Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Någon* har skrivit att den film hon beskriver i förhör ett halvt decennium efter palmemordet stämmer till handlingen med en film som hade Sverigepremiär 1987 (eller 1988).

Historien med Dekorimamannen ska för övrigt ha kommit till Olle Alsén via Bo Hall, medförfattare till skojarboken En oväntad vändning 20 år senare.

*Jag har letat och tänk efter men jag kommer inte ihåg var jag läst det.
Tack!
Jag har lagt ner någon timme på att leta upp en skräckfilm som kan passa, men det närmaste jag kan komma är fredagen den 13:e del 5, men den ligger långt från Annelies beskrivning.

Jaha, om Bo Hall varit Hedbergs högra hand i skämtboken ”En oväntad vändning” så kan förmodligen de finska flickorna avskrivas som rent påhitt. Tragiskt att det fick sådana konsekvenser. OA har också blivit lurad fler gånger.
Citera
2019-08-31, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Utskrifterna finns här längst ner.

Även ett förslag på vilken film det kan ha varit ”skräcknatten”, men den stämmer egentligen inte heller så bra med Annelis beskrivning. Det talas först om en vampyrfilm, men det dementerar hon sedan, så det kan ha varit en annan film, absolut.
Den Anneli beskriver verkar handla om en snubbe som stoppar löständer i käften och biter folk så blodet sprutar. Vet inte om den filmen går att identifiera. Röda kvarn, Rigoletto eller annorstädes?

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Det är ju rent uppenbart "Manhunter" som avses. Med den harmlösare svenska titeln "Röda draken". En man som först verkar god men som visar sig vara en mördare som biter sina offer med löständer. Förhållandet till en blind kvinna. En man som binds fast i en rullstol. Svensk premiär först ett år efter mordet.
Citera
2019-08-31, 04:12
Medlem
p.norths avatar
"Min pappa, Lars Krantz, drev hårt konspirationsteorier om ubåtar, palmemordet och allt möjligt.
Först var det polisspåret, sen han tyckte sig ha känt igen en polis på bussen mordnatten. Sen övergick han till teorin att det var Lisbeth Palme som hade hjälpt Olof att ta livet av sig. Teorierna blev bara mer och mer skruvade och till slut var han nervös för att det var något skumt med ålderdomshemmet. Det var så många som dog där."
Citera
2019-08-31, 04:46
Medlem
p.norths avatar
Det var artikelförfattaren Ali Yula att tipset kom från svensken Bertil Wedin.
Källa http://www.leopoldreport.com/LRsajt57.html

OTE=Sumer|68547168]Intressant.
Jag kände inte till att Alf Karlsson och Bertil Wedin kände varandra.
Vet du eller någon annan något mera om deras relation?[/quote]
Citera
2019-08-31, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Va fan är det här för jävla mumbo jumbo?
Ok. Att det spekuleras en del.
Du verkar ha tappat greppet totalt.

Vad menar du? Det jag skrivit är ren fakta.
Citera
2019-08-31, 09:26
Medlem
JymdKjams avatar
Ven vet, kanske Steffe eller någon annan från Sveavägen 68 sköt Palme? Efter en sen och kall kväll i februari med partyknarkande tog sig någon karriärist eller förtörnad kärnkraftsmotståndare ut från (s)-högkvarteret och mulade statsministern? De visste att han var på bio och efteråt kunde hen bara springa tillbaka till partyknarkarkvarten på Sveavägen ett par ynka kvarter bort och fortsätta partyt som inget hänt... Mördarens konstiga gångstil och dåliga hållning tyder också på långvarigt partyknarkande.

Vattentätt, min käre Watson!

Jämför med s-mordet på Carl-Fredrik Algernon året därpå. Även där en koppling till Boforsaffären. Det är något ”inom familjen”.....(s)
Senast redigerad av JymdKjam 2019-08-31 kl. 09:31.
Citera
2019-08-31, 09:27
Medlem
Citat:
Utskrifterna finns här längst ner.

Även ett förslag på vilken film det kan ha varit ”skräcknatten”, men den stämmer egentligen inte heller så bra med Annelis beskrivning. Det talas först om en vampyrfilm, men det dementerar hon sedan, så det kan ha varit en annan film, absolut.
Den Anneli beskriver verkar handla om en snubbe som stoppar löständer i käften och biter folk så blodet sprutar. Vet inte om den filmen går att identifiera. Röda kvarn, Rigoletto eller annorstädes?

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Tusen takk! Det var (deler av) to ytterst merkverdige dokumenter, samtaler/"forhör" i desember 1992. Hva er dette for noe?

Når det gjelder filmen, virker det på meg som om to biobesök blandes sammen. Ett 28.2 og ett på sommeren 1987, med "Röda draken" (1986, svensk premiere 22.5.1987)
Citera
2019-08-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ja, beräknat på en åksträcka av 600 meter från trappkrönet till Brunkebergs-svängen hamnar vi ju där ungefär. Det borde vara rimligt att gm befann sig i trappen då de passerade, och den korta sträckan mellan Regeringsgatan och Johannesgatan måste de ha kört enkelriktat, om körriktningen inte var omvänd. Idag är hela DB:s gata enkelriktad åt samma håll, men jag vet att körriktningen delades vid Johannesgatan tidigare.
Teoretiskt kan YN någonstans under sträckan Drottninghuset-DB:s gata ha sett en skymt av piketen då den passerade, men det har hon ju inte sagt.
Var låg förresten festlokalen de kom ifrån? Polisbilen som Marianne U sett passera kan också ha funnits där tidigare. Skulle vara intressant att få fler vittnesmål som kan bekräfta polisbilarnas närvaro runt kyrkogården.

