Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
Till skillnad från alla andra på plats, så hade han ett motiv, något som irriterade honom.
SOU 1999:88 s. 910 "Ressler hade vissa invändningar när det gällde gärningsmannens ”motiv”. I grunden saknas det motiv här. I stället rör det sig om vad Ressler kallade ”personal cause”. Han delade därför uppfattningen i GMP att det rör sig om ett personligt till skillnad från privat motiv. Det betyder att gärningsmannens ”motiv” härrör från omständigheter i hans eget personliga liv. I GMP:s hypoteser talas om en gärningsman motiverad av ett djupgående hat mot Olof Palme. Enligt Ressler borde det snarare röra sig om en fixering vid Olof Palme, eller irritation över denne"
Jag måste damma av min gamla intorkade hjärna nu, men det låter bekant.
Var det inte du som trodde att NF som var från Vallentuna mördade Palme för att den fabrik där hans far jobbade skulle läggas ner och byggas om till teater?
Någon koppling till mordet på Gustav III har jag för mig, men det var ett tag sedan och jag minns inte detaljerna.
Så du tror att det var han, och har belägg för att han var en borderline-personlighet?