2019-09-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblakk
ja, antidepressiva höjer serotenin-nivån,,, som i sin tur verkar ångestframkallande.
Skit i SSRI, och kör terapin utan.
Visst, man blir lite "piggare o gladare", men till vilket pris.
Själv testat zoloft -ångesten kom som ett brev på posten. Ångesten slutade såfort jag slutade med zoloft..

Lite utsättningssymptom sen är det borta. Hellre lite moloken o nerstämd än att gå med en vidrig känsla av döden runt hörnet. Nej, ush

Nyckelord. Är man lite behöver man knappast antidepressiva tabletter. Voxra är NDRI, inte SSRI. Alltså inte indicerat för ångest. Den hjälper dock till viss del mot ADHD, som i sig kan orsaka depression och framförallt ångest, därav blir det sekundärt en ångestlindrande effekt. Sedan kan ångest också grunda sig i att man är apatisk och då blir oförmögen att ta sig an saker m.m. och detta i sig skapar ångest. Då kan den också ha ångestlindrande effekt. Men det blir alltså mer sekundärt.

OnT: Tämligen konstigt att föreslå voxra som ångestmedicin om du inte är deprimerad och saknar energi m.m. Om du inte har t.ex. en ADHD/ADD diagnos i grunden. Svårt att säga om medicinering är för dig eller inte.
Citera
2019-09-03, 11:24
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Instämmer med kören, Voxra är en SNRI. N-et står för noradrenalinåterupptagshämmare. Noradrenalin utsöndring sker vid fight or flight, med andra ord är noradrenalin i princip en ångest/stress hormon om man är känslig, för mindre känsliga individer så blir det som en måttlig stress som gör att de blir pigga, arbetar bra, tänker bättre. För de lite känsligare blir det en fet stor ångest/panikångest.

Håller med, koffein är rena pisset om du lider av ångest. Intressant jämförelse, är det verkligen så att koffein är värre än amfetamin?

Oja det är det verkligen! Enligt mig så räcker det med en halv kopp kaffe sen börjar jag få oro känslor i kroppen och ångest. Med med amfetamin som jag egentligen bara tar när jag måste vara social och bli mer öppen, så räcker det med en liten lina så känner jag bara ångesten försvinner och blir glad inombords typ ett inre lugn. Men klart som med allt annat för mycket av allt så svänger det åt fel håll. Man måste ha balans med allt.
Citera
2019-09-03, 11:27
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Oja det är det verkligen! Enligt mig så räcker det med en halv kopp kaffe sen börjar jag få oro känslor i kroppen och ångest. Med med amfetamin som jag egentligen bara tar när jag måste vara social och bli mer öppen, så räcker det med en liten lina så känner jag bara ångesten försvinner och blir glad inombords typ ett inre lugn. Men klart som med allt annat för mycket av allt så svänger det åt fel håll. Man måste ha balans med allt.

Ja känner det där jag med, dricker jag 2 dl kaffe på jobbet sedan när allt lugnat ned sig när jag kommer hem får jag panikattacker, blir klaustrofobisk och allt möjligt. Hemskt. Minns förr jag testade Lisdexamfetamin (Elvanse) och minns faktiskt inte hur jag blev mot kvällen när det gick ut. Men du som också är känslig mot koffein. Du känner alltså ingen drastisk ångest mot kvällen när amfetaminet går ur?
Citera
2019-09-03, 11:48
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ja känner det där jag med, dricker jag 2 dl kaffe på jobbet sedan när allt lugnat ned sig när jag kommer hem får jag panikattacker, blir klaustrofobisk och allt möjligt. Hemskt. Minns förr jag testade Lisdexamfetamin (Elvanse) och minns faktiskt inte hur jag blev mot kvällen när det gick ut. Men du som också är känslig mot koffein. Du känner alltså ingen drastisk ångest mot kvällen när amfetaminet går ur?

Det är exakt samma för mig med kaffe på jobbet och när jag väl kommer hem så får jag ångest direkt och blir rastlös och ängslig. Tror också det har med att man ständigt rör på sig på sitt arbete och fokuserar på sina uppgifter. Därför är det nog alltid lättare när man jobbar och dricker kaffe även om jag själv är koffein känslig, för man arbetar och är aktiv helt enkelt.

