2019-09-06, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Mordutredarna fick en vecka på sig att driva utredningen vidare. Nu har åklagaren kommit fram till att bevisningen inte håller för att häkta personen på den högre misstangegraden. Personen har därför släppts på fri fot. //saxat ur NA

Inget om skälig misstanke ligger kvar...
Citera
2019-09-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget om skälig misstanke ligger kvar...

nej, bör och förhoppningsvis uppdateras senare tänker jag? De ville nog snabbt ut med detta just nu. Jag såg att du hade citerat från tidningen, jag visste inte hur mkt man får återge så jag tog bara några rader
Citera
2019-09-06, 13:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Verifierat av TR som precis hade fått uppgifterna från Åklagaren kl 13. Jag frågade om det stod något om fortsatt misstanke, men enligt vad den trevliga St*fan sa så fanns det inga uppgifter om det alls.
Det var själva fan. Vilken lättnad både för henne och barnen att få hem mamma. Herregud!

Inte är det så att Åkl inte hade tillräckligt på Hanna utan att hon helt enkelt inte anses inblandad i mordet.
Vilket betyder att skälig misstanke inte kvarstår.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-06 kl. 13:39.
Citera
2019-09-06, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
nej, bör och förhoppningsvis uppdateras senare tänker jag? De ville nog snabbt ut med detta just nu. Jag såg att du hade citerat från tidningen, jag visste inte hur mkt man får återge så jag tog bara några rader

Kommer nog snart.
Nej man får inte citera hela texten, så jag tog bort sista avsnittet.
Artikeln var ju så kort
Citera
2019-09-06, 13:33
Medlem
Citat:
Kommer nog snart.
Nej man får inte citera hela texten, så jag tog bort sista avsnittet.
Artikeln var ju så kort

alldeles för kort..nu får man passa på att göra lite annan nytta innan man ska läsa ikapp alla nya spekulationer och ev nyhetsuppdateringar, inträffade ju en annan gastkramande grej här på morgonen
Citera
2019-09-06, 13:33
Medlem
Hm, kanske HD och JG får nya roller som åklagarens informatörer?
Citera
2019-09-06, 13:34
Medlem
Reimers avatar
Jaha, släppt utan förhandling, då blev det inte kriminalhistoria trots att det såg så lovande ut.

Förhoppningsvis kan MGK avskrivas helt, vore djävligt trist om det kvarstod någon misstanke, komplicerar fallet helt i onödan i så fall.
Citera
2019-09-06, 13:39
Medlem
notknapparens avatar
Andra personen släppt på fri fot – bevisningen höll inte för häktning i Hjärstamordet

Litet tillägg från NA:

"Personen har in i det sista förhörts på polisstationen. Enligt uppgift genomförde polisen ett långt förhör med den misstänkte under bland annat torsdagen. Beslutet att häva häktningen togs av åklagaren klockan 12.31 på fredagen."

https://www.na.se/artikel/just-nu-andra-personen-slappt-pa-fri-fot-bevisningen-holl-inte-for-ny-haktning-i-hjarstamordet
Citera
2019-09-06, 13:39
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Mordutredarna fick en vecka på sig att driva utredningen vidare. Nu har åklagaren kommit fram till att bevisningen inte håller för att häkta personen på den högre misstangegraden. Personen har därför släppts på fri fot. //saxat ur NA

Men vad skönt! För barnen främst. Hoppas isåfall att HD är oskyldig..
Citera
2019-09-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jaha, släppt utan förhandling, då blev det inte kriminalhistoria trots att det såg så lovande ut.

Förhoppningsvis kan MGK avskrivas helt, vore djävligt trist om det kvarstod någon misstanke, komplicerar fallet helt i onödan i så fall.

Ja det bästa vore ju om hela fallet blir löst bortom allt rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Citat:
Så kan det vara.
Jag håller på att sadla om, och är nu beredd på det "värsta".
Jag är inte alls oförberedd på att HD kan vara mer involverad än jag velat ta in.

Jag gillar inte alls det skrik och motstånd som hon gjorde vid gripandet.
Det skapar mycket dåliga vibbar hos mig.

Men vad som fått detta att ske....
Vi får se.
Hoppas jag.

Har trott från början att det är HD som har mördat LW. Hon har flest och klarast motiv. Ser henne som en borderline personlighet där känslorna ligger som utanpå kroppen och kan förändras på ett ögonblick. Hos personer med den störningen pendlar allt från svart till vitt. Kärlek eller hat. Bra eller dåligt. Jätteglad eller deprimerad. Finns inga mellanlägen = s.k" dikotiomt tänkande". De kan också ha mer eler mindre stråk av psykopati.

