2019-09-03, 16:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan välja att radera dem vid ett senare lämpligare tillfälle. Inte när HD nyligen fått reda på deras affär och redan är nedbruten. Man ska inte sparka på den som redan ligger. LW kunde gott ha väntat ett tag tills HD läkt.

Man kan inte behandla människor hur som helst, lite medmänsklighet får man allt ha. Hjälpa och stötta när de har det kämpigt, inte svika och såra dem ännu mer tills de brister! Det borde LW som pastor ha vetat...

Ja, det får mig att undra om SD hade valt
sin Madonna HD, när han blev tvungen att
göra ett val och om LW hämnades med
att radera HDs loggar.

Om bägaren redan är överfull så
behövs det inte många droppar för att
det ska rinna över.
Citera
2019-09-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är ngt känt om HD:s alibi?

Kan HD ha sett SD smyga förbi i mörkret och gripit spiselkroken och smugit efter, för att se vad ressällskapet på den stundande resan tänkte ta sig för trots sina löften om avhållsamhet? Och sen ställer hon sig på lur vid planket ungefär där hon vet att de brukar träffas? The rest is history? SD tycker det är prima att han är misstäntk och får lite uppmärksamhet (medan HD förses med ett fejkalibi och glöms bort). Och sen är en hållhake på HD inte det sämsta... Nu diskar du, annars...?

Jag tror de blir fällda pga eventuella sms meddelanden.
Sen tror jag inte hon har alibi alls.
Jag undrar om deras resväskor var packade eller var det så att de flydde?
Var HD så iskall och gjorde en sjukanmälan morddagen? Brukade hon sjukanmäla sig för att spara semester?
Någon har sagt i tråden att de vet att paret skulle på ett geoevent i USA och då begär man väl semester?
Nä denna HD verkar fuska i mycket....
Citera
2019-09-03, 16:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Klart att det är fusk det med, men man ska inte behöva bli mördad pga det.

Så tänker vi normalfuntade men sjuka människor kan mörda för mindre än så tyvärr.
Citera
2019-09-03, 16:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror de blir fällda pga eventuella sms meddelanden.
Sen tror jag inte hon har alibi alls.
Jag undrar om deras resväskor var packade eller var det så att de flydde?
Var HD så iskall och gjorde en sjukanmälan morddagen? Brukade hon sjukanmäla sig för att spara semester?
Någon har sagt i tråden att de vet att paret skulle på ett geoevent i USA och då begär man väl semester?
Nä denna HD verkar fuska i mycket....

Och lämna barnen.... Felaktig prio? Eller är det nåt med barnen som vi inte känner till? Vårdnadskrävande? (Numera om inte annat...)

USA inget idealiskt flyktland. Vilket också visade sig. Få ideala flyktländer iofs. Nja. Tror mer på att LW hotade resans genomförande. HD plus SD. Så då fick de flyga och fara i alla fall, medan LW kom till himlen.
Citera
2019-09-03, 16:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Men om HD fuskloggade, som hon förmodligen gjort, varför skulle inte LW radera hennes fuskloggar?
Smart att skylla på mordoffret när exmaken är lika skyldig till otrohet.

Skillnaden för HD kan vara att hon
älskar SD.
Att hon var beredd att förlåta honom
vad som helst.

Antagligen älskade hon inte LW och hade
ingen anledning att förlåta henne för
någonting.

Jag tror att LW kan ha varit ”oskicklig”
även i relationer med kvinnor.
Att komma på idéen att bjuda hem sin
älskares fru på fika och berätta om
affären låter inte alltför skickligt.
Vad som helst hade kunnat hända redan
då.
Citera
2019-09-03, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är ngt känt om HD:s alibi?

