2019-09-03, 03:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för en mycket bra sammanställning med länkar till sidor jag inte har sett tidigare.
JG:s presentation av sig själv på jobbet:
Som översättare vid kommunikationsavdelningen på Örebro universitet, erbjuder Jerry stöd inom översättning och språkgranskning med språkkombinationen svenska-engelska, med uppdrag som kommunikationsengeten tillhandahåller.
Han har en Bachelor’s i företagsekonomi samt internationella ekonomi från University of North Florida, USA. Jerry är även utbildad tolk i engelska med mångårig erfarenheter inom både offentlig och privat sektor. Tidigare erfarenheter inom sälj och marknadsföring.
Han gillar att röra på sig och har en stor passion inom innebandy i Örebro.
Typiska fel för någon som kan bra svenska men inte har det som modersmål.
Även om det inte är till svenska han översätter så bör han kanske be någon korrekturläsa den presentation han gör av sig själv.

Om han skrivit det själv så låter det lite konstigt att han kallar sig själv Jerry. Det borde väl stå jag?
Citera
2019-09-03, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Men exakt! Jag kan liksom inte förstå hur hennes kropp kan ha missats i fem dagar?! Människan är nyfiken i sin natur och ser man nått som sticker ut så fastnar ju det, vissa noterar och lever vidare, vissa noterar och ringer polis- men har har alltså INGEN noterat nått på fem dagar?! Sjukt konstigt

Vägen och trottoaren som går förbi där hon låg ligger uppskattningsvis 20m från det ställe hon hittades. Dessutom låg hon bakom ett bullerplank, så det kanske dämpade mycket av lukten?
Den där vägen är dessutom inte supertrafikerad. Den ligger liksom längst ner i ett bostadsområde och ska man till stan är det troligen inte den vägen man cyklar/går.
Citera
2019-09-03, 06:17
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Första bilden pekar mot en annan plats än sista bilden. Det var vid platsen som syns på sista bilden jag tycker mig ha sett ytterligare en annan bild tidigare- tagen uppifrån med en kropp på marken. Säg för ett år sedan sisådär. Måste varit i den här tråden.
Den gången vet jag att jag tänkte ”hon syns ju från vägen” 😳 men det kan ju handla om en meters felmarginal bara för att så inte var fallet.
Bra bilder för överblick hur som helst 👍

Det stämmer att det fanns en drönarbild rakt ovanför BP/FP, men den försvann. Att hon inte syntes från vägen är höjdskillnaden, att det är en slänt upp till BP/FP. Alltså ovanför vägen och bakom planket. Hon syntes inte från något håll om ingen gick bakom planket.
Citera
2019-09-03, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det är ju rätt skyddat från insyn, med träd och buskar

2 olika översiktsbilder av området, där framgår det även hur kort avståndet faltiskt är mellan LWs bostad och själva fyndplatsen:

Bild 1 https://myfile.is/pcufJ341n6/4BD57964-62CF-4B35-B07B-0109843842BF_png

Bild 2 https://myfile.is/mau0J840n9/3B001C39-F2DA-4FB4-AB3B-AAF1A6598D26_jpeg

Bild 3 http://www.bilddump.se/bilder/20181117192538-83.248.248.247.png

Bild 4 https://minfil.com/0en58aedb3/IMG_0918.JPG (obs! den röda markeringen har jag som ritat)

Hej @T34-Panzer

Efter som jag bland annat har varit på Rättarevägen inom Nya Hjärsta, vill jag berätta följande för dig, att på Rättarevägen's högra sida finns i början vid själva infarten och sedan framåt, 18 stycken så kallade topp-granar som löper i en rad bakom ett ljusbrunt staket, dessa topp-granar inkluderar även några få blå-granar. Insikten till bland annat Byalagsgatan 3 och huset's vänstra gavel, syns tydligt utifrån vägen, det vill säga att insikten är trotts alla granarna ganska så god.

Du skrev, att det framgår hur kort avståndet egentligen är mellan bostaden och fyndplatsen, då vill jag göra dig observant över följande sagt, att gångsträckan av totalt 161 meter är faktiskt inte så kort som man kan tro, även om diazepam-flummaren påstår något helt annat. Vi har först bostadsrätts-längan från nummer 11 till och med 35 och Rättarevägen, sedan har vi därefter Byalagsgatan 2 A och alla där till följande bostadsrätter, och därifrån och fram till fyndplatsen är det 105 meter. Sedan kommer Byalagsgatan 4 A och alla där till följande bostadsrätter och då är det 161 meter därifrån och fram till fyndplatsen, slutligen har vi också Byalagsgatan 6 A och alla där till efterkommande bostadsrätter.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-03, 07:24
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det stämmer att det fanns en drönarbild rakt ovanför BP/FP, men den försvann. Att hon inte syntes från vägen är höjdskillnaden, att det är en slänt upp till BP/FP. Alltså ovanför vägen och bakom planket. Hon syntes inte från något håll om ingen gick bakom planket.

