2019-09-02, 02:42
Medlem
Som vi alla vet som har varit ute och rört lite på oss i samhället i olika umgängeskretsar ökar risken markant att bli föremål för polisens intresse i vissa socioekonomiska kontexter.

Det kan handla om att du har en sämre bil och därför löper avsevärt högre risk att blir stoppad för "spontan" nykterhets och körkortskontroll.

Att du har ett visst utseende och bär kläder som inte Philip och Emma i Danderyd skulle ha på sig och därför blir handplockad av polisen och lyst i ögonen med en ficklampa "helt slumpmässigt" för kontroll av droganvändning.

Eller att du rent allmänt möter en polis med en mer misstänksam och ifrågasättande hållning enbart pga det faktum att du råkar bo i ett visst område eller befinna dig på en viss plats som av en "tillfällighet" råkar vara befolkad av större delen lägre samhällsklass.

När media försvarar sin viktigaste gunstlingar romer och papperslösa verkar den här typen av profilering kunna rulla på obehindrat utan att någon höjer på ögonbrynen.

Polisen själva verkar snarare uppmuntra än motverka den. Jag såg tex ett inslag från polishögskolan för en tid sedan där man under utbildning av nya poliser använde namnet "Conny Connysson" (tack) som namn på en tänkt tjuv. Man kunde lika gärna skrivit Wt Wtsson direkt

Jaja, så här har det varit i alla tider. Bromma ungar kan hänga som packade apor ut från lastbilsflak, gapa, skrika och spruta skumpa när dom slutat skolan utan att få annan reaktion från polisen än varma leenden medans den som smyger upp och sätter sig på cabben i en raggarbil en stillsam crusing möts av bistra reaktioner från ordningsmakten gärna i kombination med både böter och föreläggande om ombesiktning av hela bilen.

Akademiker kan raggla runt 09:00 på morgonen fulla långt bortom all sans och balans med en kille helt näck som ska badas i en fontän mitt i en trafikled. Jasså vad roligt svensexa eller något studentkåst. Hoppas ni får en kul dag. Medans grabbarna på bänken som inte stört ens en fluglarv ska ha ett förmenande ord, få 7,2an uthälld och vid minsta opponerande bli bojade och åka polisbils baksäte.

Inga konstigheter, lite halvirriterande kanske när all övrig befolkning ska behandlas med silkesvantar nu för tiden, en del utan att ens ha hunnit bli svenskar och att tanterna i Dandeyd kan fortsätta kryssa runt obehindrat i nya Volvon mellan villorna efter vinglasen hos väninnorna.

Men det här har väl ändå vi wt/raggare/bönder/knegare/skejtare/slackers/bikers/arbetarklass/rejvrävar etc hackat i oss och halvt om halvt accepterat.

MEN nu till poängen och diskussionen för hela tråden.

Dom senaste två skjutningarna där två kvinnor blev offer har fått hela det politiska samtalet att handla om vad vi gör åt den ökade kriminaliteten i samhället. Sossarnas linje är en kombination av att se över straff och påföljder men också vad övriga samhället kan göra och lägger fokus på att vi måste hålla ihop och att inte befolkningen ska splittras ytterligare.

Från högerns sida hörs i princip enbart rop på hårdare tag, längre straff etc.

I dag gjorde Ulf Kristersson ett utspel där han bla vill införa "visiteringszoner" vilket går ut på att om du bara råkar bo eller vistas innanför en viss zon ska polisen helt utan brottsmisstanke fritt kunna kroppsvisitera dig.

Du kan alltså vara en helt laglydig medborgare, aldrig tidigare varit dömd eller ens misstänkt för ett brott, vara på väg hem efter att tex ha jobbat ett kvällsskift och bara för att din bostadsadress är på ett visst ställe och du råkar ha en huvtröja eller något annat godtyckligt få finna dig i att bli kroppsvisiterad av en polis.

Förutom att högern nu öppet helt vill frångå våra principer, att vi är lika inför lagen, och ge den polis som helt godtyckligt vill ägna sig åt att trakassera hederliga människor, på godtyckliga grunder, fria händer är det anmärkningsvärda att detta även tycks strida mot mänskliga rättigheter.

