdomar att den som är drabbad ser det sist. Även om de är akademiker.
När du inte tror på stroke, misstror du att hon haft det eller menar du att hennes beteende inte är kopplat till stroken (om hon haft)?
Jag har ingen anledning att misstro att hon haft stroke, ett svagt kärl i skallen som inte märkts och stress kan drabba även relativt unga människor. Och visst kan det ge personlighetsförändringar men jag har inte hört talas om att någon blivit så våldsam till följd av det. Vanligare är väl att folk blir känsligare överlag, lättare gråter etc. Och även där de kanske får ett hetsigare humör brukar det väl oftast hänga ihop något med att de snabbare blir uttröttade, lättare vresig för att man inte räcker till som innan stroken? Fast förstås, är det en rejäl hjärnblödning så kanske...
Min bedömning är att något tidigare trauma triggat hennes beteende i vuxen ålder. Det blev HOL varse under relationen. Sen med all stress under separation och med ett högt ansett yrke så blir fallet långt. PTSD kan ge såna symtom under press.