2019-09-01, 22:59
Medlem
Xeitums avatar
Varför verkar det vara så otroligt viktigt vem som talade sist med H? Spelar det verkligen så stor roll om det var näst sist, lr tredje sist....? Det borde dessutom förtydligas med typ "talade sist med H på torget". Jag antar att det viktiga egentligen är vilka talade med H de sista typ 5-10 min innan hon lämnade torget. Vad sas o hur verkade H vara till sinnet.

Vi ska väl inte glömma den möjlige mannen på bron som säkert hade någonting att tala om (om han existerade). Förmodligen sa gärningsmannen med kumpan också någonting men det kan man iofs lämna därhän i denna specifika diskussion.
Citera
2019-09-02, 00:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Varför verkar det vara så otroligt viktigt vem som talade sist med H? Spelar det verkligen så stor roll om det var näst sist, lr tredje sist....? Det borde dessutom förtydligas med typ "talade sist med H på torget". Jag antar att det viktiga egentligen är vilka talade med H de sista typ 5-10 min innan hon lämnade torget. Vad sas o hur verkade H vara till sinnet.

Vi ska väl inte glömma den möjlige mannen på bron som säkert hade någonting att tala om (om han existerade). Förmodligen sa gärningsmannen med kumpan också någonting men det kan man iofs lämna därhän i denna specifika diskussion.

Om man verkligen vet att man var den sista som pratade med Helena så är det givetvis mycket intressant. Denna person borde ha mer info om Helena om det nu stämmer att BW eller någon annan pratade med henne. Jag kan dock tycka att detta borde har framkommit tidigare.

Den sista personen som verkligen ser Helena torde åtminstone ha lite information.
Senast redigerad av Pajosv 2019-09-02 kl. 01:00.
Citera
2019-09-02, 07:20
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt BW själv, i den tidningsartikel jag refererat till tidigare, så var han den siste som pratade/träffade Helena. Kommer inte ihåg om det framgick i artikeln var han träffade henne. Nu var ju det hans upplevelse, det kan ju även ha varit andra efter honom som pratade med Helena, men som han inte visste om då.

Tack, intressant.

1. Vet du eller någon annan om det kommit fram med vem eller vilka Helena var med på sjön på lördagen?

Syster U berättar i radiodokumentären att hon var på jättebra humör när systrarna strålade samman på eftermiddagen i föräldrahemmet, att H berättade att hon hade haft en underbar dag med en kompis på sjön.

2. Undrar också om man vet (och i så fall hur) om BW var med på Pernillas fest, i den delade taxin till Stadt och/eller med inne på Stadt någon stund under kvällen?

3. Förresten, har det kommit fram vilken kille det var som H pratade om i telefonen när hon ringde till syster U från Stadt på natten. Enligt radiodokumentären berättade en glad Helena för syster U i det samtalet om en kille på Stadt som hon var intresserad av som var intresserad av henne, därför hade det varit en jättetrevlig kväll.

4. I dokumentären nämndes killen som förgäves försökt att gång på gång inne på Stadt fånga H:s uppmärksamhet under kvällen, utan att ha fått respons från Helena.
Det sistnämnda känns inte minst viktigt eftersom det skulle kunna vara ett möjligt motiv till att antingen söka kontakt eller försöka följa med eller efter Helena efter Stadt.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-09-02 kl. 07:39.
Citera
2019-09-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ja, det var väl det jag reagerade på, när jag läste artikeln första gången. Hur kunde han veta det? Å andra sidan kanske han inte tänkte på att det han sa (om det nu är citerat korrekt) lät lite märkligt. Kanske menade han: "Jag var den sista som pratade med Helena (eller hur det nu stod), förutom gm." Kanske trodde han att han var den sista (uttalandet gjordes bara någon dag efter Helenas försvinnande, och han kanske fick annan info senare). Kanske ville han verka lite "märkvärdig" och betydelsefull. Eller, så visste han mer. Eller annat. Det är ju fler som gjort det misstaget. Är man inte van vid media (alternativt är lite impulsiv), så kanske man inte tänker riktigt efter vad det är man säger.

Faktiskt en riktigt intressant notering. Han kan ju omöjligt vetat detta?
Citera
2019-09-02, 12:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Tack, intressant.

