2019-09-06, 15:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förut hade jag skrattat.
Men nu har skrattet fastnat i halsen...
Jag måste ändå säga att OM EGT råkat försäga sig, låter det otroligt.

Men inte alls osannolikt att det är ett vapen av något slag, kanske kläder eller annat som har grävt ner eller gömts på något riktigt klurigt ställe.

Man borde ändå upptäckt något tidigare kan man ju tycka. Det är ju inte första gången de har gjort en husrannsakan. Och hundar som har sökt igenom huse och trädgård. Så även det övergår mitt förstånd.

Jag försöker tänka själv var jag skulle gömma något om det "behövdes".

och visst, mordvapen eller liknande kanske har varit gömt någon annanstans tidigare, och har u flyttats in under bassängen eller in i en håla under ett träd.

Men med tanke på alla ställen man kan gräva ner grejor på i skog och mark, varför spara något i hemmet? Även om det är genomsökt tidigare?

Han har ju ändå varit skäligen misstänkt och inte helt fria från misstankar.
Här verkar det som "basebollträet" omnämns för första gången

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Tekniks bevisning är ALLT och INGET.
Barnens baseballträ, som alltid står innanför dörren, men nu är borta. Finns inte, men är ett bevis i sig att det är borta (OBS: bara ett exempel)"

Så det var nog bara ett exempel, som EGT påpekat flera gånger.
Citera
2019-09-06, 16:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, då blir det ingen rättegång innan sommaren ju, Hiding kan ju inte gå upp i rätten med en misstänkt kvar ute som "skäligen misstänkt", då finns det ju rimligt tvivel så att det räcker och blir över, problemet måste lösas, det går inte att ha en sådan lös tråd i nätet som ska hålla MGM på plats.

Det här var ju inte bra.

Bra beskrivning av läget . Undran kvarstår om HDs förehavanden. Samtidigt är det väl så att hon som "fri" inte kan anses försvåra utredningen.
Citera
2019-09-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ja, det måste vara jobbigt för henne att vara misstänkt i en mord-utredning.
Det är det nog för alla "oskyldiga" som hamnar i den situationen.
Undra egentligen varför Åkl misstänker henne, om hon är helt oskyldig till detta.
Undra varför man håller lååångt förhör med någon som inte vet ett svatt om vad som hänt.
Märkligt, eller hur ?

Det är ganska uppenbart vad syftet var när hennes man sitter häktad på den högre graden.
Citera
2019-09-06, 16:01
Medlem
Citat:
Åkl taktik har fungerat.
Åkl ville få bort HD från spelplanen ett tag, och det lyckades hon med.
Hon Vet mycket väl att SD är mördaren, och att HD "bara är inblandad"
Åkl har visat rätten att HD är inblandad och ville därmed få henne "skäligen" så HD kunde hamna i häktet.
Den manövern har satt press på både SD och HD, och jag tror att Åkl har fått ut mer info i förhör på grund av den pressen.
Och den pressen kommer leva kvar.
SD - Han vet om att HD har suttit häktad, men han vet inte vad HD har sagt. Kan han lita på att HD skyddar honom? Eller tror han att HD har berättat.
HD - Hon kliver ur häktet som fortfarande misstänkt för inblandning i mordet. Hon vet om att polisen kan komma och ta henne igen när som helst. Vad har SD berättat ?? Vad kommer SD berätta ?? Kan hon lita på honom ??
Detta har nog som sagt satt en jäkla press.
Detta och mycket mer har nog gjort att utredningen har tagit ytterligare ett skutt framåt.
Titta bara - Nu blev det en husrannsakan till, och nu letar dom efter nåt specifikt.
En ren och skär taktik från #TeamÅklagare.

Inte nog med det, undra hur HD har det när hon kommer hem.
Tror inte att hennes Geo-polare vill ta en kopp te vid nån jävla insjö just nu.
Hennes liv kommer nog inte se likadant ut.
Kul att åka till ICA och handla fredags-mys ikväll.

SD kommer torska för mordet.
HD kommer torska för anstiftan och skyddande av brottsling
.

Du tror att detta ingår i planen, att försätta HD på fri fot en tid med tanke på att hon är fortsatt skäligen misstänkt?

Ja, det kan inte vara roligt att traska runt i HD:s skor. Misstankarna om hennes eventuella inblandning i mordet lär ju inte vara mindre nu direkt.

Jag tror sålunda inte att någon av paret D någonsin kommer erkänna någon inblandning i mordet. Dom har haft lång tid på sig att prata igenom det hela och deras beteende tyder på det. Oavsett om SD åker dit på det eller inte lär allt handla om teknisk bevisning isåfall vilket jag verkligen hoppas finns vid detta laget trots fortsatt sökande.
Citera
2019-09-06, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här verkar det som "basebollträet" omnämns för första gången

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Tekniks bevisning är ALLT och INGET.
Barnens baseballträ, som alltid står innanför dörren, men nu är borta. Finns inte, men är ett bevis i sig att det är borta (OBS: bara ett exempel)"

Så det var nog bara ett exempel, som EGT påpekat flera gånger.

