Citat:
Ursprungligen postat av
slickadkatt
Det är ju lag på att begravning skall ske senast 30 dagar efter dödsfallet. I detta fall verkar det ske bra mycket senare, jag förstår att kroppen varit försvunnen och sedan på obduktion osv men borde inte detta ändå kunna ske tidigare? Är det på något sätt bekräftat att han avled den 27/7? Begravning är 27/9 alltså 2 månader efter dödsdatumet.
Brukar begravning vara senare än 30 dagar vid mord/dråp? Det har ingen som helst betydelse för mig men jag funderade bara
Jo det finns fall där begravning passerar de lagstadgade 30 dagarna. Man får dispens, speciellt när det är en brottsutredning som ligger bakom. Identifiering kan ta lång tid om det exempelvis bara varit ett ben som återfunnits. Både id & dödsorsak tar tid att fastställa. Här uppe är det dessutom transport och kötid till obduktion. Rättsmedicinsk görs i Umeå. Vanlig obduktion i Sunderbyn. Även begravning är endast ett x antal tider, om man väljer kremering, som i detta fallet. Jordfästning är inte lika kinkigt med tider. (I Kiruna alltså).