Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Att SD förnekar alla påståenden som innefattas i åklagarens gärningsbeskrivning antyder väl snarare motsatsen, dvs. att det kanske inte handlar om särskilt övertygande bevisning.
Kan hålla med. Tror de flesta här verkar missa din poäng. Den vedertagna 'modellen' för den som sitter gripen etc (och är reell GM) och helt förnekar brottet är ju att vidgå allt det som man 'måste' erkänna: tider och platser etc som man vet att man inte kan ljuga om pga att man lämnat spår osv medan man samtidigt nekar till allt övrigt.
Och när sedan ev ny bevisning läggs fram så modifierar GM sina utsagor vartefter.
Men om nu SD kan 'kosta på sig' att helt negera alla påståenden som åkl presterar så kan/bör det ses som att åkl inte har så mkt av substans.
Så tror jag du menar. Så tänker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
I Malmö blev han "utrednings-häktad". D v s de ville ha lite tid på sig, utan att riskera att den ev skyldige till medhjälp, stack.
Det kan faktiskt vara samma för HD. Att när SD blev anhållen och häktad, så plockade dom in HD också, för säkerhets skull. Kanske de fått veta att hon faktiskt visste att han gjort LW något och att de vill utreda det vidare - utan att hon försvinner nånstans.
Eller missförstod jag ditt inlägg?
Känner ej till Malmöfallet, ej orkat följa.
Men man kan/får inte plocka in folk hursomhelst för säkerhets skull i en utredning. När en åkl tagit beslut om anhållande så måste det föreligga några faktiska/konkreta skäl mot att just anhålla den personen.
Att bara 'råka' känna till att någon annan gjort ett brott kan knappast ligga till grund (enbart).
Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Nej, du har helt rätt, den som var skriven på bilen blev släppt, de kunde visa att det inte var han som hade skrivit på överlåtelsen så åklagaren släppte honom och avskrev misstanken.
Anhållan och häktning kom för snabbt för att vara något som MGM skulle ha sagt anser jag, MGK greps ju dagen efter och enligt mig så borde ju då MGM inte neka till någon form av inblandning, enligt advokaten avvisade ju han helt åklagarens gärningsbeskrivning.
Jag tror att MGK sitter på egna meriter och om det är så blir FUP helt sanslös att läsa, vilket fall det i så fall utvecklats till, värre än ett gammalt grekiskt drama.
Nej, tror inte heller att SD sagt något rakt ut om HD:s inblandning, men kanske att något 'indirekt' framkommit i förhören, i kombo med andra beslag/pusselbitar.
Ja detta drama kanske får Sofokles att känna avund i sin grav.