2019-09-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hva er det med at folk må vri og vende på den tross alt lille informasjonen vi har fra politiet i saken? Konspirasjonsbehov? Bare et generelt behov for å være uenig?

Det vi vet politiet har gått ut med så langt:

1. De tror det er drap
2. De tror hun er overfalt på toalettet
3. De tror dette er planlagt måneder i forveien
4. De antar at Sprox skoene er kjøpt inn til anledningen.

Keep it simple.

Jeg har ikke fått med meg at politiet bekrefter at de tror at AEH ble overfalt på toalettet.

Er det snakk om gjestetoalettet i første etasje, like innenfor inngangsdøren, som er beskrevet av folk i tråden som sier de har vært i huset? Eller er det snakk om et annet toalett.
Citera
2019-09-05, 11:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Du glemte ironivarsel. Point taken!

Är det nån av de här?

📣🚼🎈🛎🔫🛢🥁🏆🏌️‍♂️🐍🙊👟🕺🏽👣🇬🇧

Jag hade ingen fientlig avsikt alls dock, bara lite corny föreställningsförmåga och svårt att sätta gränser...

Jag tycker det inte är orimligt att hon halkat och slagit sig, men steget därifrån till kidnappningshistoria med Th som GM återstår ju att finna då. Medgivligen.

Då får man tänka sig att någon annan familjemedlem är att betrakta som skuld till saken och att man gör så här för att den personen inte ska behöva bära skulden hela livet. Och att hela familjen är med på det typ. Eller de flesta. Jag vet inte om det blir rimligare.

Går man neråt i brottslig allvarsgrad och lägger till fler inblandade normalmänniskor så kan de inblandade förväntas ta klokare beslut.

Men som planterad tanke i alla fall. Att något annat än mord skett och att man (th själv?) täcker upp för exv en ung persons misstag eller någon annans vållande eldyl.

Jag är osäker på om området kan diskuteras så mycket dock. Att gräva ner frun i skogen verkar under alla omständigheter som en mindre attraktiv idé (men vi har nog nåt svenskt fall i den riktningen), om nu inte th haft skäl att tro att misstankarna mot honom kommer bli betydande exv.

Jag vet inte om ngn blev klokare...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-05 kl. 11:17.
Citera
2019-09-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har ikke fått med meg at politiet bekrefter at de tror at AEH ble overfalt på toalettet.

Er det snakk om gjestetoalettet i første etasje, like innenfor inngangsdøren, som er beskrevet av folk i tråden som sier de har vært i huset? Eller er det snakk om et annet toalett.

"I samme etasje er inngangspartiet og badet/toalettet hvor politiet mener 69-åringen kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet av ukjente gjerningspersoner."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RR4WA5/loerenskog-forsvinningen-fant-anne-elisabeths-mobiltelefon-i-huset
Citera
2019-09-05, 11:15
Medlem
Minnimuss avatar
Jeg kikket på korrelasjon mellom skostørrelse og høyde. Vet at politi bruker ulike modeller for å estimere en gjerningspersons høyde basert på fotavtrykk.

Har selvsagt ikke tilgang til de modellene, men fant en studie som inkluderte rundt 800 personer.

Fant at hos en mann med skostr 45(eu), var korrelatert høyde drøyt 185 cm.
Altså en ganske moderat høy mann.

Studien var basert på australsk befolkning, og jeg har omregnet målenhetene til cm.

https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/49926093/Assignment_3_-_Scientific_Report.pdf?response-content-disposition=attachment%3B%20filename%3DCorrela tion_Between_Gender_Height_And_Sh.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20190905%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20190905T085807Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=6f32e9293814ae944117bc663e8d959564b6e7ab 969a33a7ccda413256d724de
Citera
2019-09-05, 11:22
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Dette er forsåvidt gammelt nytt, men tidlig i saken ble det beskrevet situasjonsspor på badet:
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-fant-mulige-spor-etter-bortforing-pa-badet-1.14448301

Senere i forløpet er det bekreftet at det skal dreie seg om badet/toalettet ved inngangsdøren i første etasje:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RR4WA5/loerenskog-forsvinningen-fant-anne-elisabeths-mobiltelefon-i-huset
Citera
2019-09-05, 11:22
Medlem
Citat:
Jeg kikket på korrelasjon mellom skostørrelse og høyde. Vet at politi bruker ulike modeller for å estimere en gjerningspersons høyde basert på fotavtrykk.

Har selvsagt ikke tilgang til de modellene, men fant en studie som inkluderte rundt 800 personer.

Studien var basert på australsk befolkning, og jeg har omregnet målenhetene til cm.

https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/49926093/Assignment_3_-_Scientific_Report.pdf?response-content-disposition=attachment%3B%20filename%3DCorrela tion_Between_Gender_Height_And_Sh.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20190905%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20190905T085807Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=6f32e9293814ae944117bc663e8d959564b6e7ab 969a33a7ccda413256d724de

Leste at skostr. har økt ganske kraftig for både menn og kvinner. Spørs når MGM er født.
Citera
2019-09-05, 11:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Leste at skostr. har økt ganske kraftig for både menn og kvinner. Spørs når MGM er født.
En slik korrellasjon må selvsagt tas med alle mulige forbehold om avvik i begge retninger.
Citera
2019-09-05, 11:36
Medlem
Citat:
En slik korrellasjon må selvsagt tas med alle mulige forbehold om avvik i begge retninger.

Str. 45 er i alle fall helt gjennomsnittlig. Kanskje det har hatt noe å si, hvis den er "konstruert".
"I dag bruker gjennomsnittskvinnen i landet størrelse 39 eller 40, sammenlignet med 37 tidligere. Menn har gått fra skostørrelse 42 til 45."
Jeg sliter dog litt med å forstå hvilken relevans størrelsen på skoen har?

Vet noen forresten hvordan man kan få til å bli varslet når noen svarer på et innlegg?
Senast redigerad av agvvv 2019-09-05 kl. 11:39.
Citera
2019-09-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ja, og i tillegg er det vel en mulighet for at skoene var ett eller flere nr for store til GM og at skoene er tilpasset føttene ved å bruke f.eks. tykke sokker og/eller innleggssåler/tå- eller hel-kapper el.l. inni skoene?

Mye interessant her http://www.kriminalteknikk.no/kriminaltekniske.html "
Citera
2019-09-05, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Dette er forsåvidt gammelt nytt, men tidlig i saken ble det beskrevet situasjonsspor på badet:
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-fant-mulige-spor-etter-bortforing-pa-badet-1.14448301

Senere i forløpet er det bekreftet at det skal dreie seg om badet/toalettet ved inngangsdøren i første etasje:

Tål väl att citeras igen, då:
”I samme etasje er inngangspartiet og badet/toalettet hvor politiet mener 69-åringen kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet av ukjente gjerningspersoner.

Ifølge VGs opplysninger er det funnet det som omtales som slepespor langs gulvet i tilknytning til det aktuelle badet/toalettet.”
Citera
2019-09-05, 11:58
Medlem
Citat:
"I samme etasje er inngangspartiet og badet/toalettet hvor politiet mener 69-åringen kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet av ukjente gjerningspersoner."

VG-artikkelen er publisert 12.06.19 og oppdatert 26.06.19. Og 26. juni endret politiet hovedhypotese fra bortføring til drap. Drap forsøkt dekket over med en fingert kidnappingshistorie.

VG viser tilbake til de tidligste artiklene, fra 9. januar og dagene etterpå. Slik saken da ble fremstilt, var informasjonen basert på forklaringen til TH, hva TH så og observerte da han kom hjem den dagen. Slik oppfatter jeg det.

Legg merke til formuleringen jeg har fetet ut. ... "kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet" ...

Synes ikke dette bekrefter at politiet tror hun har blitt angrepet på toalettet.

Så langt synes jeg det er veldig åpent hva som skal ha skjedd i huset. Politiet bekrefter at hjemmet i Sloraveien er et åsted. Utover det synes jeg ikke det finnes sikre indikasjoner på hva som har skjedd.
Citera
2019-09-05, 12:06
Medlem
Citat:

Skostørrelse 45 er gjennomsnittet mener jeg og da skulle det være gjennomsnittshøyden også for den mannen, men hva gjennomsnittshøyden er vet jeg ikke men den ligger på ca 185 eller litt mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in