Brukar ta amfetamin rätt tidigt alltid, aldrig efter typ eftermiddagen det är ett nej nej. För då vet jag att jag kvällen och sömmen är förstörd och sova kommer inte på talan. Men tar jag det som jag brukar runt kl 12/13 så är jag automatiskt trött när det går ur kroppen eftersom med amfetamin går kroppen på högvarv, och när det väl börjar gå ur så blir jag verkligen mega trött och sover som en stock. Men klart jag har fått ångest många gånger när det gått ur till kvällen också men det är mer en känsla av ren tomhet som slår mig då mer än bara ångest. Men som sagt jag vet mina gränser med amfetamin och tidpunkter och dosering, tar väldigt lite för det är starkt som det är.
Citera
2019-09-03, 11:52
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Nyckelord. Är man lite behöver man knappast antidepressiva tabletter. Voxra är NDRI, inte SSRI. Alltså inte indicerat för ångest. Den hjälper dock till viss del mot ADHD, som i sig kan orsaka depression och framförallt ångest, därav blir det sekundärt en ångestlindrande effekt. Sedan kan ångest också grunda sig i att man är apatisk och då blir oförmögen att ta sig an saker m.m. och detta i sig skapar ångest. Då kan den också ha ångestlindrande effekt. Men det blir alltså mer sekundärt.

OnT: Tämligen konstigt att föreslå voxra som ångestmedicin om du inte är deprimerad och saknar energi m.m. Om du inte har t.ex. en ADHD/ADD diagnos i grunden. Svårt att säga om medicinering är för dig eller inte.

Men vafaan -dödsångest eller slö o slapp.
Lätt val

Är man slö o slapp kan man öppna fönstret eller sätta på en kul film.
Har man ångest spelar det ingen roll om man vinner en miljon

Tror inte ts är helt handlingsförlamad än, eftesom han orkade starta denna tråden
Citera
2019-09-03, 12:29
Medlem
Citat:
Instämmer med kören, Voxra är en SNRI.(EDIT NDRI) N-et står för noradrenalinåterupptagshämmare. Noradrenalin utsöndring sker vid fight or flight, med andra ord är noradrenalin i princip en ångest/stress hormon om man är känslig, för mindre känsliga individer så blir det som en måttlig stress som gör att de blir pigga, arbetar bra, tänker bättre. För de lite känsligare blir det en fet stor ångest/panikångest.

Håller med, koffein är rena pisset om du lider av ångest. Intressant jämförelse, är det verkligen så att koffein är värre än amfetamin?

Detta låter som en väldigt bra beskrivning.
Nu har jag haft den i 2veckor och än har jag inte känt någon positiv effekt enbart sjuk ångest och trött men tröttheten kanske beror på utsättningen av duloxetine.

Hur troligt är det att det kommer vända och istället verka lugnande, dvs att den kommer funka mot gad eller social ångest?
Om jag fortsätter att ta den.
Citera
2019-09-03, 12:38
Medlem
Citat:
Lätt val

Har man ångest spelar det ingen roll om man vinner en miljon

Tror inte ts är helt handlingsförlamad än, eftesom han orkade starta denna tråden

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om. Voxra är en NDRI, d.v.s. påverkar inte serotonin. Därför är den inte indicerad som ångestbehandling. SSRI, som specifikt påverkar serotonin är indicerat för depression OCH ångest. Hur länge åt du sertralin (zoloft)? Känns som att du kastade in handduken rätt tidigt då det är i synnerhet under insättningsperioden (första månaden) som ångesten, eller ett bättre ord, oron kan komma som ett brev på posten. Därefter lugnar det i regel ned sig, den ursprungliga ångesten (om man har det) börjar ofta lätta med tiden likaså depressionen. Lider man av svårare problematik än att man är lite "slö och slapp", så kan det definitivt vara värt det.

SNRI som är steget efter SSRI i trappan, d.v.s. lite potentare påverkar noradrenalin också som ökar vakenheten, men det har också baksidan att det leder till ångest eller ökad ångest, men eftersom den även har en serotonin verkan så lindras eller uteblir ångesten. TILL skillnad från Voxra som är en NDRI (d.v.s. noradrenalin- och dopaminåterupptagshämmare.) Därav saknar den indikationen för ångest.

SSRI är förstahandsvalet vid ångestproblematik av den anledningen att de är så specifika i sin verkan på serotonin.

Sedan finns det så klart diverse "rena" ångestlindrande preparat man kan använda sig, men de leder tyvärr ofta till kognitiv nedsättning samt beroende- och toleransproblematik.

