2019-09-05, 23:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Ja, nått åt det hållet skulle det kunna vara. Problemet är att öronlapparna viks inåt på dessa modeller och skapar inte en bred uppvikt kant. Dom är inte heller rutiga. Fjällräven är ändå bra tanke. Dom har kanske fler gamla modeller.

Den breda uppvikta kanten uppstår när man rullar upp balaclava-tyget. Fråga: Varför måste kepsen vara rutig? Det var väl inget mordplatsvittne som pratade om att GM hade rutig keps?
Citera
2019-09-05, 23:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur långt från mordplatsen bodde Christer A?

Hälsingegatan 19 som ligger i Vasastan cirka 2,5 kilometer nordväst om mordplatsen.
Citera
2019-09-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Absolutt - men det er også viktig å betenke at han kunne gjøre dette uten å være GM. Han kan godt ha kjent til VGs skjebne, og han måtte jo vite mye om det CP måtte gjennomgå. Hvis han følte, eller kanskje til og med hadde fått tips i retning av, at han var neste mann ut, kunne det være naturlig å gripe til jaktgeværet.

Just det, och det har CA som du kanske vet också själv förklarat det när han blev tillfrågad av Aftonbladet om varför han inte inställt sig för att få vapnet provskjutet.

"Det var efter att de hade misslyckats med att sätta dit Christer Pettersson, man såg hur det gick till. De började ju med den där Gunnarsson, han satt ju länge innan han släpptes av åklagaren. Det var någon som hade pekat ut honom, men det visade sig att polisen hade visat vittnet ett fotografi först och sedan pekat ut honom. Och till Lisbet Palme hade de sagt på förhand att det var en uteliggare eller lodis och visat en video för henne till hon var säker på att det var han. Jag trodde inte att polisen fick arbeta så. De var ute efter att sätta dit någon."
Citera
2019-09-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hälsingegatan 19 som ligger i Vasastan cirka 2,5 kilometer nordväst om mordplatsen.

Ok!
Borde bli typ 25-30 minuters promenad om man går utan att stressa.
Borde vara möjligt rent teoretiskt att se OP vid bion och gå hem hämta revolvern och vänta på OP vid någon lämplig plats utanför bion.
Citera
2019-09-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ok!
Borde vara möjligt rent teoretiskt att se OP vid bion och gå hem hämta revolvern och vänta på OP vid någon lämplig plats utanför bion.

Odenplan - rådmansgatan tunnelbana, 1 station + 5-6 min gångväg (Hälsingegatan till tbana).
Var väl Rådmansgatan makarna Palme gick av tuben?
Var låg caféet CA fika på? Mitt emot mordplatsen?
Citera
2019-09-05, 23:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ok!

Ja det borde man ju utan problem. Om vi tänker att han lämnar bion då filmen börjar 21.15 så borde han kunna vara åter ca 22.30 enligt följande:

30 min hem
15 min hämta revolvern
30 min tillbaka till Grand

Vittnen, cirkatider:

Hubert F 20.55-21.10
Max D 22.50
Lars E 22.55-23.10
Margareta S 23.07-23.10
Anneli K 23.11
Lars K 23.12
Mårten P 23.13-13.17

Hubert F och Lars E är inte riktigt kompatibla med övriga. Hubert F talar om smärt kroppsbyggnad och Lars E om midjelång jacka och en man som verkar vara mer gatubuse än den lite kraftigt byggde medelålders kepsprydde man med stålbågade glasögon som övriga ser.

Men hursomhelst. Enligt polisen var ju CA "förbluffande lik" gärningsmannen och ägde bevisligen en icke provskjuten S&W. Hans alibi för mordkvällen ska enligt GRK också vara spräckt. Och vännerna sa att han hatade Palme.

CA var 34 år när Palme mördades.

Grandvittnena som såg den medelålders mannen med keps talar om 40-45 år. Om CA även var mannen vid gatuköket (45-50 år) och Tensonmannen (över 44 år) så tycker jag att den samlade bilden talar tydligt om över 40 år och troligen några år äldre. Mordplatsvittnena rör sig mellan 25 och 45 år där väl 25 år borde kunna uteslutas utan problem.

Det är endast Jan N som säger det. Han pratar också om en brun midjekort jacka vill jag minnas vilket icke alls överensstämmer med övriga vittnesmål vid mpl.

CA hade lyckats förlora alla pengar på dåliga aktieaffärer och den extra lilla skatt som lanserades dagen före mordet av Feldt kan inte ha haft någon avgörande betydelse.

Osvuret är bäst, men jag är tveksam. Vi/polisen har i så fall också en annan uppgift - att förklara alla WT-män inklusive de två som Ulla S såg i Gamla stan.

Att våra kära myndigheter gärna skulle kasta in CA i bilden vet vi alla. Frågan är om vi bara ska acceptera det på samma sätt som svenska folket i många år köpte CP?
Citera
2019-09-06, 00:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Magnum 357 och allt. Synd att den är så hårt åtgången. Ingick förresten Uppsala i det området där alla lagliga 357 provsköts?

Den försvunne knarkspanaren kallades "Höllinge, Föllinge eller nåt sånt". En polis verksam i Sthlm vid den tiden hette Lars H***ing. Han blev senare polis i - Uppsala.

Men nu cyklar vi naturligtvis på botten av Fyrisån.
Citera
2019-09-06, 00:33
Medlem
Citat:
CA hade lyckats förlora alla pengar på dåliga aktieaffärer och den extra lilla skatt som lanserades dagen före mordet av Feldt kan inte ha haft någon avgörande betydelse.

Osvuret är bäst, men jag är tveksam. Vi/polisen har i så fall också en annan uppgift - att förklara alla WT-män inklusive de två som Ulla S såg i Gamla stan.

Att våra kära myndigheter gärna skulle kasta in CA i bilden vet vi alla. Frågan är om vi bara ska acceptera det på samma sätt som svenska folket i många år köpte CP?

Det spesielle med CA er vel at han kan være GM både som "galen GM" og som attentatmann, f.eks. svensk skytter i en internasjonal operasjon. Vidløftige VG kunne skkert også engasjeres i en operasjon - behandlingen han fikk av USA kan jo indikere det - men da helst som viktig blindspor, som han jo ble. Livsløgneren CA ville holde tett, og neppe råke opp i sånne problemer som VG gjorde.

Det er jo åpenbart at det har vært minst ett drapsprosjekt, kanskje flere, og de kjente forsøkene på å rekruttere svenske skyttere i forkant kan godt ha vært for et prosjekt som ble gjennomført. Bl.a. for å minimalisere risken for gjenkjennelse, ville det være naturlig å bruke utenlandske skyttere på de mest aktuelle åstedene.
Citera
2019-09-06, 01:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Det spesielle med CA er vel at han kan være GM både som "galen GM" og som attentatmann, f.eks. svensk skytter i en internasjonal operasjon. Vidløftige VG kunne skkert også engasjeres i en operasjon - behandlingen han fikk av USA kan jo indikere det - men da helst som viktig blindspor, som han jo ble. Livsløgneren CA ville holde tett, og neppe råke opp i sånne problemer som VG gjorde.

Det er jo åpenbart at det har vært minst ett drapsprosjekt, kanskje flere, og de kjente forsøkene på å rekruttere svenske skyttere i forkant kan godt ha vært for et prosjekt som ble gjennomført. Bl.a. for å minimalisere risken for gjenkjennelse, ville det være naturlig å bruke utenlandske skyttere på de mest aktuelle åstedene.

Personligen har jag svårt att se CA som inhyrd hitman men det beror på att jag inte vet i vilka nätverk han rörde sig.

Det har mig veterligen inte framkommit några tips om att någon försökt rekrytera honom i likhet med det vi alla läst o sett om Birchan, Neilberg, Bergh och företagaren i Luleå.

CA framstår åtminstone enligt polisens beskrivningar som en typisk ensamvarg med tilltagande psykiska problem vilka till sist ledde fram till självmordet.

Det som skaver i CA-historien är förstås den försvunna Magnumrevolvern. Så sent som 2016 efterlystes den av spaningsledningen.

Att han skulle ha sålt den till en för honom okänd kille i Kungsträdgården tror jag inte på och det gör inte polisen heller.

Så var tog revolvern vägen?
Citera
2019-09-06, 03:54
Medlem
Citat:
Personligen har jag svårt att se CA som inhyrd hitman men det beror på att jag inte vet i vilka nätverk han rörde sig.

Det har mig veterligen inte framkommit några tips om att någon försökt rekrytera honom i likhet med det vi alla läst o sett om Birchan, Neilberg, Bergh och företagaren i Luleå.

CA framstår åtminstone enligt polisens beskrivningar som en typisk ensamvarg med tilltagande psykiska problem vilka till sist ledde fram till självmordet.

Det som skaver i CA-historien är förstås den försvunna Magnumrevolvern. Så sent som 2016 efterlystes den av spaningsledningen.

Att han skulle ha sålt den till en för honom okänd kille i Kungsträdgården tror jag inte på och det gör inte polisen heller.

Så var tog revolvern vägen?

"Så var tog revolvern vägen?"
my response would be to tell Hans Melander to go ask the late wife of the Managing Director for the S&W...

I keep asking myself why he hasn't already. Did he drive down to the summer house? Or was he to busy on vacation...or whatever other excuse he has??? Just curious - you think he reads the thread?
Citera
2019-09-06, 07:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
"Så var tog revolvern vägen?"
my response would be to tell Hans Melander to go ask the late wife of the Managing Director for the S&W...

I keep asking myself why he hasn't already. Did he drive down to the summer house? Or was he to busy on vacation...or whatever other excuse he has??? Just curious - you think he reads the thread?
Well. You see.
Din bakgrund måste berätta saker om dig.
Du börjar bli gammal och du har gjort vad du förmår.
Ingen skugga över dig.

Vi i Sverige söker sällan hämnd utan oftast bara en förklaring. Vi kan inte göra saker ogjort.
Citera
2019-09-06, 09:00
Medlem
Citat:

Siden vi har flere rapporter om rekrutteringsforsök, kan vi tenke litt sannsynlighet.
1. Gitt at det er rapportert 4, hva er sannsynligheten for at alle mislykkede forsök er rapportert? Er den virkelig 1? En pistolskytende Palme-hater kan godt tenkes å si nei, uten å si noe om dette, fordi han prinsipielt stötter prosjektet. Og CA kan til og med ha fortalt om det, men til noen som holder tett.
2. Fordi slike forsök innebærer eksponering og risiko for avslöring, er det lite sannsynlig at man har spurt et stort antall personer og fått mange nei. Derfor er det lite sannsynlig at sjansen for "ja" er f.eks. < 0.05. Med en betydelig sjanse for at forsøk ikke rapporteres, vil sjansen for minst ett "ja" öke med antall rapporterte mislykkede.
3. Vi vet at CA var aktiv pistolskytter, og dermed deltok i minst ett nettverk som det ville være nærliggende å rekruttere fra. Dermed blir det spekulativt å sette sannsynligheten for at CA er forsökt rekruttert til 0, gitt at ikke alle forsök er rapportert.
4. Vi vet at CA fikk ut patroner av den aktuelle typen fra sin skytterklubb. Det betyr ikke at disse er brukt, men det viser at CA hadde interesse for ammunisjonstypen. Kombinert med en ikke veldig troverdig historie om hvordan han avhendet våpnet, gir dette indisier på at han kan ha vært rekruttert eller ensom GM. Det er ikke svært mange kandidater. Men om CA ble rekruttert, kan faktisk sannsynligheten for at han skjöt fortsatt være < 0.1, fordi han har vært reserve eller blitt satt opp på et av de mindre sannsynlige åstedene. Skyttere med betydelig erfaring fra slike oppdrag ville prioriteres, og det fins opplysninger som indikerer minst 4 kandidater.
Senast redigerad av baggatell 2019-09-06 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in