2019-08-31, 01:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Precis, verkar helt ologiskt förfarande. Det enda, i mina ögon, som skulle kunna försvara det är att hon är eller känner sig hotad. Heeelt ofattbart att hon skiljer sig, flyttar och sen umgås mer med sin (snart fd) man efter ett mord där han blev misstänkt, och hon uppenbart vet att han också varit otrogen i flera år. Det går inte ihop för fem öre.

Javisst - om det nu bara inte tillkommit att åklagaren beslutat sig för att häkta henne för mord och inte medhjälp eller anstiftan eller eller skyddande...
Detta faktum förändrar, i mina ögon, saken en hel del...
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-31 kl. 01:41.
Citera
2019-08-31, 01:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med. Ja som läget ligger nu så känns det som att det är HD:s roll i detta som har det största frågetecknet.
Senast söndag vet vi om hon blir häktad och på vilken grund.

Det är väl formellt sett idag vi får reda på det. Oavsett om hon blir häktad eller inte så blev hon anhållen misstänkt för mord. Vilket betyder att HD då inte ska ha haft något alibi vid mordet för det skulle ju åklagaren veta.
Citera
2019-08-31, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Översmart jävel.
Intressant.
Det finns nog fog för den kommentaren.
Men nu blev han nog paff- någon var smartare.

Det där tål att tänkas på. Ponera att kroppen hade hittats redan "samma dag"/dagen efter. GM hade ju oerhörd tur måste man säga, att kroppen inte hittades på flera dagar, det väder som rådde (början på värmeböljan, heta dagar) - de försvårade omständigheterna helt enkelt att säkra spår och identifiering till viss del.
Hade hen ändå "tänkt på allt" i form av att inte lämna spår, förvilla polisen, städa undan, medhjälpares lojalitet - tyckte han.
Han hade också tur måste man säga, att inte fler vittnen (vad vi vet) hörde och såg detta - så nära bostadsområde ändå. Någon har påpekat att valet av mord kunde ju bättre ha planerats till ett GC-tillfälle långt ute i bushen men det är möjligt att det kunde ha uppfattats som enklare att lista ut den skyldige då.
Om viss bevisning innebär blodiga kläder som nu nämns så är det ju en klassiker och något hen/de har missat (inte översmart alltså) - att folk har börjat prata eller att någon till slut gör ett misstag efter lång tid och man kanske börjar "slappna av" (el pressad) är ju mer sannolikt.
Väldigt osmakligt med hans loggar som kunnat uppfattas som "hälsningar" till tråden och/eller symbolik (ex kniven i tårtan/kakan)
Citera
2019-08-31, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är väl formellt sett idag vi får reda på det. Oavsett om hon blir häktad eller inte så blev hon anhållen misstänkt för mord. Vilket betyder att HD då inte ska ha haft något alibi vid mordet för det skulle ju åklagaren veta.

Håller med igen: att HD anhållits för mord går ju inte ihop med alibi, om hon nu har nåt?

Idag får vi nog bara reda på om åklagaren önskar se HD häktad.
Citera
2019-08-31, 02:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, en åtalad har rätt att tiga om såväl sin egen inblandning och andras. Jag törs lova dig att det inte finns en domare eller rådman som skulle jämställa det tigandet med ett erkännande. Vad "inte ses med blida ögon" avser är väl mer oklart. Även om domare helt mänskligt kan hysa antipati mot någon involverad så lägger man sig vinn om att söka värdera bevisningen sakligt. Även om en person erkänner räcker det enbart inte heller typiskt för fällande dom.

Jag tror ord kan ha svårt att beskriva det där. Det kommer nog an på om man är skyldig eller inte.
Citera
2019-08-31, 02:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.vlt.se/artikel/ex-vasterasarens-fore-detta-hustru-anhallen-misstankt-for-hjarstamordet

Det var ingen örebroare det... 😄
Citera
2019-08-31, 02:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror ord kan ha svårt att beskriva det där. Det kommer nog an på om man är skyldig eller inte.

Vad menar du? Att närstående undantas från vittnesplikt enbart om de kan anses oskyldiga?
En som är misstänkt för ett brott har rätt att tiga om saken och däri innefattas även vem som gjort vad beträffande eventuella medhjälpare i gärningen, oavsett om dessa är närstående eller inte.
Citera
2019-08-31, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Eller så kan man låta blir att krångla till det som folk i allmänhet gillar att göra. Allt pekade på SD som mördare från första början. Tänk om det är så enkelt att polisen var säker från början vem som var mördaren, men pga en hel del olyckliga omständigheter tog det sån här tid att få pusslet klart och bevisningen i hamn, inför dina ord en rättslig prövning.
Det är väl bra?
Jag har aldrig tvivlat på att de hade rätt gubbe och det känns fan så skönt att de äntligen skrider till verket.
Vi kommer få leva med foliehattar och rätthaverister som tvivlar på fakta och bevis; tjackarens enastående teori om att KSI tystade en agent tar väl kanske priset.

