2019-09-02, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker det är värre med de som slår mot oskyldiga NU så som mot JG när fallet verkar löst och de skyldiga är häktade.

Varför ska man då nu dra in andra utom SD och HD?

Vågar man säga aldrig efter det här?
Dessutom är HD ännu enbart på skäligen misstänkt och veckan har inte löpt ut ännu.

Men jag förstår din tanke.
Känns skumt om JG skulle var inblandad.

Men aldrig har jag väl blivit så tagen på sängkanten som av att HD blev häktad och aldrig hade jag trott att jag kunde ha så inibomben fel.

Bra att lära sig sådant också.
Citera
2019-09-02, 12:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hiding har aldrig sagt att det använts ett tillhygge, det är bara ett antagande som florerar i tråden. Det är inte svårt att döda någon på annat sätt. Du behöver bara ge någon en rak höger, vederbörande blir lite dizzy och kommer direkt i underläge, väl nere på marken är det bara att sparka och eventuellt hoppa på skallen. Skriker någon så kväver du vederbörande med händerna som avslutning.

Om du är tyngre och har någorlunda teknik kan du brotta omkull vederbörande, såtta dig grensle över bröstkorgen och armarna och puncha rakt i nyllet och kväva vederbörande med din tyngd samtidigt. Och hatar du din motståndare kan du fortsätta skada ansiktet också efter att hon är utslagen och medvetslös.

Ännu ett scenario är att båda står upp och det viktiga är att du fäller din motståndare, det kan du i realiteten göra enkelt med benet. Den som hamnar på marken först lär förlora. Offer brukar liggandes försöka skydda huvudet och rulla ihop sig i fosterställning, då sparkar du på händerna och stampar tills greppet lossnar av frakturer på händerna. Sedan avslutar du med hopp och stamp på huvudet.

Titta på LW hon är en tunn spätta med lång smal hals, vad kan hon göra för motstånd? En tjej kan i princip döda henne utan tillhygge, om hon är vältränad och har mer tyngd och hyfsad teknik. Det finns tjejer som kan betydligt mer än att slita i håret och bitas, tro mig. Du behöver inte vara kickboxare för att få övertag över en 55 kilos spätta.

Att döda någon med övervåld mot huvudet och ansiktet tyder på att det är i högsta grad personligt, någon vill förinta LW, och sudda ut minnet av hennes existens. Bakom detta lär det ligga långvarig uppdämd vrede, ett hatbrott. En av de första uttalandena var att det var svartsjuka som var motivbild. Ser du på modus operandi vad gäller dödandet, så är det inte osannolikt.

HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.

Däremot tror jag inte att LW skulle vara död idag om hon inte hängt efter SD också mot slutet, uppfattar henne som gränslös, och att hon inte kan ta ett nej, utan vill ha igenom sin vilja. Tänker på bilncidenten.

SD tror jag har dubbelspelat och forsatt med ett sexuellt förhållande också efter att lovat HD att avsluta kontakten med LW. Antagligen har han fört HD bakom ljuset och hävdat att LW hänger och klänger på honom fast han är ointresserad. Tänker på fotot då han klipper bort Lena från bilden.

Men så en dag förlorade han intresset för LW på riktigt och avgjorde sig för att satsa på familjelivet och det eggade LW att bita sig fast och det ställde till det för SD:s försoningsprocess med Hanna. Inget är så intressant som att avvisas av en redan upptagen man, som du haft ett hemligt förhållande med i flera år.

Däremot tror jag inte svartsjukan kan kopplas till SD utan HD. SD ville behålla fru och barn, och familjen som helhet intakt. Tror det var hans mål. Han är den som har mest att förlora på en fortsatt affär med LW. Därför dumpade han Lena.Tror inte han hatade Lena, men priset han får betala är att HD vill se LW död. Som i Rojo-fallet.

Jag tror det är lätt för SD att döda LW i fysisk bemärkelse, men inte psykologiskt, inte efter 6 år tillsammans. Hanna tror jag däremot klarar det både fysiskt och psykiskt. Raseriet är hennes avtryck i Lenas ansikte. Alternativt har de gemensamt och i samförstånd pucklat på LW tillsammans.

Efter LW:s död har de betett sig som partners in crime, när de umgåtts som ler och långhalm. De har väl behövt varandras mentala stöd. Skilsmässan tror jag bara är ett skådespel, en avledande manöver för att inte avslöjas. Brottet tror jag är planerat, med start när HD ansöker om skilsmässa, då den ingår som en del av planen.

Mycket bra tänkt och skrivet, Mirandamirage
Det är exakt hur jag tror det gått till bortsett från att jag inte tror det var planerat. Om man inte med planering menar att HD önskat livet ur den som förstört hennes liv LW länge..

Någonting som detta: Digital kontakt den aktuella kvällen mellan SD och LW om att LW ville träffas för att hon inte tyckte om parets försoningsresa till USA resa (som LW nu först fick veta) tror jag blev droppen för HD som rasande gick den korta biten för att försöka sätta LW på plats med ett vilt slagsmål som följd med HD som segrare.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-02 kl. 12:18.
Citera
2019-09-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det skall mycket till för att kunna provocera mig, så du får allt ta i lite bättre om du skall lyckas.

Nu skall jag berätta en sak för dig och det blir följande sagt. Klockan🕙22:34 skrev SD👤 till Lena Wesström under den då aktuella måndags-kvällen och bara ett kort tag därefter hände något högst egendomligt, först med SD👤 sedan mellan SD👤 och HD👤 och slutligen även JG👤 ... Eftersom du påstår att jag enbart sprider desinformation, så ber jag dig vänligen att nu bevisa enigt ovan skrivet är osannfärdigt.

Mvh/ @JokerMannen

Kan SD hämtat en resväska hos JG kl. 22.00 och sen när han kom hem bokade och betalade han USA resan?
Citera
2019-09-02, 12:12
Medlem
Honan6s avatar
Tänkt scenario ur förhör med SD

Fhl 1:
Stefan, du vet att vi vet att du var hemma hos Lena, så du kan lika gärna berätta varför du var där och vad som hände.

MT:
Okej, jag ska. Jag ville inte säga något om att jag varit där eftersom jag inte har något med mordet att göra. Jag vet att det var väldigt oskickligt av mig att tiga om saken och jag har ingen bra förklaring på varför jag gjorde det, men jag ÄR oskyldig.

Fhl 2:
Till saken nu. Varför var du där och vad hände?

MT:
Jag och Lena messade fram och tillbaka om myster med mera. Det har ni sett. Eftersom jag visste att Ar*n skulle fylla 12 och hon skulle till Norge, ville jag hjälpa henne med en present till grabben. Jag skrev att jag skulle komma över.

Fhl 1: Ok, och sen?

MT:
Jag tog mig dit och Lena släppte in mig. Hon hade fullt upp med paketinslagning och var intensiv som vanligt. Det var väldigt rörigt i huset och saker låg framme överallt - i soffan, på golven, på borden, ja, det var så det såg ut hemma hos henne så jag satte mig i den rosa fåtöljen till vänster vid bokhyllan i v-rummet. Hon höll på och messade med folk och svarade knappt på tilltal. Jag tog ned gitarren som hänger ovan fåtöljen och började klinka på en Lundell-låt, eller iaf försökte.

Fhl 2:
Valde du den platsen för att du inte skulle synas genom fönstren ifall Hann* skulle titta mot Lenas uteplats?

MT:
Näe, jag vet inte varför jag satte mig där.

Fhl 1:
Ok, du klinkade på gitarren. Sen då?

MT:
Jag fick ingen respons från henne, så jag gick därifrån helt enkelt.

Fhl 2:
Hur mycket var klockan då?

MT:
Ingen aning. Runt 11 kanske.

Fhl 1:
Utredningen visar att du utelämnar en hel del väsentligheter om dina göromål. Är det inte dags att du säger hela sanningen nu?

MT:
Jag har inget mer att säga. Jag gick hem och la mig. Det är allt.

-------------

Ovan är alltså helt fabricerat. Lena hade en bokhylla till vänster i sitt vardagsrum, det stod en rosa fåtölj intill den och en gitarr hängde ovanför på väggen. Utifrån den detaljbeskrivningen skulle man kunna tro att jag varit på plats, men informationen om möbleringen är hämtad från Lenas fotogalleri.

Anledningen att jag spelar upp detta exempel är att det finns en del murvlar som låtsas att de vet detaljer som ingen annan vet. Murvlarna har en del polisiära kontakter och vet lite mer före andra innan lockena åker på. För att få fram mer information måste de trolla lite i trådarna på flashback i syfte att få fram information och detaljer före andra till sina kriminalreportage, böcker eller dokumentärer. De har oftast flera konton och spelar olika roller. Det är inget nytt och har förekommit i flera trådar än denna. Liten påminnelse bara.
Citera
2019-09-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Kan SD hämtat en resväska hos JG kl. 22.00 och sen när han kom hem bokade och betalade han USA resan?

Hej @Medimera

Det handlade om en mindre låda
Citera
2019-09-02, 12:15
Medlem
Citat:
Hej @Medimera

Intressant!
Citera
2019-09-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Nu gav Du oss en riktig "teaser" med sms konversationen. Skulle du kunna delge några mer detaljer runt denna konversation?

Var god ställ den frågan du helst vill ha svar på angående detta, så skall jag se om jag kan ge dig ett tillfredsställande svar.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2019-09-02, 12:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hej @Medimera

En låda med travelbugs som JG samlat på sig och som han ville skulle släppas på olika GC-platser i hans gamla hemland USA?

( HD hade ju redan plockat på sig guldskon. https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=0001e3e1-242d-4170-8734-b279f1d066b5 ).
Citera
2019-09-02, 12:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
HD👤 är utan minsta tvekan den person som hade motiv till att röja sin rival LW👤 ur vägen.

Mvh/ @JokerMannen

Fast det är svårt att tro att mordet skulle vara resultatet av allmän slutledning i hennes fall. Hon har föräldrar omkring sig och barnen. Det borde verka dämpande. Stollaryck går ju på motiv också förstås. Sen lär det ju hänga på vilken relation de två haft över en period, om de gått varandra på nerverna typ.

SD har ju tydligen hängt i andras byxor när han borde ha tagit hand om de sina. I hans fall kan man åtminstone få för sig att han funnit tillfredsställelse i att ha ihjäl LW. För sakens skull. Det liknar en eliminering i en stil som skulle passa honom.

De flesta här på jorden skulle ju anse det trevligt att i stället lära känna en annan trevlig människa, om man inte är välkommen hos nr 1 eller nr 2. Att ha ihjäl nr 2 för att hon inte vill och för att få nr 1 tillbaka har väl sin logik men den är rubbad bigtime. Ingen annan än ngn indragen i denna skruvade storm skulle ju ha ihjäl LW där o då en måndag kväll när sommaren anländer. Det finns liksom inga andra poäng att ta på det än att SD kan få sista ordet till tidens ände och slipper ligga vaken ensam på natten. Han kan inte hantera stillhet och ensamhet. Fast han får gott om det strax, men då kan han ju alltid gotta sig åt att han spräckte hennes skalle, om det är det som har hänt. Nu är hon hans och bara hans för evigt.... och inte säger hon emot heller.

Att räkna bort HD helt som ensam GM kan ju vara olyckligt givet att vi mest har detaljer att gå på utöver diverse trådutsagor men dåre nr 1 borde vara SD. Han är knarkare av geocaching, ett slags sorglig konsekvens av en missriktad omtanke om döttrarna som gått i stå, börjat leva sitt eget liv, lämnat omtanken om barnen långt bakom sig och sen förlorat alla jordiska proportioner. Det är nåt slags fika- och cykelbyx-Ikaros som bränt sig på solen och vinit iväg som en häxpipa för att till sist slockna i en driva med snö.

