2019-09-04, 16:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är nog svårt att hålla klaffen fullt ut om man är en vanlig svensson. Att som vanlig hederlig människa mörda en människa måste vara otroligt skamfullt när eftertankens kranka blekhet sätter in. Men att erkänna mordet inför hela världen måste vara ännu värre. Framförallt när man i 15 månader hävdat sin oskuld. En kriminell sätter ju en ära i att ljuga och neka ända in i kaklet, och skäms inte ett dugg när de blir överbevisade. Men detta svenssonpar kommer nog skammen antingen få dom att erkänna för sin egen sinnesros skull, eller så kommer de neka ända in i fängelset för att de inte klarar skammen. Svårt att sia om.

Låter riktigt. Det beror lite på, och det beror på om exv HD är övervägande oskyldig, ”halvskyldig” eller den mer skyldige, på hur pass tajta de är eller om det ligger en schism i botten, och kanske på hur mordet gick till (motivet) och hur pass mycket de snackat ihop sig.

Att erkänna för HD kan betyda en livstid utan sina barn. Å andra sidan skulle (om hon gjort det) ett erkännande och samarbete med rättvisan i praktiken kunna förkorta straffet en del — dvs om hon överbevisas ändå. Det är lurigt. Är hon mindre skyldig så har hon allt att vinna på att samarbeta. Hon ska bara fatta det också, vilket i så fall tycks vara var skon klämmer. Möjligen är hon ovillig att implicera sig själv alls. Och då är frågan vad åkl har på henne.
Citera
2019-09-04, 16:15
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Enligt StHolmes så var det LW som gjort
detta mesta jobbet, för att sedan bli
dissad av de andra.

Hon gick då vidare och planerade att
göra något liknande i Stockholm
tillsammans med Beholder.

Om Touren i Örebro var beroende av LWs
hjälp för att leva vidare, och hon vägrade,
så kan det ha varit det som bråket
handlade om.

När LW blev mördad så blev de ju tvungna
att snabbt lägga ner Touren, mitt i
sommaren, med kort varsel.
Klarade de andra inte av att driva den
vidare utan LW?

LW gjorde inte mer på geotouren än någon annan av dem inblandade

Att den blev nerlagd berodde på att kommunerna i Örebro län inte kom överens om finansieringen av geoturen som kostade 50000kr per år för att få använda namnet Geotour
och det informerades det om vid årsskiftet 2016/2017 redan så det var inte på "kort varsel"

Någon geotour planering för någon annan del av landet har inte groundspeak konstigt nog inte hört talas om?
Citera
2019-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Låter riktigt. Det beror lite på, och det beror på om exv HD är övervägande oskyldig, ”halvskyldig” eller den mer skyldige, på hur pass tajta de är eller om det ligger en schism i botten, och kanske på hur mordet gick till (motivet) och hur pass mycket de snackat ihop sig.

Att erkänna för HD kan betyda en livstid utan sina barn. Å andra sidan skulle (om hon gjort det) ett erkännande och samarbete med rättvisan i praktiken kunna förkorta straffet en del — dvs om hon överbevisas ändå. Det är lurigt. Är hon mindre skyldig så har hon allt att vinna på att samarbeta. Hon ska bara fatta det också, vilket i så fall tycks vara var skon klämmer. Möjligen är hon ovillig att implicera sig själv alls. Och då är frågan vad åkl har på henne.

DET är spännande! För NÅGOT har dom, garanterat. Men inte tillräckligt för sannolika skäl. Och jag undrar vad de har på SD som föranledde gripande med tunga artilleriet och den starkare misstankegraden. Fan att man inte har mer insyn.
Citera
2019-09-04, 16:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du kan väl inte påstå att SD, HD och JG
skiter fullständigt i all statistik?

Jag tror att GeoTouren var extremt
viktig för SDs prestige eftersom han fick
äran för att ha kommit på hela idén.
Han och HD hyllades väl vid något
nationellt event för Touren?

Enligt StHolmes så var det LW som gjort
detta mesta jobbet, för att sedan bli
dissad av de andra.

Hon gick då vidare och planerade att
göra något liknande i Stockholm
tillsammans med Beholder.

Om Touren i Örebro var beroende av LWs
hjälp för att leva vidare, och hon vägrade,
så kan det ha varit det som bråket
handlade om.

