2019-09-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag finner det mest intressant att nästan samtliga här på Flashback väljer att lägga allt fokus på S kontra SD istället för problemet med alla skjutningar. Det ökande våldet bör trots allt vara en viktigare sak än att S leker i sandlådan, något som man kan tänka sig är väl etablerat här på FB redan.

Ur det perspektivet vinner trots allt S då "oppositionen" nu är upptagna med en massa gnäll istället för att göra (eller tycka...) något konkret. Ur det perspektivet har dessutom den här typen av "opposition" oerhört mycket gemensamt med dårarna på den yttersta vänsterkanten.

Eh, har du missat att S är bakbundna av MP och av sina egna värdegrundsfundamentalister? Så länge MP och C får slå takten kommer inte ett skit verkliga förändringar med i bilden, oavsett hur många som blir skjutna eller våldtagna utanför Stockholms city.
Citera
2019-09-02, 10:50
Medlem
Helt sjukt att man som politiker kan få vara främlingsfientlig mot 17 % av svenska folket.

Och sedan säga att dom få som är i ledningen av dessa % är dom främlingsfientliga🤯🤯

Regeringen vi har nu har valt bort ca 1/5 av svenska folkets röster oavsett ursprung,

Jag borde ju få ha all rätt i dagens läge att skita i 1/5 av allt som folk ber mig om oavsett, om jag vänder på steken
Jag menar det finns ju folk inom polis sjukhus vård omsorg skola osv osv som röstat SD, och deras ord är ju inget värda i dagens Sverige,
Men endå vill staten ha deras skattepengar..
Nej jag som röstade SD kräver fan tillbaka mina skattepengar under tiden regeringen som sitter nu i styrande ställning
Citera
2019-09-02, 10:51
Medlem
"Säkerhetsforskaren: ”Nio åtgärder som tar bort gängen från svenska städer”"

"Men fortfarande tar man inte i kärnproblemet: Att gängkriminalitet ger status och inkomster."

"Den svenska debatten ser inte vad gängen är – en form av kriminellt företagande som ger betydande inkomster, social status i annars marginaliserade grupper. "

"Problemet med de kriminella gängen är att de är 16-40 år gamla individer, som ibland tjänar flera hundratusen kronor i månaden svart på kriminell aktivitet. Därtill kommer efterföljande wannabes, status och groupies.

I klartext: vuxen gängkriminalitet är för många en så bra inkomstkälla att även om vi utnämnde gängmedlemmar till ambassadörer, statsråd och regeringsråd skulle de få gå ner i köpkraft."

https://www.svt.se/opinion/jan-kallberg-om-kriminella-gang-och-bilbrander
Citera
2019-09-02, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Det är ju fan sjukt att inte sossarna kommit längre när det gäller SD... Men i ärlighetens namn tror jag att de vet att SD delar sossarnas värdegrund, och att de bara är rädda att förlora PK-väljare... Jag är själv sosse, och tycker att sossarna borde samarbeta med SD istället för det där löjliga "Miljöpartiet" . Känner även många andra sossar som är lite högre upp i hierarkin, och även de stöder ett SD-samarbete (!), och menar att det är ungefär 50-50 kring SD-samarbete när det gäller aktiva sossar, men att typ 80-90 % av väljarna är starkt kritiska, vilket gör att man inte vågar riskera att förlora dem...

Problemet är nog rent demografiskt. Av S röster idag så är sannolikt >50% av rel ny utländsk härkomst i någon mån och lika sannolikt är många många S-röster idag primärt bidragstagare. Några få envisa hederliga "arbetare" kanske finns kvar men de blir rimligtvis allt färre i väljarkåren och S har räknat på detta. Utan "nysvenskarnas" röster är S kanske bara ett 10%-parti idag och makten framför allt.

Visst röstar en hel del duktiga och arbetsföra invandrare även på S, men många av dessa närande röstar även borgerligt eller på SD. De kom inte hit för att se kaoset och religionen de flydde från återupprättas här (vilket S med stödpartier förefaller vara garant för att det sker).
Citera
2019-09-02, 10:56
Medlem
Holdingbreaths avatar
Sverige är paralyserad. Ska AfS behövas för att en ändring är möjligt?
Citera
2019-09-02, 10:58
Bannlyst
Efter att en mamma skjutits till döds hållandes sin bebis i famnen tänker man fortsätta att bete sig som barn.