1. Vet du eller någon annan om det kommit fram med vem eller vilka Helena var med på sjön på lördagen?

Syster U berättar i radiodokumentären att hon var på jättebra humör när systrarna strålade samman på eftermiddagen i föräldrahemmet, att H berättade att hon hade haft en underbar dag med en kompis på sjön.

2. Undrar också om man vet (och i så fall hur) om BW var med på Pernillas fest, i den delade taxin till Stadt och/eller med inne på Stadt någon stund under kvällen?

3. Förresten, har det kommit fram vilken kille det var som H pratade om i telefonen när hon ringde till syster U från Stadt på natten. Enligt radiodokumentären berättade en glad Helena för syster U i det samtalet om en kille på Stadt som hon var intresserad av som var intresserad av henne, därför hade det varit en jättetrevlig kväll.

4. I dokumentären nämndes killen som förgäves försökt att gång på gång inne på Stadt fånga H:s uppmärksamhet under kvällen, utan att ha fått respons från Helena.
Det sistnämnda känns inte minst viktigt eftersom det skulle kunna vara ett möjligt motiv till att antingen söka kontakt eller försöka följa med eller efter Helena efter Stadt.

1. Den uppgiften jag fått är att det ska ha varit med en kompis till Helena, kompisens pojkvän och dennes kusin, om jag inte minns fel (har skrivit om detta i tråden tidigare). Jag ska tydligen också någon gång ha skrivit att hon seglade med bröderna B. Vem som gav mig den senare uppgiften kommer jag inte ihåg, inte heller att jag skrivit detta, men den personen är välkommen att höra av sig.

2. BW ska, enligt uppgifter i tråden, ha varit på fest i Radbyn den aktuella kvällen/natten och inte åkt till Stadt förrän strax innan stängning. Han ska alltså inte ha varit med i taxin. Om han varit inne på Stadt vet jag inte om det framgått, men jag tror inte det. Om någon har andra uppgifter om det, så skriv gärna det.

3. Det verkar ha varit RE som Helena var glad i att se. Enligt honom själv (i media) hade han dansat någon/några av de sista danserna med henne. Vad jag har hört ryktats (behöver inte vara sant) så var han mer intresserad av någon annan (någon i Helenas omgivning), så stämmer det att det var honom Helena var "glad i", så kan det stämma att/om hon inte var på bästa humör när hon gick därifrån, som Leif GW P skriver i sin bok.

a) Helena hade dansat och haft roligt under kvällen med bl a RE
b) Helena ringer hem till syster U och berättar att hon dansat och haft en trevlig kväll (dvs ev. dansat med honom). Klockan är ca 01.30.
c) De två dansar enligt RE någon/några av de sista danserna tillsammans.
d) Helena är fortfarande glad - och "glad i" honom.
e) Han berättar ev. att han gillar henne som kompis, men är mer intresserad av en annan.
f) Helena, som är intresserad av honom, blir inte glad av att höra det.
g) Hon erbjuder sitt vatten till de två killarna i baren, enligt bartendern i media, strax efter stängningen kl. 02.
h) Helena går ut från Stadt, stöter på BW och pratar lite. Han säger i tidningsartikeln att hon är nykter och glad.
i) Helena går hemåt - men kommer aldrig hem.

Någonting liknande tror jag utspelade sig under den aktuella natten.
Citera
2019-09-02, 13:46
Medlem
Jag har läst mycket av det som stått i tråden, men inte hittat något om den avfärdade GM PR när det gällde hans dödsorsak för snart två år sedan. Någon som vet och om det kan ha betydelse för fallet? Det jag vet att ett eller två år förre han dog så lämnade hans fru honom.
Citera
2019-09-02, 14:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elinjani
Jag har läst mycket av det som stått i tråden, men inte hittat något om den avfärdade GM PR när det gällde hans dödsorsak för snart två år sedan. Någon som vet och om det kan ha betydelse för fallet? Det jag vet att ett eller två år förre han dog så lämnade hans fru honom.

Den uppgift jag fick var att hans hjärta inte orkade längre. Det var naturligt och hade ingen betydelse för fallet. Jag har skrivit det tidigare i tråden.

