2019-09-04, 13:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är också graverande såtillvida som åtminstone den som vet sig själv vara oskyldig part av de två borde dra sig för att åka med den andre...

Ja det var ett långt inlägg jag citerade och det fetade syntes inte. Jag tycker att det är ett misstänkt beteende.

Det var denna passus i @colis inlägg jag avsåg:

”Om SD och LW nu var så tajta, bodde nära varandra, bästa vänner, umgicks etc, skulle man ju möjligen kunna tänka sig att SD själv - och kanske också HD - skulle varit tveksamma till att dra iväg på semesterresa när en av ens allra tajtaste vänner/granne/GC-kollega eventuellt är utsatt för kidnappning eller våldsbrott. På något sätt skulle man kanske vilja delta i sökandet efter henne.
Citera
2019-09-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Denna infon kommer från EGT: Det är konstaterat att det finns blod från LW i SD:s hem. SD:s förklaring kan vara giltig eller så en efterhandskonstruktion, beroende på var och hur han framfört det. Jag håller det som långsökt dock (en aspekt som gör honom mer trolig i mina ögon)

Minns inte om det finns bekräftat från fler källor?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här har du ett som nyligen skrevs.
Men om jag inte missminner mig kom det upp tidigt i tråden.
Nu snurrar tankarna och jag kan inte få fatt på var, vem... Media känns det som?

Tack.
Orsaken till frågan är hur dom har fått upp misstankegraden från skälig till
sannolika, det är ju en avsevärd skillnad.
Citera
2019-09-04, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det är länge sen nu och svårt att minnas exakt vad som sas, men jag förutsatte nog redan då och tänker än att en teori om hur det gick till måste innefatta en gärningsperson, oavsett hur han uttryckte det. Jag minns det som att påståendet om att SD hade en teori var något han viftade med som för att kunna dra upp ur trollkarlshatten om och när han kunde komma att behöva det. Det var min tolkning av det i alla fall, rätt eller fel.

Det övergår ens förstånd att någon ens tänker att säga något sådant, oskyldig eller skyldig.
Dels det påstående att han aldrig trodde att brottet skulle klaras ut, och dels det uttalande hans försvarsadvokat sa att hans klient hade en teori om vad som kunde ha hänt, men att de skulle spara det till senare.

Expressen 2 juni-18:

Han kan nog tyckt att han var så finurlig när det skedde, att han trodde att mordet inte skulle lösas pga att han tror att han har gjort något smart.

det kan ju vara sådan enkla saker som att han verkligen har lämnat dörren öppen med flit och planterat ut mobilen (fast jag tycker ju tvärtom , att det pekar mot honom).

Kan han ha tänkt ut en plan, som att alla kommer att tro att det är jag, därför kommer de att söka febrilt efter bevis mot mig. Men jag har överlistat dom (polisen).

Han älskar väl gåtor?
Kan han ha hittat på något klurigt så att det finns bevis" som pekar på någon annan? Hanna?

Eller är han bara så iskall, att han är så van att klara sig, att han helt enkelt tror att det ska gå vägen igen? Med lögner och bläckfiskarmar.
Citera
2019-09-04, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Utdragen tid, kanske finns ett bättre namn för det än just process. Jag är inte alls insatt i juridiken.

Vi är fler här som inte är så bevandrade i juridiken och det flera som kan detta ganska bra i tråden.
Vi får hjälpa varandra.
Citera
2019-09-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
(gör ett litet inlägg innan jag backar bakåt och läser ikapp missat, så ber om ursäkt om nedan tankar nyss har lyfts av någon annan i tråden)

THE HEART OF SWEDEN (THOS)
THOS mellan 3 juni -17 till 2 juli -18 verkade vara väldigt prestigefyllt för en del. För att få coiner som bevis för sitt deltagande fanns olika krav beskrivna till respektive cacher, så de flesta inbitna var nog ivriga att samla coins.
Länk till alla cacherna (som är upplagt av HTD):
www.geocaching.com/bookmarks/view.aspx?guid=76b65e48-247b-4655-aad1-e8e08977e0b6

LYSSNA TILL LIVET (LTL)
Lenas WIG "LTL" släpps i samband med starten av GeoTour 2 "The Heart of Sweden" den 3 juni -17. Touren pågick alltså under ett 1 år och ville man ha coinbevis för sitt deltagandet så fanns olika krav beskrivna till cacherna.
På Lenas WIG stod följande:
" För att få ditt The Heart of Sweden coin behövs för just den här cachen ett foto av dig själv vid något av de många vatten du passerar när du går denna WIG. Vill du inte lägga bilden i loggen så finns info på hemsidan under Passport om hur du ska göra. "

Länk till wig:ens fotogalleri: www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=d6c1cb64-8218-4b1d-9807-a4abaaf836d5

Varför följde inte SD, HD och JG regelkravet på LTL?
Varför har inte HD följt fotokravet när hon tog WIG:en den 8 maj -18?
Varför har inte JG en bild på sig när han tog WIG:en kvällen den 14:e maj -18?
Varför har inte SD följt fotokravet när han tog WIG:en 26 juni -17?

Kan det bero på att de tre ovan nämnda ägnar sig åt FUSK och att LW påtalade det?

Utfryst?
Var Lena utfryst av SD, HD och JG sen slutet av mars -17? Var det frostigt mellan alla parter vid starten av det stora GC-eventet? Blev trion störda på att LW fick systerlig kontakt med Lackeyn som rest från Seattle, USA för att närvara vid invigningen?

Hotade LW om någon form av anmälan av SD, HD och JG?
Efter att ha följt detta mordmysterium under 15 månader har jag haft många tankar om mordets troliga utlösande faktorer med funderingar om SD och/eller HD kan vara skyldiga till mordet. Eftersom SD sitter på Sannolika, så antar jag att bevisningen är god.
Utifrån blandad fakta från LW:s GC-konto, Instagram och trådskvaller tenderar jag tro att den gamla otrohetshistorien och anmälningarna är av mindre betydelse. Det kan ha gnagt en hel del förstås, men jag tror det handlar om prestige i geocachingen och som verkar vara större än något annat i dessa personers liv. Jag tänker på prestigen för obrutna cachesviter och utmärkelser, eventuell sned fördelning av det ekonomiska bidraget från Region Örebro i samband med det stora geoeventet THOS och/eller att LW blev ansedd som mer framstående i GC än det misstänkta paret?

När skulle den Ekonomiska redovisningen av The Heart of Sweden (THOS) lämnas in till Region Örebro?
Vem/vilka i gänget skötte den ekonomiska redovisningen för THOS? Har redovisningen visats upp till alla i projektet? Finns det skäl att misstänka att LW upptäckte något oegentligt och hotade anmäla SD och HD för detta?
Redovisningen bör THOS bör rimligtvis ha lämnats till Region Örebro efter den 3 juli -18 och eftersom det är en Officiell organisation kan man begära ut handlingarna. Har någon gjort det? Lägg gärna upp dokumentet för anonym nedladdning på filedropper.com

Ville LW ta bort loggningar för HD?
Stämmer uppgiften om att LW ville ta bort loggningar för HD? I så fall, gjorde hon det, vilka och när? Kan det ha gjort HD så galen att hon ville mörda LW ensam eller anstiftade till mord och fick SD att skrida till verket för att bevisa att hon är/var nr 1 i hans liv?

--------------------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916

Så jäkla bra gjort av dig, hatten av! Det är exakt sådant här jag varit ute efter när jag fiskat kring deras prestige kring det här med GC och hur viktigt saker och ting kan ha varit kring t ex sviter eller liknande. Jag känner att det finns något i/kring det här.

Tillägg:
Någon som har i minnet hur det här med finansiärer för HTD såg ut? Om det stämmer att de hade det förstås.
Senast redigerad av lndigo 2019-09-04 kl. 13:38. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-04, 13:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det övergår ens förstånd att någon ens tänker att säga något sådant, oskyldig eller skyldig.
Dels det påstående att han aldrig trodde att brottet skulle klaras ut, och dels det uttalande hans försvarsadvokat sa att hans klient hade en teori om vad som kunde ha hänt, men att de skulle spara det till senare.

