2019-09-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror dock att det är en annan kvinna än LW.

(Sms-konversationen torde ha ägt rum efter 2008 då han refererar till sin "fru". Och eftersom han nämner att *kvinnan* ska låtsas som hon inte känner honom ifall frun ringer, så bör *kvinnan* inte kunna vara LW eftersom HD ju rimligtvis skulle ha vetat att LW de facto kände SD. Hon hade ju bl.a. vigt paret).

Jao jag vet att sista meddelandet var lite kryptiskt om det skulle vara LW...men JM skrev; Till nytt observandum, dem meddelanden som här nedan kommer att kunna läsas, har med mordet på ➡Lena Wesström att göra.

Jag upplever flertalet av JM:s inlägg som egendomliga, så jag vet inte om man kan ta det seriöst. Jag hoppade nyligen in i tråden på nytt.
Citera
2019-09-02, 09:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/../
Nu plötsligt blir hon också gripen.
Hon skriker ut i vrede, förtvivlan över vad han har gjort mot henne...

Tror snarare hon skriker för att hon inser att hon själv blivit avslöjad.
Citera
2019-09-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är pensionärerna inte sjukliga borde det inte vara oförenligt med "barnens bästa" att placera dem hos någon nära släkting. Att de eventuellt får byta skola kanske inte är negativt i just detta fallet.

Jag har som sagt förklarat varför jag har svårt att tro att barmen är hos HD föräldrar.
Citera
2019-09-02, 10:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Åkl måste närmast (så nära man kan komma) kommit till slutsatsen att om inte en av dem är skyldig så är båda lika insyltade. Bevismässigt (schematiskt) måste man nog anta att det är så det ser ut. Att ingen av dem skulle vara skyldig finns inte på kartan. Åklmyndigheten har nog bättre saker för sig än att misstänka fel person i 15 månader. Som i sin tur sitter och ler i mjugg. Som i nåt folklustspel från traktens folkteatrar. Med kända och okända karaktärer...

Man får väl hoppas att de har bevisning som räcker ända fram så att säga. Men argumentet att åklagare i sin egenskap av åklagare inte skulle kunna ha fel är lite tunt. Har du hört talas om Anders Helin? Utöver de kända fallen med MOP och styckmordet finns Linnas och Quicks, älgmördaren och något antal fall som inte rönt lika stor massmedial uppmärksamhet. Det händer tråkigt nog då och då att man för tidigt låser sig vid någon specifik misstänkt.
Citera
2019-09-02, 10:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jag har som sagt förklarat varför jag har svårt att tro att barmen är hos HD föräldrar.

Om de redan tillbringar största delen av sommarlovet hos morföräldrarna är de troligtvis där nu. Dessutom verkar de ha häst/-ar där, så rent praktiskt borde denna lösning vara bäst för alla parter. Barnen har ju dessutom alla sina kaniner som troligtvis blev förflyttade i samband med gryningstillslaget på B*tesvägen.
Citera
2019-09-02, 10:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren har övergett teorin om att bara en av dem är skyldig, nu menar hon att de skall ha begått brottet tillsammans. Sedan om hon har rätt eller inte är ju omöjligt att säga när man inte har läst förundersökningen.

Då ser vi dig inte här igen förrn åtal är väckt...?
Citera
2019-09-02, 10:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det skulle kunna vara på något/några av dessa sätt.

Det känns lite som att hon verkligen inte mått bra den senaste tiden. Tror att Sherlock skrev att hon såg sliten ut, och någon (eller han också?) att hon såg långt ifrån ut som på bilderna vi sett.

Mest känns det dock som att hon skriker ut efter en lång tids press som ökat dramatiskt efter SDs gripande.

Kanske har hon "tappat" det.
Kanske hon förstår att loppet är kört.

Om hon varit invaggad i att allt kommer att lösa sig, att han inte har haft med hennes död att göra alls, sedan blir han gripen på ett brutalt sätt och hon förstår att det är stor risk att det verkligen är sant att han är den skyldige. Att han har lurat henne. Att han inte är den hon trott...
Nu plötsligt blir hon också gripen.
Hon skriker ut i vrede, förtvivlan över vad han har gjort mot henne...