Av allt att döma har HD ett och annat att svara för men det skulle förvåna om inte SD är alltings början och alltings slut.

Men för all del: förvåna mig. Nymodigheter har ju sin charm.
Citera
2019-09-02, 12:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Då ställer jag samma fråga till dig. Källa på det?

Jag tycker att det vore logiskt att bostaden genomsöktes men vill gärna se en källa (utöver JM och TiNi) för att få det bekräftat.

Här konstaterar Smartis själv att vi inte vet vilka sommarstugor som det gjorts beslag i.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så fort man börjar rota i något påstående så knasar det.
Citera
2019-09-02, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror bägge är starka men inom olika områden. - En av SD:s starka sidor är som jag uppfattat det en mycket utstuderad manipulation.

Tror inte att HD har så mycket på sitt mordkonto, men det återstår ju att se. - Den 14/15 maj bodde hon sedan c:a tre mån i egen bostad: Söndagen den 13 maj var HD och Si**en på väg mot Ö-bro, efter att över helgen ha företagit en längre cachingtur i Ö-götland. - Loggarna ger ett intryck av harmoni och samförstånd.

Dessförinnan: lör 21 april; c:a tre veckor före mordet, bjuder SD:s mor sin söte, för att inte säga festlige, son på hembakta bullar i V-ås. - SD hade efter en tvådagarskurs tänkt bli skyddsrumssakkunnig inom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), men upptäcker (ungefär samtidigt som HD tillsammans med sin mor och syster den 18 april hittar sin sista cache i Aten) att han saknar behörighet. I stället för att fortsätta plugga skyddsrumsfakta går han ut framemot kvällen och letar upp en cache samt hinner i förbifarten också trycka i sig en sliskig hamburgare. - Han synes ensam och övergiven; till råga på eländet har någon också haft fräckheten att offentligt kalla honom Tummetott; dessutom rättat hans felaktiga tidsuppgifter. Han har också anmälts för ofredande och misshandel, låt vara att utredningen betr. misshandel lagts ned i sept. - Hur som helst synes han ha tappat en del terräng.

Eftersom SD "love the smell of FTF in the afternoon" skyndar han sig fre 27 april att fixa em-fika på sitt jobb, innan han rullar i väg mot vildmarken. - HD, däremot, utökar på fm sina kunskaper inom mystlösande och cyklar sedan vidare mot nya burkar; under em byter hon färdmedel till Si**ens bil.

LW kämpar på med sin rehabilitering; hon väljer bort SD:s sällskap och söker sig till nya cachingteam.

Det är nu drygt två veckor fram till mordet.

Intressant beskrivning av det parallella händelseförloppet mellan SD/HD den närmast tiden innan mordet. Tack!

Man kan ana SDs ensamhet som smugit sig ofrivilligt på.

Tidigare var jag väldigt skeptisk till att tolka HDs lite underliga slump att hamna just i LWs barndomstrakter med S*llen helgen före mordet (då SD alltså var ensam) och HDs besök 8 maj på LWs WIG "Lyssna till livet" då hon uttrycker "Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar." som just en slump.

Nu börjar jag att kanske öppna upp lite för att hon kan ändå ha haft något "groll" i huvudet runt LW. Det behöver inte vara mord i sinnet, men det kan ändå vara något med den kvinna som är hennes konkurrent, den som sätter käppar i hjulet för henne. Som hon upplever det.

Men om man planerar ett mord, är det ett idiotiskt tilltag som man förmodligen tvärtom skulle undvika. Allt för att inte dra ögonen på sig. Inte heller skulle man skriva dessa loggar som nästan skriver utredarna på näsan...

Vi får se.
Citera
2019-09-02, 12:39
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Du skriver att dom grep HD på uppgifter som SD har berättat, frågan är om du är sné-tänd på riktigt. Jag protesterar mot dessa uppgifter å de kraftigaste, varför❔ därför jag vet till 100% att du ljuger i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen

SD har ju fortsatt neka så jag tror inte heller att de grep HD baserat på något SD skulle ha sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in