2019-08-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var placerar du koncernchefen i ditt organisationsschema?

Hur skulle du beskriva relationen mellan dessa två roller? I teorin och i praktiken. Brukar koncernchefen ha någon speciell roll i dotterbolagens styrelse?

Du har rätt. VD har koncernchefen över sig. Han sitter väl i Norge? Svårt att tro att han reser hit för att följa med VD till psyket, men du kanske har sådan information? Månne att det var så att man skulle ha ett möte, VD fick tråkig information (lämna, trots utmärkt resultat) och sen blev han skogstokig. Bara en spekulation.
Citera
2019-08-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caledonia
Jag känner precis som du... Jag blir också så sjukt illa berörd av SHR! Det är klart att de är involverade i både Elisabethskolan och på så sätt dermarome, så gott som alla elever diplomerad sig ju för både cidesco och SHR, minns inte exakt hur det var men deras mål är att man ska vara ansluten till SHR (klubben för inbördes beundran)
De inom SHR känner definitivt till JB men de känner absolut Monica! Monica har ju varit lärare där sedan hon själv gick Elisabethskolan och varit med och lärt upp hundratals elever till att klara diplomeringen!
Hur man känner att det är viktigare att mörka vad en vd gjort, för att Elisabethskolan ska kunna spotta ut nya terapeuter i deras namn är osmakligt på en helt annan nivå!
Det gör mig förkrossad! Hon blev mördad, ingen utav oss vet hur otroligt rädd hon måste varit innan hon faktiskt dog av en människa hon älskade och precis köpt deras första gemensamma boende med.

Menar du att skolan och företaget ska skriva ut att en medarbetare blivit mördad av bolagets vd? Man måste ju vänta in undersökningen och vad som hänt och varför. (Om det går att få svar på.) Tror knappast att man ens kan mörka det, de flesta vet ju ändå.Rent juridiskt kan man inte bara skriva vad man tror har hänt. En minnesruna bör hon få, men avvakta tycker jag. Låt allt få ta tid, även om det är extremt jobbigt nu. Om ni vill skriva att ni sörjer er vän och kollega på hennes facebook har SHR inget med det att göra. Det kan du hälsa dem. Om man tror att mordet har koppling till företaget blir det så klart ytterligare en aspekt att ta hänsyn till, men än så länge är det ju en privat angelägenhet, både för drabbade, brottsoffer och skyldig. De arbetade på och för bolaget, men de var inte i tjänst.
Senast redigerad av rappytt 2019-08-31 kl. 00:29.
Citera
2019-08-31, 09:56
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Jag håller med i allt! Det är svårt att läsa hur vissa formulerar sig om Monica... Jag vet att det är för att de inte träffat henne men bara en sån kommentar som "kärring" när hon nämns får set att vända sig i magen på mig! Människor uppfattas alltid olika beroende vem man frågar men jag har genuint aldrig hört hennes namn i en negativ mening! En fin människa och förebild för alla! Lugn och stabil som få❤️

Förstår det. Vanligt att drägg kallar kvinnor för kärringar utan att ens veta vem det är. "Kärring" är ett väldigt nedsättande ord och tyder på kvinnohat i allmänhet.
Citera
2019-08-31, 10:12
Medlem
Citat:
Jag är nog lika förvånad som alla andra! Jag spånar också hej vilt åt flera håll men hittar inget som känns lättare att förstå! Det som jobbigt nu är att det känns redan som hon har blivit glömd! Nu har det hänt så mycket i både Malmö och Råcksta att detta mord kommit i skymundan! Jag vill inte att hon bara försvinner, att allt tystas ner!
För ner tystas det! Monicas bästa väninna blev kontaktad av SHR, svenska hudterapeuters riksförbund, efter att hon lagt upp en "jag saknar dig fina M" på sin Facebook-sida! Hon blir uppringd av en totalt känslokall kvinna från SHR som kräver att hon ska ta bort inlägget omgående och säger att hon inte har rätt att lägga upp något om detta, att hon bryter mot deras regler.
Detta var på hennes privata Facebook, hon skrev inte ens ut Monicas namn utan skrev bara M.
Varför skall detta bara tystas?
Vad händer på hudmässan nästa vecka där Dermarome har den största montern utav alla. Kommer de vara där?