En sån personlighetstyp är t.ex hästtjejen Jonna Henningsson.

Men nu sen hon har släppts fri vet man inte vad som kommer att ske. Behöver iofs inte betyda att de har avfärdat henne helt. Vi får se.
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-06 kl. 13:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
På din edit (och någon annans direkta fråga tidigare):
Min och andras uppfattning är att förhållandet mellan dom var i god balans. HD var inte på något sätt hunsad eller nedtryckt av SD. Däremot gjorde SD väldigt mycket för HD, både undermedvetet och på direkta uppmaningar.
Exempel: Tog två snabba kliv för att öppna dörren för henne (undermedvetet och direkt) eller Hämtade väskan i bilen, fast han var på väg mot annat (direkt fråga/uppmaning).

Att han sen hade en jargong om att hon får klara sig själv och retades med henne (och sin omgivning) var hans sätt, glimten i ögat.

Funderar hur ni skulle beskriva hans utseende och göranden som ni läst er till i loggar och bilder om han hade hittat ett botemedel mot cancer i stället för sitta häktad för mord....

Jag har vetat och varit skeptiskt inställd till visa fakta som SD och HD framfört. Inget helt osannolikt på något sätt, men det fanns/finns tvivel. Att jag och min partner inte kan tro det om varken SD eller HD tror jag varit tydlig med, men även att jag ser motivbilden och därav ändå inte avfärdat honom.

Det finns dom som känner dom och absolut inte tror det om dessa två. Inte ens en som verkligen borde avsky SD tror det om honom. Det jag fått höra om LW:s beteenden i vissa lägen kan nog tolkas som mindre smickrande. Jag tror att motivbilden ligger där och inte ens i närheten av några raderade loggar. Att JG "valde sida" har med hennes beteende att göra. Varför det har ganska hög bäring är att han pratade ut med henne och paret D om situationen och fick bådas versioner tillsammans.

Som jag sagt, alla kan mörda men alla har olika hög tröskel. Vissa mördar för att dom inte fått en cigg med ett snabbt knivhugg. Frågan är, om dom/någon av dom är skyldiga, vad var det för tröskel som besegrades?
Jag har svårt att tro en raderad logg eller liknande kan trigga så pass för någon av dessa två.

Mina pengar ligger på att antingen LW hotade att åter avslöja deras förhållande inför deras resa eller att HD kom på det. M.a.o motivet har med den senaste "otroheten" att göra.

Att SD retades med glimten i ögat ”att hon får klara sig själv” kan varit hans önsketänkande. Det är inget ovanligt att människor skämtar om allvarliga saker de faktiskt tänker på.

Ju mer människor har att dölja så blir de också duktiga på att just dölja.

Många har berättat i tråden att SD är en glad prick med massa energi, humor (även grov humor), hjälpsam och alltid glad och ställt upp för sin omgivning, varit engagerad i barnen och mycket pedagogisk när han förklarat och berättar saker för dom.
Det låter som en riktigt trevlig svärmorsdröm. Men han kan ju utåt visa det han vill att andra ska se förstås, det är ju omöjligt att veta.
Men är det här din uppfattning också om SD? (Oavsett om han är GM eller inte?)

HD däremot verkar inte ha några nära vänner som vill prata gott om hennes personlighet. Det påstås att det blivit mucket oroligt i tråden när det blivit diskussioner kring HD, många har blivit hotade och tystnat, det har givrtvis raderats en hel del info om HD då tänker jag, och informationen var nog inget trevlig om det hotats förstås.
Då framstår HD som en ganska mystisk och oberäknelig personlighet utifrån tråden, i alla fall för mig som jag har tolkat.
Nu tror jag att du känner till SD mer och kanske haft mer kontakt med honom, men skulle du kunna säga att du uppfattar HD som en rolig glad prick som alltid finns för alla och är pedagogisk med barnen, precis som SD gör? Eller verkar hon mer introvert, blyg, tillbakadragen och håller sig i bakgrunden och är mer den tysta sorten?

Att SD gjorde allt för sin explosiva fru var han nog drillad till. Man får en känsla av att han trippar på tå för henne och hennes minfält. Som jag ser på dom var äktenskapet bara på ett papper och han var kär i LW, och HD visste det och varför. Lw var SD livboj, den magiska vänskap de båda skrivit om, jag tror det var äkta kärlek mellan dom helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in