Så tänker jag också. Finns alltid de som måste vända och vrida på allt, ifrågasätta det mest självklara och lägga energi på fel saker.
Sedan SD blev inhämtad på förhör och sedan dess kvarstått som skäligen misstänkt så är det otaliga som inriktat sig på att klaga och ifrågasätta rättsväsendet samt hitta andra mer sannolika förövare istället för att just så, förstå att det är ett komplext fall där viss initial otur och klantighet i arbetet påverkade hela kedjan med bevisning (tillsammans med komplexa personer som antagligen trott på SD och gett hans uppgifter i förhör, många som inte velat blanda sig i, vågat etc, hela GC gänget som verkar generellt väldigt speciella osv)
Med tiden, med alla detaljer som framkommit i tråden tack vare både grävande och folk med anknytning till dessa personer så har ju ett nät uppenbarat sig och det blev mer och mer spännande att tänka sig den dagen då nätet är klart/säcken knyts ihop. Inte minst genom att följa MGM via loggar osv, det har ju helt klart stärkt bilden av honom som misstänkt i sammanhanget.

HD -- hon verkar ju inte bombad, alltså kan hon inte vara helt oskyldig i detta, d v s helt och fullt trott på honom. Hon har ju uppenbarligen fått veta att LW och SD hade nojsat i flera år, och att från det sedan sticka iväg till USA strax efter mordet, umgås än mer flitigt senaste året etc och vara så naiv och tro att han är helt oskyldig - Nä. Skulle jag vara i samma situation så skulle jag älta det där mordet, fundera analysera hela bekantskapskretsen, vara orolig för barnen, alla grannar, hela Örebro osv. Jag skulle också snacka sönder det med min man.
Om hon initierat mordet så blir jag förvånad..tror kanske inte diskussionerna sträckte sig till mord om man ska spekulera i såna termer att de planerat det ihop (vilket jag har svårt att tro). De/snarare han kanske ville skada henne, göra henne oförmögen att röra på sig bra och förfula henne en smula så hon inte var så attraktiv. Isf är det SD som fått HD att tro att han gjorde det för hennes skull, deras skull men i själva verket så brann det en svartsjuka och missunnsamhet i honom för att LW inte ville ha med honom att göra och skulle åka till Norge med ny vän.
Om jag fortsätter spekulera så kanske SD inte ens pratade i de termerna men att han ville att HD skulle få lyssna när han sa till Lena "vissa sanningar" /ställde henne mot väggen i någon avsikt att få HD att förstå att Lena ljugit om deras relation/honom. Det går HD med på och därför är de samlade alla tre den kvällen - kan också vara så att SD påstår att Lena ljugit om HD eller att hon svikit gänget på något annat sätt, barnen - hursom de är på plats alla tre och det slutar med ett mord. Har dock svårt att tro att HD vill stanna kvar och se hela dödsmisshandeln, det kan ingen normal person leva med.

Nu är klockan mycket, vi får snart veta mer.
Citera
2019-08-31, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är precis det jag menar. De har sagt att FP är lika med BP. Då ska LW ha mördats tämligen snart efter hon har lämnat hemmet. Då finns det en tidpunkt att förhålla sig till och den tidpunkten kan inte åklagaren rucka på för att få ihop sitt åtal. Visar det sig t ex att HD har ett riktigt alibi och hon ändå blir anhållen misstänkt för mord då har ju ett fel begåtts.. hade hon däremot blivit anhållen som misstänkt för skyddande av brottsling hade saken varit en annan.

Det har hela tiden varit tal om alibi vid tidpunkt xx och LW senaste online aktiviteter. Detta har ju inte förändrats på dessa 15 månaderna, eller hur?

Det får ju inte bli så att man från polis och åklagarhåll anser att ändamålen helgar medlen.
Nu förutsätter du att vi har alla exakta tider utan tveksamheter. Det tror inte jag vi har.
Det rör sig om mindre än 30 minuters tidslinje du försöker klanka ner på utifrån inlägg här, inga fakta från officiellt håll faktiskt än.
Vi får snart veta vad som hände under de 30 minuterna. Löjligt att försöka vrida till saker till misstänktas fördel nu.
Vänta och se.
Citera
2019-08-31, 02:58
Medlem
Som någon strax innan sa, lite väl mycket att läsa ikapp +4500 sidor.
Vad står förkortningarna för?
SD
HD
Fp
Citera
2019-08-31, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nu förutsätter du att vi har alla exakta tider utan tveksamheter. Det tror inte jag vi har.
Det rör sig om mindre än 30 minuters tidslinje du försöker klanka ner på utifrån inlägg här, inga fakta från officiellt håll faktiskt än.
Vi får snart veta vad som hände under de 30 minuterna. Löjligt att försöka vrida till saker till misstänktas fördel nu.
Vänta och se.

Hej @glendale

Approximativt 7 till 8 minuter före mordet ägde rum, hade en person kontakt med Hjärsta-kvinnan, gissa vem❔

Bry dig inte om rättshaveristerna, dom vill bara provocera, det tycks vara det enda lilla nöjet dom har.

KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding har gjort ett mycket gott arbete som sett till att den själsligt sjuka individen sitter bakom lås och bom där han skall sitta, och det kan ingen ändra på, nu får vi verkligen hoppas att HD får vandra samma väg ❔ .

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-31, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomsYngve
Som någon strax innan sa, lite väl mycket att läsa ikapp +4500 sidor.
Vad står förkortningarna för?
SD
HD
Fp

SD = Stef*n Davidss*n

HD = Hann* Davidss*n

FP = Fyndplatsen/Mordplatsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto