2019-09-04, 22:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Till skillnad från alla andra på plats, så hade han ett motiv, något som irriterade honom.

SOU 1999:88 s. 910 "Ressler hade vissa invändningar när det gällde gärningsmannens ”motiv”. I grunden saknas det motiv här. I stället rör det sig om vad Ressler kallade ”personal cause”. Han delade därför uppfattningen i GMP att det rör sig om ett personligt till skillnad från privat motiv. Det betyder att gärningsmannens ”motiv” härrör från omständigheter i hans eget personliga liv. I GMP:s hypoteser talas om en gärningsman motiverad av ett djupgående hat mot Olof Palme. Enligt Ressler borde det snarare röra sig om en fixering vid Olof Palme, eller irritation över denne"

Och det motivet skulle vara? Tala ur skägget.

Ingen la märke till att mördaren bar ryggsäck och bullig täckjacka?
Citera
2019-09-04, 23:01
Medlem
Citat:
Till skillnad från alla andra på plats, så hade han ett motiv, något som irriterade honom.

SOU 1999:88 s. 910 "Ressler hade vissa invändningar när det gällde gärningsmannens ”motiv”. I grunden saknas det motiv här. I stället rör det sig om vad Ressler kallade ”personal cause”. Han delade därför uppfattningen i GMP att det rör sig om ett personligt till skillnad från privat motiv. Det betyder att gärningsmannens ”motiv” härrör från omständigheter i hans eget personliga liv. I GMP:s hypoteser talas om en gärningsman motiverad av ett djupgående hat mot Olof Palme. Enligt Ressler borde det snarare röra sig om en fixering vid Olof Palme, eller irritation över denne"
Jag måste damma av min gamla intorkade hjärna nu, men det låter bekant.
Var det inte du som trodde att NF som var från Vallentuna mördade Palme för att den fabrik där hans far jobbade skulle läggas ner och byggas om till teater?
Någon koppling till mordet på Gustav III har jag för mig, men det var ett tag sedan och jag minns inte detaljerna.
Så du tror att det var han, och har belägg för att han var en borderline-personlighet?
Citera
2019-09-04, 23:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och det motivet skulle vara? Tala ur skägget.

Ingen la märke till att mördaren bar ryggsäck och bullig täckjacka?

Varför tror du vittnet Fauzzi hade "ryggsäck och bullig täckjacka" ? eftersom han säger sig ha haft "ryggsäck och bullig täckjacka" ? på samma sätt som han "säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken" ?

källa: Gärningsmannaprofilen s. 97
Senast redigerad av 299792458 2019-09-04 kl. 23:13.
Citera
2019-09-04, 23:26
Medlem
Citat:
GMP s. 97 "Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.."

I själva verket mötte Nicola makarna Palme vid Dekorima butiken, det är därför han ser AB som går bakom makarna Palme, 10 meter.

Nej, det finns minst ett halvdussin människor på platsen utöver ovanstående nämnda.
Citera
2019-09-04, 23:30
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag måste damma av min gamla intorkade hjärna nu, men det låter bekant.
Var det inte du som trodde att NF som var från Vallentuna mördade Palme för att den fabrik där hans far jobbade skulle läggas ner och byggas om till teater?
Någon koppling till mordet på Gustav III har jag för mig, men det var ett tag sedan och jag minns inte detaljerna.
Så du tror att det var han, och har belägg för att han var en borderline-personlighet?
Det var kommunens plan, ja. Men mordveckan ville staten (statsföretaggruppen) ta över fabriken i Vallentuna och lägga ner produktionen i Vallentuna utan något ansvar för sysselsättningen i Vallentuna. Detta irriterade, eftersom statsministern samtidigt var i Pilgrimstad för att rädda fabriken i Pilgrimstad och säkra sysselsättningen i Pilgrimstad.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-05 kl. 00:06.
Citera
2019-09-04, 23:35
Medlem
Hur ska man förstå att Fauzzi sökte upp utredningen för att avlägga sitt vittnesmål? Kunde han inte hantera att han begått det perfekta brottet?
Citera
2019-09-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hur ska man förstå att Fauzzi sökte upp utredningen för att avlägga sitt vittnesmål? Kunde han inte hantera att han begått det perfekta brottet?

Borderline?
Citera
2019-09-04, 23:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Fauzzi gick till polisen den 3 mars eftersom Dagens Nyheter den 2 mars skrev att Lisbeth "uppgivit att hon tyckte sig känna igen mördaren ... att hon eventuellt tidigare sett honom i Gamla stan i närheten av paret Palmes bostad" Lisbeth associerade genast till Gamla stan och sydeuropéer efter mordet.
Citera
2019-09-04, 23:47
Medlem
Citat:
Fauzzi gick till polisen den 3 mars eftersom Dagens Nyheter den 2 mars skrev att Lisbeth "uppgivit att hon tyckte sig känna igen mördaren ... att hon eventuellt tidigare sett honom i Gamla stan i närheten av paret Palmes bostad" Lisbeth associerade genast till Gamla stan och sydeuropéer efter mordet.

Tycker kanske inte det duger som förklaring. Går det att utveckla?
Citera
2019-09-05, 00:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Tycker kanske inte det duger som förklaring. Går det att utveckla?
Han tror att Lisbeth kände igen honom och går därför till polisen och säger att han visst nog mötte makarna Palme, men inte vid Dekorima butiken, så polisen inte ska tro det var honom dom mötte vid Dekorima butiken.
Citera
2019-09-05, 00:14
Medlem
Citat:
Han tror att Lisbeth kände igen honom och går därför till polisen och säger att han visst nog mötte makarna Palme, men inte vid Dekorima butiken, så polisen inte ska tro det var honom dom mötte vid Dekorima butiken.

Ah, tror jag förstår. Så om Lisbeth i ett senare skede skulle peka ut honom skulle han kunna luta sig tillbaka och säga: "Mamma Mia, den tokan såg mig ju gå förbi strax innan. Det är därför hon känner igen mig."

En sorts "engströmare" alltså.
Citera
2019-09-05, 00:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ah, tror jag förstår. Så om Lisbeth i ett senare skede skulle peka ut honom skulle han kunna luta sig tillbaka och säga: "Mamma Mia, den tokan såg mig ju gå förbi strax innan. Det är därför hon känner igen mig."

En sorts "engströmare" alltså.

Kanske var det så ? eller ?

Såg Lisbeth någon man gå förbi strax innan ?
Senast redigerad av 299792458 2019-09-05 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in