2019-09-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det er slik jeg tenker det kan tolkes også.

Politiet snakker fortsatt om bortføring fra hjemmet. Jeg mener at en torpedo el kan ha overfalt, bortført og drept AEH på et oppdrag for noen. Lagt igjen brev osv.. Da er dette et drap forsøkt fingert som kidnapping.
Jeg har ingen agenda på dette, slik Kornblomst påstår.

Det er også mulig at AEH er drept i hjemmet og at man i etterkant forsøker å få det til å se ut som en kidnapping ved å fjerne spor fra drapshandlingen og plante falske spor fra overfallsperson.

Begge deler er mulige scenarier basert på den minimale informasjonen vi besitter i dag.

Dette blir flisespikkeri for meg, men jeg skjønner at noen er veldig opptatt av at man skal benytte riktige uttrykk og termer.
Vi er altså enige. Det avhenger av den hersens samtalen 09:14
Politiet har dog uttalt at de mener det har skjedd 31.10.18, og det gjør at jeg heller mot innleid hjelp.
Som nå kan ha blitt betalt via den elektroniske plattformen.
Men jeg skjønner ikke hvilke kriminelle som har gått med på en plan som innebærer så mye risiko i ettertid. Et slikt bakteppe vil jo øke intensiviteten på etterforskningen. Og ikke bare litt.
De må virkelig ha klokketro på planleggingen som er gjort, og at kontoene ikke kan spores.
Hvem tror vi får en siktelse i høst?
Senast redigerad av agvvv 2019-09-06 kl. 11:20.
Citera
2019-09-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Betyr det som politiet sier i sin hovedhypotese at AEH allerede var død før hun ble bortført?
Betyr det også at både slepesporet og Sprox-såleavtrykkene i tillegg til brevet, ble plassert i huset etter at AEH ble drept og etter at hun ev ble tatt bort fra huset eller ev drept et annet sted og tatt bort? Betyr det også at slepesporet ikke er etter AEH's kropp?
Hvis det er korrekt, så beklager jeg at jeg har misforstått.

(Jeg har ikke lest noe sted at politiet har uttalt at slepesporet og Sprox-skoavtrykkene er plantet etter at AEH ble drept).
"FORSVINNINGEN
Anne-Elisabeth Hagen forsvant høsten 2018. Politiets hovedteori er nå at hun ble drept. Pengekravet ble fremsatt for å villede."
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste/id/5c3b6d855152f7e46ca7e342?utm_source=vgfront&utm_co ntent=row-4

Du vet selv hva politiet har sagt: Drap forsøkt skjult som bortføring eller kidnapping.

Det er ingen vits i å spørre meg om detaljer ved politiets sikring av spor på åstedet. Hva politiet vurderer er falske spor for å villede og hva politiet vurderer er reelle spor etter ugjerningen. Hvordan handlingsforløpet har vært.

Jeg vet ikke svarene.
Senast redigerad av kornblomst 2019-09-06 kl. 10:31. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-09-06, 10:34
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Dette blir flisespikkeri for meg, men jeg skjønner at noen er veldig opptatt av at man skal benytte riktige uttrykk og termer.
Politiet har dog uttalt at de mener det har skjedd 31.10.18, og det gjør at jeg heller mot innleid hjelp.
Som nå kan ha blitt betalt via den elektroniske plattformen.
Men jeg skjønner ikke hvilke kriminelle som har gått med på en plan som innebærer så mye risiko i ettertid. Et slikt bakteppe vil jo øke intensiviteten på etterforskningen. Og ikke bare litt.
De må virkelig ha klokketro på planleggingen som er gjort, og at kontoene ikke kan spores.
Hvem tror vi får en siktelse i høst?

Leser forresten at Bandidos-topp Lars Harnes er pågrepet av politiet.
Noen som vet hvorfor?

Nettopp. Vi er helt enige.

Uansett om det har vært innleid hjelp eller ikke så er den som står bak skråsikker på sine bevegelser i kryptoverdenen.

Vi vet at trusselbrevet skisserte kommunikasjon via bitcoin-koder og betaling i Monero. Det ble betalt småbeløp via Bitcoin systemet som forsøk på kommunikasjon. Så vidt jeg vet er Bitcoin langt enklere å spore enn Monero. Likevel har politiet ikke klart å identifisere mottaker av kodemeldingene. Også senere i forløpet har det vært kommunikasjon over 1-2 plattformer uten at man har lykkes å finne hvem som står bak (så vidt vi vet).
Citera
2019-09-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Du vet selv hva politiet har sagt: Drap forsøkt skjult som bortføring eller kidnapping.

Det er ingen vits i å spørre meg om detaljer ved politiets sikring av spor på åstedet. Hva politiet vurderer er falske spor for å villede og hva politiet vurderer er reelle spor etter ugjerningen. Hvordan handlingsforløpet har vært.

