2019-09-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag vet inte om jag kan skriva under på att asiater är mer kollektivistiska än andra, det kanske är så att ju fler personer som bor på en liten yta - desto svårare är det att ha en individualistisk livsstil.

Nu är vi ju ett flockdjur så kollektiv är en naturlig del av vår natur. Samtidigt så sägs det att medel-intelligensen i en grupp sjunker med antalet medlemmar. Därav grupptänkande och masshysteri. Därav de korkade beslut som massor kan ta.

Så rent intellektuellt så föredrar jag individen.

Samtidigt så behöver vi kollektivet. Extremt få människor klarar av att leva helt ensamma, utan att få fysiska eller psykiska problem. Och stora projekt, allt från imposanta monument ala pyramider till kraftsamlingar att nå rymden eller fixa klimatet, kräver många personers insatser.

Alltså är mitt svar att vi behöver båda delarna.
Ja det vore intressant att studers om befolkningstätheten leder till kollektivistiska eller individualistiska samhällen. Väldigt intressant tanke som kanske stämmer.
Citera
2019-09-04, 02:59
Medlem
kvantlogiks avatar
Visst vore det väl fint med ett kollektiv som sätter individen först, och individer som sätter kollektivet före sig själva?

Min slutsats är att individer bör vara kollektivistiska och att kollektivet bör vara individualistiskt.
Ett samhälle är trots allt ett kollektiv av individer..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in