Kan HD ha sett SD smyga förbi i mörkret och gripit spiselkroken och smugit efter, för att se vad ressällskapet på den stundande resan tänkte ta sig för trots sina löften om avhållsamhet? Och sen ställer hon sig på lur vid planket ungefär där hon vet att de brukar träffas? The rest is history? SD tycker det är prima att han är misstäntk och får lite uppmärksamhet (medan HD förses med ett fejkalibi och glöms bort). Och sen är en hållhake på HD inte det sämsta... Nu diskar du, annars...?

Den måste väl vara lika bra som början på denna historia?
Ofta brukar deckare börja med ganska hållbar upptakt, På slutet säckar allt ihop till en dålig smet.

Här börjar allt redan som en dålig smet...

Vad gäller alibin, tänker jag att de kan vara bräckliga om man bor i närområdet.
Om HD hade barnen, så sov de väl förmodligen.
Mobilen kopplar upp sig mot samma torn möjligen som SDs eller LWs.

Jag förmodar att SD och HD gett varandra alibi, då borde det vara spräckt vid det här laget?

Om SDs mobil har varit med honom kan den ha kopplat upp sig mot någon mast i Vivalla m det var han som sprang på motorvägsrenen, till första cykel/gångbron och upp bakom villaträdgårdarna in i Vivallaskogen.

Såg nu också ett fall med en försvunnen flicka idag där man pratade om WiFi uppkoppling på McDonalds.
jag har ingen aning om man kan se sådant i efterhand. Samtidigt undrar jag (kollade inte närmre på artikel om det försvinnandet) varför man ens nämnde det?

Jag tog upp det för länge sedan i tråden, men tror ingen nappade på det. Så kanske det inte finns sådan teknik för att spåra den historiken som man kan med mastuppkopplingar på mobilen.

Det har väl spekulerats om att Hd kunde ha haft alibi genom sina föräldrar, om hon skjutsat barnen dit. Och jobbat kan inte ha gjort, så båda dom alibiteorierna går bort.

Ser bara barnen? Som förmodligen sov. Och att utredarna var HD-blinda i det läget?

Men ännu vet vi inte.
Kanske HD blir släppt.
Visserligen känns det lite osäkert eftersom utredningen är inne i ett långt framskridet skede och de har mycket annat att backa upp uppgifterna mot. Vittnesförhör och teknisk bevisning.

Man får väl hoppas att dörrknackning osv inte har gått till så som Draifos tror. Frågor som - Såg du en man som såg ut så här? Såg du SD?
Eller att DNA proven inte skickats in med frågeställning på enbart SD (Schazz).
Citera
2019-09-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Haha...den där Fup:en är så hett efterlängtad att den närrmast framstår som en hägring i sammanhanget. Jag kan tänka mig att eventuellt sova med den i sängen, hålla om den och behandla den respektfullt nu och framåt. Bara jag kommer över den.

SD är en intressant aktör, för att förstå hans delaktighet i brottet och omfattningen av den, behöver vi förstå hans personlighet. Som du säkert förstår kommer vittnesmålet om vem han är gå kraftigt isär, beroende på om du frågar Sd-sidan, eller Lw-sidan, både i Örebro, och i tråden. Dessutom är människor generellt vanligtvis komplicerade och mångbottnade dels för att de kan ha en pamflett med många varierande färgskalor av personlighetsdrag, dels för att de kan bära på inre konflikter och motsättningar, så de uppfattas som dubbla. Men förstår man de djupare syftena och drivkrafterna bakom dubbelheten kan en bild så småningom utmejslas och få att framträda.

Därför utgår jag inte i min bedömning i någon större utsträckning från dessa utsagor, då de kan bli en aning för arga, heta och obalanserade, då man vill gå i försvar för en bekant eller vän, eller identifierar sig med vederbörande.

När jag försöker tänka och analysera alla inblandade personer, försöker jag leva mig in i den enskildes livs- situation, och typ av logiskt alternativt känslobaserade beslut och ibland hjälper det mig framåt, ibland känner jag total förvirring.