Expressen 2 juni-18:

Han kan nog tyckt att han var så finurlig när det skedde, att han trodde att mordet inte skulle lösas pga att han tror att han har gjort något smart.

det kan ju vara sådan enkla saker som att han verkligen har lämnat dörren öppen med flit och planterat ut mobilen (fast jag tycker ju tvärtom , att det pekar mot honom).

Kan han ha tänkt ut en plan, som att alla kommer att tro att det är jag, därför kommer de att söka febrilt efter bevis mot mig. Men jag har överlistat dom (polisen).

Han älskar väl gåtor?
Kan han ha hittat på något klurigt så att det finns bevis" som pekar på någon annan? Hanna?

Eller är han bara så iskall, att han är så van att klara sig, att han helt enkelt tror att det ska gå vägen igen? Med lögner och bläckfiskarmar.

Strålande! Du hittade artikeln som jag syftade på i mitt senaste inlägg till Blessedfruit.

Ja, visst är SD:s beteende mer än konstigt. Vilken oskyldig person väljer att vid ett polisförhör inte lägga fram allt (även egna teorier) när ens vän är försvunnen? Det går inte ihop.
Senast redigerad av LimeTime 2019-09-04 kl. 13:38.
Citera
2019-09-04, 13:35
Medlem
Citat:
(gör ett litet inlägg innan jag backar bakåt och läser ikapp missat, så ber om ursäkt om nedan tankar nyss har lyfts av någon annan i tråden)

THOS mellan 3 juni -17 till 2 juli -18 verkade vara väldigt prestigefyllt för en del. För att få coiner som bevis för sitt deltagande fanns olika krav beskrivna till respektive cacher, så de flesta inbitna var nog ivriga att samla coins.
www.geocaching.com/bookmarks/view.aspx?guid=76b65e48-247b-4655-aad1-e8e08977e0b6

LYSSNA TILL LIVET (LTL)
Lenas WIG "LTL" släpps i samband med starten av GeoTour 2 "The Heart of Sweden" den 3 juni -17. Touren pågick alltså under ett 1 år och ville man ha coinbevis för sitt deltagandet så fanns olika krav beskrivna till cacherna.
" För att få ditt The Heart of Sweden coin behövs för just den här cachen ett foto av dig själv vid något av de många vatten du passerar när du går denna WIG. Vill du inte lägga bilden i loggen så finns info på hemsidan under Passport om hur du ska göra. "

Länk till wig:ens fotogalleri: www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=d6c1cb64-8218-4b1d-9807-a4abaaf836d5

Kan det bero på att de tre ovan nämnda ägnar sig åt FUSK och att LW påtalade det?

Utfryst?
Var Lena utfryst av SD, HD och JG sen slutet av mars -17? Var det frostigt mellan alla parter vid starten av det stora GC-eventet? Blev trion störda på att LW fick systerlig kontakt med Lackeyn som rest från Seattle, USA för att närvara vid invigningen?

Efter att ha följt detta mordmysterium under 15 månader har jag haft många tankar om mordets troliga utlösande faktorer med funderingar om SD och/eller HD kan vara skyldiga till mordet. Eftersom SD sitter på Sannolika, så antar jag att bevisningen är god.
Utifrån blandad fakta från LW:s GC-konto, Instagram och trådskvaller tenderar jag tro att den gamla otrohetshistorien och anmälningarna är av mindre betydelse. Det kan ha gnagt en hel del förstås, men jag tror det handlar om prestige i geocachingen och som verkar vara större än något annat i dessa personers liv. Jag tänker på prestigen för obrutna cachesviter och utmärkelser, eventuell sned fördelning av det ekonomiska bidraget från Region Örebro i samband med det stora geoeventet THOS och/eller att LW blev ansedd som mer framstående i GC än det misstänkta paret?

När skulle den Ekonomiska redovisningen av The Heart of Sweden (THOS) lämnas in till Region Örebro?
Vem/vilka i gänget skötte den ekonomiska redovisningen för THOS? Har redovisningen visats upp till alla i projektet? Finns det skäl att misstänka att LW upptäckte något oegentligt och hotade anmäla SD och HD för detta?
Redovisningen bör THOS bör rimligtvis ha lämnats till Region Örebro efter den 3 juli -18 och eftersom det är en Officiell organisation kan man begära ut handlingarna. Har någon gjort det? Lägg gärna upp dokumentet för anonym nedladdning på filedropper.com

Stämmer uppgiften om att LW ville ta bort loggningar för HD? I så fall, gjorde hon det, vilka och när? Kan det ha gjort HD så galen att hon ville mörda LW ensam eller anstiftade till mord och fick SD att skrida till verket för att bevisa att hon är/var nr 1 i hans liv?

