2019-08-30, 23:35
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Exakt så så har jag också tänkt mig situationen ifall HD är skyldig.

Enklare rent mänskligt att projicera problemen och ansvaret för otrohet och besvikelse över hur livet blev på den andra kvinnan än mannen man älskar. Men sedan går förstås inte alla från denna högst mänskliga känsla till att ha ihjäl den andra kvinnan. De flesta, som någon redan påpekat, nöjer sig med att göra ilska i ensamhet eller med förtrogna väninnor tills man tagit förnuftet till fånga och dumpat den otrogne mannen också. Möjligen kan ju HD ha flippat ur och tänkt att mordet är en bra lösning där hon får ut år av besvikelse och ilska, rivalen försvinner, den otrogne mannen blir straffad som uthängd och anklagad för mord och hon får allas empati och stöd samt tillbaka mannen för sig själv sedan allt lugnat ner sig. Sedan borde hon väl iofs ha insett att sanningen förr eller senare skulle komma ikapp? Kanske imorgon innan kl 12?

Inte helt enkelt att förstå hur HD har resonerat och agerat eller hur SD och HD har delat upp uppdraget att ha ihjäl LW mellan sig. Jag känner bara ett behov av att uppdatera min bild av HD. Hon har tidigare legat under min radar, trots att LW ibland pratade om henne. Hon har ändå på något sätt förblivit ganska anonym för mig, relativt harmlös, ett kuvat offer. Eftersom jag har varit så fokuserad på SD har hon för mig bara varit en bifigur. Det är ju bevisligen ett felaktigt antagande av mig.

Jag vill väldigt gärna att min tidigare bild ska visa sig vara den rätta, med tanke på barnen, men det verkar finnas en del som talar emot det.

Om hon ändå kunde ha valt någon av de där lite vanliga strategierna du beskriver, att beklaga sig inför några vänner eller dumpa SD och gå vidare...
Citera
2019-08-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Hur tror ni möjligheten är att det var SD som höll i LW och HD som slog där på mordnatten? Därav avsatte endast SD sitt DNA på kroppen, kanske blev riven etc och därmed nu har sannolika skäl? Medan detta ej finns för HD.

Det kan också förklara kvinnoskriken ett par minuter ( kanske HD när hon slog i ursinne). Samt dom allvarliga skadorna på LW (all hat och frustration fick utlopp).

Blir intressant se imorgon hur det artar sig för HD

Ja du är tvåa på den. Det har jag också föreslagit.
Citera
2019-08-30, 23:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så kan det väl vara, grunden för ingripande måste väl ändå objektivt sett vara förankrat i någon misstanke om egen inblandning (?). Som gift är man ju inte skyldig att vittna, så det verkar långsökt att försöka pressa fram någon utsaga om vetskap om makes/makas skuld.
Nu är de inte gifta längre.
Citera
2019-08-30, 23:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ett steg i det som känns som det mer normala och mindre märkliga är ju att SD äntligen blev häktad på sannolika skäl misstänkt för mordet på L*ena (!).

Hur går dina tankar runt att HD har blivit anhållen och misstänkt för mord hon också?

För mig kom det ändå som en stor överraskning, även om det har funnits många underligheter och frågetecken runt henne. Detta att försöka förstå vem en person i verkligheten är genom olika sociala media är en svår nöt att knäcka.

Jag har så svårt att få ihop det att de två skulle kunnat ha tillsammans utfört detta, även om båda har ett sk motiv.

Jag är på det klara med att du kanske inte vet mer än jag i frågan, men du kanske har pratat med andra som liksom du har ändå en viss koppling till de berörda i fallet och det kunnat hjälpa dig att bilda någon slags uppfattning.

Jag skulle också liksom du få en känsla av att fallet blir mindre märkligt ju fler dagar som går

Om det stämmer att SD och HD kamperat ihop mycket sen mordet och hennes föräldrar tagit hand om barnen så kunde det tala för att de velat förbereda barnen för båda föräldrarnas fängelseviste. Om nu en mor tycker att det är en bra idé att förbereda sig på der sättet.... En annan möjlighet är förstås att hon behövt komma ut ibland som ensamförälder, men inte hittat så många andra att välja på, och SD nog kunnat tänka sig att ”komma ut lite” också. Man vet aldirg vem som annars plötligt knackar på dörren...

Frågan om HD:s inblandning och relation till SD är förstås svår för utomstående att säkert begripa. Men ett par dagar i häkte kan nog ändå göra underverk för ett förtroligt utbyte med myndigheterna. Skriket, som HD ska ha avgivit, är ju inte bara besvikelsen kanske över att ha blivit utpekad av SD (om hon har skäl att tro det) utan spegelvänt av detta även mammans skräck över att ha blivit ryckt från barnen och barnens hem. Det nämndes då i tråden att skriket repeterar LW:s skrik över området den natten, men det slog mig nu att det ännu bättre återspeglar LW:s barns skrik efter sin mamma varje natt.