Om jag börjar med hur jag tror flertalet människor uppfattar Stefan in real life, utifrån sett, som inte känner honom, men som möter honom kanske inom geo-sfären exempelvis. Tror kvinnor uppfattar honom som vänlig, utåtriktad, och helt ofarlig helylle kille, trevlig, hjälpsam, och en uppmärksam och charmig person som gärna bjuder på ett skämt. Svärmorsdröm som lever under ordnade förhållanden.

Män uppfattar honom troligtvis som en hyvens social kille, sjysst, engagerad och företagsam med undantag för den tävlingsinriktade kategorin män som drivs av avund när de jämför sig. och därför drivs av andra underliggande faktorer som sällan är objektiva och balanserade. Han är väletablerad i samhället, vacker fru, hus, barn och villa. Pilotbakgrund, ingengörsutbildning, stort socialt nätverk, duktig på sin sport- och fritidsintresse. Fit och i bra fysisk form. Allt det som vanliga Svenssons brukar värdesätta och sträva efter.

Så är antagligen den yttre bilden och skenet. Jag tror också att detta är en del av honom, men inte hela bilden. Tror inte att det är ett spel, utan han vill ha sociala kontakter, fika, njuta av naturen i goda vänners lag. Han var faktisk god vän med bl.a. Lena i en del år innan den magiska vänskapen blev till ett utomäktenskapligt förhållande.

Jag tror han då gav sig in på ett område som han inte behärskade vidare väl. Romantik, erotik och fysiska begär. Gissar att han är en f.d tekniknörd, utan speciellt många flickvänner i bagaget. En sådan du blev polare med istället för pojkvänsmaterial.

Jag känner mig tämligen övertygad att om han försökte tämja Lena, eller utöva kontroll över henne så var det på förhand dömt att misslyckas. Hennes personlighetstyp låter sig inte kuvas i lättaste laget. Snarare den konfrontativa, ifrågasättande, med stark utstrålning och viljestyrka. Jag tror Lena var en person som upptog rummet, hördes och syntes. Att hon var rak, tydlig och orädd. Ibland kan en del personer känna sig inträngda i ett hörn, av den personlighetstypen, speciellt vid konfrontationer. Om Stefan kände så vet jag inte, men jag tror han är en lugnare sort och Lenas energi som ett yrväder av livsglädje och initiativ samtidigt var vad som attraherade honom initialt, och något han saknade hemmavid. Men med tiden, kan det du först attraherades av också vara vad du börjar irritera dig på. Men då av flera olika möjliga anledningar:

1.Du stressas, störs av kaoset (adhd), uppmärksahetsstörningar, många bollar i luften, men avslutningar blir hängandes i luften. Försök att koncentrera sig, samla och rikta energin misslyckas, utan splittras, då vederbörande har svårt att filtrera alla intryck med humörsvängningar som följd. Adhd- människor är vanligtvis kreativa, begåvade och tänker utanför boxen, men utmaningarna kan inte bortses från. Sedan finns olika grader, och vissa medicinerar och andra vill inte, då de uppskattar energin och kreativiteten och ser den som en del av sin personlighet snarare än som ett problem. Men tänk duracell-kanin som inte behöver dras upp.

2. Att vara attraktiv, energisk och utåtriktad attraherar de flesta män, vars ego växer, och de inbillar sig gärna att uppmärksamheten är en uppvaktning. Det kan sannerligen väcka irritation, frustration, och vara upptakten till svartsjuka och kontroll.

Däremot är jag inte övertygad att han försökte styra henne. De två anmälningarna sägs vara beviset på det, men jag har mina tvivel trots att hon idag är död, vilket är en försvårande omständighet i sammanhanget. Jag hade svårt att urskilja märken och skador som sägs ha uppkommit och fotograferades. Att hon insisterar på att stanna i bilen trots att hon avvisas, berättar mer för mig om henne, än om honom. Dock finns flera källor som florerar i tråden om kontroll, hot och misshandel. Tillförlitligheten har jag svårt att avgöra.