Personligen måste jag ha den noradrenerga effekten för att ens ta mig upp ur sängen. Så för mig har Voxra varit guld värt, men samtidigt har jag en mycket svår ångestproblematik så den behandlas på annan väg.
Citera
2019-09-03, 14:55
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om. Voxra är en NDRI, d.v.s. påverkar inte serotonin. Därför är den inte indicerad som ångestbehandling. SSRI, som specifikt påverkar serotonin är indicerat för depression OCH ångest. Hur länge åt du sertralin (zoloft)? Känns som att du kastade in handduken rätt tidigt då det är i synnerhet under insättningsperioden (första månaden) som ångesten, eller ett bättre ord, oron kan komma som ett brev på posten. Därefter lugnar det i regel ned sig, den ursprungliga ångesten (om man har det) börjar ofta lätta med tiden likaså depressionen. Lider man av svårare problematik än att man är lite "slö och slapp", så kan det definitivt vara värt det.

SNRI som är steget efter SSRI i trappan, d.v.s. lite potentare påverkar noradrenalin också som ökar vakenheten, men det har också baksidan att det leder till ångest eller ökad ångest, men eftersom den även har en serotonin verkan så lindras eller uteblir ångesten. TILL skillnad från Voxra som är en NDRI (d.v.s. noradrenalin- och dopaminåterupptagshämmare.) Därav saknar den indikationen för ångest.

SSRI är förstahandsvalet vid ångestproblematik av den anledningen att de är så specifika i sin verkan på serotonin.

Sedan finns det så klart diverse "rena" ångestlindrande preparat man kan använda sig, men de leder tyvärr ofta till kognitiv nedsättning samt beroende- och toleransproblematik.

Personligen måste jag ha den noradrenerga effekten för att ens ta mig upp ur sängen. Så för mig har Voxra varit guld värt, men samtidigt har jag en mycket svår ångestproblematik så den behandlas på annan väg.

bla bla bla

orkar inte ens läsa ditt maniska dravvel -(noradrenerga effekt = kriggstigen)

TS får göra som den vill, jag avråder från allt typ av SSRI i alla fall, om den så går på noradrenalinet (ännu värre) eller om det påverkar serotinenet, eller båda ..

Over n out
Citera
2019-09-03, 16:15
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mambaan
Detta låter som en väldigt bra beskrivning.
Nu har jag haft den i 2veckor och än har jag inte känt någon positiv effekt enbart sjuk ångest och trött men tröttheten kanske beror på utsättningen av duloxetine.

Hur troligt är det att det kommer vända och istället verka lugnande, dvs att den kommer funka mot gad eller social ångest?
Om jag fortsätter att ta den.

Jadu, svårt och säga. Du kommer få ett tråkigt svar: Det är helt individuellt. Det kanske blir bättre bara kroppen anpassar sig. Å andra sidan så har jag en bekant som äter Voxra och har ångest till och från flera gånger i veckan även efter några års tid, att hon fortsätter är ju resonemanget att det är bara ångest (genetik) men jag är övertygad om att det är tabletterna då hon inte haft så förr. En annan bekant sa att han fick sjuk bra energi på dem, fick massor gjort, var glad, sov dåligt dock.

Men jag skulle anta att om du som person är benägen för ångest sedan tidigare och känslig individ mot stress, blir arg lätt, skiftande humör så är du troligen en aning neurotisk och kommer ha mindre bra resultat av den. Den andra jag pratade om lider inte något av ångestproblematik, utan var mer deprimerad, där har den en indikation.

Men jag är iofs anti-piller om man så inte har hög suicidrisk eller allvarliga psykiska störningar, annars gör det nog mer skada än nytta långsiktigt
Citera
2019-09-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Voxra behandlar inte ångest. Medicinen saknar sådan komponent. Ingen indikation för ångestbehandling. Tvärtom, dess antidepressiva och stimulerande effekt kan orsaka mer ångest.

Du har rätt att Voxra saknar indikation för ångest. Du har också rätt i att Voxra kan orsaka eller förvärra ångest. Däremot håller jag inte alls med om att Voxra kategoriskt saknar effekt mot ångest. Svaret är att det är individuellt.

Se t.ex.:
https://www.drugs.com/comments/bupropion/for-anxiety.html

Citat:
Ursprungligen postat av Mambaan
Aa okej, men tror ni det kan bli bättre eller är det bäst att sluta direkt?
Har aldrig i mitt liv varit med om att sån här "Panikångest känsla" suttit i typ 1timme tidigare.
Känner mig skit konstig, nervös och rädd hela tiden.

