Resultat: Toyota eller Volkswagen
Toyota
61,67%
37 röster
Volkswagen
38,33%
23 röster
2019-09-06, 16:51
Medlem
godboys avatar
Ja, nu gör jag en liten omröstning här för att ta reda på vad folk föredrar. Nu ska jag varken säga bu eller bä i trådstarten, men ni som läst mina inlägg vet nog var jag föredrar och min känsla är att de flesta föredrar det märket jag sätter främst av dessa två.

Så, frågeställning: Vad skulle du välja att köpa Toyota eller VW? För enkelhet skull har jag skrivit ett antal modeller nedan som ska motsvara varandra storleksmässigt:

Toyota Aygo / VW Up!
Yaris / Polo
Auris (Corolla) / Golf
Camry / Passat
RAV4 / Tiguan
Citera
2019-09-06, 16:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, nu gör jag en liten omröstning här för att ta reda på vad folk föredrar. Nu ska jag varken säga bu eller bä i trådstarten, men ni som läst mina inlägg vet nog var jag föredrar och min känsla är att de flesta föredrar det märket jag sätter främst av dessa två.

Så, frågeställning: Vad skulle du välja att köpa Toyota eller VW? För enkelhet skull har jag skrivit ett antal modeller nedan som ska motsvara varandra storleksmässigt:

Toyota Aygo / VW Up!
Yaris / Polo
Auris (Corolla) / Golf
Camry / Passat
RAV4 / Tiguan

Enda komben där jag kört båda är Up! och Aygo. Där skulle jag säga att det är spel på en planhalva till Up!s fördel.

Har kört alla övriga VW också men inte Toyotas motsvarigheter så resten kan jag inte svara på.
Citera
2019-09-06, 17:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Enda komben där jag kört båda är Up! och Aygo. Där skulle jag säga att det är spel på en planhalva till Up!s fördel.

Har kört alla övriga VW också men inte Toyotas motsvarigheter så resten kan jag inte svara på.

Jag får väl avslöja vad jag föredrar, och om jag väljer mellan Up o Aygo så blir det Aygo alla dagar i veckan, tycker den går goare.

Sedan hade jag valt Toyota när det gäller alla andra modeller med. Jag har ingen god erfarenhet av VW, mest krångel.
Citera
2019-09-06, 18:21
Medlem
Kan inte svara för småbilar men avseende Multi Van/Caravelle kontra Hi Ace väljer jag Hi Ace pga driftsäkerheten,gäller mod som inte är brandad Citroen ska framhållas.
Citera
2019-09-06, 18:36
Medlem
fejsetnr1s avatar
Toyota på alla val,,,,,håller bäst mest driftsäkra bäst val ekonomiskt
Citera
2019-09-07, 22:14
Medlem
godboys avatar
Väldigt övervägande för Toyota. Nog för att jag trodde att de flesta skulle välja Toyota, men att majoriteten skulle vara så övervägande var något överraskande.

71% för Toyota
29% för VW

Bara 24 som röstat ännu, hoppas fler gör sitt val.
Citera
2019-09-08, 21:24
Medlem
PaulPaljetts avatar
Har haft både corolla (auris) och golf. Golfen hade nåt enormt med problem. Kylaren var kass. Gasspjället la av. ABS-sensorer la av. Halva hjulupphängningen fick bytas. Värmesensorer och spjällmotorer var kass. Men den var jävligt rolig att köra när den väl fungerade.

Toyotan behövde nya torkarblad och bromsklossar. Det var allt.

Då hade jag dessutom toyotan under längre tid än golfen. Nästa bil blir med stor sannolikhet en asiat.
Citera
2019-09-09, 20:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag brukar säga att VW är bra på upplevd kvalitet, Toyota är bra på verklig kvalitet. Jag föredrar bilar som inte går sönder.
Citera
2019-09-09, 21:09
Moderator
Det är pest eller kolera. Jag har aldrig köpt bilar till mig själv baserat på driftsäkerhet, utseende och känsla väger mer för mig. Båda märkena är tråkiga, men Toyota är tråkigast, på alla sätt, så därför blir mitt val VW, för om man inte ser till kvaliteten så är de oerhört duktiga på att bygga användarvänliga och trevliga bilar. Om än tråkiga.
Alla bilar är såpass bra idag att kvaliteten, trots att den skiljer, definitivt inte är en dealbreaker för min del.
Citera
2019-09-09, 21:17
Medlem
Skriver som många här att fanns det bara 2 märken att välja på blir det toyota.
Nu finns det fler märken och jag har då förutom en bil ägt andra märken, ( En VW) fy fan vilket skit.
De har en bra förmåga att få fram bilar som känns kvalitet men mest beroende på att de är mästare på att fuska.
Toyota gör OK bilar men tråkiga och faller lite på säkerhet.
Kör idag Volvo och MB,
Citera
2019-09-09, 21:32
Medlem
Enydrions avatar
Jag har haft två bilar i mitt liv, först en golf och sen en Avensis ( i ungefär 20 år vardera)

Det som möjligen skulle få mig att köpa en VW igen är väl elbilen som kommer ID cross?
men det blir nog en Model Y i stället...

Med tanke på hur min golf var och hur min Toyota är, så lär jag aldrig köpa en bensindriven eller dieseldriven VW eller Audi eller Skoda, då tänker jag även på sådant jag läst om VW under åren...
Citera
2019-09-09, 22:22
Medlem
hesons avatar
Svårt val, de är så olika, det som gör det ena märket bra är samma som gör det dåligt.

Toyotas kvalitetskontroll i alla led ger å ena sidan en kvalitativ bil, å andra sidan blir det lika sexigt som en plastmugg.
Nu vågar de inte ens göra sportbilarna själva utan köper in dem från andra antagligen för att de vet hur osexigt det skulle bli.

Disclamier: jag har inte kört en svinbillig Toyota på länge, de kanske har charmiga fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in