Jag tror Lena var en del i Stefans förlorade ungdom, som han ville återuppleva på nytt, då han tidigare istället satt och pluggade på teknisk inriktning. Han var aldrig någon womanizer som ung, kanske finnig och rödlätt däremot, med jeans och gympadojor som inte var bekväm med sin egen kropp eller hade något större självförtroende angående flickvänner.

Tror han ville ta sin chans att återerövra vad som aldrig blev av, en egotripp, och självisk kick av spänning och förväntan med lust och fägring stor. Jag tror att han var begeistrad av Lena, intagen och nyfiken att utforska alla skrymslen och gömmor, och han motstod inte frestelsen när möjligheten dök upp. Men hade redan tänkt igenom det, innan det väl hände. Han hade redan fiskat, och flirtar och prövat terrängen och han blev inte avvisad, utan mottagen.

Han sökte efter frigörelse, avspänning och lättnad, att släppa på kontrollen, alla krav, förväntningar, ja, allt lustdödande i världen som hör vardagslivet till. Han ville ha en tidsfrist, och leva fullt ut, innan gardinen drogs ner och han måste avgöra sig och välja sida. Men jag tror aldrig han slutade sätta fru och barn, i bemärkelsen, lojalitet före Lena och känna andra typer av ansvar inför dem, som inte rör själva otroheten. Medan han i verkligheten svek alla inblandade. Det går inte komma runt.

Under de 6 åren kan han utvecklat alla mästerlögnares trick och färdigheter, Tänk alla ggr han ljugit om var han varit och vad han gjort. Alla ggr han försökt hålla alla inblandade på gott humör. Hur han vänt ut och in på sig för att dölja dubbellivet. Antagligen blev han sjuk av lögnen. I någon mening, avtrubbad, och förhärdad. Lena och S hade säkert många fina, härliga, trevliga stunder och möten, men de svarta stråken dröjde knappast med sin frånvaro. Besvikelserna var knappast få, och jag tror han tyckte om LW, men stundtals har han säkert hatat henne. Kanske inte bara för eventuella män, och andra affärer, utan också för dramatiken runt hennes egen person.

Många tror att han förtryckte Lena och var svartsjuk, men trodde han att det var logiskt genomförbart att ha två relationer pågående på lång sikt? Eller hade han nått punkten av gränslöshet, som fick honom att resonera ologiskt så han tog ihjäl henne planerat, eller i stundens hetta? Jag tror inte det, han är mer förnuftsstyrd än känslomässigt styrd. Han har mest att förlora om han vill fortsätta med Lena, som familj, relationen till fru och barn, vill han riskera att ödelägga detta för att fortsätta ligga med Lena?

Uppfattar honom inte som empatisk, varm person, som vill rädda hela världen, och ta hand om alla världens människor och hjälpa dem i deras underläge. Pk på ytan, men inte på djupet i praktiken.

Så tillbaka till planket, jag tror att han lurade ut Lena och såg på, och inte behövde ingripa, han lät det hända för han var skyldig Hanna det. Han tog på sig skulden för det inträffade inför Hanna och när hon avreagerat sig färdigt kanske han hjälpte till att dölja spår, hälla ut Kkorin, eller vad som?

Det är min teori, inte världens bästa, men ett försök. Gw Persson skulle säga att statistiken talar emot den. S borde vara gärningsman.

Helt fantastiskt välformulerat inlägg! Så träffsäkra (även om vi inte vet säkert) beskrivningar av personerna ifråga. Klockrent! Så roligt att läsa dina inlägg 👍👍 Är du inte en Författare så borde du byta yrkeskarriär Miranda (jag klurar på om du är en kvinna eller man, svårt att gissa) 😃
Citera
2019-09-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du?
Jag som precis har börjat vela åt andra hållet.
Att SD har tagit fram sitt Ess ur skjortärmen.

Han kan ha gömt något hos HD utan att hon vet om det. Och felaktigt pekat ut henne.

Kanske har han medvetet vänt HD mot LW för att både klara sig själv ut lögnerna och kanske han har på det viset fått henne mycket aggressiv mot henne. T ex kan han precis om några i tråden spekulerat om fått HD att tro att lW aldrig låtit honom vara ifred, att hon är den ende som vill något och det är därför hon har anmält honom.

Hans fina förklaring har vi sett i @charcoals inlägg. Där insinuerar SD att anmälningarna blev nerlagda direkt och att LW erkänt att hon ljugit.

På det viset kan det finnas konversationer mellan SD och HD där man kan se hennes enorma ilska mot LW, kanske hat och kanske t om väldigt hätska uttalanden om henne och vad hon önskar henne.

Så illmarig jag tycker mig se SD, så skulle det inte förvåna mig ett dugg om han var beredd att inte bara använda detta när han själv var i kris, utan att han illvilligt har planterat sådant "utifall att ".

Jag tror vad som helst om honom.
Det som fått mig att börja tänka i sådan banor är dels den narcississtiska bild han ger av sig själv, anmälningarna där jag tror mest på LW (underförstått för mig är att SD ljuger till polisen) och det vi sett i tråden med hot och kartläggning av användare. Detta lägger jag på SD som stor manipulatör av personer som har blivit använda som förlängda armar åt en bläckfisk.
Detta är en teori.

Sedan kan jag svänga åt ett annat håll.
Och då kan jag tycka att HDs leenden aldrig når ögonen.
Varför?
Är hon en kvinna som lever i ett förhållande med en man som är stark kontrollerande? Också ett offer?
Är de tomma ögonen en person som ler krystat för att hon måste, hon mår inte bra. Hon känner sig tom på känslor?

Sätter hon igång skilsmässan för att hon vill ut från förhållandet men misslyckas? Och nu kan hon se vad som händer med den som försöker dra sig ur?

Eller är hon en del av det här på ett mer medvetet plan?
Är de tomma ögonen i själva verket iskalla ögon?

Är det därför paret har kunnat fortsätta att leva som par och se ut som inget har hänt.

Jag pendlar som en vindflöjel. Inget blir begripligt.

Ja, det är det bestämda intrycket jag har.

Trots att jag själv inombords känner mig lika ambivalent som du. Blev överraskande inslängd i en torktumlare av blandade tankar. Till viss del är jag nog kvar där än.

Har försökt att anpassa mig och se på detta med andra ögon, men vissa saker brottas jag fortfarande med. Pusslet har raserats och nya ramar och bitar tillförts. Jag har försökt tvinga in de nya men de vill sig inte riktigt. Ibland lyckas det men en stund efter tycks de inte passa alls. Man måste börja om helt från scratch.

Tycker du väl beskriver balansvågen och problemet att hitta en, för en själv, trovärdig ny jämvikt. Svårartat.

Jag tror det saknas väsentliga bitar utan vilka det knappast är möjligt. Dessvärre vet vi inte vad som finns i utredningens hemliga låda.

Därför väljer jag att tro på TeamÅsaHiding som äger lådan och fått ihop pusslet. Det tror jag att hon faktiskt har och till skillnad från mina ligger bitarna stabilt på plats.
Citera
2019-09-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Haha...den där Fup:en är så hett efterlängtad att den närrmast framstår som en hägring i sammanhanget. Jag kan tänka mig att eventuellt sova med den i sängen, hålla om den och behandla den respektfullt nu och framåt. Bara jag kommer över den.

