2019-09-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Såg inget vrak?!
En överlevde väl?

Scrolla några cm ner.

En person fördes svårt skadad til sjukhus, dog/förklarades död där.
Citera
2019-09-01, 16:34
Medlem
Skulle aldrig sätta mig i en helikopter om det inte var påtvingat av någon anledning.

Borde vara förbjudet med nöjesflygning av helikopter med passagerare. Bara vara för militärt, räddningstjäns, polis och för kommersiella ändamål där inget alternativ finns.
Citera
2019-09-01, 16:43
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmunds-Planet
Skulle aldrig sätta mig i en helikopter om det inte var påtvingat av någon anledning.

Borde vara förbjudet med nöjesflygning av helikopter med passagerare. Bara vara för militärt, räddningstjäns, polis och för kommersiella ändamål där inget alternativ finns.

För att? Det var ingen som tvingade upp dom i helikoptern.
Citera
2019-09-01, 17:02
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
För att? Det var ingen som tvingade upp dom i helikoptern.

Nej men man behöver inte heller erbjuda ungdomar en meningslös tur i en så farlig maskin. De är väl ofta onyktra och söker spänning. Var piloten nykter?
Citera
2019-09-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmunds-Planet

I mitt arbete har vi nyttjat helico i de 30 år jag arbetat. Långt ifrån ofarligt med tanke på vad vi sysslar med. Det har skett incidenter.
Men under enkel transport är det som att åka buss och ungefär lika ofarligt. Visst händer det att en maskin fallerar men jag känner inte till någon helikopter, förutom den norska häromåret, som plötsligt ramlat ner. Ingen vet vad som skett i det här fallet ännu men det finns ingen anledning att vara rädd för en kort flygtur för att uppleva känslan med att flyga helikoter.
Citera
2019-09-01, 17:50
Medlem
Jag känner till ett par helikopterpiloter med över 20 tusen flygtimmar som landat, överlevt och pensionerat sig. Man behöver inte vara orolig över en enkel flygtur på 20 minuter.
Allt kan alltid hända som det gjorde i det här fallet, men liksom i fallskärmshopparnas fall, kan man behöva leva fler än en gång för att få uppleva katastrofen.
Citera
2019-09-01, 18:12
På de bilder som visats av rökpelaren från helikoptern visar att det var vackert väder när olyckan skedde. En tipsare till VG nett har uppgivit att han åkte den sista turen före den som helikoptern kraschade. Turen varade i 7 minuter gick över Alta centrum över fjället för att sedan vända tillbaka till festival platsen. Han säger också att inget var onormalt och att åkturen kändes trygg.

Då skulle man kunna misstänka att ett tekniskt fel inträffat på helikoptern. Piloten har ju trots allt gjort några turer tidigare utan problem. Sightseeingen började kl 15.00 och olyckan skedde vid 17.20 tiden.

Ren spekulation: Har piloten blivit hetsad av passagerarna att göra någon manöver han inte behärskade?
Har någon fått delirium eller blev piloten hastigt sjuk? Frågorna är många och det hela kommer ta tid innan vi vet.
Citera
2019-09-01, 18:21
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storebror11
Kvinna?

Glöm frågan.
Mannlig pilot ser jag. 27 år gammal.
Citera
2019-09-01, 19:09
Medlem
Redas avatar
Citat:
Glöm frågan.
Så ung pilot. Kanske har han blivit triggad av ungdomarna att göra häftiga manövrar.
Tragiskt.
Citera
2019-09-01, 19:29
Medlem
vulfgars avatar
Ekorren är ju ganska känslig att flyga, om nån av paxen är stökig kan det säkert påverka flygningen. Om piloten är så ung kanske de inte tar tillsägelser på allvar. Men vi får väl se så småningom vad utredningen kommer fram till.
Citera
2019-09-01, 20:41
Medlem
Citat:
Glöm frågan.

Var står att piloten var manlig, och åldern?
Citera
2019-09-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Var står att piloten var manlig, och åldern?

Citat:
Seks personer omkom etter helikopterulykken i Alta lørdag ettermiddag. De fem passasjerene var alle i begynnelsen av 20-årene eller slutten av tenårene. I tillegg omkom piloten, en 27 år gammel svensk mann.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in