Sedan tidigare finns även förslag att bilar ska få genomsökas utan misstanke om brott och än värre att husrannsakan ska få genomföras utan brottsmisstanke.

Den enda frågan som ska diskuteras i den här tråden är vad "hårdare tag" mot kriminella får för negativa konsekvenser för den skötsamma delen av befolkningen som råkar bo eller på annat sätt åka med om polisen får ytterligare befogenheter.

Är det rätt att polisen nu även ska kunna kroppsvisitera folk lite hur som helst på grunder som bara dom själva i princip kan dra ur arslet?

Strider inte det tom mot mänskliga rättigheter?

Räcker det inte med att den som kör en äldre bil i "fel område" etc ska behöva utstå mångdubbelt fler nykterhetskontroller än akademikerna i nya Volvon, ska man nu även behöva finna sig i att hela bilen plockas i sär och vänds ut och in helt utan annan grund än att någon enskild polisman får för sig att han vill göra det?

Är det ok att en polis när som helst kan komma och knacka på och vilja genomsöka din bostad utan brottsmisstanke?

Finns det inte en väldigt stor risk att den orättvisa inför lagen jag redovisade inledningsvis nu övergår till rena trakasserier, dessutom utan att den polis som vill ägna sig åt det inte ens behöver dölja det?

Jag förstår att den som bor i villakvarteren i Sollentuna som åker ny tjänstebil i sina sebago seglarsko, sin haglöfs jacka och sin välansade frisyr och som ligger längst bort från polisens fokus inte bryr sig. Eller ens förstår vad jag pratar om. Btw Innan du kopplar på autopiloten och späker ut din egen förträfflighet i tråden vill jag gärna att du reflekterar lite. För oss som är lika skötsamma som dig men drabbas av detta upplevs det lika orättvist som om tex en 20 år yngre nyanställd inkompetent kvinna nöp chefsposten du sukta efter sen 2005 mitt framför ögonen på dig.

Jag förstår också att den redan djupt kriminellt insyltade någonstans längst in inser att polisen bara gör sitt jobb och att det ingår i spelets regler att vara huvdmålet.

Men jag vänder mig framförallt till den stora massan där i mellan. Som i huvudsak är skötsamma, arbetande skattebetalare men som råkar befinna sig i ringarna 7-8-9 på piltavlan när polisen som siktar på 10:an i mitten då och då missar. Vilket händer i tillräckligt stor omfattning för att det redan i dag ska vara ett problem.

Att få en starköl uthälld när man vet att andra inte skulle fått det är en sak. Att behöva blåsa nykterhetskontroll och visa körkortet 100ggr under en livstid när andra bara behöver göra det en eller två gånger är irriterande etc.

Men är det ok att den typ av poliser som ägnar sig åt sådant numera även ska kunna plinga på dörren, kräva att komma in i bostaden, kroppsvisitera dig, genomsöka bilen utan misstanke om brott?

Är det ett rimligt pris i huvudsak lägre (men skötsamma) samhällsklasser får betala för framförallt högerns rop på tuffare tag från polisens sida?

Vad får det för konsekvenser för synen på polisen från dom grupper som drabbas av detta utan grund? Kan det inte leda till att tystnadskulturen breder ut sig och att ännu fler ser polisen som ett hot och att detta helt motverkar vänsterns linje att samhället ska enas mot brottsligheten, vilja/våga stiga fram och vittna etc.

Diskutera! Men observera åter igen att tråden handlar om negativa konsekvenserna, av polisens hårdare tag mot kriminella, för övriga befolkningen och hur det påverkar samhället i stort och polisens arbete i synnerhet ur det här perspektivet.

Det här är alltså inte en tråd där allmänt diskuterande om min efterblivenhet, svetsarns inkompetens, rikets undergång, eller invandrares överrepresentation i brottsstatestiken ska diskuteras.
Citera
2019-09-02, 02:47
Så där ja. Nu har man eldat på brottsligheten så pass, bl.a. genom den fullkomligt ansvarslösa invandringen, att nu kommer man med motåtgärderna som naturligtvis även, kanske främst, kommer att drabba de skötsamma medborgarnas frihet negativt.

It's all played out so well.
Senast redigerad av RobRoys 2019-09-02 kl. 02:54.
Citera
2019-09-02, 02:49
Medlem
Sainsburyss avatar
Fast det är väl bara ute på gatan som det är tänkt att polisen ska få kroppsvisitera personer?
Jag har svårt att se att politikerna går med på att låta polisen gå hem till folk i dessa zoner bara för att kroppsvisitera.
Citera
2019-09-02, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Så där ja. Nu har man eldat på brottsligheten så pass, bl.a. genom den fullkomligt ansvarslösa invandringen, att nu kommer man med motåtgärderna som naturligtvis även, kanske främst, kommer att drabba de skötsamma medborgarnes frihet negativt.

It's all played out so well.

Ja och åter igen kan högerns kärnväljare köpa sig fria genom att låta sina ungar knarka i Åre/på Sandhamn, köpa en ny bil till dottern/sonen som passerar under radarn och tillåter ett och annat ungdomligt snedsteg i form av en rattfylla, låta dom ha hemmafester i villan på en gata där polisen är max en gång per år, klä upp dom på NK och sätta en klocka på armen som gör att polisman hellre tvekar än agerar.
Citera
2019-09-02, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Fast det är väl bara ute på gatan som det är tänkt att polisen ska få kroppsvisitera personer?
Jag har svårt att se att politikerna går med på att låta polisen gå hem till folk i dessa zoner bara för att kroppsvisitera.

Nej. Dagens beskede från Christersson var att även vissa bostadsområden ska kunna inkluderas och vara en "visitationszon"

Hur ska du komma till och från din bostad, utan risk för visitation, om den råkar ligga mitt i en visitationszon?
Citera
2019-09-02, 03:07
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja och åter igen kan högerns kärnväljare köpa sig fria genom att låta sina ungar knarka i Åre/på Sandhamn, köpa en ny bil till dottern/sonen som passerar under radarn och tillåter ett och annat ungdomligt snedsteg i form av en rattfylla, låta dom ha hemmafester i villan på en gata där polisen är max en gång per år, klä upp dom på NK och sätta en klocka på armen som gör att polisman hellre tvekar än agerar.

Beskrivningen du ger låter i mina öron som dagens moderna sosse. Det är längesedan sossarna var ett arbetarparti, nu ligger de sked med vem som helst som är beredd att ge dem sin röst och pengar, precis som resten av 7-klövern, varför skillnaden mellan höger och vänster blott är påhittade ideologiska skillnader som blir till metadebatter som främst handlar om vilken politiker som twittrat vad och med vilken ton, typ.
Senast redigerad av RobRoys 2019-09-02 kl. 03:12.
Citera
2019-09-02, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Beskrivningen du ger låter i mina öron som dagens moderna sosse. Det är längesedan sossarna var ett arbetarparti, nu ligger de sked med vem som helst som är beredd att ge dem sin röst och pengar, precis som resten av 7-klövern, varför skillnaden mellan höger och vänster blott är påhittade ideologiska skillnader som främst handlar om vilken politiker som twittrar vad och med vilken ton, typ.

Jag skulle vilja säga att stor del av sossarnas väljarbas kan drabbas av detta på ett eller annat sätt.

Och även många av högerns väljare och så klart även SD-väljarna.

Men främst är det så klart en klassfråga vilket gör det obegripligt för mig att man från medelklassen och neråt väljer att stödja högern som vill driva samhället åt det här hållet och lämna många etniska svenskar i sticket. Eller rösta SD som stödjer och vill gå i alliansen med moderaterna.
Citera
2019-09-02, 03:24
Medlem
ThExanors avatar
Citat:

Synd att du knarkat bort alla dina pengar.. jag tycker du ljuger när du säger att det är en sociekonomisk grupp som döms samt frias.. Billig bil.. Fattiga människor har ingen bil gubben..

Nu när samhället är såhär segregerat lallar du på som om det var 58 och det är tio kvar innan du får en dödsdom? Patetiskt.. Du kommer vara på den förlorande sidan för du sitter redan där du är.. hemskt..
Citera
2019-09-02, 03:31
Medlem
Lowlyfes avatar
Då snackar vi No Go-zoner, fast för kriminella. Snart är det bara Djursholm och Norrlands skogar kvar för att slippa dessa styrda områden.

