2019-09-05, 09:50
  #25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Att flytta över ägandet av aktier till en annan person är ju precis det du gör när du säljer dom. Om du flyttar över dom utan ersättning, typ som en gåva så har du ju såklart förlorat 100%.

Skulle man inte kunna definiera förlust efter hur man tänkte när man köpte? Köper man med intentionen att aldrig sälja bara för att få utdelningar då tycker inte jag att man förlorat något sålänge bolagen inte går i konkurs och fortsätter dela ut (minst lika hög) utdelning.

På samma sätt om n 20åring sätter av till pensionen så bör inte varje krasch räknas till hans nackdel. Han hade aldrig en tanke att sälja just då ändå.

Om man istället köper ett företag för att dom ska släppa en rapport på måndag och tjäna snabba pengar så är förlusten där om aktien droppar oavsett om man surrar sig kvar och vägrar sälja.

Det enda rimliga måste vara mark to market. Att hålla valuta är också en position. Förlorar man inte på valuta som går igenom hyperinflation så länge man inte säljer den? Om man bränner den som ved då? Det blir orimligt att sammankoppla förlust med avyttrandet utan det hör ihop med marknadsvärdet. Realiserad och orealiserad förlust är en användbar distinktion men en orealiserad förlust är precis lika mycket en förlust som en realiserad.
Citera
2019-09-05, 09:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Varför blir du så provocerad. Din definition av vad som utgör en förlust är således inte rätt och du säger emot dig själv. Att jag tar upp det är inget intellektuellt runk utan en vanligt förekommande diskussion. Det enda vettiga synsättet är mark to market. Men jag tror jag går vidare nu eftersom jag inte vill smutsa ner mig med vad det än är som gör ont i dig.

Håller med om mark-to-market som huvudregel. Men kan finnas undantag i min mening. Om du tex köper lite obligationer och tänkte hålla dem tiden ut. Då skulle jag säga att mark-to-market leder fel.
Citera
2019-09-05, 10:16
  #27
Medlem
Nej, du förlorar inte på valuta som går igenom en hyperinflation. Hastigheten på värdeuppgången eller värdenedgången (orealiserad) är helt irrelevant.

Hur svårt ska det vara att förstå att det enda som spelar någon roll är avyttring? Om du köper en "vanlig" bil för 200.000 kr så kommer den garanterat att gå ner vi värde. År 4 är den värd 100.000 kr. Har förlusten uppstått när bilen fortfarande är i din ägo? Nej! Har det uppstått en kostnad i form av värdeminskning? Ja! När uppstår förlusten? Svar: när du sålt den. Det fungerar på exakt samma sätt med valutor. Bilen kan fortfarande transportera oavsett kostnad, oavsett andrahandsvärde. Dito valutan kan fortfarande fungera som transaktionsmedel, oavsett inflation/hyperinflation.




Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det enda rimliga måste vara mark to market. Att hålla valuta är också en position. Förlorar man inte på valuta som går igenom hyperinflation så länge man inte säljer den? Om man bränner den som ved då? Det blir orimligt att sammankoppla förlust med avyttrandet utan det hör ihop med marknadsvärdet. Realiserad och orealiserad förlust är en användbar distinktion men en orealiserad förlust är precis lika mycket en förlust som en realiserad.
Citera
2019-09-05, 14:10
  #28
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Nej, du förlorar inte på valuta som går igenom en hyperinflation. Hastigheten på värdeuppgången eller värdenedgången (orealiserad) är helt irrelevant.

Hur svårt ska det vara att förstå att det enda som spelar någon roll är avyttring? Om du köper en "vanlig" bil för 200.000 kr så kommer den garanterat att gå ner vi värde. År 4 är den värd 100.000 kr. Har förlusten uppstått när bilen fortfarande är i din ägo? Nej! Har det uppstått en kostnad i form av värdeminskning? Ja! När uppstår förlusten? Svar: när du sålt den. Det fungerar på exakt samma sätt med valutor. Bilen kan fortfarande transportera oavsett kostnad, oavsett andrahandsvärde. Dito valutan kan fortfarande fungera som transaktionsmedel, oavsett inflation/hyperinflation.

de tillgångar man har värderas. Och sedan kan de i regel belånas. Aktier kan oftast belånad ca 50%. Sjunker dina tillgångar i värde blir de...mindre värda. Men du realiserar inte din förlust så länge du inte säljer men de blir mindre värda...
Citera
2019-09-05, 16:24
  #29
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Håller med om mark-to-market som huvudregel. Men kan finnas undantag i min mening. Om du tex köper lite obligationer och tänkte hålla dem tiden ut. Då skulle jag säga att mark-to-market leder fel.