SD är en intressant aktör, för att förstå hans delaktighet i brottet och omfattningen av den, behöver vi förstå hans personlighet. Som du säkert förstår kommer vittnesmålet om vem han är gå kraftigt isär, beroende på om du frågar Sd-sidan, eller Lw-sidan, både i Örebro, och i tråden. Dessutom är människor generellt vanligtvis komplicerade och mångbottnade dels för att de kan ha en pamflett med många varierande färgskalor av personlighetsdrag, dels för att de kan bära på inre konflikter och motsättningar, så de uppfattas som dubbla. Men förstår man de djupare syftena och drivkrafterna bakom dubbelheten kan en bild så småningom utmejslas och få att framträda.

Därför utgår jag inte i min bedömning i någon större utsträckning från dessa utsagor, då de kan bli en aning för arga, heta och obalanserade, då man vill gå i försvar för en bekant eller vän, eller identifierar sig med vederbörande.

När jag försöker tänka och analysera alla inblandade personer, försöker jag leva mig in i den enskildes livs- situation, och typ av logiskt alternativt känslobaserade beslut och ibland hjälper det mig framåt, ibland känner jag total förvirring.

Om jag börjar med hur jag tror flertalet människor uppfattar Stefan in real life, utifrån sett, som inte känner honom, men som möter honom kanske inom geo-sfären exempelvis. Tror kvinnor uppfattar honom som vänlig, utåtriktad, och helt ofarlig helylle kille, trevlig, hjälpsam, och en uppmärksam och charmig person som gärna bjuder på ett skämt. Svärmorsdröm som lever under ordnade förhållanden.

Män uppfattar honom troligtvis som en hyvens social kille, sjysst, engagerad och företagsam med undantag för den tävlingsinriktade kategorin män som drivs av avund när de jämför sig. och därför drivs av andra underliggande faktorer som sällan är objektiva och balanserade. Han är väletablerad i samhället, vacker fru, hus, barn och villa. Pilotbakgrund, ingengörsutbildning, stort socialt nätverk, duktig på sin sport- och fritidsintresse. Fit och i bra fysisk form. Allt det som vanliga Svenssons brukar värdesätta och sträva efter.

Så är antagligen den yttre bilden och skenet. Jag tror också att detta är en del av honom, men inte hela bilden. Tror inte att det är ett spel, utan han vill ha sociala kontakter, fika, njuta av naturen i goda vänners lag. Han var faktisk god vän med bl.a. Lena i en del år innan den magiska vänskapen blev till ett utomäktenskapligt förhållande.

Jag tror han då gav sig in på ett område som han inte behärskade vidare väl. Romantik, erotik och fysiska begär. Gissar att han är en f.d tekniknörd, utan speciellt många flickvänner i bagaget. En sådan du blev polare med istället för pojkvänsmaterial.

Jag känner mig tämligen övertygad att om han försökte tämja Lena, eller utöva kontroll över henne så var det på förhand dömt att misslyckas. Hennes personlighetstyp låter sig inte kuvas i lättaste laget. Snarare den konfrontativa, ifrågasättande, med stark utstrålning och viljestyrka. Jag tror Lena var en person som upptog rummet, hördes och syntes. Att hon var rak, tydlig och orädd. Ibland kan en del personer känna sig inträngda i ett hörn, av den personlighetstypen, speciellt vid konfrontationer. Om Stefan kände så vet jag inte, men jag tror han är en lugnare sort och Lenas energi som ett yrväder av livsglädje och initiativ samtidigt var vad som attraherade honom initialt, och något han saknade hemmavid. Men med tiden, kan det du först attraherades av också vara vad du börjar irritera dig på. Men då av flera olika möjliga anledningar:

1.Du stressas, störs av kaoset (adhd), uppmärksahetsstörningar, många bollar i luften, men avslutningar blir hängandes i luften. Försök att koncentrera sig, samla och rikta energin misslyckas, utan splittras, då vederbörande har svårt att filtrera alla intryck med humörsvängningar som följd. Adhd- människor är vanligtvis kreativa, begåvade och tänker utanför boxen, men utmaningarna kan inte bortses från. Sedan finns olika grader, och vissa medicinerar och andra vill inte, då de uppskattar energin och kreativiteten och ser den som en del av sin personlighet snarare än som ett problem. Men tänk duracell-kanin som inte behöver dras upp.