Jag tror att de skilde sig ca fyra år innan han avled.
Citera
2019-09-02, 16:06
Medlem
Citat:
Den uppgift jag fick var att hans hjärta inte orkade längre. Det var naturligt och hade ingen betydelse för fallet. Jag har skrivit det tidigare i tråden.

Jag tror att de skilde sig ca fyra år innan han avled.

Ok, tack då vet jag! Hittade inte ditt inlägg tidigare.
Citera
2019-09-02, 18:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Men till syvende och sist har två mot varandra stående skildringar:

1) Någon eller några hävdar att Helena var glad när hon skulle gå hem.
2) GW Persson hävdar att Helena var typ sur när hon skulle gå hem.

Det som är intressant med detta är: Varifrån har GW Persson fått sin uppgift? Någon initierad måste i så fall ha försett honom med den. Antingen hade Helena sagt till Ulrika att hon var lite grinig - och att Ulrika är GW Perssons källa - men det motsägs ju av Ulrika själv, som har sagt att Helena ringde hem och berättade om vilken trevlig kväll hon hade haft och allt det där. Detta rimmar dåligt. Eller så har GW Persson fått uppgiften från någon annan - någon som i så fall var på Stadt.
Citera
2019-09-02, 19:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är ett par saker som har upptagit min hjärna på sistone.

1) De två män som fanns nära Helena när hon beställde isvatten. Bartendern hävdar att han inte vet vilka de är. Vad vet vi om dessa två män? Denna observation är lite störande. Två för bartendern okända män fanns nära Helena när hon skulle gå hem. (Och en erfaren bartender är inte bakom flötet i just den frågan! [Måtte han säga sanningen, bara …]) Hade de här två männen också uppfattat att Helena hade frågat typ "är det någon som ska åt mitt håll"? Just att de är två är intressant. "Hanna" hävdar att hon hörde minst två upprörda mansröster. GW Persson säger om sin teori att det är två tajta män som ligger bakom försvinnandet. Det stör mig att de här två männen är okända. Eller har GW Persson lyckats placera de två?

2) BW. Om BW hävdar att han var den siste som pratade med Helena, hur vet han det? Stod han så placerad att han hade så pass koll att han vet att han var den siste som pratade med henne innan hon vek ner vänster på Österlånggatan mot Kungsgatan (om det nu var den vägen som hon tog)? Eller säger han så bara? För om detta är sanningen betyder det att Helena var själv när hon satte kurs hemåt och att någon eller några anslöt senare. Detta är en högst relevant parameter.

Men samtidigt uppstår möjligheten att BW skulle ha kunnat använda sin position för att vilseleda polisen.

A) Tänk om han själv följde efter Helena? Det hade dock varit mycket oklokt att då hävda att han var den siste som pratade med Helena utan att säkert kunna veta om han blev iakttagen eller inte - särskilt som han sannolikt har sagt till polisen att mötet ägde rum på torget. Men det klart: I en bil blir förutsättningarna annorlunda.
B) BW såg att någon eller några följde efter Helena, någon eller några som han kände/visste vilka de var, någon eller några som han inte ville röja namnet/namnen på, någon eller några som han valde att skydda. Eller att han rent av i efterhand blev hotad till livet av personen/personerna att hålla käften?
C) Om BW hade sett någon/några följa efter Helena som han inte kände igen och som han inte fick några problem med efteråt, hade han ju kunna säga det till polisen. Så C anser jag går bort.

Antingen säger BW sanningen precis som den var eller så vet han att något hände efter det att Helena hade börjat att gå hemåt men har av någon orsak valt att hålla käften om det.

Han är svårplacerad, BW. Antingen sanningen personifierad eller "något annat".

Rent hypotetiskt skulle BW kunna vara en av GW Perssons män - vilket i så fall skulle kunna vara anledningen till varför Ulrika och Gabriella inte vill höras talas om GW:s teori.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-09-02 kl. 19:12.
Citera
2019-09-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är ett par saker som har upptagit min hjärna på sistone.