Intressant, förklara gärna mer varför du tycker det leder fel där.
Citera
2019-09-05, 18:37
  #30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Nej, du förlorar inte på valuta som går igenom en hyperinflation. Hastigheten på värdeuppgången eller värdenedgången (orealiserad) är helt irrelevant.

Hur svårt ska det vara att förstå att det enda som spelar någon roll är avyttring? Om du köper en "vanlig" bil för 200.000 kr så kommer den garanterat att gå ner vi värde. År 4 är den värd 100.000 kr. Har förlusten uppstått när bilen fortfarande är i din ägo? Nej! Har det uppstått en kostnad i form av värdeminskning? Ja! När uppstår förlusten? Svar: när du sålt den. Det fungerar på exakt samma sätt med valutor. Bilen kan fortfarande transportera oavsett kostnad, oavsett andrahandsvärde. Dito valutan kan fortfarande fungera som transaktionsmedel, oavsett inflation/hyperinflation.

Det är svårt att förstå faktiskt. Det är väl hur mycket man får för valutan som är relevant.

Nu kommer du säkert bli arg pga orsaker men tänk dig att man A: byter 100 dollarsedlar mot samma vikt i en värdelös valuta som bara är värd sin vikt i papper, har man förlorat nåt då? Jag gissar att du svarar ja eftersom man har avyttrat valutan mot något av mycket mindre värde. Vad är skillnaden mot att man B: behåller 100 dollar sedlarna medan dom genomgår hyperinflation tills de endast har kvar pappersvärdet? B är ju förlustfritt enligt dig. Uppskattar om du kan hålla dig ifrån ilska över att jag ifrågasätter det som du upplever som självklarheter.
Citera
2019-09-05, 19:18
  #31
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Du har inte förlorat nått så länge du inte sålt, men om du är en av Avanzas Forum trejders som köper för veckopengen förstår jag dig, jag har 400k investerat och ligger typ 130k minus ,men grinar inte ihjäl mig för det låt "spendera inget du har att förlora" epitet kanske kan få vissa att vakna till liv och inte sälja ut veckopengen när börsen går ner 1%
Citera
2019-09-05, 19:24
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Det är någonting som inte sällan nämns i samtal om aktiehandel. För mig betyder att 'förlora' pengar att de aldrig fås tillbaka och inte en nedgång i värde. Att ett bolag går i konkurs och aktierna blir värdelösa är att förlora pengar eller att värde går ner och aldrig upp igen (innan försäljning). Hur tolkar ni att förlora pengar på aktier?. Hur vanligt är det att förlora pengar på aktier (enligt min definition)?. Svaret är väl relativt, men jag har uppfattat det som att marknaden återhämtar sig och att man troligtvis får tillbaka värdet på sina pengar bara man väntar och har tålamod. Jag tänker främst på stora, stabila bolag eller breda fonder.

På de fyrtiofem år jag handlat med aktier har jag varit med om en (1) konkurs, Det var för några år sedan då jag spekulerade i att Artimplant (helt orealistiskt) skulle vinna en juridisk tvist i USA. Jag förlorade någon/några tusenlappar på affären.

Jag tror inte det är så vanligt att folk, förutom insiders i dessa bolag, sitter på bolag som gå i kk.
Citera
2019-09-05, 19:53
  #33
Medlem
Har varit med om en konkurs under den tid jag har hållit på med aktier.
Enda som inträffande är det blev ett litet hack i vinstkurvan - inget minus
utan vinsten blev minde på aktiehandeln.

Att diversiera sin aktiehandel är A och O för att kunna kvitta förlusterna
mot vinsterna.
Citera
2019-09-05, 19:59
  #34
Avslutad
(noob) antar man heller inte kan jämka mot något lån/mot förlust för de var via ISK eller tanken funkar inte?

Varenda jävla peng jag sätter in på börsen äter björnarna bara upp - så har helt slutat kolla på Avanza nu :P Helt trött. Kör fonder, för mkt annat och tänka på dessutom, nåja. Va säger ni? Går det att ta en förlust via ISK och göra ett bolån mindre smärtsamt? Eller har min hjärna slutat fungera?
Citera
2019-09-05, 21:01
  #35
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Sen vid IT-bubblan samt finanskrisen 2008 var det nog många som fick panik och sålde med miljonförluster.

Säger inte emot dig, men det där jag aldrig förstått. Har man disciplinen och intresset att spara så pass länge och rutinerat att man bygger upp flera miljoner, så borde man ju rimligen ha bildningen nog att inse att man inte ska få panik och sälja bort vid nedgångar.
Citera
2019-09-05, 21:38
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du har aldrig ägt aktier i ett bolag som konkar hör jag.
Är det nog inte många som gjort....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in