2. Att vara attraktiv, energisk och utåtriktad attraherar de flesta män, vars ego växer, och de inbillar sig gärna att uppmärksamheten är en uppvaktning. Det kan sannerligen väcka irritation, frustration, och vara upptakten till svartsjuka och kontroll.

Däremot är jag inte övertygad att han försökte styra henne. De två anmälningarna sägs vara beviset på det, men jag har mina tvivel trots att hon idag är död, vilket är en försvårande omständighet i sammanhanget. Jag hade svårt att urskilja märken och skador som sägs ha uppkommit och fotograferades. Att hon insisterar på att stanna i bilen trots att hon avvisas, berättar mer för mig om henne, än om honom. Dock finns flera källor som florerar i tråden om kontroll, hot och misshandel. Tillförlitligheten har jag svårt att avgöra.

Jag tror Lena var en del i Stefans förlorade ungdom, som han ville återuppleva på nytt, då han tidigare istället satt och pluggade på teknisk inriktning. Han var aldrig någon womanizer som ung, kanske finnig och rödlätt däremot, med jeans och gympadojor som inte var bekväm med sin egen kropp eller hade något större självförtroende angående flickvänner.

Tror han ville ta sin chans att återerövra vad som aldrig blev av, en egotripp, och självisk kick av spänning och förväntan med lust och fägring stor. Jag tror att han var begeistrad av Lena, intagen och nyfiken att utforska alla skrymslen och gömmor, och han motstod inte frestelsen när möjligheten dök upp. Men hade redan tänkt igenom det, innan det väl hände. Han hade redan fiskat, och flirtar och prövat terrängen och han blev inte avvisad, utan mottagen.

Han sökte efter frigörelse, avspänning och lättnad, att släppa på kontrollen, alla krav, förväntningar, ja, allt lustdödande i världen som hör vardagslivet till. Han ville ha en tidsfrist, och leva fullt ut, innan gardinen drogs ner och han måste avgöra sig och välja sida. Men jag tror aldrig han slutade sätta fru och barn, i bemärkelsen, lojalitet före Lena och känna andra typer av ansvar inför dem, som inte rör själva otroheten. Medan han i verkligheten svek alla inblandade. Det går inte komma runt.

Under de 6 åren kan han utvecklat alla mästerlögnares trick och färdigheter, Tänk alla ggr han ljugit om var han varit och vad han gjort. Alla ggr han försökt hålla alla inblandade på gott humör. Hur han vänt ut och in på sig för att dölja dubbellivet. Antagligen blev han sjuk av lögnen. I någon mening, avtrubbad, och förhärdad. Lena och S hade säkert många fina, härliga, trevliga stunder och möten, men de svarta stråken dröjde knappast med sin frånvaro. Besvikelserna var knappast få, och jag tror han tyckte om LW, men stundtals har han säkert hatat henne. Kanske inte bara för eventuella män, och andra affärer, utan också för dramatiken runt hennes egen person.

Många tror att han förtryckte Lena och var svartsjuk, men trodde han att det var logiskt genomförbart att ha två relationer pågående på lång sikt? Eller hade han nått punkten av gränslöshet, som fick honom att resonera ologiskt så han tog ihjäl henne planerat, eller i stundens hetta? Jag tror inte det, han är mer förnuftsstyrd än känslomässigt styrd. Han har mest att förlora om han vill fortsätta med Lena, som familj, relationen till fru och barn, vill han riskera att ödelägga detta för att fortsätta ligga med Lena?

Uppfattar honom inte som empatisk, varm person, som vill rädda hela världen, och ta hand om alla världens människor och hjälpa dem i deras underläge. Pk på ytan, men inte på djupet i praktiken.

