2019-09-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det finns flera mördare med bakningstalanger, t.ex Johanna Möller. Att stå där och knåda och älta är nog ett bra tillfälle att fundera ut jävelskap...Att SD skulle vara en mjukis är vad han visar utåt, ett käckt leende, en excellent pappa och med spring i benen. Hur hade han och HD tid att både arbeta, springa efter trofeer, resa och att dessutom vara föräldrar? I mina ögon är det en omöjlighet såvida man inte lever i ett dygn som har minst 30 timmar.

Tacktack men det var inte vad jag frågade efter. Jag frågade efter hur folk upplevde honom innan härvorna började liksom. De flesta människor har väl ändå en uppfattning även om de inte känner människorna fullt till 100. Innan mordet menar jag nu då. Tyckte det kunde vara intressant och veta!!
Citera
2019-09-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men gripet/anhållandet av HD kanske 'bara' var en följd av att man först varit hos SD/förhört honom etc och att man därigenom fått fram helt nya indikationer/indicier på hennes inblandning; sånt som man alltså inte alls tidigare har bearbetat.
Kanske visat sig nu att detta något är för svagt/att analystiden inte räcker till?

Tror att åkl nu tex har släppt den som suttit skäligt anhållen för läkarskjutningen i Malmö, så det händer ju att en åkl väljer att inte 'testa' TR.
(kanske har fel i just Malmö-fallet)
I Malmö blev han "utrednings-häktad". D v s de ville ha lite tid på sig, utan att riskera att den ev skyldige till medhjälp, stack.

Det kan faktiskt vara samma för HD. Att när SD blev anhållen och häktad, så plockade dom in HD också, för säkerhets skull. Kanske de fått veta att hon faktiskt visste att han gjort LW något och att de vill utreda det vidare - utan att hon försvinner nånstans.

Eller missförstod jag ditt inlägg?
Citera
2019-09-05, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men gripet/anhållandet av HD kanske 'bara' var en följd av att man först varit hos SD/förhört honom etc och att man därigenom fått fram helt nya indikationer/indicier på hennes inblandning; sånt som man alltså inte alls tidigare har bearbetat.
Kanske visat sig nu att detta något är för svagt/att analystiden inte räcker till?

Tror att åkl nu tex har släppt den som suttit skäligt anhållen för läkarskjutningen i Malmö, så det händer ju att en åkl väljer att inte 'testa' TR.
(kanske har fel i just Malmö-fallet)

Nej, du har helt rätt, den som var skriven på bilen blev släppt, de kunde visa att det inte var han som hade skrivit på överlåtelsen så åklagaren släppte honom och avskrev misstanken.

Anhållan och häktning kom för snabbt för att vara något som MGM skulle ha sagt anser jag, MGK greps ju dagen efter och enligt mig så borde ju då MGM inte neka till någon form av inblandning, enligt advokaten avvisade ju han helt åklagarens gärningsbeskrivning.

Jag tror att MGK sitter på egna meriter och om det är så blir FUP helt sanslös att läsa, vilket fall det i så fall utvecklats till, värre än ett gammalt grekiskt drama.
Citera
2019-09-05, 19:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Då kanske ändå LW godkände den till slut efter påtryckningar. Annars tar jag gärna kontakt med Groundspeak utav ren princip sak, får loggen raderad och HD:s konto spärrat.

Tack för alla dina kloka och balanserade inlägg. Du verkar vara en rättfärdig person!

Jag tycker definitivt att du ska kontakta Groundspeak. HD loggade återigen mello cachen efter mordet. Verkar som om det var en del av motivet...

#rättvisaförlena 🙏🏻
Citera
2019-09-05, 19:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Ursäkta att jag verkar ha missat följande närmre. Försöker att hänga med i tråden och brukar söka el backa när något är oklart, men det är många vardagsbestyr och jag hinner därför inte riktigt leta mer än det lilla jag gjort.

Stämmer uppgiften, eller verkar göra, att LW tog bort Mellomysten för HD? Jag kan i alla fall se att den finns loggad på HD där det står att den är hittad 2016-12-03.

Enligt uppgifter loggade HD återigen mello cachen - efter mordet.
Citera
2019-09-05, 20:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu tror jag ju att SD är skyldig, men kan HD ha trott att LW försökte få henne (HD) avstängd så att hon (LW) i stället kunde följa med SD på USA-resan?

Och kan HD ha trott att SD låg bakom?

Kan de två, oavsett hur det exakt förhöll sig, ha gått till LW för att tillsammans reda ut saken och övertyga LW om att strunta i att obstruera?

Lite långsökt kanske. Bara en tanke.

Oavsett egentlig bakgrund och egentlig GM så föreställer jag mig ett snarlikt scenario. Ställa ngt tillrätta. Kanske hota. LW vägrar.

Jag har heller inte fattat om det med ngn klarhet går att säga om SD trendar mot LW eller mot HD under tiden fram till denna punkt, eller om han försökte lösa problemet med än mer invecklade lögner, och än mer elastisk socialitet, som vore förväntat. Som den vindflöjel man kan ana så trendar han kanske åt båda hållen samtidigt, beroende på sammanhanget, som nåt levande bevis på kontinental dialektik, och förmodligen också vederläggandet av densamma. HD kokar under tiden över? Någon måste stanna karusellen?

LW biktar aningslöst för HD eller redogör i detalj för skälen bakom gamla och kommande polisanmälningar, ty hon tror att HD vill skiljas från SD och behöver uppmuntras? Men HD vill tvärt om? Och en levande LW står plötsligt ivägen för HD?

Den där omtalade tala-ut-fikan ser man i ett helt annat ljus nu. Speciellt om det ligger nån sanning i att SD o LW återigen börjat att träffas i smyg. Som sagt kanske tillräckligt för att alla proppar skulle gå?
Citera
2019-09-05, 20:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag vet inte om det här var en retorisk fråga, men jag slutade räkna på skillnader när jag såg att det var en D2/T5 äldre än 2 år som försvunnit och mycket riktigt så verkar YD vara utan sin båtresa till en ö i havet vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja det är den (En ö i havet) som är borta nu, så antingen är det YD själv, CO eller Groundspeak som tagit bort hans loggtext någon gång under de senaste dagarna. Vill minnas att hans text var väldigt uttömmande.

(Eftersom HTD's logg är kvar torde YD gissningsvis nu ha raderat sin loggtext själv - för om CO eller Groundspeak (återigen) tagit bort loggen kan man dra slutsatsen att de förmodligen hade vidtagit samma åtgärd för både HTD och YD, eftersom bådas texter redan har varit föremål för likartade diskussioner).

Två inlägg från 12/9-18:

Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Statistik leder oftast till livliga diskussioner bland geocachare. På ett geocachingevent i somras kom frågan upp om längsta FTF-svit bland Örebroarna. Vi var flera som "visste" att HTD (SD) hade en lång svit, men när vi kollade så hade han hamnat långt ner på listan. Sviten hade brutits i september 2016. En enkel myst att lösa sa nån, sagt och gjort. Det visade sig att det kom blott fem nya cacher i Örebro kommun just den månaden. "En ö i havet" verkar ha raderats av cachens ägaren Lag Amie och bröt sviten.

Länk: www.geocaching.com/geocache/GC6RC0P_en-o-i-havet

Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
HTD:s logg är borta men inte YD:s

länk: https://coord.info/GLP5Q3NB

Jag vet inte om jag hänger med i svängarna här...
Citera
2019-09-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD förnekar alla påståenden som innefattas i åklagarens gärningsbeskrivning antyder väl snarare motsatsen, dvs. att det kanske inte handlar om särskilt övertygande bevisning.

Haha, knappast.. Har du aldrig hört talas om gärningsmän som försökt neka sig igenom en hel rättegång och ändå fällts? Aldrig hört talas om kriminella som upprepar "ingen kommentar" på varje ställd fråga?
Den som inte är man eller kvinna nog att erkänna eller sona för sitt brott när denne blir påkommen är en givetvis en syltrygg och inget annat.
Dessutom har du inte en susning om alla delar i gärningsbevisningen så du kan knappast ta ställning i vad som framlagts inför rätten. Att du sen, möjligen, har hört försvarets enstaka uttalande att klienten motsätter sig ansvar i alla delar är naturligt när det råder ett motsatsförhållande.

Vi får alla tids nog se hur väl grundat åklagarsidans bevisning ser ut. Men i dagsläget är det fördel #TeamHiding enligt lagen.
Citera
2019-09-05, 20:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Angående otrohet:

Det verkar finnas stora likheter i den här mannens beteende och SDs beteende mot LW.
En man som uppvaktar och inleder ett förhållande, han är gift.
Det pågår länge.
En man som lovar, men det händer inte.
En man som vill äta av kakan, och vill ha hela kakan kvar.
LW hoppas.
Hon avslöjar till HD.

Skillnaden är att LW är mördad...
Citera
2019-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Om LW nu bjöd in HD för att berätta just om otroheten ja...från vem kom den informationen egentligen?
När man tänker på det så vore det väl jättekonstigt agerande att en älskarinna skulle göra det..med de risker det skulle medföra dessutom.
SD skulle borde ju blivit helt tokig men trots HD LW -förbud så forsätter de ju ändå träffas...är vi verkligen helt säkra på att LW bjöd in för att slänga sanningen i ansiktet på HD?
HD kanske klampade dit och knackade på utan förvarning och ställde LW mot väggen och LW valde att tala sanning? Då blir situationen lite annorlunda, inte sant?

Och trackasserierna...tänk om det var HD som hotade och trackasserade LW, det vore mer logiskt för är någon svartsjuk så är det väl HD?

Tänkvärt enligt mig med! Att först rota fram bakomliggande orsaker för att sedan komma fram till ett tänkbart scenario är rätta vägen att komma framåt.
Och visst, det verkar finnas många olika scenarier att beakta i den här soppan som omfattar minst två (hittills) misstänkta gärningspersoner men sanningen finns troligen någonstans i spekulationerna som framförts i den här mastodont-tråden.

Det vore ytterst intressant ifall någon med huvudet på skaft (eller som varit med från början) gör ett dokument med tänkbara scenarier! Eller om man är flera som gör delar på uppgiften och gör scenarier utifrån vissa vinklar.
T.ex. kan användare 1 koncentrera sig på olika scenarier där HD är GM.
Användare 2 kan göra ett dokument där SD är GM.
Användare 3 kan göra ett dokument med scenarier utifrån något annan GM.

Man kan ställa upp dokumentet i liknande, lättlästa, form som honan6 presenterade sin tidslinje i.
Citera
2019-09-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD förnekar alla påståenden som innefattas i åklagarens gärningsbeskrivning antyder väl snarare motsatsen, dvs. att det kanske inte handlar om särskilt övertygande bevisning.

Kan hålla med. Tror de flesta här verkar missa din poäng. Den vedertagna 'modellen' för den som sitter gripen etc (och är reell GM) och helt förnekar brottet är ju att vidgå allt det som man 'måste' erkänna: tider och platser etc som man vet att man inte kan ljuga om pga att man lämnat spår osv medan man samtidigt nekar till allt övrigt.
Och när sedan ev ny bevisning läggs fram så modifierar GM sina utsagor vartefter.
Men om nu SD kan 'kosta på sig' att helt negera alla påståenden som åkl presterar så kan/bör det ses som att åkl inte har så mkt av substans.
Så tror jag du menar. Så tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I Malmö blev han "utrednings-häktad". D v s de ville ha lite tid på sig, utan att riskera att den ev skyldige till medhjälp, stack.

Det kan faktiskt vara samma för HD. Att när SD blev anhållen och häktad, så plockade dom in HD också, för säkerhets skull. Kanske de fått veta att hon faktiskt visste att han gjort LW något och att de vill utreda det vidare - utan att hon försvinner nånstans.

Eller missförstod jag ditt inlägg?

Känner ej till Malmöfallet, ej orkat följa.
Men man kan/får inte plocka in folk hursomhelst för säkerhets skull i en utredning. När en åkl tagit beslut om anhållande så måste det föreligga några faktiska/konkreta skäl mot att just anhålla den personen.
Att bara 'råka' känna till att någon annan gjort ett brott kan knappast ligga till grund (enbart).

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, du har helt rätt, den som var skriven på bilen blev släppt, de kunde visa att det inte var han som hade skrivit på överlåtelsen så åklagaren släppte honom och avskrev misstanken.

Anhållan och häktning kom för snabbt för att vara något som MGM skulle ha sagt anser jag, MGK greps ju dagen efter och enligt mig så borde ju då MGM inte neka till någon form av inblandning, enligt advokaten avvisade ju han helt åklagarens gärningsbeskrivning.

Jag tror att MGK sitter på egna meriter och om det är så blir FUP helt sanslös att läsa, vilket fall det i så fall utvecklats till, värre än ett gammalt grekiskt drama.

Nej, tror inte heller att SD sagt något rakt ut om HD:s inblandning, men kanske att något 'indirekt' framkommit i förhören, i kombo med andra beslag/pusselbitar.

Ja detta drama kanske får Sofokles att känna avund i sin grav.
Citera
2019-09-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I kombination med otrohet och svartsjuka så tror jag nog att det räckte för att döda.

Precis. GC i sig som motiv känns inte som förstahandsvalet. Men att vara ansatt av svartsjuka, utsatt för otrohet och dessutom bli fråntagen en del av äran/hedern/prestigen i GC kan nog ha fått bägaren att rinna över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in