När LW blev mördad så blev de ju tvungna
att snabbt lägga ner Touren, mitt i
sommaren, med kort varsel.
Klarade de andra inte av att driva den
vidare utan LW?

Mycket intressant inlägg om det du skriver stämmer, d v s att Lena dissades av de andra och att hon då istället planerade att att driva GC-projekt i Stockholm med Beh*ld*rX som dessutom är en mycket mer framstående cachare än SD och HD tillsammans. Lena hade kunnat blivit rikskändis på kuppen.

SD kränkt för att LW inte ville ha honom och dessutom var lämnad av HD.
LW var bångstyrig och ville ta bort cacher för HD.
Något skumt har hänt i projektet THOS GT?
LW hotade att avslöja något?

Sårad prestige, avundsjuka, svartsjuka och rädsla kan ställa till med mord....

--------------------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916
Citera
2019-09-04, 16:27
Medlem
I mina ögon är det fullständigt ofattbart hur vuxna människor kan ta ett fritidsintresse såsom GC på blodigt allvar. Eller något annat fritidsintresse heller för den delen.

Med detta i åtanke funderar jag på om inte HD är den som har mest motiv (i hennes egna ögon) att få bort LW. 1) Dels för att LW har varit makens älskarinna i flera år. 2) Dels för krånglet med pengarna i samband med GC som tydligen har försnillats, eller fuskats med av någon eller några. Samt några burkar hit eller dit....för att glänsa. Samla flest poäng.

Orkar inte sätta mig in i exakt hur GC fungerar, men de eventuella oegentligheterna har jag begripit och det är häpnadsväckande. Löjligt.

SDs motiv är väl snarare punkt 2. LW hade tydligen tröttnat på SD och hade dessutom en hållhake på honom och HD, som skulle kunna kullkasta deras trovärdighet - och det fick bara inte ske!

Sen skuggfiguren JG som jag tror vet mer om mordet än vad som har kommit ut hittills. Hans beundran för SD (och kanske även HD?) verkar helt blind. Kanske är det så enkelt att han dessutom har varit tänd på LW men fått nobben och hon bara ville vara vän med honom?
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-04 kl. 16:46.
Citera
2019-09-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I mina ögon är det fullständigt ofattbart hur vuxna människor kan ta ett fritidsintresse såsom GC på blodigt allvar. Eller något annat fritidsintresse heller för den delen.

Med detta i åtanke funderar jag på om inte HD är den som har mest motiv (i hennes egna ögon) att få bort LW. 1) Dels för att LW har varit makens älskarinna i flera år. 2) Dels för krånglet med pengarna i samband med GC som tydligen har försnillats, eller fuskats med av någon eller några. Samt några burkar hit eller dit....för att glänsa. Samla flest poäng.

Orkar inte sätta mig in i exakt hur GC fungerar, men de eventuella oegentligheterna har jag begripit och det är häpnadsväckande. Löjligt.

SDs motiv är väl snarare punkt 2.

Sen skuggfiguren JG som jag tror vet mer om mordet än vad som har kommit ut hittills. Hans beundran för SD (och kanske även HD?) verkar helt blind. Kanske är det så enkelt att han dessutom har varit tänd på LW men fått nobben och hon bara ville vara vän med honom?
Jag vet var GC är, men inte att det var speciellt mycket pengar med i spelet. Får läsa på lite märker jag. Men om det handlar om försnillade pengar, kan LW möjligen kommit på SD och HD med bedrägerier och hotat att avslöja dom inför hela nationen som håller på med sånt? Kanske en dum fråga - men som sagt, har inte koll på hur detta med pengar i GC fungerar.
Citera
2019-09-04, 16:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
LW gjorde inte mer på geotouren än någon annan av dem inblandade

Att den blev nerlagd berodde på att kommunerna i Örebro län inte kom överens om finansieringen av geoturen som kostade 50000kr per år för att få använda namnet Geotour
och det informerades det om vid årsskiftet 2016/2017 redan så det var inte på "kort varsel"

Någon geotour planering för någon annan del av landet har inte groundspeak konstigt nog inte hört talas om?

Hallå där! Om jag planerar ett projekt tillsammans med andra GC-vänner och fortfarande är i planeringsstadiet där vi funderar på upplägg och möjliga finansiärer, så behöver väl inte groundspeak vara informerade? Det är väl i nästa steg när man ser att det tycks bli finansiellt och fysiskt möjligt genomförbart, eller?