Så tillbaka till planket, jag tror att han lurade ut Lena och såg på, och inte behövde ingripa, han lät det hända för han var skyldig Hanna det. Han tog på sig skulden för det inträffade inför Hanna och när hon avreagerat sig färdigt kanske han hjälpte till att dölja spår, hälla ut Kkorin, eller vad som?

Det är min teori, inte världens bästa, men ett försök. Gw Persson skulle säga att statistiken talar emot den. S borde vara gärningsman.

En bra analys av SD, skulle jag tro. Han fick väl hybris av att ha 2 kvinnor som båda ville ha honom, men självklart innebar det trubbel. HD måste ha blivit djupt förtvivlad och den känslan byggdes under åren på med hat mot den hon ansåg hade förstört hennes äktenskap = LW. Märkligt egentligen - för det var ju SD som var otrogen och en svikare. Som inte borde ha riskerat sin familj för ett flera år långt förhållande med en annan kvinna. Men så fungerar det i de flesta svartsjukehistorier. Det är oftast älskaren/älskarinnan som får skulden.

Det kan mycket väl vara HD som lurade ut LW till planket för att "prata" - men sen skedde något och samtalet gick överstyr och slutade med mord. Eller dråp. Behöver inte vara planerat, för i såfall var platsen väldigt korkat vald.

Sen har vi JG, som tydligen beundrade SD som vän och person. Vad han har för del i det hela är oklart, men han vet nog precis vad som har hänt. Vi kommer att få se honom som vittne, skulle jag tro. Kanske som karaktärsvittne för SD och HD, men det är inte helt omöjligt att JG också var attraherad av LW.
Citera
2019-09-03, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Eller så var det fyllot som Lena råkade träffa på när hon rekade plats för sin cache vid planket.

Fyllot kanske rent av är ett starkt vittne...… vem vet.
Citera
2019-09-03, 16:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Men varför ska man hitta någon annan GM/GMK?
Dom verkar ju sitta där dom sitter pga något.

Ja det undrar jag också. Kanske är det nåt personligt. Vad vet jag.

Det är tråkigt när folk som inte skrivit något i en lång tråd, inte vet mycket om fallet, inte ens läser in på sig på fallet trots erbjuden lättillgänglig och sammanställd information, bara kliver in och har massor av åsikter - trots att tom fakta ibland motsäger deras argument.

Men så är det i alla krimtrådar.

Det är bara att hoppas att vi skribenter som tycker att Lena förtjänar att få rättvisa och upprättelse orkar stå emot trista påhopp och hot.
Citera
2019-09-03, 16:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Skillnaden för HD kan vara att hon
älskar SD.
Att hon var beredd att förlåta honom
vad som helst.

Antagligen älskade hon inte LW och hade
ingen anledning att förlåta henne för
någonting.

Jag tror att LW kan ha varit ”oskicklig”
även i relationer med kvinnor.
Att komma på idéen att bjuda hem sin
älskares fru på fika och berätta om
affären låter inte alltför skickligt.
Vad som helst hade kunnat hända redan
då.

I en ”ofärdig” eller oavgjord och obearbetad separation med barn och seriöst prassel på liten yta torde byggas upp ansenliga mängder psykisk stress på mottagliga ingående aktörer. Eller samtliga aktörer. Alltså inte bara lite huvudvärk till helgen då utan rejäla grejer. Vilket i praktiken kan innebära att alla blir tämligen fnoskiga enligt alla måttstockar. Och alla får för sig att just de sitter inne med facit och rätt lösning på allt, just för att osäkerheten inte har ngt slut. Det kan nog slå lite hursom om man sägr så. Det riskerar blir lite av kinesiska frysrumstester. Till slut sliter de tarmarna ur varandra. Elelr vad det nu var.

Det kanske räcker att konstatera så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in