2019-08-31, 01:17
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 54NDR0
När den dagen är kommen så kommer Oliver att få ta hand om alla Jewels skulder. Antar att det är lite som en underliggande plan också från empatilösa Jewels.

Livet kan ta drastiska vändningar man inte räknat med.
Du menar att Oliver ska bli en Big Star och tjäna miljoner en vacker dag?
Ja Jovisst men om det inte blir så då?
Citera
2019-08-31, 01:45
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Kanske Morfar är en tät gubbe och dom ärver mkt pengar den dagen då han dör så allt löser sig?
Oavsett. Skrämmande hur dom tänker. Dom tänker inte alls.

Visst jag är inte perfekt jag heller. Även jag har tagit en del korkade beslut och gjort dumma val men en egen bostad var bland det första jag skaffade mig. Tur var det. Hade inte gått bra för mig om jag inte gjort det.

Banken, Kronofogden, hyresvärden skiter i vilka diagnoser du har
Senast redigerad av Tarmstuvning 2019-08-31 kl. 02:22.
Citera
2019-08-31, 02:37
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Livet kan ta drastiska vändningar man inte räknat med.
Du menar att Oliver ska bli en Big Star och tjäna miljoner en vacker dag?
Ja Jovisst men om det inte blir så då?

Jag har ingenstans sagt att jag tror att Oliver kommer tjäna miljoner och vara en stjärna. Vad är det med folk i denna tråd att ta saker ur kontext och sätta ord i munnen på folk? Det som kommer att hända dock är att Jewels sätter Oliver i precis samma situation som hon själv sitter i. Riktigt bra föräldraskap där. Sedan ang att Oliver inte gått till skolan än så är det bara en tidsfråga innan soc kommer med fler invändningar och krav.
Citera
2019-08-31, 02:49
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Jag har ingenstans sagt att jag tror att Oliver kommer tjäna miljoner och vara en stjärna. Vad är det med folk i denna tråd att ta saker ur kontext och sätta ord i munnen på folk? Det som kommer att hända dock är att Jewels sätter Oliver i precis samma situation som hon själv sitter i. Riktigt bra föräldraskap där. Sedan ang att Oliver inte gått till skolan än så är det bara en tidsfråga innan soc kommer med fler invändningar och krav.

Det var mer en fråga. Inget jag satte i munnen på dig. Du skrev att Oliver skulle fixa morsans skulder. För att fixa det krävs väl att han blir en youtube stjärna el likn. Nu ärver man ju inte skulder som tur är så dom tar hon nog med sig ner i graven. Visst sätter Jewels Oliver i samma sits som hon själv och Oliver verkar inte ha något emot det?
Jewels har väl haft några förhållanden också och även satt ett barn till världen. Dit har inte Oliver kommit än.

Jag ville bara förtydliga hur viktigt det är för Oliver att tänka på framtiden. Häng inte upp ditt liv på Morsan och Morfar. Det faller en dag och sedan står du ensam kvar.

Over and out peace ✌️
Citera
2019-08-31, 10:27
Medlem
Alltså inte för att vara den som är den, men varför i hela friden ska ett barn behöva tänka på att dennes förälder kommer dö i framtiden?! Ja, det är ett faktum, men gör det livet lättare att hantera för ett barn? Nej, förmodligen inte. Ger det barnet mer motivation? Nej, förmodligen inte. Tillför det något positivt alls i sammanhanget? Jag vågar nog säga nej även till det.

Nu kanske jag blandar ihop dig med en annan skribent i tråden (isf kan du bortse från detta), men var det inte du(?) som skrev att barn minsann inte ska behöva tänka på familjens ekonomi etc? Isånafall, varför ska ett barn behöva tänka så långt in i framtiden när denne är vuxen nog att ha ett fast jobb, köpa hus etc? Det är ju inte ens som att alla kommer ha den möjligheten att leva det livet - och alla kanske inte vill det heller. Att ett barn idag säger att den vill bo i hus med sin familj är ju inte detsamma som att samma femtonåring som vuxen (när den själv måste rå om huset) vill bo i hus.

Ingen har för övrigt påstått att det skulle vara okej att skita i grundskolan. Att göra och att tycka är två olika saker. CSN-bidrag på gymnasienivå är ju dessutom inte på särskilt hög summa. 1000 kr? 2000 kr?

Om han nu tjänar lite småpengar på youtube, låt honom. Se det som ett jobb. Nej, han kanske inte kan försörja sig på det. Men vilken 15-åring idag försörjer sig helt själv? Ärligt talat? Om han nu har en "grund" för försörjning är det ju mer än de flesta femtonåringar har som har samma förutsättningar som honom (dvs andra femtonåringar kanske får "jobb" genom kontakter/sina föräldrar/etc, medan i det här fallet är han tvungen att skapa sin inkomst själv med de resurser han har).

