2019-09-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
När Hanna anhölls så hann inte Åkl sy ihop den bevisning som är krav på sannolika skäl. Vis av att gått på pumpen förut så anhölls HD endast på skäligen där det räcker med en aning om att hon är inblandad. Tror alltså Åkl hamnade i tidspress och därför nöjde sig med skäligen så länge,,
Den biten vet jag. Men du tror alltså att hon har på fötterna för sannolika skäl nu? Och varför tror du det? Bara känsla eller tror du att de båda makarna är lika involverade?
Citera
2019-09-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja om Hiding redan har material som når upp till sannolika skäl finns det ingen anledning att vänta till på lördag.

Och har hon inte sannolikhetsmaterial så tror jag hon släpper HD i morgon; nog ingen idé för Hiding att hoppas på att NFC-analyser eller nåt annat kommer att ramla in under fre-natt/lör-morgon.
Citera
2019-09-05, 22:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Gjorde hon inte? Då har jag snurrat till det isåfall.

Ja om Hiding inte tar några helg-pass så ligger det såklart någonting i det.

Hoppas att ni har rätt och jag fel, mycket välkommet om det blir av imorgon.

Jag har också fått för mig att hon maxade tiden 🤔
Citera
2019-09-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast Hiding maxade ju inte tiden för anhållan för HD. Tror det blir att gå till TR i morgon för HD: Hiding vill nog själva hålla i taktpinnen och inte överlåta saken åt jouråklagare.
Jag tror som du att hon tar det till tingsrätten imorgon.
Citera
2019-09-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Gjorde hon inte? Då har jag snurrat till det isåfall.

Ja om Hiding inte tar några helg-pass så ligger det såklart någonting i det.

Hoppas att ni har rätt och jag fel, mycket välkommet om det blir av imorgon.

Citat:
Jag har också fått för mig att hon maxade tiden 🤔

HD blev ju anhållen en ons: då måste åkl begära häktning senast lör o sen senast förhandling dagen efter.
Som jag beräknar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag tror som du att hon tar det till tingsrätten imorgon.

Ja bara en gissning. Men en kvalificerad.
Citera
2019-09-05, 22:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
HD blev ju anhållen en ons: då måste åkl begära häktning senast lör o sen senast förhandling dagen efter.
Som jag beräknar det.

Jaha ok, trodde det var max tre dagars anhållan som gällde innan förhandling.
Citera
2019-09-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frouzan
https://www.kriminalvarden.se/lattlast/hakte-for-familj-och-vanner/detta-hander-nar-en-person-ar-misstankt-for-ett-brott/

En person måste bli häktad innan fyra dygn har gått
efter att personen har blivit anhållen.
/--/n.

Citat:
Jaha ok, trodde det var max tre dagars anhållan som gällde innan förhandling.

Kolla ovan.
Citera
2019-09-05, 22:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den biten vet jag. Men du tror alltså att hon har på fötterna för sannolika skäl nu? Och varför tror du det? Bara känsla eller tror du att de båda makarna är lika involverade?
Det räcker inte med känsla att häkta någon på sannolika. Det måste vara något bevis som gör det sannolikt att personen utfört eller varit behjälplig i brottet.

Har följt tråden genomgående och någonting som skaver så förfärligt är att inte SD kunnat bindas vid brottet. Har tom, gjort mig osams med några när jag förgäves sökt efter en annan GM. Flera har trott jag försvarat SDs person och varit hans kompis tom. SD är ingen kille som skulle platsa i min vänkrets . Förresten fick vaneljugaren Sh.Holmes semester när han skulle koppla mig till SD på något sätt.

Det går inte att komma förbi att det är osannolikt att SD (ensam) utfört mordet och inte trots tidpunkt för mordet, brottsplats, brottsoffer samt dödsorsak och direkt misstänkt inte kunnat bindas vid mordet.

I min värld är det så osannolikt att det kan inte vara sant.
När HD anhölls så passade dom pusselbitar som vållat mig mycket huvudbry perfekt.
Som sagt vi får se om någon dag eller två..
Har jag fel blir det i helvete fel
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-05 kl. 23:16.
Citera
2019-09-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja något bör utlöst den sista droppen så
det brast ordentligt. Annars hade HD haft alla möjligheter att mörda LW för längesen, särskilt i samband redan når hon fick vetskap om otroheten. Nu hade hon dessutom tom
hunnit separera, lämna in skilsmässoansökan. Fast å andra sidan kanske HD trott att SD och hon skulle fortsätta som skilda, om vi förutsätter att SD sagt så och hon fick vetskapen om
att de fortfarande träffades? En lögn för mycket kan också varit sista droppen och hon hämnades besinningslöst..kanske just vad SD ville? Skiljas från HD och bli kvitt HD helt?
Ja jag pendlar men har fått för mig att någon av paret D har lurat den andre att utföra dådet..därav de är så tighta efter mordet men min känsla är att de inte är på väg tillbaka till varann. Den som lurat den andre verkar skydda den andre, men det känns som ett skådespel, nånting är fel, men vad??

