2019-09-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det blir långdraget. Skit i det? Men ändå tydligen viktigt att älta?

Som jag skrev tidigare i kväll: "Men vänner/kompisar till henne får gärna berätta mer! Allting som kan bidra till en mer sammansatt bild av henne, är välkommen."
Förlåt. Visste inte att det tagits upp förut.
Citera
2019-09-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSmultron
Har ju efterfrågat en liten bild av Helena som person, utan framgång Klart tystnaden betyder något. Denna tråden har någon som styr bort ifrån spekulationer kring Helena och Hennes familj. De vill inte bli synade av någon anledning. Det får mig misstänksam emot dem. Det får mig att undra varför. En hel stad engagerar sig i att leta efter Helena menn här läser ingen. Det är märkligt. De som vill veta läset överallt och skulle mycket väl kunna skriva. Ingen rättar felaktigheter. Ingen styrker något. Utom prinsessan då men hon säger ju sig inte ha någon anknytning till någon, trots sitt intresse, vad nu det ska betyda MEN skit i det. Anledningen till att det hålls så tyst tror jag beror på att den som mariestadarna misstönker står för nära de sörjande och det är fult att säga att någon nära gjort detta. Jag tror familjen skyddar någon som är misstänkt, medvetet eller omedvetet. De gillar inte GWs teori för han är inte lika finkänslig som de med anknytning till Helena. Det är vad jag tror. Jag tycker fortfarande mammans uttryck när Helena var försvunnen tyder på att det inte var hwlt oväntat utan en rädsla som fanns där redan, grundad i vad? Tänk att ha så många bänner som Helena, vara så saknad, men ingen vill prata om det. Hur ska man få fram gärningspersonerna är det tänkt?

Bra där
Citera
2019-09-05, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Jag är från Mariestadsområdet, några år äldre än Helena skulle varit idag.
Jag kände inte Helena men visste vem hon var.
Däremot kände och kände jag till en hel del av Helenas vänner.
Jag har tidigt ställt frågan om hon nyttjade droger, anledningen till frågan var att väldigt många i hennes umgänge knarkade på helger, men ibland även mitt i veckorna.
Flera av personerna ansågs trots detta vara "lite förmer" i förhållande till många andra. Jag tror att just detta faktum är ett av skälen till att det är så tyst, ingen vill erkänna att de knarkade och att de vet eller misstänker den ena eller den andra, alla i detta gäng har eller hade hållhake på varandra.
Att BW är inblandade på ett eller annat sätt är jag övertygad om.
Jag har tidigare sammanställt en lista med indicier.
Varför finns det ingen som kan berätta vart BW tog vägen efter stadt, och varför han inte åkte tillbaka till festen i Radbyn?[B][/b]
Någon måste ju för faan veta...

Det fetstilta har jag försökt få svar på i tre år nu...Helt otroligt att varken här på Forumet eller via människor i Mariestad så "vet ingen j*vel" svaret på den frågeställningen !?? F*rbannat märkligt måste jag säga !! Polisen har väl inte något att förlora på om allmänheten kunde få ett svar på detta. Eller har andra närstående något att förlora på en sådan förklaring...!?? Det ligger inte EN hund begraven i den frågan...utan en HEL Kennel !!
Citera
2019-09-05, 07:06
Medlem
Ejsidisis avatar
Personerna runt Helena den sista stunden på Stadt men även utanför, är viktig.
Helena i baren. Individerna runt henne, kompisarna och de hon inte känner alls eller lika bra, som ev finns i närheten. Helena säger orden ”ingen som ska åt mitt håll?”. Det är svårt att tänka sig att ingen kompis el kille erbjuder sig att följa henne, i alla fall en bit. Helena beskrivs som en omtyckt tjej med många vänner, hon har umgåtts och haft roligt hela kvällen. Har ett span hon dansat med och en annan kille som limmat lite jobbigt på henne under kvällen. Och hon är social, in i det sista i baren med kompisar. Kanske även med en eller båda killarna i närheten, vem vet?
Men, trots att hon slänger ut frågan- som tyder på att här är det en tjej som verkligen vill ha sällskap på vägen i alla fall en bit- kanske till och med skickar en signal till killen hon är intresserad av- så är det tydligen ingen där och då som vill eller kan tänka sig det, en varm sommarkväll som denna...
Kan detta verkligen stämma?

I alla fall: Uppenbart är det ändå så att Helena ses i entrédörren omedelbart innan (?) hon går ut och att uppfattningen är att hon är själv. Sedan är det vad jag förstår BW som ser henne utanför dörren. Hon ser enligt hans uppgift i media, glad ut.

Brovittnet ser sedan en tjej och en man på bron i riktning mot hennes bostadsområde. Mannen ska ha glasögon av pilotmodell. Tjejen byxor som stämmer in på Helenas, ovanligt färgglada. Om nu den vittnesuppgiften till polisen stämmer.

