2019-09-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Haha! Jag har många gånger tittat på SD både på kort och filmsnuttar och undrat vad i hela friden LW kan ha fallit för så där får du en poäng av mig! Sen är jag förstås medveten om att vi alla har olika smak å det är jättebra osv
helt klart tror jag på att LW är en person som triggar olika känslor hos både män och kvinnor. Hon hade d e t. Snygg, rolig, begåvad, duktig, sportig och massa energi -- avund, svartsjuka, respekt, missunnsamhet, beundran etc
När SD säger att LW är oskicklig med män så var det väl en intäkt för att bete sig som han gjorde mot henne.

Det hade hon. LW:s smak må dock ha varit lite udda, med tanke på bilder på män hon dejtat som florerat i tråden. Off topic och man ska förvisso inte döma hunden efter håret.
Citera
2019-09-03, 09:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Om SD är inblandad så tänker jag att detta var det smartaste stället. SD visste att han skulle bli misstänkt iom historiken med LW. Bättre då att välja en plats på hemmaplan där han av naturliga skäl rörde sig. Större risk som någon annan skrev om han skulle ha lurat iväg LW längre bort. Dels pga att mobilernas position skulle ha avslöjat att han och LW varit samtidigt på annan plats - att sätta på flygplansläge en längre stund och på det viset avslöja att man inte ville lämna digitala spår vore inte heller så smart.
Om man bortser från digitala spår så lämnar man andra spår efter sig som blir svårare att bortförklara på främmande plats. Stor risk med vittnen någonstans längs vägen dit, på plats och vägen hem.
Till sist så har han dessutom ett ganska rimligt försvar iom platsen, nämligen: Tror ni att jag är så dum att jag skulle ha ihjäl LW när jag iom hennes polisanmälningar alldeles uppenbart skulle ha varit den första att bli misstänkt? Och om jag nu vore så korkad, tror ni verkligen att jag skulle ha valt en så idiotisk plats att utföra detta på?

Om SD är inblandad tror jag att allt är genomtänkt in i minsta detalj.

Vad han däremot ev inte hade räknat med i kalkylen var att hans telefon skulle ha kunnat hoppa mellan två master precis där vid vägen och således avslöja förflyttning trots att han höll sig inom området.
Eller att den skulle koppla upp sig mot LWs wifi utanför hennes hus.

Observera att detta inte är fakta, jag vet inte om någons telefon har kopplat upp sig mot vare sig annan mast eller annans wifi. Men det är förslag på vad som kan ha hänt (har ju kommit upp i tråden från flera håll som rimliga scenarion).

Finns mer att spåna om kring detta men texten blir för lång, de som har tagit sig hela vägen hit i min textmassa greppar förhoppningsvis iaf andemeningen.

Ps: Mitt inlägg utesluter absolut inte HD, men jag tror att SD, oavsett HDs inblandning och roll, har varit med och tänkt igenom varje litet steg och det grundligt.
Det fetade är intressant, vet dock inte om det är möjligt i efterhand ha koll på wifiuppkopplingen men mastuppkopplingen går och har förstås kollats. Jag får dock lägga in en "Pastor-Jansson-reservation", han kanske inte har nåt med mordet att göra över huvud taget. Och med "han" menar jag alltså inte Pastor Jansson, han är absolut inte inblandad.
(Pastor Jansson var han som "inte hade några bestämda åsikter om nånting" i Hasse Alfredssons monolog "Ringaren")
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-03 kl. 09:35.
Citera
2019-09-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Känner inte alls till den delen som rör hot och trakasserier. Kan ju vara hans sätt att svara på anklagelser han är oskyldig till. Rätt osmart men att bli uthängd och misstänkliggjord och sedan få leva med det är inte heller roligt. Dömd för det ja om det finns i text på andra ställen än på FB kanske.

När åtalet kommer så blir hela förundersökningsprotokollet (FUP) offentlig, troligen omfattande antal sidor. Den innehåller allt det som ÅK bygger sitt åtal på och som varit skyddat av förundersökningssekretess.
Citera
2019-09-03, 09:35
Medlem
SloppySecondss avatar
I allt detta med tanke på hur det sägs att just ansiktet var förstört..
Stämmer det eller är det lögn ? ~Samson~
@JokerMannen ?
Citera
2019-09-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Dravel

4,5 meter drygt på andra bullerplanks-delen efter den diagonala brytningen till höger sett och vid den andra syrenbusken till vänster om staketet med huvudet mot syrenbusken.