Börjar påminna om andra länder där polisen har väldigt fria befogenheter och ingenting händer efter att dom spontant spöat dig annat än att folket skyr polisen. Menar inte att vi är där idag men utvecklas det så, även om jag förstår tanken, har vi snart militanta zoner.
Citera
2019-09-02, 03:41
Moderator
Chantres avatar
Var ju på tapeten i Malmö för två år sedan.

Hände nada. Bara käbbel.

Citat:
870 personer har visiterats på Nørrebro i Köpenhamn under sommaren. Frågan är om motsvarande visitationszoner är ett alternativ också i Sverige. Vi ställde frågan till både justitieministern och Malmöpolisen.
Citat:
Vad jag har förstått har metoden varit effektiv i Danmark, så jag ser fram emot utvärderingen av det och stänger inga dörrar, säger justitieminister Morgan Johansson (S).
Citat:
Malmöpolisen är dock mer intresserad av en annan dansk metod.

– Dansk polis har möjlighet att klassa en offentlig lokal som förbjudet område för vissa kriminella. Att kunna säga till vissa individer: ”Du får inte vara på denna plats”, det känns mer intressant, säger Mats Karlsson, biträdande polisområdeschef i Malmö.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...otbollsmatcher

Citat:
I Danmark finns sedan 2004 en lag som gör att polisledningen i ett distrikt kan besluta om att införa visitationszoner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...vapen-hittades
Senast redigerad av Chantre 2019-09-02 kl. 03:43.
Citera
2019-09-02, 03:47
Citat:
Jag skulle vilja säga att stor del av sossarnas väljarbas kan drabbas av detta på ett eller annat sätt.

Och även många av högerns väljare och så klart även SD-väljarna.

Men främst är det så klart en klassfråga vilket gör det obegripligt för mig att man från medelklassen och neråt väljer att stödja högern som vill driva samhället åt det här hållet och lämna många etniska svenskar i sticket. Eller rösta SD som stödjer och vill gå i alliansen med moderaterna.

Hm, för mig är det uppenbart att staten är folkets främsta motståndare, så det bästa en medborgare och folkvän kan göra är att svälta, motarbeta och frigöra sig från statens inflytande med alla tillbuds stående medel, tills den slutligen kollapsar. Först då kan en ny samhällskropp byggas upp från grunden utan den cancersvulst som är korruption.

Det kan låta hårt, men det är min syn inte desto mindre.
Citera
2019-09-02, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Synd att du knarkat bort alla dina pengar.. jag tycker du ljuger när du säger att det är en sociekonomisk grupp som döms samt frias.. Billig bil.. Fattiga människor har ingen bil gubben..

Nu när samhället är såhär segregerat lallar du på som om det var 58 och det är tio kvar innan du får en dödsdom? Patetiskt.. Du kommer vara på den förlorande sidan för du sitter redan där du är.. hemskt..

Nu skulle som sagt inte den här tråden handla om mig som person men eftersom det är relevant för diskussionen i stort ska jag ändå svara.

Jag tillhör varken vinnar eller förlorarsidan utan flyter obehindrat där i mellan och är hemtam i båda lägena

Det är just därför det är så enkelt för mig att glasklart se hur olika polisen redan i dag kan välja att agera i dom olika miljöerna och situationerna.

Och jag tror dessutom att vi är ganska många som ibland gör gästspel i andra läger än dom vi vanligtvis rör oss i och har erfarenheter där i från.

Frågan handlar inte om hur patetiska vi som helt eller delvis tillhör förlorarsidan är, frågan är vad konsekvenserna blir om polisen får dessa utökade befogenheter för den enskilde och för brottsbekämpningen och samhället i stort.

Huvudmålet är att bekämpa gängbrottsligheten men för att nå dit är tex ett delmål att få över fler människor på polisens sida för att bryta tystnadskulturen, våga vittna och ena samhället mot brottsligheten osv

Upplevd omotiverad kroppsvisitering bör rimligen kunns motverka detta syfte och i stället göra att fler ser polisen som ett negativt inslag i vardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in