Folk kan snurra ganska djupt sv självbedrägeri.
Citera
2019-09-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
.

Ja du kan ha rätt.
Förstår jag dig rätt att du tror att SD är drivande och HDs skuld med sekundär och framtvingad av SD? Att de inte är lika starka spelare?

Inte mig du skrev till, men det är precis vad åtminstone jag är mest inne på. Jag tycker också att ordval av ÅH tyder på det. Hon har uttalat sig om HD som ”(...) skäligen misstänkt för inblandningen i mordet (...)” (fanns en sekvens på AB där hon sa så, men som tyvärr försvann rätt snabbt efter att HD begärts häktad i lördags. Den sekvensen byttes då mot kommentar om när åtal senast ska vara väckt). SD har mig veterligen aldrig omnämnts i de termerna, ”inblandning”, åtminstone inte i nutid (?).

Här används ordet ”inblandning”, (dock ej citerat av ÅH):

https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-haktad-for-mord-pa-kvinna-i-orebro/

Jag tror att SD varit den drivande och hon sekundär, där hon antingen hakat på eller dragits in/blandats in i det. Tvunget eller otvunget (jag lutar åt övertalad och känt sig tvungen, kanske manipulerad och fått ultimatum). Planerat eller oplanerat, och jag tror ett mellanting. Mörka tankar har nog funnits hos SD ett tag men att beslut fattades i hast. Det hastiga stöds för mig i att man utan tvekan bör ha vetat att LWs son skulle fylla år och att mörda modern i anslutning till födelsedagen vore något så grymt planerat. Det tyder för mig på att någonting plötsligt har blixtrat till, det har runnit över, och man har inte besinnat sig (vad?). Att man sedan verkar ha gjort ett bra jobb att städa efter sig kan tyda på att tankarna kring hur detta, om det skulle hända, skulle gå till har funnits tidigare.

Jag tror inte att det var det här HD alls ville utan att det i grunden är en produkt att SDs utlopp och beslut.
Citera
2019-09-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Stämmer dina uppgifter har någon av HD eller SD vallats på platsen.

Såg bussen men sedan om den innehöll SD eller HD vet jag ej.. Kom körande på ”huvudleden” genom området o jag mötte den precis mellan SD o HDs bostad ungefär så troligast de vart borta vid SD om det ens rör sig om detta men som sagt slumpen som GW brukar säga skall man undvika
Citera
2019-09-02, 10:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Såg bussen men sedan om den innehöll SD eller HD vet jag ej.. Kom körande på ”huvudleden” genom området o jag mötte den precis mellan SD o HDs bostad ungefär så troligast de vart borta vid SD om det ens rör sig om detta men som sagt slumpen som GW brukar säga skall man undvika

Om man gör sig besväret att köra ut med en buss på en söndag, kan man nog gissa att det rör sig om någon slags vallning eller dylik aktivitet.
Citera
2019-09-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag har fortfarande svårt att ta in att det skulle vara HD som ensam utförde dådet. Om misstankegraden skulle ändras till sannolika kanske det kan ligga något i din teori...
Jag har funderat lite mer på "tillhygget" som användes vid dådet. Vad kan det ha varit? Visst diskuterades det i början av tråden? Men då hade det inte framkommit hur LW dog. Jag vill minnas att jag läst något om ett försvunnet basebollträ (som tillhörde LW eller något av barnen)?

Hiding har aldrig sagt att det använts ett tillhygge, det är bara ett antagande som florerar i tråden. Det är inte svårt att döda någon på annat sätt. Du behöver bara ge någon en rak höger, vederbörande blir lite dizzy och kommer direkt i underläge, väl nere på marken är det bara att sparka och eventuellt hoppa på skallen. Skriker någon så kväver du vederbörande med händerna som avslutning.

Om du är tyngre och har någorlunda teknik kan du brotta omkull vederbörande, såtta dig grensle över bröstkorgen och armarna och puncha rakt i nyllet och kväva vederbörande med din tyngd samtidigt. Och hatar du din motståndare kan du fortsätta skada ansiktet också efter att hon är utslagen och medvetslös.