Mvh/ JokerMannen

Han beskriver samma plats som du!
Citera
2019-09-03, 09:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det var då själva fan.
På nåt sätt har ju kärringen blivit misstänkt och häktad för mord.
Åklagaren kör ju på Mord, utan andra alternativ.
På nåt sätt måste vi ju klämma in kärringen i historien...... Fan.!!

Jag kör på att kärringen är delaktig i ALLT utom att ha varit på brottsplatsen.
Hon ville se LW död och hon fick SD att göra det.... Och på Fre/Lör så kommer åklagaren att köra upp en häktning "på sannolika skäl" rätt upp i röven på henne, och jag kommer fira det med en räkmacka och ett glas Prosecco.

Aldrig längtat så efter en FUP...

Eller hur?

Utredarna går som det ser ut stenhårt in på att MGK varit inbandad i själva mordet, inget mjunigt som "skyddande av brottsling" eller "städhjälp", rubriceringen talar sitt tydliga språk.

MGK måste in i ekvationen på något vis, hur vete fan just nu men att det är en viktig parameter för själva brottet kan vi utgå från, något har triggat MGK så pass att utplåning av LW var det enda alternativet som stod till buds för henne, men vad?

Lördagen blir sällsynt spännande, blir det storsläggan "sannolika skäl" eller kommer MGK att släppas?

Jag tror att hon kommer att sitta kvar, svårt att se att de som utreder får samma slag på käften tre gånger, dvs. att de måste släppa någon de har på "skälig misstanke", tror de har förberett sig djävligt noga innan de tog steget att hämta in MGK.
Citera
2019-09-03, 09:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Haha! Jag har många gånger tittat på SD både på kort och filmsnuttar och undrat vad i hela friden LW kan ha fallit för så där får du en poäng av mig! Sen är jag förstås medveten om att vi alla har olika smak å det är jättebra osv
helt klart tror jag på att LW är en person som triggar olika känslor hos både män och kvinnor. Hon hade d e t. Snygg, rolig, begåvad, duktig, sportig och massa energi -- avund, svartsjuka, respekt, missunnsamhet, beundran etc
När SD säger att LW är oskicklig med män så var det väl en intäkt för att bete sig som han gjorde mot henne.

Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det hade hon. LW:s smak må dock ha varit lite udda, med tanke på bilder på män hon dejtat som florerat i tråden. Off topic och man ska förvisso inte döma hunden efter håret.

Finns det belägg för att LW och SD verkligen också hade en sexuell relation någon gång?
Inte bara uppgifter från SD således?

Nu säger inte stillbilder så mycket, men det synns inte riktigt någon kärleksmagi mellan de två. Möjligen en sprudlande LW och trånande blickar från SD.
Citera
2019-09-03, 10:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag visste det!! Att en sådan bild cirkulerat alltså och att hon där borde ha synts om det inte vore för höjdskillnaden. Tack, nu kan jag släppa den tanken!

Jag kommer dock inte ihåg det.
Har du kollat bakåt i tråden?

Jag var en av dom som lade upp många bilder. Jag brukar använda mig av minfil.com/myfile.is för bilder och filer eftersom de inte raderar något. Forumfiler.se har tyvärr lagt med så massor av trådens bilder är nu borta :-(

Detta är den jag minns där man ser FP, med teknikerna:

https://myfile.is/T237K641nb/883EFA79-459A-4EC0-8F96-5CCFB11F7565_jpeg

Och denna översiktsbild tagen från annat håll (om nån undrar över hur insynsskyddat det var)
https://myfile.is/647cKe4en3/C2FA5038-AC60-4235-9A4C-897935AACD11_jpeg
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-03 kl. 10:15.
Citera
2019-09-03, 10:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du är grym på sammanfattningar och att strukturera upp information Honan6!! Och det är hela tråden tacksam för.