Ett intressant och läsvärt inlägg som alltid. Måste dock inflika att fotokravet på LW:s WIG inte är kopplat till loggningen av själva cachen utan enbart om man skulle ha möjlighet att ansöka efter ett coin (spårbart objekt som vissa samlar på) för prestationen. Då dessa personer ingick i personalen så var det förmodligen andra regler som gällde för dem.
Citera
2019-09-04, 13:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Så skulle det kunna vara. Som flera redan tagit upp i tråden, hur är det ens möjligt att fungera som människa/förälder/barn/kompis/jobbkollega/granne eller som medmänniska i största allmänhet efter att ha begått ett så vidrigt brott (?!?!) Det är helt under mitt förstånd. Och det torde säga en hel del om GM...

Citat:
citat:
Ursprungligen postat av coli
Det där tror jag också. De kan ha trott att de kommit undan!

Det skulle förklara HDs psykbryt när polisen skulle gripa henne 28/8. Hon ska enligt uppgift skrikit, gjort motstånd och till och med försökt fly.
Det kanske inte var obehaget över själva polisinsatsen och gripandet - utan den jättestora chocken att de inte kommit undan som de trott

Precis vad jag också tror!
Dom hade börjat slappna av. Torde varit ett tag sen de båda haft med polisen att göra, vet inte om båda två blev inplockade på förhör i samband med sökningen/krattningen i oktober förra året (https://www.na.se/artikel/har-soker-polisen-av-mordomradet-pa-nytt-idag-efter-nya-uppgifter-behover-kontrollera-ett-omrade)?

Två nya vittnen förhördes ju i januari i år (https://www.na.se/artikel/polisen-forhorde-nya-vittnen-i-hjarstamordet-vi-lagger-ett-oerhort-stort-pussel)
Undrar om det ligger något i spekulationen att utöver att det inkommit nya tekniska svar från NFC, att även ett helt nytt vittne trätt fram?
Ja vi får ju snart nog veta...
Citera
2019-09-04, 13:41
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

LYSSNA TILL LIVET (LTL)

Utfryst?

Tackar och bockar för ett tydligt och sammanfattande inlägg!
Citera
2019-09-04, 13:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller emot. Jag tror att man fått ihop fallet så mycket att förhandlingsdatum sätts till nån gång i november vad gäller SD. HD är mer tveksam.

Skulle mot alla odds HD bli släppt så håller jag med fig. Om hon blir fortsatt häktad så tror jag det dröjer, enligt min tidigare spekulation!

Du tror väl inte blir separata prövningar? Det är 1 mordfall , även om det är två förövare. Precis som i Möllerfallet så blir det väl en gemensam förhandling.
Citera
2019-09-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Skulle mot alla odds HD bli släppt så håller jag med fig. Om hon blir fortsatt häktad så tror jag det dröjer, enligt min tidigare spekulation!

Du tror väl inte blir separata prövningar? Det är 1 mordfall , även om det är två förövare. Precis som i Möllerfallet så blir det väl en gemensam förhandling.
Tror också på gemensam. Ja, du har fan rätt. Hon är dessutom häktad på skälig misstanke. De måste få ihop det vattentätt på henne också. Kan ta tid.
Citera
2019-09-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Strålande! Du hittade artikeln som jag syftade på i mitt senaste inlägg till Blessedfruit.

Ja, visst är SD:s beteende mer än konstigt. Vilken oskyldig person väljer att vid ett polisförhör inte lägga fram allt (även egna teorier) när ens vän är försvunnen? Det går inte ihop.

Han hade ju redan förmedlat sin teori initialt. Polisen har följt upp detta och begärt data från USA. Men grunddata hade redan administratörer gått igenom och förmedlat till polisen.
Det var ett blindspår visade det sig (av flera anledningar och tolkningar som nu kommer hagla in)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in