Jag vet...
Men det är lite typiskt EGT...
Alltid lite otydlig.

Men det känns ändå som att något slag tillhygge kan ha använts.
Citera
2019-09-06, 16:05
Medlem
colis avatar
Citat:

SD kommer torska för mordet.
HD kommer torska för anstiftan och skyddande av brottsling.

Du kan ha rätt i detta.
Mycket talar för att HD är inblandad i mordet och ännu mer talar för att hon i vart fall vet mycket mer.

Tror att häktningen av HD var sk ”utredningshäktning”. Åkl hade en plan som innebar att HD skulle komma ut efter en vecka.

Nu fick HD känna av en vecka i häktet med restriktioner och utan kontakt med sina barn. En mardröm. Som dessutom när som helst kan återupprepas.
Kanske är hon nu så pass mör att hon hellre berättar om hon vet vad SD gjort än skyddar honom och riskerar att anklagas för delaktighet om hon inte var med?
Var hon däremot delaktig i själva mordet kommer den här nu avslutade utredningshäktningen nog inte få henne att prata mer just nu.
Citera
2019-09-06, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Visst var det medvetet. Men jag tycker att det är svinaktigt att sätta en person, mor med barn, i en prekär situation i hopp om att hon skulle gola. De kan inte ens varit säkra på att hon hade något att gola om.

Det innebär ju att du borde tro nåt i den här stilen:

När Åklagaren tog med sig Kärringen till rätten, så hade Åkl ingenting.
Åkl har helt enkelt sagt till rätten att, vi sätter in henne en vecka.
Och rätten tyckte helt enkelt att det är ok.

- Sätt henne en vecka, även om ni inte har ett enda att gå på, för hon är totalt oskyldig och hon vet ingenting, men vi kör på en vecka i häktet ändå.
Citera
2019-09-06, 16:08
Bannlyst
Citat:
Det är ganska uppenbart vad syftet var när hennes man sitter häktad på den högre graden.

Ja men, eftersom hon är totalt ovetande... hur kan man då ha ett lååångt förhör med henne.

Hennes svar borde ju ha varit "jag vet inte" på alla frågor.

Då blir det ju ganska meningslöst att hålla ett långt förhör, eller hur.
Citera
2019-09-06, 16:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror spontant på en omsvängning efter helgen. När HD letat genom sina flyttkartonger och pussat barnen. Och lite sånt. Jag tror gott om folk...

Men med lite otur kan det då bli ett Lindome-fall där man inte vare sig kan döma den ena eller båda? Jag tror de har mer bevisning, och jag tror de får i värsta fall hitta på en hustruklausul till medhjälp eller samförståndsmord. Jag tycker inte man ska kunna geocacha sig ur ett mordåtal, så hellre låsa in och be dem knacka i väggen när de vill prata av sig. Fast det kan vara knivigt att formulera lagtexten till det.

Det lär finnas råd i allla fall. Kammarrätten blir väl nerringd av jurister i detta nu kan tänka.

Det är ovanligt att en mindre skyldig inte vill samarbeta. Så då får man anta att hon är medskyldig? Varför inte?

Bålet är redan tänt. Gack och ställ dig bredvid...

Vi får se, det har ju uppstått en väldigt underlig situation nu, en häktad på "sannolika skäl och en på fri fot men "skäligen misstänkt, inte bra om man vill se en snabb lösning.

Framtiden får utvisa vad åklagaren har i sina gömmor.
Citera
2019-09-06, 16:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kärringen skall in igen...…..
Åkl behöver bara lite mera tid.
kärringen kommer klara sig från mordet, men torska för andra brott.
Jag är 100% övertygad om att hon är inblandad i allt innan och efter mordet.

Hoppas du har rätt, något är ju allvarligt fel i och med gripandet av MGK, det finns något som gömmer sig i vassen liksom, de hade aldrig gått ut så pass hårt mot henne annars, finns ju ingen rim och reson för beslutet att häkta på "skälig misstanke" om de inte har något mer än att hon varit gift med MGM.
Citera
2019-09-06, 16:17
Medlem
Citat:
Det får hon! Men vill hon själv ha sitt gamla liv tillbaks, sin bostad, sitt jobb? Nej hon vill säkert komma bort från alla onda människor som baktalat henne, börja om.

Tror hon i första hand sjukskriver sig en lång tid. Just nu finns det viktigare saker att hantera än som berör arbetsplatsen. Jobb hamnar nog långt bak i priolistan.
Citera
2019-09-06, 16:17
Medlem
Citat:
Visst var det medvetet. Men jag tycker att det är svinaktigt att sätta en person, mor med barn, i en prekär situation i hopp om att hon skulle gola. De kan inte ens varit säkra på att hon hade något att gola om.

Öh, ok "mor med barn" förvisso men samtidigt fd Fru till misstänkt GM. Hur tänker Du??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in