Citat:
Ursprungligen postat av
Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.
Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.
Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?
Om SD är inblandad så tänker jag att detta var det smartaste stället. SD visste att han skulle bli misstänkt iom historiken med LW. Bättre då att välja en plats på hemmaplan där han av naturliga skäl rörde sig. Större risk som någon annan skrev om han skulle ha lurat iväg LW längre bort. Dels pga att mobilernas position skulle ha avslöjat att han och LW varit samtidigt på annan plats - att sätta på flygplansläge en längre stund och på det viset avslöja att man inte ville lämna digitala spår vore inte heller så smart.
Om man bortser från digitala spår så lämnar man andra spår efter sig som blir svårare att bortförklara på främmande plats. Stor risk med vittnen någonstans längs vägen dit, på plats och vägen hem.
Till sist så har han dessutom ett ganska rimligt försvar iom platsen, nämligen: Tror ni att jag är så dum att jag skulle ha ihjäl LW när jag iom hennes polisanmälningar alldeles uppenbart skulle ha varit den första att bli misstänkt? Och om jag nu vore så korkad, tror ni verkligen att jag skulle ha valt en så idiotisk plats att utföra detta på?
Om SD är inblandad tror jag att allt är genomtänkt in i minsta detalj.
Vad han däremot ev inte hade räknat med i kalkylen var att hans telefon skulle ha kunnat hoppa mellan två master precis där vid vägen och således avslöja förflyttning trots att han höll sig inom området.
Eller att den skulle koppla upp sig mot LWs wifi utanför hennes hus.
Observera att detta inte är fakta, jag vet inte om någons telefon har kopplat upp sig mot vare sig annan mast eller annans wifi. Men det är förslag på vad som kan ha hänt (har ju kommit upp i tråden från flera håll som rimliga scenarion).
Finns mer att spåna om kring detta men texten blir för lång, de som har tagit sig hela vägen hit i min textmassa greppar förhoppningsvis iaf andemeningen.
Ps: Mitt inlägg utesluter absolut inte HD, men jag tror att SD, oavsett HDs inblandning och roll, har varit med och tänkt igenom varje litet steg och det grundligt.