Jag visste det!! Att en sådan bild cirkulerat alltså och att hon där borde ha synts om det inte vore för höjdskillnaden. Tack, nu kan jag släppa den tanken!
Citera
2019-09-03, 07:27
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Nej det har aldrig publicerats någon bild där hon synts, ej heller uppifrån.
Det finns bilder uppifrån med tekniker i vita skyddsoveraller.

Jo det har det. Var bilden är nu vet jag inte.
Citera
2019-09-03, 07:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det fetade är ju väldigt intressant.
De har alltså återvänt igen på em igen...undrar vad den första genomgången gav för intressant resultat?
Nåt graverande som kommit fram i förhör med SD som resulterat i ett återbesök?

Det är ju intressant också ur den synvinkeln att det ändå då har gått 1,5 år.
Varför har han inte kunnat göra sig/gjort sig av med (eller få bort?) något som de inte hittade för 1,5 år sedan?

Är det något som de tidigare missat?
Är det något som han tagit dit?
Kanske är det något som kommit fram i förhör?

Bruna påsar, de har inte burit med sig kartonger eller liknande?
Låter mer som mindre saker.
Citera
2019-09-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kom SD i så fall ut ur skogen bredvid UW:s hus, där LW:s barn låg och sov?

Varför det? Otroligt dumt, när det finns möjlighet att hålla sig bland träden ända fram till hans eget hus.
Citera
2019-09-03, 07:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo det har det. Var bilden är nu vet jag inte.

Jag har följt den här tråden sedan start och har aldrig sett en bild med en kropp.

Däremot fanns det en fantastiskt bra bild, sett ovanifrån som @UlfUtredaren länkade till. Tyvärr är länken nu död.

Det är den bästa bild som förekommit i tråden (som jag minns det), skarp och perfekt vinkel.
Citera
2019-09-03, 07:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Skäligen misstanke om brott får man göra husrannsakan, och kroppsbesiktning har jag kollat upp idag, ska dubbelkolla med min mamma om detta stämmer som är pensionerad polis.

Det verkar stämma. Vid mordet i Boden gjordes ingen husrannsakan hos den älskare BO hade p.g.a. att annan person hann bli misstänkt innan.
Citera
2019-09-03, 07:54
Medlem
Citat:
Apropå den manipulerade bilden i spoilern så måste jag säga, även om det inte är snällt, att HDs val av geonick: ”systerhax” är rätt passande, hon ser faktiskt lite häxlik ut...jag tycker inte hon ser särskilt snäll ut...sorry om nån tar illa upp. HD kan ha känt sig lite hotad av Lenas attraktiva utseende. Att SD inte kunnat hålla tassarna borta från LW under 6 långa år, och sen åter är där igen trots öften och ”kontaktförbud”. Det måste ha svidit. Och sen lade LW upp mycket bilder och selfies på sociala medier det måste ha svidit extra. Jag tror att HDs del i mordet handlar om hat som bottnar i svartsjuka, avund, rivalitet, känslor av underlägsenhet och slutligen ett behov av hämnd.

Tänker närmast på den briljanta roman ”Nora eller Brinn Oslo brinn” som handlar om obotlig, förtärande och självdestruktiv svartsjuka. Där huvudpersonen ligger med telefonen i sängen, bredvid sin sovande pojkvän och scrollar genom rivalens olika sociala flöden, kollar på hennes Instagrambilder – i hat och i sorg över att hon själv inte är så vacker. Mycket läsvärd.
https://www.expressen.se/kultur/johanna-frid-skriver-som-august-strindberg/

Tänkte samma faktiskt. Hon ser inte sympatisk ut.
Jag gillade heller inte den manipulerade bilden. Too much.
Citera
2019-09-03, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju intressant också ur den synvinkeln att det ändå då har gått 1,5 år.
Varför har han inte kunnat göra sig/gjort sig av med (eller få bort?) något som de inte hittade för 1,5 år sedan?

Är det något som de tidigare missat?
Är det något som han tagit dit?
Kanske är det något som kommit fram i förhör?

Bruna påsar, de har inte burit med sig kartonger eller liknande?
Låter mer som mindre saker.

Vi får hoppas att det är ett steg i rätt riktning, att utredningen går framåt. Bord vara något nytt som kommit fram i förhören. Bevis direkt kopplat till mordet har han ju som du nämnde haft lång tid att göra sig av med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in