2019-09-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vatten hittar sin nivå. Är inte det plattjordarnas heligaste mantra? Att vatten alltid vill ligga plant och därmed vara något slags bevis på att jorden är platt? Vad händer om man förhindrar vatten från att hitta sin nivå? För det är det badaren gör när han hoppar i badet. Vattnet och badaren kan ju inte ta upp samma volym så badarens kropp trycker undan vattnet ur sin nivå. Och vad gör vattnet då? Vattnet trycker tillbaks såklart. Detta tryck känner man om man badar. Man känner det om man bara doppar handen i vatten. Det är ingen fråga om plötslig tyngdlöshet som om gravitationen upphört att verka. Man känner ju fortfarande alla krafter som verkar. Så badarens kropp trycker på vattnet och vattnet trycker tillbaks. Vart är det minst tryck på badaren? Åt vilket håll pekar kraftresultanten? Uppåt naturligtvis. Precis som om man hoppat i ett tygskynke som några polare håller i. Skynket sluter sig kring dig pga din vikt. Sedan drar polarna skynket utåt samtidigt. Då åker du uppåt igen. En heliumballong fungerar precis likadant. Borde vara ganska självklart.

Ditt resonemang saknar all logik! Om nu badaren ligger i badkaret, helt täck av vatten, så ligger han ju på badkarets botten, nästan all vatten är ovanför hans kropp, så vattnet kan inte utöva tryck underifrån. Testa hemma, fyll t. ex. en tom colaflaska med vatten, fyll badkaret med vatten och ställ flaskan på badkarets botten. Vattentrycket underifrån är nu negligerbart och vattnet trycker bara från sidorna och från ovan. Vad händer med flaskans sammanlagda vikt eller tyngd?
Citera
2019-09-06, 20:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ditt resonemang saknar all logik! Om nu badaren ligger i badkaret, helt täck av vatten, så ligger han ju på badkarets botten, nästan all vatten är ovanför hans kropp, så vattnet kan inte utöva tryck underifrån. Testa hemma, fyll t. ex. en tom colaflaska med vatten, fyll badkaret med vatten och ställ flaskan på badkarets botten. Vattentrycket underifrån är nu negligerbart och vattnet trycker bara från sidorna och från ovan. Vad händer med flaskans sammanlagda vikt eller tyngd?

I mitt tankeexperiment är badkaret så pass stort att badaren inte hamnar på botten. Han kan ligga fritt i vattnet utan kontakt med vare sig botten eller sidorna på badkaret. Det tankeexperimentet var för att illustrera att den totala massan i systemet inte ändras bara för att badaren hamnar i vatten. Om han ligger på botten så utgör naturligtvis botten en uppåtriktad kraft och experimentet måste diskvalificeras. När det gäller kraftresultanterna så kan badaren lika gärna befinna sig i en sjö eller i en simbassäng. Svårt att sätta en sjö på en våg bara.

När det gäller ditt tankeexperiment så är colaflaskans position irrelevant. Flaskan utsätts på tryck på sin botten oavsett om den står på botten av badkaret eller befinner sig 1 cm ovanför. Men ju mer flaskan trycks ner under vattnet desto mer tryck från vattnet utsätts den för. Flaskan rymmer 0.5 dm3 med luft. Den luften har massan 0,6465 gram. Vattnet flaskan trycker bort väger 500 gram. Är 0,6456 gram mer än 500 gram? 500 gram påverkas av gravitationen med en kraft av 4,905 Newton. 0,6465 gram påverkas av en kraft på ‭0,006342165‬ Newton. Dessa krafter konkurrerar med varandra. Volymen flaskan tar upp i vattnet påverkas av dessa två krafter. Vilken kraft vinner? Vad händer med flaskan?
Citera
2019-09-06, 21:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Vi bör nog börja med att bena ut vad vi menar med olika begrepp.

Den vedertagna definitionen av tyngd är den kraft som verkar på en massa i ett gravitationsfält.

Och eftersom du förnekar såväl gravitation som en nedåtriktad kraft så förnekar du per definition tyngd. Att du förnekar förekomsten av gravitation och samtidigt använder dig av begreppet "kraft i ett gravitationsfält" får dig att framstå som en fullständig idiot.

Jag har ingen aning om vad du syftar på med "tyngd". Men tyngd - som den definieras - förekommer inte i din värld. Utan tyngdkraft ingen tyngd.

Och omvänt: Om du hävdar att tyngd finns så innebär det implicit att det finns såväl en nedåtriktad kraft som ett gravitationsfält.
Senast redigerad av madtop 2019-09-06 kl. 21:48.
Citera
2019-09-07, 12:27
Medlem
studenten777s avatar
Östlig<->Västlig cirkulär navigation har gjorts miljoner gånger

Nordlig<->Sydlig cirkulär navigation har gjorts 0 gånger

Bara det är ett starkt bevis för att jorden är PLATT
Citera
2019-09-07, 12:32
Medlem
studenten777s avatar
Alltså... Kan NASA sluta fejka sina bilder

Inte ens den kända "blue marble" kunde dom låta bli att klippa ihop.

Googla duplicated clouds blue marble nasa för bevis.
Citera
2019-09-07, 12:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Jag titta snabbt igenom din filmlänk i din signatur du hade förut och kom till ett ställe där en sol cirkulera över en platt jord.

Fråga 1: Förklara hur solen kan göra en cirkelrörelse över jorden samtidigt den rör sig RAKT över himmelen och skuggor rör sig RAKT på marken under vår- och höstdagjämning. Detta över hela jordens yta.

Fråga 2: Förklara hur solen kan stiga upp sydost i Kapstaden, Buenos Aires och i Sidney i december månad på ett platt jord.

Fråga 3: Hur kan tre personer se stjärntecknet Södra Korset med näsan rakt åt söder och nacken rakt år norr både i Kapstaden, Sidney och Río Grande. Dom kan stå still hela natten utan att behöva vrida sig. Från kväll till morgon.

Det HÄR bygger på fakta, inte vad en lögnare säger på youtube för att tjäna pengar på idioter som inte kan göra egna observationer.

Kom med svar på mina tre frågor innan du (framförallt för DIN egen skull) kommer med andra saker. Utan lösningar på mina tre frågor kan du ALDRIG få bevis på en platt jord. Ett liten hint, mina tre frågor är väldigt lätt att förklara och simulera både på en vanlig jordglob eller på en dator i 3D. Men ingen, jag repeterar INGEN har någonsin kunnat visa en lösning på dessa tre punkter på en platt jord.

Försök tänka SJÄLV!!!! Sluta svälja massa folks lögner på Youtube.

Låt mig gissa! Du är helt oförmögen att komma med argument till mina tre frågor
Senast redigerad av Jazzil 2019-09-07 kl. 12:59.
Citera
2019-09-07, 13:00
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag titta snabbt igenom din filmlänk i din signatur du hade förut och kom till ett ställe där en sol cirkulera över en platt jord.

Fråga 1: Förklara hur solen kan göra en cirkelrörelse över jorden samtidigt den rör sig RAKT över himmelen och skuggor rör sig RAKT på marken. Detta över hela jordens yta.

Fråga 2: Förklara hur solen kan stiga upp sydost i Kapstaden, Buenos Aires och i Sidney i december månad på ett platt jord.

Fråga 3: Hur kan tre personer se stjärntecknet Södra Korset med näsan rakt åt söder och nacken rakt år norr både i Kapstaden, Sidney och Río Grande. Dom kan stå still hela natten utan att behöva vrida sig. Från natt till morgon.

Det HÄR bygger på fakta, inte vad en lögnare säger på youtube för att tjäna pengar på idioter som inte kan göra egna observationer.

Kom med svar på mina tre frågor innan du (framförallt för DIN egen skull) kommer med andra saker. Utan lösningar på mina tre frågor kan du ALDRIG få bevis på en platt jord. Ett liten hint, mina tre frågor är väldigt lätt att förklara och simulera både på en vanlig jordglob eller på en dator i 3D. Men ingen, jag repeterar INGEN har någonsin kunnat visa en lösning på dessa tre punkter på en platt jord.

Försök tänka SJÄLV!!!! Sluta svälja massa folks lögner på Youtube.

Låt mig gissa! Du är helt oförmögen att komma med argument till mina tre frågor

Fråga 1. Den rör sig cirkulärt samtidigt som den rör sig inåt / utåt. Spiraliskt

Fråga 2. Reflektioner, optiska synvillor och delvis svaret i Fråga 1.

Fråga 3. Se svar på två ovanstående punkter.

Släpp den idiotiska iden om att den snurrar runt en fast axel helt cirkulärt. Släpp även att solen lyser helt rakt utan optisk förvrängning. Ljus bryts och reflekteras olika beroende på medium och speglande ytor.
Citera
2019-09-07, 13:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fråga 1. Den rör sig cirkulärt samtidigt som den rör sig inåt / utåt. Spiraliskt

Släpp den idiotiska iden om att den snurrar runt en fast axel helt cirkulärt. Släpp även att solen lyser helt rakt utan optisk förvrängning. Ljus bryts och reflekteras olika beroende på medium och speglande ytor.

Hej. Medge att du ljög när du påstod att du kollade film med tyngdlöst vatten på ett flygplan.

Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder..
Citera
2019-09-07, 13:37
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du har en väldigt förvirrad uppfattning om vad bevis är. Självklart är inte avsaknaden av en resa något bevis för varken det ena eller det andra.

Däremot så är det faktum att vi hittar på jorden ett bevis för att de kartor vi använder fungerar, resorna är ett bevis för att den sfäriska modellen överensstämmer med verkligheten.
Citera
2019-09-07, 13:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Fråga 1. Kan du visa en fungerande rörelse för solen hur den kan röra sig uppåt och nedåt samtidigt den cirkulerar runt jorden yta så skuggan rör sig rakt över hela jorden yta under vår- och höstdagjämning.

Fråga 2. Kan du förklara hur en reflektion samt optisk synvilla kan göra så att solen kan stiga upp sydost i Kapstaden, Buenos Aires och i Sidney i december månad på ett platt jord.

Fråga 3. Kan du förklara hur reflektion samt optisk synvilla kan göra så att tre personer se stjärntecknet Södra Korset med näsan rakt åt söder och nacken rakt år norr både i Kapstaden, Sidney och Río Grande. Dom kan stå still hela natten utan att behöva vrida sig. Från kväll till morgon.

Bara för du hittar på lösningar tagna från luften utan någon som helst stöd av observationer, vetenskapliga tester eller fungerande simuleringar både via dator och miniatyr så blir dina ”lösningar” inte en sanning.

Så vad baserar du dina svar på?

Låt mig gissa, du kommer länka till en youtubefilm där en idiot visar något som inte har stöd på något sätt i verkliga livet

Kom med förklaringar med egna ord!!! Börja tänka SJÄLV!!!
Citera
2019-09-07, 13:51
Medlem
Citat:
Visa på några av de vetenskapliga källorna som visar den optiska förvrängningen och hur solen rör sig.
Citera
2019-09-07, 14:37
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Fråga 1. Kan du visa en fungerande rörelse för solen hur den kan röra sig uppåt och nedåt samtidigt den cirkulerar runt jorden yta så skuggan rör sig rakt över hela jorden yta under vår- och höstdagjämning.

Fråga 2. Kan du förklara hur en reflektion samt optisk synvilla kan göra så att solen kan stiga upp sydost i Kapstaden, Buenos Aires och i Sidney i december månad på ett platt jord.

Fråga 3. Kan du förklara hur reflektion samt optisk synvilla kan göra så att tre personer se stjärntecknet Södra Korset med näsan rakt åt söder och nacken rakt år norr både i Kapstaden, Sidney och Río Grande. Dom kan stå still hela natten utan att behöva vrida sig. Från kväll till morgon.

Bara för du hittar på lösningar tagna från luften utan någon som helst stöd av observationer, vetenskapliga tester eller fungerande simuleringar både via dator och miniatyr så blir dina ”lösningar” inte en sanning.

Så vad baserar du dina svar på?

Låt mig gissa, du kommer länka till en youtubefilm där en idiot visar något som inte har stöd på något sätt i verkliga livet

Kom med förklaringar med egna ord!!! Börja tänka SJÄLV!!!

1. Rörelsen uppåt är samma hastighet som sidledes. Skuggan blir rak. Höst och vårdagjämning förklaras av vändpunkterna i den spiraliska rörelsen.
2. Solen stiger inte upp och ned som ni tror. Det är perspektiv som förklarar att synvillan uppstår. I kombination med refraktion. Reflektioner i kupolen förklarar att sydney och kapstaden får synvillan med uppgång i det väderstrecket
3. Kombination av att stjärnorna rör sig spiraliskt och att de kan se saker från sidan men tro att det är ovanifrån.

Ni har en del att lära er om optik. Researcha mer om det okkulta sällskapet "oculists" som bidragit till den vilseledande rund jord paradigmen som ni är hypnotiserade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in