Jeg vet ikke svarene.
Takk for svar
Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det skulle være i konflikt med politiets hovedhypotese hvis AEH ble overfalt/overmannet el.l. og tatt bort levende fra hjemmet med makt av GM fordi GM skulle utføre et planlagt drap av henne på et annet sted enn i hjemmet.
Citera
2019-09-06, 10:57
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Betyr det som politiet sier i sin hovedhypotese at AEH allerede var død før hun ble bortført?
Betyr det også at både slepesporet og Sprox-såleavtrykkene i tillegg til brevet, ble plassert i huset etter at AEH ble drept og etter at hun ev ble tatt bort fra huset eller ev drept et annet sted og tatt bort? Betyr det også at slepesporet ikke er etter AEH's kropp?
Hvis det er korrekt, så beklager jeg at jeg har misforstått.

(Jeg har ikke lest noe sted at politiet har uttalt at slepesporet og Sprox-skoavtrykkene er plantet etter at AEH ble drept).
"FORSVINNINGEN
Anne-Elisabeth Hagen forsvant høsten 2018. Politiets hovedteori er nå at hun ble drept. Pengekravet ble fremsatt for å villede."
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste/id/5c3b6d855152f7e46ca7e342?utm_source=vgfront&utm_co ntent=row-4

Neida, du tenker helt riktig. Politiet har ikke bekreftet verken det ene eller andre når det gjelder sporene de har sikret. De har garantert også sikret mange flere spor som vi ikke kjenner til.
De har heller ikke uttalt at AEH er drept i huset, kun at hovedhypotesen er "drap fingert som kidnapping" (Eksakte frasen de benytter). Vi vet ikke hvor sterk den hypotesen er i forhold til andre hypoteser de arbeider etter. Politiet utelukker i hvert fall offentlig ingen muligheter, de er også påpasselige i kommunikasjonen sin med å holde en ørliten dør på gløtt for at AEH er i live. Selv om det selvsagt er meget usannsynlig.
Citera
2019-09-06, 11:01
Medlem
Citat:

Uansett om det har vært innleid hjelp eller ikke så er den som står bak skråsikker på sine bevegelser i kryptoverdenen.

Vi vet at trusselbrevet skisserte kommunikasjon via bitcoin-koder og betaling i Monero. Det ble betalt småbeløp via Bitcoin systemet som forsøk på kommunikasjon. Så vidt jeg vet er Bitcoin langt enklere å spore enn Monero. Likevel har politiet ikke klart å identifisere mottaker av kodemeldingene. Også senere i forløpet har det vært kommunikasjon over 1-2 plattformer uten at man har lykkes å finne hvem som står bak (så vidt vi vet).

Ja, dette er noe av det jeg finner mest interessant akkurat nå. Denne "motparten".
Kunnskapsnivået "motparten" besitter må være høyt. Det er vanskelig for meg å tenke at TH besitter slik kunnskap. Det er også vanskelig å tro at det vil være fysisk mulig for ham å fungere som motpart uten å bli oppdaget. Selv med hemmelige telefoner gjemt på strategiske steder. Det ville utgjort en enorm risiko. Nei, her må en annen ha stått bak, helt eller delvis. Planleggingen har startet på vårparten 2018 tror jeg. Monero-kontoen gjort "aktiv" i sammenheng med artikkelen i DN, for å kunne peke på den. forsvinningen lagt til dagen for¨avslutningen på Pareto-saken. Alt nøye planlagt.
Citera
2019-09-06, 11:06
Medlem
Citat:
Neida, du tenker helt riktig. Politiet har ikke bekreftet verken det ene eller andre når det gjelder sporene de har sikret. De har garantert også sikret mange flere spor som vi ikke kjenner til.
De har heller ikke uttalt at AEH er drept i huset, kun at hovedhypotesen er "drap fingert som kidnapping" (Eksakte frasen de benytter). Vi vet ikke hvor sterk den hypotesen er i forhold til andre hypoteser de arbeider etter. Politiet utelukker i hvert fall offentlig ingen muligheter, de er også påpasselige i kommunikasjonen sin med å holde en ørliten dør på gløtt for at AEH er i live. Selv om det selvsagt er meget usannsynlig.
Takk for svar og informasjon
Citera
2019-09-06, 11:10
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv

For meg så handler det ikke om flisespikkeri men om å forsøk på å tolke hva som ligger bak politiets bruk av ord. For den er garantert ikke tilfeldig. Når Brøske uttaler seg, så er hvert ord veid i forkant.

De bruker konsekvent frasen : Drap fingert som kidnapping med økonomisk motiv.

Det er forskjell på: Drap fingert som kidnapping og Drap skjult som kidnapping
Det er også forskjell på kidnapping og bortføring. De snakker ikke om en fingert bortføring.

Beklager til våre venner i Sverige for at disse lingvistiske nyansene garantert ikke er enkle å forstå på norsk!
Senast redigerad av Minnimus 2019-09-06 kl. 11:13.
Citera
2019-09-06, 11:23
Avslutad
Citat:
Det er slik jeg tenker det kan tolkes også.

Politiet snakker fortsatt om bortføring fra hjemmet. Jeg mener at en torpedo el kan ha overfalt, bortført og drept AEH på et oppdrag for noen. Lagt igjen brev osv.. Da er dette et drap forsøkt fingert som kidnapping. Fordi en ekte kidnapping baserer seg på at gjerningspersonen ønsker å utveksle et uskadd offer mot løsepenger.
Jeg har ingen agenda på dette, slik Kornblomst påstår.