Man har lärt sig nada. Man förstår inte att en kollaps väntar precis runt hörnet, man förstår inte allvaret i den situation man har skapat, man förstår inte ens sin egen skuld i den här röran vi idag lever i.

Det är dags för det svenska folket att inse att denna PK junta aldrig kommer att nå någon form av insikt eller förändring. Efter alla dessa år av kaos är man fortfarande på samma dagisnivå och det handlar om att stänga ute SD.

Dessa människor måste bort från makten the sooner the better. Dessa måste handgripligen göras av med om inte, kommer hela riket att kollapsa.
Citera
2019-09-02, 10:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Socialdemokraterna är nog inte rätt parti att tala om ”för grund analys”.

Om det inte vore för att frågan är så allvarlig är den formuleringen stor humor. Men som situationen nu är fastnar skrattet i halsen.

Opinionsmässigt lär nog (sd) vinna en del på dessa barnsligheter. Och gängen kan härja vidare ostört.
Citera
2019-09-02, 11:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det riktigt allvarliga i socialdemokraternas agerande är nog ändå att de sätter billig partipolitik före landets bästa i en synnerligen allvarlig fråga.
Citera
2019-09-02, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Eh, har du missat att S är bakbundna av MP och av sina egna värdegrundsfundamentalister? Så länge MP och C får slå takten kommer inte ett skit verkliga förändringar med i bilden, oavsett hur många som blir skjutna eller våldtagna utanför Stockholms city.

...ja de jag känner som röstar C idag (och gärna och ofta berättar detta för sin omgivning) är i mina ögon mycket mer "fundamentalistiska" än de flesta andra när politik skall diskuteras. De är minst lika eldfängt kategoriska och engagerade som någonsin MP-folket varit. Flertalet är kvinnor och har blivit Centerpartister efter att A Lööf tillträdde.
Citera
2019-09-02, 11:03
Medlem
Varför ställer Ebba upp på detta? Borde hon inte bojkotta skiten?
Citera
2019-09-02, 11:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Nej, jag förstår dock inte vad det har att göra med det jag skrev.
Håller helt med dig om problematiken inom S och att det med MP och V blir extraordinärt svårt att faktiskt göra något som på något vis får en effekt. Om detta skrev jag om tidigare i tråden.

Om man fortsätter på det spåret skulle den pragmatiska lösningen vara en tillfällig koalition mellan de största partierna där en ärlig chans att komma överens faktiskt finns. Dvs S, M och SD. Om man nu måste skippa SD vore den näst mest pragmatiska lösningen S, M och KD då C, likt V och MP, har liknande inställning till alla typer av effektiva lösningar (alla är offer osv...).

Oavsett utgör V, MP och delvis C en garant för att inga problem löses utan det enda resultatet blir en massa tjafs och gnäll.
Citera
2019-09-02, 11:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Socialdemokraterna är nog inte rätt parti att tala om ”för grund analys”.

Om det inte vore för att frågan är så allvarlig är den formuleringen stor humor. Men som situationen nu är fastnar skrattet i halsen.

Opinionsmässigt lär nog (sd) vinna en del på dessa barnsligheter. Och gängen kan härja vidare ostört.

Två kommentarer:

Troligen kommer SD inte att skadas (opinionsmässigt) av detta, däremot cementeras nog uppfattningen att det går rätt enkelt att ta bort dem från spelplanen. Man avkrävs heller inget ansvar (genom att i riksdagen förhålla sig till eventuella framlagda förslag) och kommer att uppfattas som "orättvist behandlade" av alla de som inte inser att det kunde blivit jobbigare att vara på andra sidan staketet i detta.

För det andra handlar blockeringen av SD lika mycket om att blockera ett embryo till samarbete mellan M, KD och SD (som säkerligen skulle gå något steg längre i brottsfrågor än V-Mp-L-C tillåter S att göra.)

Nu får vi såklart se hur allt utvecklar sig. Givetvis är det principiellt bra att M markerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in