1) De två män som fanns nära Helena när hon beställde isvatten. Bartendern hävdar att han inte vet vilka de är. Vad vet vi om dessa två män? Denna observation är lite störande. Två för bartendern okända män fanns nära Helena när hon skulle gå hem. (Och en erfaren bartender är inte bakom flötet i just den frågan! [Måtte han säga sanningen, bara …]) Hade de här två männen också uppfattat att Helena hade frågat typ "är det någon som ska åt mitt håll"? Just att de är två är intressant. "Hanna" hävdar att hon hörde minst två upprörda mansröster. GW Persson säger om sin teori att det är två tajta män som ligger bakom försvinnandet. Det stör mig att de här två männen är okända. Eller har GW Persson lyckats placera de två?

2) BW. Om BW hävdar att han var den siste som pratade med Helena, hur vet han det? Stod han så placerad att han hade så pass koll att han vet att han var den siste som pratade med henne innan hon vek ner vänster på Österlånggatan mot Kungsgatan (om det nu var den vägen som hon tog)? Eller säger han så bara? För om detta är sanningen betyder det att Helena var själv när hon satte kurs hemåt och att någon eller några anslöt senare. Detta är en högst relevant parameter.

Men samtidigt uppstår möjligheten att BW skulle ha kunnat använda sin position för att vilseleda polisen.

A) Tänk om han själv följde efter Helena? Det hade dock varit mycket oklokt att då hävda att han var den siste som pratade med Helena utan att säkert kunna veta om han blev iakttagen eller inte - särskilt som han sannolikt har sagt till polisen att mötet ägde rum på torget. Men det klart: I en bil blir förutsättningarna annorlunda.
B) BW såg att någon eller några följde efter Helena, någon eller några som han kände/visste vilka de var, någon eller några som han inte ville röja namnet/namnen på, någon eller några som han valde att skydda. Eller att han rent av i efterhand blev hotad till livet av personen/personerna att hålla käften?
C) Om BW hade sett någon/några följa efter Helena som han inte kände igen och som han inte fick några problem med efteråt, hade han ju kunna säga det till polisen. Så C anser jag går bort.

Antingen säger BW sanningen precis som den var eller så vet han att något hände efter det att Helena hade börjat att gå hemåt men har av någon orsak valt att hålla käften om det.

Han är svårplacerad, BW. Antingen sanningen personifierad eller "något annat".

Rent hypotetiskt skulle BW kunna vara en av GW Perssons män - vilket i så fall skulle kunna vara anledningen till varför Ulrika och Gabriella inte vill höras talas om GW:s teori.

Ang. BW: GW hävdar att gm ”fanns med under kvällen” - inbegriper det även att ”endast” träffa Helena utanför Stadt vid stängning?! Tveksamt. Därför tror jag inte Bj*rn är GW:s man.

Ang. De två männen: Delar din uppfattning att det är intressant. Har en uppgift om att bartendern nekade att servera vatten till dem, men att Helena gav bort sitt glas. Dessa herrar fanns i bakgrunden av Helena, som stod i baren tillsammans med en annan kvinna och två män. Nästan sannolikt att de två hörde henne säga ”Ingen som ska åt mitt håll?”. Bartendern lär ha uppgett att han inte kände igen dessa två.

Vet någon om polisens utredare kommenterat dessa under årens gång? Någon som vet vilka de är?
Senast redigerad av Propparn 2019-09-02 kl. 19:35.
Citera
2019-09-02, 20:48
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ang. BW: GW hävdar att gm ”fanns med under kvällen” - inbegriper det även att ”endast” träffa Helena utanför Stadt vid stängning?! Tveksamt. Därför tror jag inte Bj*rn är GW:s man.

Ang. De två männen: Delar din uppfattning att det är intressant. Har en uppgift om att bartendern nekade att servera vatten till dem, men att Helena gav bort sitt glas. Dessa herrar fanns i bakgrunden av Helena, som stod i baren tillsammans med en annan kvinna och två män. Nästan sannolikt att de två hörde henne säga ”Ingen som ska åt mitt håll?”. Bartendern lär ha uppgett att han inte kände igen dessa två.

Vet någon om polisens utredare kommenterat dessa under årens gång? Någon som vet vilka de är?

Är också tveksam till att BW skulle vara en av GWP's misstänkta. Bl.a ska han ha sagt att de båda männen hann prata ihop sig och ge varandra alibi. BW's alibi ska ju enligt tråden vara en kvinna, men visst det är som vanligt inte skrivet i sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in