Citat:
Ursprungligen postat av
Ejsidisi
Tack, intressant.
1. Vet du eller någon annan om det kommit fram med vem eller vilka Helena var med på sjön på lördagen?
Syster U berättar i radiodokumentären att hon var på jättebra humör när systrarna strålade samman på eftermiddagen i föräldrahemmet, att H berättade att hon hade haft en underbar dag med en kompis på sjön.
2. Undrar också om man vet (och i så fall hur) om BW var med på Pernillas fest, i den delade taxin till Stadt och/eller med inne på Stadt någon stund under kvällen?
3. Förresten, har det kommit fram vilken kille det var som H pratade om i telefonen när hon ringde till syster U från Stadt på natten. Enligt radiodokumentären berättade en glad Helena för syster U i det samtalet om en kille på Stadt som hon var intresserad av som var intresserad av henne, därför hade det varit en jättetrevlig kväll.
4. I dokumentären nämndes killen som förgäves försökt att gång på gång inne på Stadt fånga H:s uppmärksamhet under kvällen, utan att ha fått respons från Helena.
Det sistnämnda känns inte minst viktigt eftersom det skulle kunna vara ett möjligt motiv till att antingen söka kontakt eller försöka följa med eller efter Helena efter Stadt.
1. Den uppgiften jag fått är att det ska ha varit med en kompis till Helena, kompisens pojkvän och dennes kusin, om jag inte minns fel (har skrivit om detta i tråden tidigare). Jag ska tydligen också någon gång ha skrivit att hon seglade med bröderna B. Vem som gav mig den senare uppgiften kommer jag inte ihåg, inte heller att jag skrivit detta, men den personen är välkommen att höra av sig.
2. BW ska, enligt uppgifter i tråden, ha varit på fest i Radbyn den aktuella kvällen/natten och inte åkt till Stadt förrän strax innan stängning. Han ska alltså inte ha varit med i taxin. Om han varit inne på Stadt vet jag inte om det framgått, men jag tror inte det. Om någon har andra uppgifter om det, så skriv gärna det.
3. Det verkar ha varit RE som Helena var glad i att se. Enligt honom själv (i media) hade han dansat någon/några av de sista danserna med henne. Vad jag har hört ryktats (behöver inte vara sant) så var han mer intresserad av någon annan (någon i Helenas omgivning), så stämmer det att det var honom Helena var "glad i", så kan det stämma att/om hon inte var på bästa humör när hon gick därifrån, som Leif GW P skriver i sin bok.
a) Helena hade dansat och haft roligt under kvällen med bl a RE
b) Helena ringer hem till syster U och berättar att hon dansat och haft en trevlig kväll (dvs ev. dansat med honom). Klockan är ca 01.30.
c) De två dansar enligt RE någon/några av de sista danserna tillsammans.
d) Helena är fortfarande glad - och "glad i" honom.
e) Han berättar ev. att han gillar henne som kompis, men är mer intresserad av en annan.
f) Helena, som är intresserad av honom, blir inte glad av att höra det.
g) Hon erbjuder sitt vatten till de två killarna i baren, enligt bartendern i media, strax efter stängningen kl. 02.
h) Helena går ut från Stadt, stöter på BW och pratar lite. Han säger i tidningsartikeln att hon är nykter och glad.
i) Helena går hemåt - men kommer aldrig hem.
Någonting liknande tror jag utspelade sig under den aktuella natten.