Det er også mulig at AEH er drept i hjemmet og at man i etterkant forsøker å få det til å se ut som en kidnapping ved å fjerne spor fra drapshandlingen og plante falske spor fra overfallsperson.

Begge deler, og sikkert flere andre modeller, er mulige scenarier basert på den minimale informasjonen vi besitter i dag. En hypotese er ikke en fastslått sannhet.
Tack! Jag har heller ingen agenda. Det finns inte heller så mycket som polisen har gått ut i media med, så det är inte möjligt att dra slutsatser redan.

Min poäng är först och främst att det kan vara en bortföring utan ekonomiskt motiv. I exemplet som jag använde, förutsätter att BO dödades straks, och att det var en del av planen.

Men så finns det ett annat alternativ som kan vara ännu mer realistiskt i detta fallet. Det som kallas tigerkidnappning, där kidnapparna kräver att BO: s släktingar genomför en kriminell handling i stället för att betala lösen.

https://findwords.info/term/tiger kidnapping
Citat:
Tiger kidnapping

A tiger kidnapping or tiger robbery involves two separate crimes. The first crime usually involves an abduction of any person or thing someone highly values. Instead of demanding money, the captors demand that a second crime be committed on their behalf. The second crime could be anything from robbery, murder, to planting a bomb. A person or item held hostageis kept by the captors until their demands are met. The goal of the captors is to have their risky/dirty work performed by another person. The victims of a crime like this are less likely to report to authorities since they just committed a crime themselves.

Skremmande!

Mer:
http://aktuellsikkerhet.no/na-kommer-tigerkidnappings-veilederen
Citat:
I veilederen er det blant annet forklaringer på hvordan man kan forebygge tigerkidnapping, hvordan man forholder seg hvis tigerkidnapping skjer og hvor viktig det er at dialogen med politiet etableres raskt, legger han til.
https://www.dn.no/marked/kriminalitet/organisert-kriminalitet/formue/tidligere-politimann-om-bortforing-med-losepenger-nordmenn-er-naive/2-1-515057
Citat:
Advarer mot kidnapping

Allerede i 2011 advarte Næringslivets sikkerhetsråd om at norsk næringsliv må forberede seg på at nøkkelpersoner med tilgang til store verdier kan bli kidnappet av kriminelle.

Citat:
Dette er beslektet med begrepet tigerkidnapping, som vanligvis defineres som en kidnapping, med et påfølgende krav om at personer tett på den kidnappede skal begå et nytt lovbrudd.
Citat:
Det er også gjerne organiserte kriminelle som står bak, og 10–20 personer kan være involvert i planleggingen og utføringen
Citera
2019-09-06, 11:23
Medlem
Citat:
For meg så handler det ikke om flisespikkeri men om å forsøk på å tolke hva som ligger bak politiets bruk av ord. For den er garantert ikke tilfeldig. Når Brøske uttaler seg, så er hvert ord veid i forkant.

Det er også forskjell på kidnapping og bortføring. De snakker ikke om en fingert bortføring.

Beklager til våre venner i Sverige for at disse lingvistiske nyansene garantert ikke er enkle å forstå på norsk!

Jeg har altså lest uttalelsen i ordenes rette forstand. Takk!
Nå får vi bare håpe mesterplanen har feilet, slik de heldigvis ofte gjør.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-06 kl. 11:26.
Citera
2019-09-06, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Utan lik är det fara värt att vi får vänta länge på besked om vad polisen vet och inte vet. Även om det skulle gå att visa vem som skött transaktionerna så bevisar inte det hur ihjälslagningen gått till. Men det är ju en början. Pinsamhet för pinsamhet kan vara en framkomlig väg, men det är inte avgjort hur det slår. Polisen lär skrida med viss försiktighet och försöka nå en form av slagläge där inte resultatet blir en halvmesyr i form av åtal för bedrägligt beteende mot polisen. Inte så lätt.
Citera
2019-09-06, 12:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ha ha. Jag trodde det var danskarna som inte förstod sig själva. Nu står Norge på tur.

På fb kan man ta det som en svårare variant av det vanliga mumlandet. Det är inte så dumt med norska då, för då behöver man inte kisa med ögonen när man läser. Kisandet är redan inbyggt i språket, s.a.s.

Fingera kommer av fiktion, dvs avsiktlig icke-överensstämmelse med en verklighet. Det verkliga påverkas för att framstå som något det inte är, i syfte att dölja vad det är eller för att stå i stället för ngt som inte var.

Spontant (och utan vidare förklaring) förstår vem som helst det. Att fingeringen hoppas på motsatsen ang. sin sak borde inte hindra nordmenn från att förstå sig själva. Trollande är trollande, om än trollandet kan ha diversifierade syften. Det kan en fingerad kidnappning teoretiskt också ha, men i detta fall är det lite tveksamt. Möjligen för att dölja en olycka av ngt slag (och lite till som endast fantasin sätter gränser för). Men polisen tror inte det. Draep är mord. Om jag inte fattat norskan helt uppåt väggarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in