Problemet med många här i tråden är att ni helt bortser från VARFÖR saker är på ett visst sätt. Och utifrån egna föreställningar om hur saker "borde vara" drar fram lösningar ur röven. "Dra inte på dig skulder", jaha? Men vad är anledningen till att folk drar på sig skulder fast alla vet att det är dåligt? Kanske för de inte har några andra alternativ tillgängliga. Varför går inte folk i skolan? Ja, kanske för att de inte har möjlighet till det. Etc.

Gymnasiet skiljer sig ju dessutom från grundskolan på flera punkter.

1) Man kan läsa på distans.
2) Man kan läsa på folkhögskola i vissa undantagsfall, vilket antagligen skulle kunna göras i det här fallet.
3) Man kan läsa någonting man är intresserad av.
4) Man kan läsa på någon annan "alternativ skolform" som finns, om nu inte ordinärt gymnasium funkar.

För att komma in på gymnasiet behöver man ha godkänt i de tre grundämnena: svenska, engelsa och matte. Om man inte har godkänt i de ämnena kan man läsa upp dem på iv-linje om man nu vill läsa på gymnasiet.
Citat:
Att skita i grundskolan är tydligen helt okej. Det händer inte något?
Gymnasiet lär han ju inte komma in på iaf. CSN studiebidrag är svårt att få utan närvaro.
Youtube räknas väl som inkomst så då blir det väl även svårt att få socialbidrag?
Blir tufft i framtiden.

Bostadskö
Hyreskontrakt
Bostadslån
Varför gå i sin Mammas spår? När han vet hur svårt dom har det med osäkra andrahandskontrakt mm etc.
Dom vill ha hus, ett fast tryggt boende men det går inte. Varför går det inte?

Gå i skolan, försök få ett jobb, dra inte på dig skulder ✅ Tips

Det kommer en dag då inte din Mamma och Morfar finns kvar.
Jag är ett barn säger Oliver och slår ut med armarna. Tiden går fort, om några år är du inte längre ett barn.
Tänk lite längre än näsan räcker.
Citera
2019-08-31, 10:28
Medlem
Haha, otroligt roligt att du skriver att "det var mer en fråga, inget jag satte i munnen på dig", samtidigt som du inledde ditt tidigare inlägg med "Du menar alltså <någonting personen aldrig sagt>".
Citat:
Det var mer en fråga. Inget jag satte i munnen på dig. Du skrev att Oliver skulle fixa morsans skulder. För att fixa det krävs väl att han blir en youtube stjärna el likn. Nu ärver man ju inte skulder som tur är så dom tar hon nog med sig ner i graven. Visst sätter Jewels Oliver i samma sits som hon själv och Oliver verkar inte ha något emot det?
Jewels har väl haft några förhållanden också och även satt ett barn till världen. Dit har inte Oliver kommit än.

Jag ville bara förtydliga hur viktigt det är för Oliver att tänka på framtiden. Häng inte upp ditt liv på Morsan och Morfar. Det faller en dag och sedan står du ensam kvar.

Over and out peace ✌️
Citera
2019-08-31, 11:58
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Haha, otroligt roligt att du skriver att "det var mer en fråga, inget jag satte i munnen på dig", samtidigt som du inledde ditt tidigare inlägg med "Du menar alltså <någonting personen aldrig sagt>".

Kom ut ur bubblan och lev i verkligheten.
Livet är inte en dans på rosa blommor.
Men när dom stöter på tistlar och taggar så sitter morsan och bölar. Det löser inga problem.
Det går heller inte att flytta ifrån problemen. Som vi ser nu så kommer alltid problemen ikapp.
Visst. Inte ska man tänka som så att folk en dag dör som flugor men dom gör ju det.
Hon är 15 år. Om 3 år är hon 18.
Blir det bättre av att stänga in sig i ett rum och bara skita i allt?
Citera
2019-08-31, 12:07
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Om han nu inte klarat grundskolan på flera år. Går det då bättre på gymnasium, komvux och högskola?
Plugga på distans. Ja men han kan ju inte ens plugga hemma. Skulle det fungera om någon lärare kommer hem till dom? Nej, han orkar inte. Handlar egentligen inte om småpengar. Det handlar om att fullfölja din utbildning.
För att få jobb idag krävs vissa saker. Samma om du ska hyra något. Köpa något. Låna till något.
Varför har Jewels sådana problem idag?
Att få ett förstahandskontrakt osv..?
Varför gå i sin Mammas fotspår?
Citera
2019-08-31, 13:39
Medlem
Imsdal93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Alltså inte för att vara den som är den, men varför i hela friden ska ett barn behöva tänka på att dennes förälder kommer dö i framtiden?! Ja, det är ett faktum, men gör det livet lättare att hantera för ett barn? Nej, förmodligen inte. Ger det barnet mer motivation? Nej, förmodligen inte. Tillför det något positivt alls i sammanhanget? Jag vågar nog säga nej även till det.

