2019-09-02, 23:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jasså gjorde den? Jag mindes bilderna där forensiker var på plats med kroppen på marken och att de var helt synliga från vägen, men jag har förmodligen fel då.

Fast forensikerna går väl i en ganska vid radie runt brottsplatsen öht? De tittar ju inte bara på kroppen utan försöker hitta spår kring platsen, vad som hänt, hur BO och GM ev tagit sig dit, finns spår av att hon släpats etc? De hade ju också rest en stege mot planket på sidan mot radhusområdet och stot och kikade över planket fast kroppen låg för dens skull inte på planket.
Citera
2019-09-02, 23:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det där ser ut som mugglartjejen som SD träffade strax före mordet och någon månad efter...

Som jag svarade Ozzi så blev det fel!
Precis som du så har jag försökt att läsa ikapp, jag har legat 5 timmar efter, konstant.
Får skylla på att jag läser och skriver via mobilen, allt medan jag försöker jobba samtidigt!
Man kan liksom inte släppa tråden, den bara fortsätter att växa , lavinartat!
Citera
2019-09-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De kan ha gått ut för att leka knutgubbe alla tre och eftersom ingen kunde tänka sig att förlora så krockade de till sist så hårt med Lena att hon svimmade. Och sen skämdes de så mycket för att de tog i på liv och död nu igen så de tyckte det var bäst att slå ihjäl henne....

Eller så hade HD lurat de andra att leka knutgubbe så hon skulle kunna slå ihjäl SD med hjälmen sin och sen hoppas lägga skulden på LW. Men SD fuskade och gömde sig i en buske så HD slog ihjäl LW av misstag istället.... Vilket gjorde att det omedelbara behovet att slå ihjäl SD minskade något...
Vad är knutgubbe?
Någon knutgubbelek tror jag inte de har lekt.
Citera
2019-09-02, 23:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ja, det är den tjejen. Hon var väl en kompis från skoltiden.

Japp det blev fel! Har svarat Ozzi också. Det skrivs så många inlägg att man knappt hinner med att både läsa och besvara inlägg. Har legat 5 tim efter konstant!
Citera
2019-09-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag svarade Ozzi så blev det fel!
Precis som du så har jag försökt att läsa ikapp, jag har legat 5 timmar efter, konstant.
Får skylla på att jag läser och skriver via mobilen, allt medan jag försöker jobba samtidigt!
Man kan liksom inte släppa tråden, den bara fortsätter att växa , lavinartat!
Visst är det så, det är som Johanna Möller och Lisa Holm trådarna, det växer och växer.
Citera
2019-09-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är enbart själsligt sjuka individer som begår brottsliga handlingar som mord, bedrägeri och rån så som våldtäkt, och deras själsligt sjuka handlingar lämnar svåra emotionella spår till offrets anhöriga och bekanta, framför allt när det handlar om mord.

Mvh/ @JokerMannen

Jag håller med och det är vad jag också försökt framföra, att det inte är så enkelspårigt som "enbart" svartsjuka och/eller hämnd - för att gå så långt som mord, el för all del övergrepp så är det också andra parametrar som avgör.
Man kommer ju då osökt in på tanken ifall den eller de GM som är inblandade i detta mord, var påverkade av något (för att klara av det eller att det skedde på grund av påverkan) eller inte.
Citera
2019-09-02, 23:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
AB ikväll www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q04x9/paret-vigdes-av-lena-wesstrom--nu-sitter-bada-haktade-for-mord

Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Tack för länk Ulanna!

Syns som att Aftonbladet står på sig gällande att ÅH numera skulle anse att de har bevis för att uppnå sannolika skäl.
Stör mig dock på att den informationen inte står i citat-form, Aftonbladet kan mycket väl ha använt sin tidigare artikel som källa i detta.

Citat ur artikeln:

”Att bevisläget har förbättras efter polisens tillslag bekräftas av att åklagaren numera anser att det finns sannolika skäl för häktning även för kvinnan. Till en början häktades hon skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden, för mord.
Båda personerna nekar fortfarande till brott, enligt åklagare Åsa Hiding.”

Bonuscitat då detta diskuterats i tråden:

”Letar ni efter ytterligare någon misstänkt person?
– Det vill jag inte kommentera.”

Citerar lite mer ur artikeln så man får allt samlat på ett ställe.

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har ny bevisning hittats i samband med att polisens insatsstyrka slog in dörren till den misstänkte mannens villa förra veckan.
Tidigare gjorde polisen ett tillslag mot den 45-årige mannens bostad och frihetsberövade honom. Sedan inleddes en teknisk undersökning.

Bruna påsar
Vittnen som Aftonbladet talat med säger att polisens tekniker var på plats i villan vid elvatiden under tisdagen. Efter en stund lämnade de bostaden – men bara för att senare under dagen återvända och då spärra av hela villan med polisband. Efter en stund kom teknikerna ut med bruna påsar från huset.

– Det är ett tecken på att något kommit fram i utredningen under dagen helt enkelt, säger en källa inom polisen.
"

[...]

"Ny bevisning
Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång. Polisen ska även ha sökt igenom deras trädgårdar.

Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år efter att ett brott begåtts, uppger källor till Aftonbladet.
"
---------------------------------------------------

Som det verkar är det alltså nya bevis som stärker misstankarna:

Som du säger kan det vara ett fel från tidigare artikel som hänger med vad gäller att misstanken mot HD ökat till sannolika. Samtidigt borde felet tagits bort om det inte stämde kan man tycka.

Men jag vet att NA hade en reporter som direktrapporterde och det var flera fel i hans rapportering också.
Citera
2019-09-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske kommit till insikt.

Ja, att han unfriendade LW när det blev känt att hon anmält SD behöver ju inte betyda att han var delaktig öht i mordet. Det kan ju vara så att anmälningarna uppfattades som labilt, beroende av vad anmälningarna handlade om, ifall det framstod som att de hade brutit upp.
Citera
2019-09-02, 23:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast på någon bild där de är på väg hem från någon cache så sitter hon på passagerarsidan och SD kör och hon håller handen på hans lår på ett sätt som är lite mer intimt än någon som bara är kompis. För övrigt var det väl någon vän till LW i tråden som berättade om att LW initialt hade hoppats på att det skulle bli hon och SD på ett mera öppet och "legitimt" sätt.
Det verkar förvisso också än mer märkligt att hon skulle bjudit på fika och vägrat gå ur bilen vid händelsen som föranledde anmälan om misshandel om det "bara" var vänskap.
Nej, jag det är lite sent för en "whitewash" beträffande deras förhållande.
Menar du de här bilderna:
https://coord.info/GLQC5CK4
Hon sträcker sig efter sin kaffemugg.
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast forensikerna går väl i en ganska vid radie runt brottsplatsen öht? De tittar ju inte bara på kroppen utan försöker hitta spår kring platsen, vad som hänt, hur BO och GM ev tagit sig dit, finns spår av att hon släpats etc? De hade ju också rest en stege mot planket på sidan mot radhusområdet och stot och kikade över planket fast kroppen låg för dens skull inte på planket.

Jag skrev förvisso ”och kroppen som låg på marken” där forensiker befann sig men jag släpper det för jag har troligen fel i min tolkning av platsen i vilket fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.

Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.

Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?

Om SD är inblandad så tänker jag att detta var det smartaste stället. SD visste att han skulle bli misstänkt iom historiken med LW. Bättre då att välja en plats på hemmaplan där han av naturliga skäl rörde sig. Större risk som någon annan skrev om han skulle ha lurat iväg LW längre bort. Dels pga att mobilernas position skulle ha avslöjat att han och LW varit samtidigt på annan plats - att sätta på flygplansläge en längre stund och på det viset avslöja att man inte ville lämna digitala spår vore inte heller så smart.
Om man bortser från digitala spår så lämnar man andra spår efter sig som blir svårare att bortförklara på främmande plats. Stor risk med vittnen någonstans längs vägen dit, på plats och vägen hem.
Till sist så har han dessutom ett ganska rimligt försvar iom platsen, nämligen: Tror ni att jag är så dum att jag skulle ha ihjäl LW när jag iom hennes polisanmälningar alldeles uppenbart skulle ha varit den första att bli misstänkt? Och om jag nu vore så korkad, tror ni verkligen att jag skulle ha valt en så idiotisk plats att utföra detta på?

Om SD är inblandad tror jag att allt är genomtänkt in i minsta detalj.

Vad han däremot ev inte hade räknat med i kalkylen var att hans telefon skulle ha kunnat hoppa mellan två master precis där vid vägen och således avslöja förflyttning trots att han höll sig inom området.
Eller att den skulle koppla upp sig mot LWs wifi utanför hennes hus.

Observera att detta inte är fakta, jag vet inte om någons telefon har kopplat upp sig mot vare sig annan mast eller annans wifi. Men det är förslag på vad som kan ha hänt (har ju kommit upp i tråden från flera håll som rimliga scenarion).

Finns mer att spåna om kring detta men texten blir för lång, de som har tagit sig hela vägen hit i min textmassa greppar förhoppningsvis iaf andemeningen.

Ps: Mitt inlägg utesluter absolut inte HD, men jag tror att SD, oavsett HDs inblandning och roll, har varit med och tänkt igenom varje litet steg och det grundligt.
Senast redigerad av Zymbal 2019-09-03 kl. 00:15.
Citera
2019-09-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar lite mer ur artikeln så man får allt samlat på ett ställe.

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har ny bevisning hittats i samband med att polisens insatsstyrka slog in dörren till den misstänkte mannens villa förra veckan.
Tidigare gjorde polisen ett tillslag mot den 45-årige mannens bostad och frihetsberövade honom. Sedan inleddes en teknisk undersökning.

Bruna påsar
Vittnen som Aftonbladet talat med säger att polisens tekniker var på plats i villan vid elvatiden under tisdagen. Efter en stund lämnade de bostaden – men bara för att senare under dagen återvända och då spärra av hela villan med polisband. Efter en stund kom teknikerna ut med bruna påsar från huset.

– Det är ett tecken på att något kommit fram i utredningen under dagen helt enkelt, säger en källa inom polisen.
"

[...]

"Ny bevisning
Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång. Polisen ska även ha sökt igenom deras trädgårdar.

Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år efter att ett brott begåtts, uppger källor till Aftonbladet.
"
---------------------------------------------------

Som det verkar är det alltså nya bevis som stärker misstankarna:

Som du säger kan det vara ett fel från tidigare artikel som hänger med vad gäller att misstanken mot HD ökat till sannolika. Samtidigt borde felet tagits bort om det inte stämde kan man tycka.

Men jag vet att NA hade en reporter som direktrapporterde och det var flera fel i hans rapportering också.

Tog de intedit "den typen av hund" i första vändan. Eller var det vanliga hundar som var med då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in