YN kom från en svartklubb som jag tror låg bara ca 50m in på Johannesgatan från DB´s gata sett.
Citera
2019-08-31, 10:34
Medlem
I bandutskriften sier "Anneli":
Citat:
”Hur långt har ni hunnit när ni hör skottet då?”
”Kanske över Kungsgatan. Men jag är säker på att vi ser inte honom vid det tillfället när skottet går. Och det var ju en jättesmäll, så jag vet inte om det är ett skott eller två tillsammans, men vi uppfattade det som e t t stort skott. Vi kan ha passerat Kungsgatan, men…”

Hun nevner selv Kungsgatan, og det er ikke urealistisk - hvis ekko fra det første skuddet skal kunne blande seg med det andre, slik at lydbildene glir sammen, må de ha kommet et godt stykke i vei, gitt at det var 1-2 sekunder mellom skuddene. Dette betyr at det må ha gått flere minutter fra kvinnene var ved Dekorima til mordet. Og at manglende observasjoner av dem der i direkte forbindelse med mordet ikke automatisk diskvalifiserer det de måtte si, slik mange har hevdet. Det gjør også at en person de har snakket med der, neppe er GM hvis GM også sto ved Dekorima. Med mindre GM har gått en runde og kommet tilbake til hjörnet. Eller finnes det observasjoner av noen som har stått der mange minutter og ventet? "Anneli" mener WT-mannen er i 20-årene. GM vurderes av vitnene som minst 10 år eldre.

Så vimsete og lite analytisk som "Anneli" fremstår, virker det lite tenkelig at hun har innstudert beskrivelsen av hvordan hun hörte skuddene. En "practical joke" eller avledningsmanöver i forhold til etterforskningen? I så fall tar man konspirasjonstenkningen til nye høyder. Og hvis meningen var å villede, så ville man iallfall ha funnet og klart identifisert en film som faktisk gikk den dagen, mens det altså er "Röda draken" som "Anneli" får opp flest erindringer om når hun snakker om det.

1. De har sett en rystende film, med tittel som ikke samsvarer med innholdet. "Gå och se", som gikk på Grand, passer perfekt.
2. De har vært i kontakt med et medlem av "infrastrukturgruppa" som kan kommunisere på finsk, trolig litt etter at Palmes forlot Grand.
3. De gikk relativt fort bortover Sveavägen, kan ha passert Kungsgatan da skuddene falt, trolig minst 3-4 minutter etter at de var ved Dekorima. Derfor er "Anneli"s identifikasjon av WT-mannen med GM etter alt å dömme feil. Dessuten sier "Anneli" at hun ikke har sett noen pistol, hun har sett WT.
Citera
2019-08-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Tusen takk! Det var (deler av) to ytterst merkverdige dokumenter, samtaler/"forhör" i desember 1992. Hva er dette for noe?

Når det gjelder filmen, virker det på meg som om to biobesök blandes sammen. Ett 28.2 og ett på sommeren 1987, med "Röda draken" (1986, svensk premiere 22.5.1987)
Ja, Manhunter 1987 verkar ligga närmast till hands. Då var det fel kväll.
Anneli beskriver en blind kvinna. Vet ej om någon sådan karaktär förekommer i filmen?

Edit. Missade att Bemp just bekräftat det.
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-31 kl. 10:36.
Citera
2019-08-31, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
YN kom från en svartklubb som jag tror låg bara ca 50m in på Johannesgatan från DB´s gata sett.
I GMP:s rekonstruktion står:

23.05.
”Av IM-meddelande framgår att polis kl 22.50 varit på Johannesgatan 6 för ett rutinungripande. Minnesanteckning skrevs 1987-03-04. Polismännen lämnade lägenheten 23.05, gjorde inga relevanta iakttagelser.”

Adressen ligger ungefär 50 meter in på Johannesgatan. Kan ha med denna svartklubb att göra.
Citera
2019-08-31, 11:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Pierre Schorri är ju en spelare som måste synas.
Sonen helt plötsligt i moderaterna.
Om inte Ebbe C har fel så kan han vara en nyckel.
Alla dessa Israeler som PS hade i sin bekantskap gör mig betänksam och även att han stoppade Krussel när han ville gå vidare med spåren som ledde till USA.

Det är väl två intressanta händelser i modern tid som berör de svenska arkiven.
Det är Jallais hastigt avbrutna access och Birgitta Almgrens kringskurna
granskning.

Man kan fråga sig varför perioden runt 2007 var så informativ.
Christoph Andersson har främst arbetat med Stasi-arkivet.
Vilhelm Agrell är tydligast när det gäller äldre material
och ger annars mest deep background.

Öppenheten i Ryssland var avsevärd under Jeltsin och det
hävdas att de skandinaviska länderna snarast ville
bromsa öppenheten för att inte blameras av de
dolda kontakter som förekommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem