2019-09-01, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hantverksyrken.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är plåtslagare och svetsare samma sak?

Både plåtslagare och svetsare är hantverksyrken.

Båda yrkena var ofta vanliga utbildningar en gång i tiden på hem för unga missanpassade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hantverkare
Citera
2019-09-01, 23:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Hur gammal var GMs far? Lösdriveri avkriminaliserades väl kring 1885. GM är väl född kring 1923 så fadern kan förvisso varit arbetslös under GMs uppväxt men knappast suttit fängslad för det. Fast möjligt är väl att han kallats lösdrivare i offentliga rullor, eller kyrkoböcker?
Att skicka s k lösdrivare till arbetsanstalter kunde man göra fram till åtminstone 1965.
Citera
2019-09-02, 18:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så långt fram som ända under 1950-talet kunde personer bli sända till tvångsarbete.

Då blev det en vända till Svartsjö efter tredje lösdriverivarningen. Detta gällde många gånger prostituerade och deras hallickar. De prostituerade hade ofta titeln sömmerskor.

Ungefär som att titeln "thaimassöser" idag ofta är en omskrivning för prostituerade.

Intressant fall detta, man kommer osökt att tänka på lustmordet i Nacka 10 år senare där en helt annan GM också begick ett fruktansvärt brott under extrem alkoholpåverkan som pågått flera dagar.

Finns det några bilder av mördaren i Malmö 1965?
Citera
2019-09-02, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1964.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Att skicka s k lösdrivare till arbetsanstalter kunde man göra fram till åtminstone 1965.

Kan tänka mig att detta med arbetsanstalter försvann kort tid efter 1965.

I slutet av 1960-talet har jag för mig att dessa inte fanns kvar längre.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/kungl-majts-proposition-nr-128-ar-196b_EP30128/html
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-02 kl. 19:15.
Citera
2019-09-02, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foto.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ungefär som att titeln "thaimassöser" idag ofta är en omskrivning för prostituerade.

Intressant fall detta, man kommer osökt att tänka på lustmordet i Nacka 10 år senare där en helt annan GM också begick ett fruktansvärt brott under extrem alkoholpåverkan som pågått flera dagar.

Finns det några bilder av mördaren i Malmö 1965?

Även om jag har läst en hel del artiklar om det här mordet har jag inget minne av ett foto på GM.

Kan i o f s ha förekommit ett sådant men då ett mindre sådant. Däremot skrevs GMs namn, ålder och f. d. bostadsort ut. Minns i a f mycket väl fotot på det stackars BO.
Citera
2019-09-02, 22:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Så långt fram som ända under 1950-talet kunde personer bli sända till tvångsarbete.

Då blev det en vända till Svartsjö efter tredje lösdriverivarningen. Detta gällde många gånger prostituerade och deras hallickar. De prostituerade hade ofta titeln sömmerskor.

Men inte för lösdriveri väl om det avkriminaliserades under slutet av 1800-talet? Om gubben var alkad kan jag tänka mig ofredande, störande av allmän ordning etc om han var stökig och full utanför hemmet. Eller att någon slags tvångsvård slog till?
Citera
2019-09-02, 22:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fast då var det väl under en variant av sociallagstiftning? Typiskt fattighjon och alkisar hamnade väl i de såkallade arbetsinrättningarna om de hade fysisk förmåga att utföra något.
Citera
2019-09-02, 22:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svartsjö anstalt 1951.

Citat:
Men inte för lösdriveri väl om det avkriminaliserades under slutet av 1800-talet? Om gubben var alkad kan jag tänka mig ofredande, störande av allmän ordning etc om han var stökig och full utanför hemmet. Eller att någon slags tvångsvård slog till?

Om vi håller oss till anstalten Svartsjö så verkar 1951 ha varit det sista året som tvångsarbetare intogs där.

F. o. m. 1957 var Svartsjö officiellt alkoholistanstalt.
Citera
2019-09-03, 12:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Fast då var det väl under en variant av sociallagstiftning? Typiskt fattighjon och alkisar hamnade väl i de såkallade arbetsinrättningarna om de hade fysisk förmåga att utföra något.
Jo, det har du nog rätt i. Uttryckte mig klumpigt då jag skrev att han satt "på kåken". Det gjorde han förvisso men ej dömd för något brott i domstol.
Citera
2019-09-03, 12:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sex månader.

Citat:
Jo, det har du nog rätt i. Uttryckte mig klumpigt då jag skrev att han satt "på kåken". Det gjorde han förvisso men ej dömd för något brott i domstol.

GM blev väl dömd till 6 månaders fängelse för misshandel men antar att du menar GMS far?

(FB) Mördaren trodde att pojken var en flicka, Malmö, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-03 kl. 13:02.
Citera
2019-09-03, 13:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
GM blev väl dömd till 6 månaders fängelse för misshandel men antar att du menar GMS far?

(FB) Mördaren trodde att pojken var en flicka, Malmö, 1965.
Menade GM:s far. Han skickades flera gånger på arbetsanstalt. Han fick åka hem då han lyckades säkra anställning, men dessa anställningar varade inte länge då han inte hade något vidare intresse för att arbeta. Han ägnade hellre sin vakna tid åt att dricka sprit och misshandla hustru och barn.
Citera
2019-09-03, 14:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM en mycket farlig person.

Citat:
Menade GM:s far. Han skickades flera gånger på arbetsanstalt. Han fick åka hem då han lyckades säkra anställning, men dessa anställningar varade inte länge då han inte hade något vidare intresse för att arbeta. Han ägnade hellre sin vakna tid åt att dricka sprit och misshandla hustru och barn.

Med sådana "intressen" som fadern hade så är det inte att undra på att sonen blev en totalt misslyckad person. Dessutom en mycket farlig sådan p. g. a. av sitt stora, och troligtvis det enda, intresse att dricka sprit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-03 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in