Det synes mig att Voxra inte passar dig. Du har nu, med Voxra, värre ångest än någonsin.

En del kan bero på utsättningssymptom av duloxetin. Om så är fallet, så torde det bli bättre med tiden.

Citat:
Har vad jag tycker inga problem med energi eller depression så har som sagt varit skeptisk hela tiden.

Där har du en annan orsak till att avsluta Voxra.

Citat:
Kanske helt skulle klara mig utan, kanske är nästa steg att testa och se om man klarar av.

Jag håller med. Kommer du fram till att du fortfarande behöver medicin så kan du alltid pröva Voxra igen senare, och då bör utsättningssymptomen av duloxetin vara övergångna.

Citat:
ja, antidepressiva höjer serotenin-nivån,,, som i sin tur verkar ångestframkallande.

Det är snarare tvärtom. Men Voxra höjer inte serotoninnivån.

Citat:
Skit i SSRI, och kör terapin utan.

Baserat på vad TS har skrivit, är jag benägen att hålla med.

Citat:
Visst, man blir lite "piggare o gladare", men till vilket pris.

Det är också individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av InteRoligt
Kan alla bara låta bli Voxra?
Det är gift.

Det håller jag inte alls med om, trots att det inte hade någon effekt (varken till eller från) för mig. Jag har tagit del av många goda omdömen om bupropion (Voxra, Wellbutrin, Zyban) från de som använt det, och jag menar både förskrivare (läkare) och patienter (slutanvändare).

Citat:
Och håll dig borta ifrån koffein för satan alltså, där har du en riktig bov när man redan har ångest. Får ju fan mer ångest av koffein än amfetamin!

Så du menar verkligen att det är ångest, och inte nervositet och oro?

Jag blev jävligt sjuk i magen (värst i hela mitt liv) av 3 gram koffein, men ingen ångest. Däremot har jag upplevt nervositet av koffein, och, speciellt i kombination med vissa andra stimulanter (av typ kokain, metylfenidat), så fick jag ganska dramatiska skakningar.

Jag håller med om att koffein har värre biverkningar än stimulanter av amfetamin-typ.

Det är igen värt att påpeka att det varierar från person till person.

Citat:
Instämmer med kören, Voxra är en SNRI.(EDIT NDRI) N-et står för noradrenalinåterupptagshämmare. Noradrenalin utsöndring sker vid fight or flight, med andra ord är noradrenalin i princip en ångest/stress hormon om man är känslig, för mindre känsliga individer så blir det som en måttlig stress som gör att de blir pigga, arbetar bra, tänker bättre. För de lite känsligare blir det en fet stor ångest/panikångest.

I huvudsak kan jag hålla med, men noradrenalin är också en viktig signalsubstans, och inte bara ett stresshormon.

Citat:
Intressant jämförelse, är det verkligen så att koffein är värre än amfetamin?

Jo det stämmer, men det finns rum för individuella skillnader.

Citat:
Jadu, svårt och säga. Du kommer få ett tråkigt svar: Det är helt individuellt.

Trevligt att någon annan också påpekar detta, för det är mycket viktigt att ta i beaktande.

Citat:
En annan bekant sa att han fick sjuk bra energi på dem, fick massor gjort, var glad, sov dåligt dock.

Verkningsmekanismen är rent teoretiskt jämförbar med kokain (dock har det senare även en SRI effekt som Voxra saknar), och hos vissa personer så märks detta. Tyvärr inte alls i mitt fall.

Citat:
... ADHD, som i sig kan orsaka depression och framförallt ångest,
Citat:
Sedan kan ångest också grunda sig i att man är apatisk och då blir oförmögen att ta sig an saker m.m. och detta i sig skapar ångest.

Detta låter mycket intressant för mig, då jag har ADHD och apati. Det sistnämnda har länge varit mitt värsta symptom. Kanske den frustration jag känner kan klassas som ångest, då den ibland driver mig till vansinne. Var kan jag få reda på mer om detta ämne? Jag är t.ex. intresserad av mekanismen genom vilken ADHD leder till ångest och/eller depression (eller apati?).

Citat:
Brukar ta amfetamin rätt tidigt alltid, ... Men tar jag det som jag brukar runt kl 12/13 så är jag automatiskt trött när det går ur kroppen eftersom med amfetamin går kroppen på högvarv, och när det väl börjar gå ur så blir jag verkligen mega trött och sover som en stock

Jag har upplevt liknande, dvs. trötthet när effekten avklingar, med både fenyletylamin (PEA) och metylfenidat (Concerta, Ritalin). Så det kan faktiskt hjälpa med sömnen.

