Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Är Jaget och medvetandet olika saker? Hur definieras då dessa två?
Med jaget menar jag agenten som tar ett beslut om att trycka på knappen. Med medvetandet menar jag självbilden av att fatta ett sådant beslut. Trycker vi på knappen utan att veta om det så är det per definition ett omedvetet beslut. Därför är självbilden (eller historieskrivningen) det som skiljer det medvetna från det omedvetna beslutet.
Eftersom ett beslut skall resultera i nervsignaler som styr muskulaturen, så måste beslutet fattas av den fysiska hjärnan. Självbilden består däremot av information som finns representerar i den fysiska hjärnans neuronnät, men exakt samma självbild skulle kunna finnas kodad på ett usb-minne. Information är dock av passiv natur och det krävs en fysisk agent i form av en hjärna, dator eller något annat, för att något skall hända. Agenten tolkar informationen och använder den som underlag vid framtida beslut.
Citat:
Det var en väldigt bred definition av algoritmisk som väl täcker in allt som öht är möjligt, inkl Penroses idéer med non-computable kvantfysik. Ja, då måste hjärnan vara algoritmisk, men det betyder ju ingenting i praktiken, annat än att hjärnans funktion kan beskrivas naturalistiskt på något sätt.
Om en hypotetisk dator simulerar en hjärna så måste den skapa exakt samma självbild som den riktiga människan skulle haft. Därför kan medvetandet inte vara beroende av substrat. Det finns av princip ingenting vi kan veta om oss själva som inte datorn också skulle veta. David Chalmers resonemang om att han själv vet att han inte är en filosofisk zombie bygger därför på en illusion. Alan Turing insåg det här redan på 1930-talet, medan filosofer och neurologer fortfarande famlar i ett medeltida mörker.
Däremot förstår jag inte hur kvantmekaniken skulle erbjuda någon lösning på Penroses problem. Alan Turings maskin (TM) och David Deutschs maskin (QTM) skiljer sig bara i beräkningskomplexitet. Givet ett program som exekverar i O(n) på en QTM , så finns ett analogt program som exekverar i O(2^n) på en TM. Om Gödels teorem leder till att en vanlig dator av princip inte kan utföra en uppgift, så kan inte kvantdatorn utföra den heller.
Citat:
The Emperor's New Mind? Han har skrivit fler böcker på temat (eller snarare dessa teman, det är ju fler som ingår i paketet, om kvantgravitation etc). Har du en länk eller så så är det intressant.
Ja, jag syftar på Emperor's New Mind.
Hittade källan efter lite letande. Sean Carroll intervjuar Penrose i en podcast där Penrose får resonera om allt möjligt under lite friare former. Ett riktig trevligt program som du kanske vill lyssna till i sin helhet? Ungefär 1:27 in i sändningen så medger Penrose att han kokade ihop slutet på boken utan att tro på det själv. Dock oklart exakt vad han inte trodde på. Var det bara hur det skulle fungera rent kvantmekaniskt eller började han tvivla på konceptet i sin helhet? Men lyssna gärna till hela avsnittet och gör din egen tolkning av vad han säger:
https://www.youtube.com/watch?v=DJADe-_dRB0
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Så kan det förstås vara. Eller så har Penrose trots allt en poäng. Är VI verkligen begränsade av Gödels teorem? Jag vet inte, men har iaf lätt att tänka mig att iaf någon klurig människa som t ex just Penrose själv skulle ha tagit sig runt ett sånt problem. Var kommer egentligen vår kreativitet ifrån? Var kommer nya idéer ifrån? Algoritmer?
Lingvisten Noam Chomsky menar att begrepp som kreativitet är förbehållet biologiska varelser. Om en stormästare i schack gör bra drag så betraktar vi dem som kreativa. Om en dator gör samma drag så uppfattar vi dem inte som kreativa, därför att kreativiteten krockar med insikten att datorn slaviskt följer ett givet program. Vet vi inte vem som gjorde dragen så kan vi därför inte avgöra om de var kreativa eller inte.
Alla schackprogram, inklusive AI-baserade program som AlphaGo/AlphaZero, fungerar genom att de utforskar en delmängd av ett implicit sökträd som representerar alla tillåtna fortsättningar till en given ställning. Ett bra program skiljer sig från ett dåligt program genom att bättre filtrera bort dåliga alternativ. Att utforska nya idéer är som att spela schack, där alla möjliga idéer går att enumerera i en given ordning. Kreativiteten måste då återfinnas i den ordning som vi väljer. En kreativ människa provar bättre idéer före de dåliga och jag har väldigt svårt att se kopplingen till Gödels teorem.