Det saknas pusselbitar här. Namn. Iakttagelser.
Frågan är vilka.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-09-05 kl. 07:22.
Citera
2019-09-05, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Personerna runt Helena den sista stunden på Stadt men även utanför, är viktig.
Helena i baren. Individerna runt henne, kompisarna och de hon inte känner alls eller lika bra, som ev finns i närheten. Helena säger orden ”ingen som ska åt mitt håll?”. Det är svårt att tänka sig att ingen kompis el kille erbjuder sig att följa henne, i alla fall en bit. Helena beskrivs som en omtyckt tjej med många vänner, hon har umgåtts och haft roligt hela kvällen. Har ett span hon dansat med och en annan kille som limmat lite jobbigt på henne under kvällen. Och hon är social, in i det sista i baren med kompisar. Kanske även med en eller båda killarna i närheten, vem vet?
Men, trots att hon slänger ut frågan- som tyder på att här är det en tjej som verkligen vill ha sällskap på vägen i alla fall en bit- kanske till och med skickar en signal till killen hon är intresserad av- så är det tydligen ingen där och då som vill eller kan tänka sig det, en varm sommarkväll som denna...
Kan detta verkligen stämma?

I alla fall: Uppenbart är det ändå så att Helena ses i entrédörren omedelbart innan (?) hon går ut och att uppfattningen är att hon är själv. Sedan är det vad jag förstår BW som ser henne utanför dörren. Hon ser enligt hans uppgift i media, glad ut.

Brovittnet ser sedan en tjej och en man på bron i riktning mot hennes bostadsområde. Mannen ska ha glasögon av pilotmodell. Tjejen byxor som stämmer in på Helenas, ovanligt färgglada. Om nu den vittnesuppgiften till polisen stämmer.

Det saknas pusselbitar här. Namn. Iakttagelser.
Frågan är vilka.

När var det Helena sa "ingen som ska åt mitt håll"? Var det vid baren när hon drack vatten precis vid stängningsdags? Då finns ju möjligheten att det var riktat till han hon var "förtjust" i. Hon sågs väl där med två killar och en tjej som hon kände. Sen var det ju två killar till vid sidan om som fick hennes vatten.....som bartendern aldrig sett innan.
Citera
2019-09-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
När var det Helena sa "ingen som ska åt mitt håll"? Var det vid baren när hon drack vatten precis vid stängningsdags? Då finns ju möjligheten att det var riktat till han hon var "förtjust" i. Hon sågs väl där med två killar och en tjej som hon kände. Sen var det ju två killar till vid sidan om som fick hennes vatten.....som bartendern aldrig sett innan.

Om hon fick sällskap ut från stadt, då skulle BW ha återgett det i tidningsartikeln. Enligt den så inte bara hälsade han på henne utan de talade med varandra och han fick till och med en kram. Han kunde verkligen återge vilket humör hon var på och om hon hade sällskap ut, och vilket håll hon gick, vilka som var i hennes närhet osv... Men allt detta var inte relevant att ta med i radioserien, pga att det inte tillförde något enligt PW. Hennes svar säger en hel del, med tanke på att det inte finns så många som talat med Helena efter stadt. Så visst finns det flygande kameler också.

En annan motsägelse och efter studie är syster UAs relation till BW efteråt. Det är osannolikt om någon i ens närhet blir anklagad för något så makabert. Som tidigare eftersökt hur reagerades det när PR var huvudmisstänkt? Om man ska tolka UAs relation efter försvinnande då är BW inte ens misstänkt någon gång. De närmsta vet nog vad han gjorde efter han träffade Helena. De vet även vilken bil han hade och var han parkerat den. Även varför hans uppgifter inte är relevanta.
De vet säkerligen också varför han bara var med i en enda artikel en gång i samband med försvinnandet. Aldrig någonsin mer har hans uppgifter tagits med i media trots att fallet har dragits upp åtskilliga gånger under åren. De vet nog varför det aldrig mer berörts om hans möte med Helena utanför stadt.
Citera
2019-09-05, 18:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Om hon fick sällskap ut från stadt, då skulle BW ha återgett det i tidningsartikeln. Enligt den så inte bara hälsade han på henne utan de talade med varandra och han fick till och med en kram. Han kunde verkligen återge vilket humör hon var på och om hon hade sällskap ut, och vilket håll hon gick, vilka som var i hennes närhet osv... Men allt detta var inte relevant att ta med i radioserien, pga att det inte tillförde något enligt PW. Hennes svar säger en hel del, med tanke på att det inte finns så många som talat med Helena efter stadt. Så visst finns det flygande kameler också.

En annan motsägelse och efter studie är syster UAs relation till BW efteråt. Det är osannolikt om någon i ens närhet blir anklagad för något så makabert. Som tidigare eftersökt hur reagerades det när PR var huvudmisstänkt? Om man ska tolka UAs relation efter försvinnande då är BW inte ens misstänkt någon gång. De närmsta vet nog vad han gjorde efter han träffade Helena. De vet även vilken bil han hade och var han parkerat den. Även varför hans uppgifter inte är relevanta.
De vet säkerligen också varför han bara var med i en enda artikel en gång i samband med försvinnandet. Aldrig någonsin mer har hans uppgifter tagits med i media trots att fallet har dragits upp åtskilliga gånger under åren. De vet nog varför det aldrig mer berörts om hans möte med Helena utanför stadt.