Dock måste jag säga att bilden du har skapat, med gravsten och allt, är totalt smaklös. Vad är syftet
annat än att kommunicera din egen besatthet av den här tragiska historien? Du måste ju förstå att digital
information sprider sig som en löpeld över internet. Innan du hinner säga *Photoshop* har bilden nått Lenas
barn. Inte okej i min bok.

Vill först tacka för ditt inledande superlativ och sen förklara bilden du menar är totalt smaklös eller med andra ord osmaklig.

Ja, det är nog så att jag blivit besatt av den här tragiska historien och mitt syfte med bilden var att ingen ska glömma att Lena var en kvinna, mamma, dotter och vän som var full av liv när någon eller ett par ansåg sig ha rätten att döda henne. Det är lätt att glömma bort det när vi oförtrutet diskuterar om än det ena och det andra i tråden. Jag förstår om du tycker att det var obetänksamt gjort av mig och jag kan berätta att jag var tveksam till att publicera bilden, därav valet att lägga den i spoiler.

När det gäller Lenas barn, inbillar jag mig att de hellre ser bilden jag lade i spoilern än att läsa de obarmhärtiga och obestyrkta beskrivningar av Lenas skador som Mr Observandum (JM) obönhörligen har upprepat i tråden.

Jag vill avsluta med att du hade ett val att låta bilden passera obemärkt istället för att kommentera den, men nu gjorde du det och jag har gett min förklaring. Låt oss stanna där.
Citera
2019-09-03, 10:14
Medlem
Jag anser generellt att många områden i livet är neutrala begrepp, snarare än värdeladdade, frågan är bara hur du använder dem. Ta Internet exempelvis. Positiva effekter är informationssökning, men det kräver att du kan sålla, i källorna, annars riskerar du att bli felunderättad. Negativa effekter är spridningen av pedofila inslag, eller Darknet som helhet etc. Vi brukar, eller missbrukar något som i grunden gett oss goda förutsättningar att förkovra oss och handla ansvarsfullt i någon mening.

Så till poängen, i LW-fallet finns så många värdeladdade parametrar och teman och de stora frågeställningen hur och varför:

1. Två till det yttre vanliga medelklassfamiljer med barn. Omsorgsyrken, projektdrivande, handlingskraftiga med teknisk bakgrund och friluftsälskande äventyrsmänniskor med stora sociala nätverk. Men under ytan bubblar en parallell verklighet som döljer många osynliga skär i mörkret. En vulkan som till slut får sin eruption.

2. Otrohet och svek. Ibland fattar människor beslut som på längre sikt kommer bli förödande och ödesdigra för många fler personer än dem själva. När man ser tillbaka i backspegeln tycks besluten som togs då, inte adekvat spegla följderna det sedermera fick. Ändå överensstämmer orsak och verkan, i betydelsen att man själv var delaktig att lägga grunden i det bygge som senare kom att rasa ner över dig själv och andra. Man kom att bli sin egen värsta fiende utan att vara medveten om detta.

6 år, är en evighet, kanske inte ens att likna vid en affär, snarare en form av förhållande, vad vet jag? 6 år av dubbelliv, kanske förhoppningar, löften och svikna sådana? Besvikelser, bitterhet och grämelse, längtan men också ensamhet. En relation på oklara grunder, men jag tror att den som är ensamstående förr eller senare kommer i ett slags underläge, då den andra parten är gift. En har något att falla tillbaka på, en garanti, som den andra saknar. Så maktfördelningen är sällan jämnfördelad. Inte heller investeringen i förhållandet brukar vara det. Sedan, med tiden kan förhoppningar och önskningar förändras, avta, avstanna helt, och starta om med ökat bränsle på brasan, med följden att du eggad fastnar i åtrån ett varv till. Det brukar gå i perioder.

Vad gäller bitterhet, tror jag det är en intern, inre upplevelse mellan de tu, som djupast sett bottnar i avsaknad av tillit kopplat till deras eget dubbelliv. För hur kan du förlita dig på eller förtjäna någon annans tillit då du själv inte håller måttet som pålitlig och sanningsenlig. Det blir ett intern dom med hyckleriet som grundstomme som båda måste förhålla sig till. Ett slags destruktivt självskadebeteende, som aldrig kan ge dig rättigheter du inte själv lever upp till. Ett matematiskt problem som förblir olöst.

Dubbelhet tror jag i längden bryter ner människor som en destruktiv kraft för gränserna suddas ut allt mer och du förlorar dig själv någonstans på vägen, en nedgående spiral utan ände, som att vara under en förbannelse, du tycks till slut oförmögen att fatta vanliga sunda beslut, och börjar tvivla på dig själv och din egen föreställning om vad som är rätt och fel i många fler situationer än den du faktiskt befinner dig i. Den plattformen är nog svår att längre förstå och verka utifrån, då den bygger på en falsk grund. Även om den inledningsvis kanske startade som en förhoppning.

3. Svartsjuka och besatthet. Svartsjuka är ett talande namn, för den går att likna vid ett sjukdomstillstånd. Svartsjuka brukar framkalla alla möjliga former av gränslösa beteenden, av kalibern svart natur och dess innehavare brukar växla och avlösa varandra. Att konstant vara svartsjuk suger nämligen en oerhörd energi och ork, den är som en parasit som käkar upp dig inifrån. Men lika mycket som den dränerar dig, lika lite tillför den av tillfredställelse och förnöjsamhet. Den är som ett tomt hål som slukar dig levande, men du kan aldrig överlista eller besegra dess drivkrafter så länge du matar den.

Du har bara ett sätt att bli fri från den destruktiva kraften, du måste välja att släppa greppet och kontrollen om det du försöker behärska och styra som ligger utanför dig själv och din egen horisont. Du ersätter den med självkontroll istället, goda och sunda vanor, val och bruk. Objekten får tillåtelse att välja och verka som de subjekt de i realiteten är och var och en får själv ta konsekvenserna av sina egna val och beslut. Om du inte når dit kommer besattheten leda till en cyklisk gränslöshet, som upprepar sig i absurdum, utan att ta dig till nästa utvecklingsnivå. Blir du kvar där för länge kommer du börja tänka och agera som ett barn, som upprepar: Min nalle...

4. Hatet kommer göra entré och växa till oanade höjder, då du inte lyckades återfå nallen. Eller får behålla nallen för dig själv. Därför måste du hitta en lösning på ditt problem, och gränslösheten kommer inte hjälpa dig processa informationen du har till hands och fatta ett gott beslut. Ett gott beslut där du markerar en gräns, bygger upp ditt staket och blir verksam utövare av integritet och nykterhet. Sörj och var besviken, försök inte tävla och vinna segerbucklan. Se saken klart, segerbucklan är ovärdig och du har tillåtelse att behålla självrespekten istället.

5. Skulden kan sällan fördelas jämnt, det måste juridiken bedöma, men på ett personligt plan tror jag ingen av de inblandade idag är speciellt stolta över sin delaktighet. Huruvida deras inre rationaliserat gärningen är svårt att säga, men knappast otroligt.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-03 kl. 10:28.
Citera
2019-09-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ok, du tänker så. Ja vad kan man säga om mordplatsen. Mellan ett plank och en väg, dold av buskage ut mot vägen. Nära HD och offrets bostad. 161 m bort enligt Jokermannen, som inte är den trovärdigaste i tråden. Jag tänker så här. Av de närliggande platser som finns i förhållande till bostaden, finns det en bättre strategiskt vald plats när Lilleman ligger och sover hos LW, kan du då förväntas lyckas lura ut henne på några längre strövtåg, vid midnatt? Dessutom är hon upptagen med att förbereda Lillemans födelsedag, till dagen därpå. Detta känner mördaren till, därför ska de bara sammanstråla en kortis, och gå iväg en kort sträcka i ett syfte som mördaren iscensatt.

Att dörren står på glänt ser jag som en fingervisning, eller en signal på att LW bara ska ut en snabbis, en liten bit bort, och sedan raskt tillbaka för att stänga om sig och fortsätta med presentinslagning. Jag tror hon är helt ovaksam och ingenting misstänker. Att hon ingenting vet om hur hatad hon är av de inblandade. Det har inte kommit till hennes kännedom, då hade hon inte följt med. Att brottet sker så sent är medvetet, mörkret eller skymningen skyddar, begränsat med folk ute. Bollplanket bollar tillbaka hennes skrik till motsatt sida av vägen, istället för till hennes egna kvarter. Då blir det svårare att orientera varifrån ljuden uppkommit.

Risken med att välja skog och mark som brottsplats är nog problematisk, med en person som LW eftersom hennes sociala kontaktnät är gigantiskt, och hon kan ju chatta med vem som helst att hon och Stefan ska ut i skogen. Om hon aldrig återkommer medan Stefan gör det blir han höggradigt misstänkt. Det förstår han säkert.

Nix, jag tror icke på att det skulle varit förutbestämt och planerat. Risken var ändå stor att någon granne skulle fått syn på dom om dom nu promenerade tillsammans till BP. Det var en varm kväll, någon kunde varit ute & rastat hunden tex. "Risken" att hon skulle hittas fort var oxå stor, ur den aspekten.

Eller kanske skickade SD ett meddelande till LW, att dom skulle träffas på BP? Det kan ju ha varit ett ställe dom brukade träffas på ´´i smyg´´ efter HD:´s utformade kontaktförbud.

Allt tyder på ett bråk som gick överstyr, det är vad jag trott hela tiden. Vad bråket skulle handlat om kan vi ju bara spekulera i. Jag tror som flera andra i tråden att SD hade invändningar mot LW:s Norgeresa och att hon börjat dejta andra. Det måste stuckit i hans ögon att se bilder på henne tillsammans med andra män. Kort därefter skulle han själv resa iväg med HD. Eventuellt pratade dom igenom sin relation, var dom nu stod. Det är ett märkligt sammanträffande annars.

Och var kommer då HD in i bilden? Jag har fortfarande svårt att ta in henne som delaktig i själva mordet. Tanken på att hon skyddat och hjälpt SD efteråt känns mer trolig.

Jag funderar på kotaktförbudet. Om det var så att HD förbjudit SD att ha kontakt med LW, vad hade det spelat för roll för SD:s del när HD ändå flyttat? Eller separerade dom på prov? För annars kan man tycka att SD var en fri man att göra som han nu ville med hans och LW:s relation? Eller tappade LW intresset för SD i samma veva? Utifrån sociala medier att döma, lutar det ändå mot att det var LW som gått vidare. Hon sökte sig till andra catchinggäng osv.
Citera
2019-09-03, 10:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag är säregen och har mitt eget sätt som individ, man kan säga att jag står utan för mängden och allt som är, eller visar sig vara ovanligt, reagerar människor på, det vill säga, det är som en främmande kyckling som plötsligt kommer in i en hönsgård, och en sådan hackar man på, vilket är fullt förståeligt ifrån min sida. Gällande Kalamarksfallet, Kevinfallet så som nu fallet Lena Wesström så finns det ingenting som är osannfärdigt sagt eller skrivet ifrån min sida, det är bara du själv som upplever det så på grund av att jag framstår med för stor säkerhet i det jag framför inom trådarna.

Jag har mycket god insikt i detta mordfallet gällande Lena Wesström och jag är också mycket intresserad av att kunna bringa klarhet i vissa speciella saker inom Lena Wesström-fallet.

Till observandum, jag massa-anmäler inte dina skrivna och postade inlägg, det är något som du själv tror.

Mvh/ @JokerMannen
Vad gäller Kevinfallet (som jag har bra koll på, inte minst via dokumentären men även andra "källor") så kan jag inte hitta något påtagligt "osannfärdigt" som du skrivit. Jag läste igenom dina inlägg och det mesta du skrivit där stämmer, den "hädangångne" pojken hette faktiskt Kevin, vi fick även veta namnen på föräldrarna och andra släktmedlemmar. Jag hoppas du återvänder till den tråden så vi får upplösningen, så här skrev en skribent:
"Vad gäller FUP:en och alla hemliga dokument kan du vara lugn. SvammelMannen har tillgång till alla hemliga polisdokument i hela världen, och han kommer snart att - kort och koncist - delge tråden dessa fakta. Det har han ju lovat, i jättemånga inlägg. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in