Ännu ett scenario är att båda står upp och det viktiga är att du fäller din motståndare, det kan du i realiteten göra enkelt med benet. Den som hamnar på marken först lär förlora. Offer brukar liggandes försöka skydda huvudet och rulla ihop sig i fosterställning, då sparkar du på händerna och stampar tills greppet lossnar av frakturer på händerna. Sedan avslutar du med hopp och stamp på huvudet.

Titta på LW hon är en tunn spätta med lång smal hals, vad kan hon göra för motstånd? En tjej kan i princip döda henne utan tillhygge, om hon är vältränad och har mer tyngd och hyfsad teknik. Det finns tjejer som kan betydligt mer än att slita i håret och bitas, tro mig. Du behöver inte vara kickboxare för att få övertag över en 55 kilos spätta.

Att döda någon med övervåld mot huvudet och ansiktet tyder på att det är i högsta grad personligt, någon vill förinta LW, och sudda ut minnet av hennes existens. Bakom detta lär det ligga långvarig uppdämd vrede, ett hatbrott. En av de första uttalandena var att det var svartsjuka som var motivbild. Ser du på modus operandi vad gäller dödandet, så är det inte osannolikt.

HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.

Däremot tror jag inte att LW skulle vara död idag om hon inte hängt efter SD också mot slutet, uppfattar henne som gränslös, och att hon inte kan ta ett nej, utan vill ha igenom sin vilja. Tänker på bilncidenten.

SD tror jag har dubbelspelat och forsatt med ett sexuellt förhållande också efter att lovat HD att avsluta kontakten med LW. Antagligen har han fört HD bakom ljuset och hävdat att LW hänger och klänger på honom fast han är ointresserad. Tänker på fotot då han klipper bort Lena från bilden.

Men så en dag förlorade han intresset för LW på riktigt och avgjorde sig för att satsa på familjelivet och det eggade LW att bita sig fast och det ställde till det för SD:s försoningsprocess med Hanna. Inget är så intressant som att avvisas av en redan upptagen man, som du haft ett hemligt förhållande med i flera år.

Däremot tror jag inte svartsjukan kan kopplas till SD utan HD. SD ville behålla fru och barn, och familjen som helhet intakt. Tror det var hans mål. Han är den som har mest att förlora på en fortsatt affär med LW. Därför dumpade han Lena.Tror inte han hatade Lena, men priset han får betala är att HD vill se LW död. Som i Rojo-fallet.

Jag tror det är lätt för SD att döda LW i fysisk bemärkelse, men inte psykologiskt, inte efter 6 år tillsammans. Hanna tror jag däremot klarar det både fysiskt och psykiskt. Raseriet är hennes avtryck i Lenas ansikte. Alternativt har de gemensamt och i samförstånd pucklat på LW tillsammans.

Efter LW:s död har de betett sig som partners in crime, när de umgåtts som ler och långhalm. De har väl behövt varandras mentala stöd. Skilsmässan tror jag bara är ett skådespel, en avledande manöver för att inte avslöjas. Brottet tror jag är planerat, med start när HD ansöker om skilsmässa, då den ingår som en del av planen.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-02 kl. 10:32.
Citera
2019-09-02, 10:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man får väl hoppas att de har bevisning som räcker ända fram så att säga. Men argumentet att åklagare i sin egenskap av åklagare inte skulle kunna ha fel är lite tunt. Har du hört talas om Anders Helin? Utöver de kända fallen med MOP och styckmordet finns Linnas och Quicks, älgmördaren och något antal fall som inte rönt lika stor massmedial uppmärksamhet. Det händer tråkigt nog då och då att man för tidigt låser sig vid någon specifik misstänkt.

Kloka tankar, det är lätt att rusa iväg när något spännande och ovanligt dyker upp likt det vi börjar skönja i den här tråden, ett mord som ska ha begåtts av ett par som blev vigt av mordoffret.

Vi får ju en första "deadline" när det blir dags för omhäktning av MGK, då får vi en första värdering av vad som finns hos utredarna.

Än så länge så ser inte jag de svagheter och felaktigheter som fanns i de fall du räknar upp men vi har ju i princip inte fått sett något alls än, osvuret är bäst men jag hoppas verkligen att de som utreder har rejält på fötterna för vad de tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in