Det där mötet mellan Helena och BW är intressant på många sätt. Om BW hade förstått att någon var i hasorna på Helena borde han ju ha märkt det och dessutom sagt det till polisen. Om någon var i hasorna på Helena, befann sig denna person då på ett typ "bevakande" avstånd? Som jag - och jag tror alla - har förstått det, var BW ensam under mötet med Helena. Så vad hände sedan?

Jag har flera gånger funderat över varför BW inte togs med i radioprogramserien. Nog hade man väl kunnat ge Helenas vän BW typ 15 sekunders radiotid för att få berätta om det där sista mötet? Men icke. Är det ändå så att även Pernilla hyser någon slags obehagskänsla om BW? Enligt flera tråddeltagare är BW inblandad. Badboy rider har varit tydlig med sina misstankar och hävdat att BW varit inne på flera polisförhör. Badboy rider har också skrivit att BW:s mamma var utom sig av oro för vad hennes son faktiskt kan ha haft för sig den där natten. Kvasta-Sara skrev om att BW hade visat i Kohagen hur Helena tappade ena skon. Denna utsaga känns något "udda" dock, men man kan heller inte bortse från den. Det finns fler tråddeltagare som har uttalat sin misstro om BW.

Finns det någon som i polisens förundersökning har kunnat bekräfta att BW faktiskt pratade med Helena? Tänk om det är så att mötet mellan Helena och BW aldrig ägde rum? Tänk om detta är en ren bluff? Eller att BW vet att någon hängde på Helena men håller käften om det?

Kanske är BW en av GW Perssons gubbar? Tillsammans med Shane och/eller PU? Är det därför som Ulrika och Gabriella inte vill höra talas om GW Perssons teori, för att BW är en gubbarna? Ja, vem fasen vet?!

Och fortfarande: Om PK är PK och PK talar sanning om vad som hände i hans lägenhet tidigt på söndagsmorgonen, ja då … En annan mycket intressant sak i sammanhanget är att PU vägrar medge att han och BW kände/kände till varandra. Varför förneka detta när så många vet att PU och BW var på samma fester? Finns det anledning att misstänka att PU har ett mycket starkt skäl för att förneka kännedom om BW och att det skälet stavas Helena? Sannolikheten måste anses vara mycket stor.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-09-05 kl. 19:21.
Citera
2019-09-05, 19:37
Bannlyst
Vad hände med sanningsenlighet Peter Krämer?
Han pekade ju ut sin forne bästis som skarprättare i tråden.
Den som förmodligen mest är rädd att han ska prata i tråden är väl den gamle fastighetsmäklaren och sneögde Johnny K.
Citera
2019-09-05, 20:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandysDiner
Den som förmodligen mest är rädd att han ska prata i tråden är väl den gamle fastighetsmäklaren och sneögde Johnny K.

Min fetning: Det uppstod ett litet syftningsproblem: Vem menar du med "han"? Att PK eller PU ska prata i tråden?

Kan du skriva ut hela namnet på Johnny? Typ J*hnny K*-------. Du får samtidigt gärna berätta lite mer om denne Johnny. Varför har han anledning att vara mest rädd för att någon ska prata i tråden?
Citera
2019-09-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Det uppstod ett litet syftningsproblem: Vem menar du med "han"? Att PK eller PU ska prata i tråden?

Kan du skriva ut hela namnet på Johnny? Typ J*hnny K*-------. Du får samtidigt gärna berätta lite mer om denne Johnny. Varför har han anledning att vara mest rädd för att någon ska prata i tråden?

Avledningssyfte......spretigt inlägg...
Mkt obekvämt det som senast diskuterats.
Citera
2019-09-05, 20:57
Medlem
Pajosvs avatar
I kvällens Efterlyst (torsdagen den 5 september) jagade man en mansperson med hjälp av geografisk profilering. Den misstänkte mannen agerade inom ett mycket litet område, Rågsved tror jag det var.

Jag är nästan övertygad om att denne gärningsman snart sitter bakom galler.

Ni Mariestadsbor som har kännedom om klientelet i Mariestad med omgivning, skulle inte ni kunna testa Geografisk profilering?

Det är inte farligt... Jag tror att det är mer effektivt istället för att fundera på om Helena var glad eller sur den aktuella kvällen.
Citera
2019-09-05, 21:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandysDiner

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Avledningssyfte......spretigt inlägg...
Mkt obekvämt det som senast diskuterats.

Jag kände också lite av en avledningsmanöver, men vi kan väl ge MandysDiner en chans att svara.

Jag tycker att vi håller tempot uppe om BW i kombination med Shane och/eller PU. Jag tycker att det finns en hel drös med konstigheter om BW och hans påstådda möte med Helena samt om PK:s berättelse om PU och varför PU vägrar att kännas vid BW.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-09-05 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in