Citat:
Ursprungligen postat av
Vogly
Voxra behandlar inte ångest. Medicinen saknar sådan komponent. Ingen indikation för ångestbehandling. Tvärtom, dess antidepressiva och stimulerande effekt kan orsaka mer ångest.
Du har rätt att Voxra saknar indikation för ångest. Du har också rätt i att Voxra
kan orsaka eller förvärra ångest. Däremot håller jag inte alls med om att Voxra kategoriskt saknar effekt mot ångest. Svaret är att det är individuellt.
Se t.ex.:
https://www.drugs.com/comments/bupropion/for-anxiety.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Mambaan
Aa okej, men tror ni det kan bli bättre eller är det bäst att sluta direkt?
Har aldrig i mitt liv varit med om att sån här "Panikångest känsla" suttit i typ 1timme tidigare.
Känner mig skit konstig, nervös och rädd hela tiden.
Det synes mig att Voxra inte passar dig. Du har nu, med Voxra, värre ångest än någonsin.
En del kan bero på utsättningssymptom av duloxetin. Om så är fallet, så torde det bli bättre med tiden.
Citat:
Har vad jag tycker inga problem med energi eller depression så har som sagt varit skeptisk hela tiden.
Där har du en annan orsak till att avsluta Voxra.
Citat:
Kanske helt skulle klara mig utan, kanske är nästa steg att testa och se om man klarar av.
Jag håller med. Kommer du fram till att du fortfarande behöver medicin så kan du alltid pröva Voxra igen senare, och då bör utsättningssymptomen av duloxetin vara övergångna.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashblakk
ja, antidepressiva höjer serotenin-nivån,,, som i sin tur verkar ångestframkallande.
Det är snarare tvärtom. Men Voxra höjer inte serotoninnivån.
Citat:
Skit i SSRI, och kör terapin utan.
Baserat på vad TS har skrivit, är jag benägen att hålla med.
Citat:
Visst, man blir lite "piggare o gladare", men till vilket pris.
Det är också individuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
InteRoligt
Kan alla bara låta bli Voxra?
Det är gift.
Det håller jag inte alls med om, trots att det inte hade någon effekt (varken till eller från) för mig. Jag har tagit del av många goda omdömen om bupropion (Voxra, Wellbutrin, Zyban) från de som använt det, och jag menar både förskrivare (läkare) och patienter (slutanvändare).
Citat:
Ursprungligen postat av
Thraxx
Och håll dig borta ifrån koffein för satan alltså, där har du en riktig bov när man redan har ångest. Får ju fan mer ångest av koffein än amfetamin!
Så du menar verkligen att det är ångest, och inte nervositet och oro?
Jag blev jävligt sjuk i magen (värst i hela mitt liv) av 3 gram koffein, men ingen ångest. Däremot har jag upplevt nervositet av koffein, och, speciellt i kombination med vissa andra stimulanter (av typ kokain, metylfenidat), så fick jag ganska dramatiska skakningar.
Jag håller med om att koffein har värre biverkningar än stimulanter av amfetamin-typ.
Det är igen värt att påpeka att det varierar från person till person.
Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Instämmer med kören, Voxra är en SNRI.(EDIT NDRI) N-et står för noradrenalinåterupptagshämmare. Noradrenalin utsöndring sker vid fight or flight, med andra ord är noradrenalin i princip en ångest/stress hormon om man är känslig, för mindre känsliga individer så blir det som en måttlig stress som gör att de blir pigga, arbetar bra, tänker bättre. För de lite känsligare blir det en fet stor ångest/panikångest.
I huvudsak kan jag hålla med, men noradrenalin är också en viktig signalsubstans, och inte bara ett stresshormon.
Citat:
Intressant jämförelse, är det verkligen så att koffein är värre än amfetamin?
Jo det stämmer, men det finns rum för individuella skillnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Jadu, svårt och säga. Du kommer få ett tråkigt svar: Det är helt individuellt.
Trevligt att någon annan också påpekar detta, för det är mycket viktigt att ta i beaktande.
Citat:
En annan bekant sa att han fick sjuk bra energi på dem, fick massor gjort, var glad, sov dåligt dock.
Verkningsmekanismen är rent teoretiskt jämförbar med kokain (dock har det senare även en SRI effekt som Voxra saknar), och hos vissa personer så märks detta. Tyvärr inte alls i mitt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
drainerx
... ADHD, som i sig kan orsaka depression och framförallt ångest,
Citat:
Sedan kan ångest också grunda sig i att man är apatisk och då blir oförmögen att ta sig an saker m.m. och detta i sig skapar ångest.
Detta låter mycket intressant för mig, då jag har ADHD och apati. Det sistnämnda har länge varit mitt värsta symptom. Kanske den frustration jag känner kan klassas som ångest, då den ibland driver mig till vansinne. Var kan jag få reda på mer om detta ämne? Jag är t.ex. intresserad av mekanismen genom vilken ADHD leder till ångest och/eller depression (eller apati?).
Citat:
Ursprungligen postat av
Thraxx
Brukar ta amfetamin rätt tidigt alltid, ... Men tar jag det som jag brukar runt kl 12/13 så är jag automatiskt trött när det går ur kroppen eftersom med amfetamin går kroppen på högvarv, och när det väl börjar gå ur så blir jag verkligen mega trött och sover som en stock
Jag har upplevt liknande, dvs. trötthet när effekten avklingar, med både fenyletylamin (PEA) och metylfenidat (Concerta, Ritalin). Så det kan faktiskt hjälpa med sömnen.
Å andra sidan har jag sett rapporter från vissa personer som säger att sömn på amfetamin är av överlägsen kvalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashblakk
Men vafaan -dödsångest eller slö o slapp.
Lätt val
Är man slö o slapp kan man öppna fönstret eller sätta på en kul film.
Jag önskar att det vore så enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
drainerx
Voxra är en NDRI, d.v.s. påverkar inte serotonin. Därför är den inte indicerad som ångestbehandling.
Jag håller inte med om "därför". Den är inte indicerad för ångestbehandling eftersom tillverkaren inte ännu har ansökt om och fått beviljat en sådan indikation, inte för att den saknar serotonerg effekt.
Citat:
SSRI är förstahandsvalet vid ångestproblematik av den anledningen att de är så specifika i sin verkan på serotonin.
Jag är av åsikten att detta handlar mer om politik och business än om farmakologi. Det handlar om att få indikationer godkända av reglerande myndighet.
Citat:
Personligen måste jag ha den noradrenerga effekten för att ens ta mig upp ur sängen. Så för mig har Voxra varit guld värt, men samtidigt har jag en mycket svår ångestproblematik så den behandlas på annan väg.
Själv behöver jag dopamin, och inte noradrenalin, men det är svårt att få tag i en renodlad SDRI. En gång har jag prövat en potent sådan och det var närmast fantastiskt; helt utan de biverkningar man får av t.ex. metylfenidat och desoxypipradrol (2-DPMP).
-cokebug