Eftersom du tycks vara insatt i det här, så kan du väl ladda upp projektsammanfattningen inklusive den ekonomiska redovisningen för THOS GT och länka till tråden.

--------------------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916
Citera
2019-09-04, 16:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
DET är spännande! För NÅGOT har dom, garanterat. Men inte tillräckligt för sannolika skäl. Och jag undrar vad de har på SD som föranledde gripande med tunga artilleriet och den starkare misstankegraden. Fan att man inte har mer insyn.

Nu senast på lördag får vi facit för MGK,s del, förhandling och "sannolika skäl" eller släppas med misstanken "skäligen" är väl alternativen, jag tror på "sannolika skäl" men har ju haft kapitalt fel tidigare i tråden angående fallets lösning och fortskridande så jag kan ha fel ni också.

MGM greps med tungt artilleri och kommandostyrka endast för att ge utredarna ett psykologiskt övertag, det är jag helt övertygad om, helt djävla bizarrt med tanke på att de mycket väl visste att ungarna var hos honom.

Stackars ungar förresten, de var väl hos MGK när de hämtade in henne, det är ju den naturliga vistelsen för dem när den ena av föräldrarna blev hämtad av farbror Blå, dagen efter fick de en repris på traumat när förälder nummer två hämtades in.
Citera
2019-09-04, 16:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är väl till slut bara de häktade själva som har fullaste insyn, och åtminstone jag skulle ogärna byta med dem. Så man får önska med måtta. Världen är full med folk som önskar för mycket.

Men allmänt sett så vill man ju veta vad som triggat vem.

Sett till USA-resan så känns det ju som att något kulminerar där vid foten av det berget. Sen om det finns en direkt koppling eller mest faller sig så för att alla ser till sina resebestyr och det går mot sommar kräver lite mer insikt. Men ngn mer person än de tre borde kunna ha ett hum.

Man slår inte ihjäl nån för ros skull. Men vi får väl inget veta förrn åtalet.
Citera
2019-09-04, 16:39
Medlem
Citat:
Det är väl till slut bara de häktade själva som har fullaste insyn, och åtminstone jag skulle ogärna byta med dem. Så man får önska med måtta. Världen är full med folk som önskar för mycket.

Men allmänt sett så vill man ju veta vad som triggat vem.

Sett till USA-resan så känns det ju som att något kulminerar där vid foten av det berget. Sen om det finns en direkt koppling eller mest faller sig så för att alla ser till sina resebestyr och det går mot sommar kräver lite mer insikt. Men ngn mer person än de tre borde kunna ha ett hum.

Man slår inte ihjäl nån för ros skull. Men vi får väl inget veta förrn åtalet.
Tålamod är väl vad som gäller nu. Och media kommer vara på plats när åtal väcks, för att rycka papperen ur händerna på åklagaren (bildligt talat). Och jag misstänker att fupen kommer finnas i tråden en timme efteråt
Citera
2019-09-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu senast på lördag får vi facit för MGK,s del, förhandling och "sannolika skäl" eller släppas med misstanken "skäligen" är väl alternativen, jag tror på "sannolika skäl" men har ju haft kapitalt fel tidigare i tråden angående fallets lösning och fortskridande så jag kan ha fel ni också.

MGM greps med tungt artilleri och kommandostyrka endast för att ge utredarna ett psykologiskt övertag, det är jag helt övertygad om, helt djävla bizarrt med tanke på att de mycket väl visste att ungarna var hos honom.

Stackars ungar förresten, de var väl hos MGK när de hämtade in henne, det är ju den naturliga vistelsen för dem när den ena av föräldrarna blev hämtad av farbror Blå, dagen efter fick de en repris på traumat när förälder nummer två hämtades in.

Nej, enligt info i tråden var barnen hos SD när han omhändertogs.
Förmodligen hade ungarna gått till skolan eller var hos morföräldrarna när de hämtade HD
Citera
2019-09-04, 16:42
Medlem
Citat:
Det är väl till slut bara de häktade själva som har fullaste insyn, och åtminstone jag skulle ogärna byta med dem.
/--/.

Nja, de häktade har kanske fullgod kännedom avs brottets utförande men knappast om utredningen och aktuellt bevisläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in