Ja, det är vidrigt. Pengarna ska in. Business as usal...

Ja, det var olyckligt med alla dessa fall samtidigt. Jag följer själv dessa 3 med intresse. Detta fall är dock intressant på ett annat sätt, då det rör sig om ”vanliga” arbetande människor. De jag menar är att detta BO inte befunnit sig i en sådan miljö där man kan förvänta sig att avsluta sina dagar i förtid s a s...
Citera
2019-08-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Ja, det var olyckligt med alla dessa fall samtidigt. Jag följer själv dessa 3 med intresse. Detta fall är dock intressant på ett annat sätt, då det rör sig om ”vanliga” arbetande människor. De jag menar är att detta BO inte befunnit sig i en sådan miljö där man kan förvänta sig att avsluta sina dagar i förtid s a s...
Malmö, Råcksta, Södermalm. Och inte att förglömma: Sollentuna (Peter Plax). Det har varit en blodig augusti 2019.
Citera
2019-08-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Malmö, Råcksta, Södermalm. Och inte att förglömma: Sollentuna (Peter Plax). Det har varit en blodig augusti 2019.

Ja, det har du rätt i. Att man har svårt att hålla alla i huvudet, är ju skrämmande i sig bara det.
Citera
2019-08-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i. Att man har svårt att hålla alla i huvudet, är ju skrämmande i sig bara det.
... och mordförsöket i Eksjö. Det jag har svårt att förstå är att det inte blir några uppdateringar i media. Allt glöms efter en vecka eller två.
Citera
2019-08-31, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Menar du att skolan och företaget ska skriva ut att en medarbetare blivit mördad av bolagets vd?

Ja med inlagda ordet "sannnolikt" före mördad - för det är ju sant o det finns en presumtion eftersom
vd är häktad på sannolika skäl - o om inte skolan informerar om detta borde andra göra det på sociala media.

DET SLÅR ENBART TILLBAKA MOT FÖRETAGET O NORRMÄNNEN SOM VALT ATT ANSTÄLLA DENNE PERSON SOM VD - denne person är ju inte anställningsbar eftersom han (skapar relationer med motkönad personal o sen avlivar en i personalen)
Citera
2019-08-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
... och mordförsöket i Eksjö. Det jag har svårt att förstå är att det inte blir några uppdateringar i media. Allt glöms efter en vecka eller två.

Jag tror att jag förstår. Vi har en väldigt agenda-sättande media. Du vet Greta, Trump...Dimridåer.
Citera
2019-08-31, 12:09
Medlem
Citat:

Det är ju ett mord som skett i nära relation,:sker ett flertal sådana varje år även bland "vanliga" arbetande människor. Det finns inte heller mer att skriva om det för tillfället. Allt är uttömt tills mer info kommer.
Citera
2019-08-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du har rätt. VD har koncernchefen över sig. Han sitter väl i Norge? Svårt att tro att han reser hit för att följa med VD till psyket, men du kanske har sådan information? Månne att det var så att man skulle ha ett möte, VD fick tråkig information (lämna, trots utmärkt resultat) och sen blev han skogstokig. Bara en spekulation.

Om du följt tråden och media så framkommer just att koncernchefen åkte hit akut när han hörde att JB hade psykiska problem, och att det verkade resultera i besök på psyket. Koncernchefen har givetvis sådan informell makt över JB att denne följer med. Det har inget med regler att göra.

Angående JB kompetens som chef så verkar bolaget fungera bra ur ett ägarperspektiv, dvs leverera bra avkastning över tid.
I tråden framkommer dock en del tveksam info om ledarskapet.
Men vilken framgångsrik chef har inte den kritiken.
Att inleda en relation med en anställd visar dock på dåligt omdöme.
Den anställde som inleder relationen visar också lite tveksamt omdöme. Hade hon inte hört några varningsklockor?

Till sist, låt inte tråden bli för personlig. Detta är FB
Citera
2019-08-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Det är ju ett mord som skett i nära relation,:sker ett flertal sådana varje år även bland "vanliga" arbetande människor. Det finns inte heller mer att skriva om det för tillfället. Allt är uttömt tills mer info kommer.

Visst är det så, men alla kanske inte kommer till allmän kännedom som detta...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in