Nu kanske jag blandar ihop dig med en annan skribent i tråden (isf kan du bortse från detta), men var det inte du(?) som skrev att barn minsann inte ska behöva tänka på familjens ekonomi etc? Isånafall, varför ska ett barn behöva tänka så långt in i framtiden när denne är vuxen nog att ha ett fast jobb, köpa hus etc? Det är ju inte ens som att alla kommer ha den möjligheten att leva det livet - och alla kanske inte vill det heller. Att ett barn idag säger att den vill bo i hus med sin familj är ju inte detsamma som att samma femtonåring som vuxen (när den själv måste rå om huset) vill bo i hus.

Ingen har för övrigt påstått att det skulle vara okej att skita i grundskolan. Att göra och att tycka är två olika saker. CSN-bidrag på gymnasienivå är ju dessutom inte på särskilt hög summa. 1000 kr? 2000 kr?

Om han nu tjänar lite småpengar på youtube, låt honom. Se det som ett jobb. Nej, han kanske inte kan försörja sig på det. Men vilken 15-åring idag försörjer sig helt själv? Ärligt talat? Om han nu har en "grund" för försörjning är det ju mer än de flesta femtonåringar har som har samma förutsättningar som honom (dvs andra femtonåringar kanske får "jobb" genom kontakter/sina föräldrar/etc, medan i det här fallet är han tvungen att skapa sin inkomst själv med de resurser han har).

Problemet med många här i tråden är att ni helt bortser från VARFÖR saker är på ett visst sätt. Och utifrån egna föreställningar om hur saker "borde vara" drar fram lösningar ur röven. "Dra inte på dig skulder", jaha? Men vad är anledningen till att folk drar på sig skulder fast alla vet att det är dåligt? Kanske för de inte har några andra alternativ tillgängliga. Varför går inte folk i skolan? Ja, kanske för att de inte har möjlighet till det. Etc.

Gymnasiet skiljer sig ju dessutom från grundskolan på flera punkter.

1) Man kan läsa på distans.
2) Man kan läsa på folkhögskola i vissa undantagsfall, vilket antagligen skulle kunna göras i det här fallet.
3) Man kan läsa någonting man är intresserad av.
4) Man kan läsa på någon annan "alternativ skolform" som finns, om nu inte ordinärt gymnasium funkar.

För att komma in på gymnasiet behöver man ha godkänt i de tre grundämnena: svenska, engelsa och matte. Om man inte har godkänt i de ämnena kan man läsa upp dem på iv-linje om man nu vill läsa på gymnasiet.

Men om ingenting fungerar nu, hur kan du då tro att saker och ting mirakulöst kommer lösa sig inom ett par år? Faktum består, om 3 år är Oliver myndig, vuxen.

Sluta bomullslinda situationen, det stjälper mer än hjälper.

Att ens föräldrar dör är också definitivt. Något som ingen av oss kan undanflykta, döden är en del av livet, likt födelsen.

Att som förälder förbereda barnen inför den dag då de inte längre finns till är väl en huvuduppgift som vårdnadshavare? Det är väl målet i uppfostran? Att se till att barnen utvecklas och blir självständiga, det är dock inte synonymt med att aldrig finnas där för föräldern när de blir gamla, men det är ju en trygghet/försäkring om att ens barn kan klara sig självt.

Det oroar mig att du inte väljer att se det från det perspektivet. Förstår inte hur du kan vara så bekväm i situationen.
Citera
2019-08-31, 15:15
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Men när dom stöter på tistlar och taggar så sitter morsan och bölar. Det löser inga problem.
Det går heller inte att flytta ifrån problemen. Som vi ser nu så kommer alltid problemen ikapp.
Visst. Inte ska man tänka som så att folk en dag dör som flugor men dom gör ju det.

"Kom ut ur bubblan och lev i verkligheten." Ironin i ditt påstående...
Citera
2019-08-31, 15:25
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
"Kom ut ur bubblan och lev i verkligheten." Ironin i ditt påstående...

???..
Dom lever i en bubbla. Jag tycker att dom gör det. Vad tycker du själv?
Citera
2019-08-31, 18:08
Medlem
Att livet inte är en dans på rosor lär väl dessa personer veta? Och ja, morsan har visat sina känslor, men det är ju också hon som styrt upp och fixat allt själv på egen hand. Så tycka vad man vill om henne, åtminstone jag tycker det är beundransvärt att varit ensamstående mamma sedan man var i tidiga 20årsåldern med de förutsättningar hon har.

Gällande O och hans skolgång: Det finns andra vägar till vuxenlivet än den "traditionella". Det viktiga här är väl att man hittar det som funkar, istället för att passa in i en norm som inte funkar. Människor utvecklas ju hela tiden, så att någon inte klarar sak x idag är inte detsamma som att personen inte kommer klara sak y om ett, eller ett par, år.

INGEN har sagt att det är bättre att stänga in sig i ett rum och skita i allt. Bara lägg ner.

En motfråga till dig: Blir det bättre av att du sitter och gnäller i en tråd på Flashback?
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in