Ja..det där med hållhake låter ju absolut som en gångbar teori!! Det känns bara omöjligt att ringa in vem som har hållhake på vem... En enkel teori, för mig, är att SD i så fall har hållhake på HD. Om jag utgår ifrån att @JM:s påstående angående HD:s medicinering är riktig så tänker jag att HD är det som är skör(ast) av de två. Alltså med tanke på typen av medicinering som HD då skulle ha. Det förutsätter även att SD verkligen är så ondskefull och planerande att han klarar av att manipulera sin ex-fru HD till dådet eller att medverka indirekt på något sätt.

Nästan lika enkelt är det att tänka sig att HD manipulerat sin ex-make SD.. Om man förutsätter att HD var/är svartsjuk, kontrollerande och kanske ställt någon form av ultimatum till SD för att de ska kunna flytta ihop igen. Ställt något känslomässigt ultimatum kanske? Typ, "jag kan inte gå vidare om inte din flamma LW försvinner" eller "vi kan åter bli en hel familj men jag kommer aldrig lita på dig så länge LW finns där".

Det är många variabler som ska passa in i pusslet. Och eftersom vi alla har olika erfarenheter och moral så drar många åt olika slutsatser, vilket är jättebra! i detta till synes svårlösta pussel.
Tidvis är det svårt att särskilja det intellektuella och känslomässiga när man tänker på ingredienserna i detta bestialiska mord.
Som sagt, någon av de nu häktade får vi anta är gärningspersonen.

Precis som flera andra menat i tråden tror även jag att någon mer anar/vet något kring mordet men inte vill/vågar/kan träda fram. Den/de läser sannolikt spekulationerna här och om inte förr, så nu, bör den eller de ha fått upp ögonen kan man tycka, och gjort det rätta.

Läste tidigare i tråden om förekomna eftersökningar och hot mot skribenter. Är det helt uteslutet att det är någon av de nu häktade som gjort detta? Eller är det troligt att någon vän till SD/HD gjort detta?
Bara det faktum att det verkar vara reella hot tyder på att skribenterna i tråden är på rätt spår och att de som tvingats lämna tråden under dessa hot sitter inne med info om SD/HD som anger deras respektive karaktär som människor eller liknande och kan vara av intresse för att snäva in tänkbara scenarier. Jag är även övertygad om att någon eller några har vidrört det som senare i utredningen (förhoppningsvis) kommer visa sig stämma.

Jag har en fundering apropå att någon skrev att Springares bok verkar senareläggas för utgivning. Kan det i så fall vara att det finns någon indirekt info i den som pekar i riktning mot gärningspersonen och att han därför inte gett ut den än? Jag kan tänka mig att de som tog över fallet efter Springare eller rent av åklagaren har bett att han ska skjuta upp lanseringen då de fått ett genombrott i utredningen. Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Beh.ass. 2019-09-05 kl. 22:48. Anledning: Felstavning
Citera
2019-09-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Ah .. EGT saknar trovärdighet.

Jovars allvarligt det är för uppenbart att att EGT känner SD på ett nära plan, ett tag var jag bombsäker på att det var antingen SD själv eller HD, då är det illa. Ändå försöker EGT att vara objektiv, åtminstone ibland.
Citera
2019-09-05, 22:48
Medlem
Citat:
Som jag beräknar det.

Ja precis :-)
De måste ju ha teknisk bevisning mot de två eftersom de plockade in dem så snabbt efter varandra och sedan efter det var polisen på plats för husrannsakan av deras bostäder.
Citera
2019-09-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja precis :-)
De måste ju ha teknisk bevisning mot de två eftersom de plockade in dem så snabbt efter varandra och sedan efter det var polisen på plats för husrannsakan av deras bostäder.

Ja mot SD 'bör' det nog nu finnas något tekniskt, eftersom han blev anhållen innan han greps och eftersom han sitter på sannolika, därtill initialt på en månad.

Mot HD däremot; nja mer tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in