Å andra sidan har jag sett rapporter från vissa personer som säger att sömn på amfetamin är av överlägsen kvalitet.

Citat:
Lätt val

Jag önskar att det vore så enkelt.

Citat:
Voxra är en NDRI, d.v.s. påverkar inte serotonin. Därför är den inte indicerad som ångestbehandling.

Jag håller inte med om "därför". Den är inte indicerad för ångestbehandling eftersom tillverkaren inte ännu har ansökt om och fått beviljat en sådan indikation, inte för att den saknar serotonerg effekt.

Citat:

Jag är av åsikten att detta handlar mer om politik och business än om farmakologi. Det handlar om att få indikationer godkända av reglerande myndighet.

Citat:

Själv behöver jag dopamin, och inte noradrenalin, men det är svårt att få tag i en renodlad SDRI. En gång har jag prövat en potent sådan och det var närmast fantastiskt; helt utan de biverkningar man får av t.ex. metylfenidat och desoxypipradrol (2-DPMP).

-cokebug
Citera
2019-09-03, 20:39
Medlem
Jag står på voxra och har hemsk ångest sen jag slutade med de andra medicinerna jag hade i somras. Har gått så långt att jag inte tagit voxra idag, är desperat. Vill veta om det är medicinen el om det är min riktiga ångest. Min dr satte in valdoxan mot ångesten men jag vet inte hur han tänkte där. Hjälper inte det minsta och valdoxan har inte indikationen ångest i fass, endast depression. Har ingen att prata med, psyk har avbokat två ggr nu. Kan inte andas, sån ångest.
Citera
2019-09-04, 02:37
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokebug
Detta låter mycket intressant för mig, då jag har ADHD och apati. Det sistnämnda har länge varit mitt värsta symptom. Kanske den frustration jag känner kan klassas som ångest, då den ibland driver mig till vansinne. Var kan jag få reda på mer om detta ämne? Jag är t.ex. intresserad av mekanismen genom vilken ADHD leder till ångest och/eller depression (eller apati?).

Det är inte ovanligt antidepressiva kan ge bedövande känslor eller apati, jag kände detta när jag åt hög dos av escitalopram. Även kognitiv nedgång som var mycket påtagligt. Äter du några mediciner och/eller har analyserat ifall de kan ha bidragit till apatin?

Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag står på voxra och har hemsk ångest sen jag slutade med de andra medicinerna jag hade i somras. Har gått så långt att jag inte tagit voxra idag, är desperat. Vill veta om det är medicinen el om det är min riktiga ångest. Min dr satte in valdoxan mot ångesten men jag vet inte hur han tänkte där. Hjälper inte det minsta och valdoxan har inte indikationen ångest i fass, endast depression. Har ingen att prata med, psyk har avbokat två ggr nu. Kan inte andas, sån ångest.

Vilka mediciner hade du i somras, hur länge hade du ätit dem? Nej Valdoxan har ingen indikation mot ångest. Är det jätte illa hade jag bett om en SSRI som du stabiliserar dig på sedan kan du därefter när du är stabil trappa ut långsamt. Förslagsvis Sertralin se om du kan få nå Propranolol mot ångesten.

Nej, jag förstår inte hur människor kan lägga 100% av sitt förtroende för läkare, de alla säger olika och har olika idéer över hur saker och ting ska vara. Att inte läsa om vad man stoppar i sig är ren idioti, att jag ska lämna 100% ansvar hos någon annan som inte ens känner mig ska veta vad jag blir bättre av. Det finns också någon slags påhitt i väst att vi aldrig ska uppleva negativa känslor. Mår du dåligt? Det ska du inte! Här ta ett piller så slipper du känna något negativt! Livet är lidande. Det jag kan konstatera efter att ha varit patient på psyk sedan 2008 och träffat säker 20-30 läkare är att av alla läkare har jag bara blivit värre, alla reagerar olika på substanserna som skrivs ut och vissas receptorer och nervsystem blir helt rubbade. Mitt har t ex blivit det. Jag lider numera av extrem känslighet för mina egna hormoner och andra läkemedel. Så efter att ha testat många olika läkemedel, fördröjt lidande och skjutit upp på att bemöta de negativa känslorna så har man undvikit att utvecklats emotionellt vilket bara ökat lidande i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in