Ett par nätter i häkte kan nog göra underverk för ett förtroligt utbyte med myndigheterna.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-30 kl. 23:59.
Citera
2019-08-30, 23:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så kan det väl vara, grunden för ingripande måste väl ändå objektivt sett vara förankrat i någon misstanke om egen inblandning (?). Som gift är man ju inte skyldig att vittna, så det verkar långsökt att försöka pressa fram någon utsaga om vetskap om makes/makas skuld.

Man kan väl få vittnesmål av familjemedlemmar om de är medåtalade? HD måste väl vittna om hon t.ex. åtalas för medhjälp eller skyddande av brottsling?

De är iofs inte gifta längre så det spelar ju ingen roll.
Citera
2019-08-30, 23:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu är de inte gifta längre.

Förvisso men torde fortfarande betraktas som närstående i lagens mening, vilket innebär att hennes vittnesmål är betingad av hennes samtycke.
Dock verkar finnas någon oklarhet om huruvida en närstående som samtycker till att vittna har möjlighet att begränsa sitt vittnesmål till att enbart avse vissa förhållanden.
https://svjt.se/svjt/1998/40
Citera
2019-08-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan väl få vittnesmål av familjemedlemmar om de är medåtalade? HD måste väl vittna om hon t.ex. åtalas för medhjälp eller skyddande av brottsling?

De är iofs inte gifta längre så det spelar ju ingen roll.

Hade skilsmässan gått igenom när det hände? Skulle tro hon ändå ses som sådan närstående.
Nej, en närstående måste inte vittna om hen själv blir åtalad. Hen får försöka försvara sig själv eller tiga sig igenom förhör efter eget gottfinnande.
Citera
2019-08-31, 00:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hade skilsmässan gått igenom när det hände? Skulle tro hon ändå ses som sådan närstående.
Nej, en närstående måste inte vittna om hen själv blir åtalad. Hen får försöka försvara sig själv eller tiga sig igenom förhör efter eget gottfinnande.

De var fortfarande gifta när brottet skedde. Skilsmässan gick igenom först i början på detta år om jag inte minns fel.

Det ses nog inte med blida ögon om en medåtalad vägrar vittna mot primära MGM under rättegången. Det är som att erkänna att hon faktiskt är medskyldig till brottet.

Det vore dumt av HD att vägra svara på frågor om SD och hennes vetskap om brottet under rättegången. Det är som att fortsätta skydda mördaren framför domaren, rådmännen m.m. Men om hon vill bli funnen skyldig för t.ex. skyddande av brottsling så kan hon ju välja att tiga förstås.
Senast redigerad av Rosamund 2019-08-31 kl. 00:11.
Citera
2019-08-31, 00:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Risken är stor, åtal ska ju vara väckt senast den 27/9 men till dess finns det inte en chans att Hiding hinner klart, ska hon dessutom pussla in HD i förloppet så lär det dröja till mitten av nästa år innan det väcks något åtal, det är min gissning förutsatt att HD medåtalas som gärningsperson.

Om HD släpps då kan det gå fortare, de borde ha hela deras tänkta scenario klappat och klart för bedömning angående MGM,s skuld.

Vi får väl ta det imorgon utifrån det utfall det blir, men jag har redan många frågor i mitt huvud.
Citera
2019-08-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De var fortfarande gifta när brottet skedde. Skilsmässan gick igenom först i början på detta år om jag inte minns fel.

Och de har barn ihop.
Citera
2019-08-31, 00:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror inte det är en slump att Hiding valde att anhålla honom i måndags, samma dag som hon fick provsvar från NFC.

Försöker läsa tråden bakifrån och fram och även framifrån och bak...
Ligger konstant efter och kommer jag till pudelns kärna?

Har missat det, det kom alltså r´provsvar från NFC på måndagen?
Från min sida var det tidigare bara en gissning.
Citera
2019-08-31, 00:13
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
HD har under 2-3 år pratat om seperera dem
hade växt från varandra hon var glad han träffat en annan så blev hon av med han. Hon skulle flytta med SD ville inte sälja huset till slut hjälpte föräldrarna henne. Hon har själv berättat att hon inte ens hade råd att ha en bil mer.
Ja efter mordet är hon förändrad spidad jag uppfattar henne som glad ett spel men vill ha bekräftelse när hon upprepar var som stefan är oskyldig. Hon ser trött och sliten och härdad ut inte som på bilder som är postade i forumtråden.
Det är hela tiden SD och barnens kaninhoppning barnen har hon alltid pratat om.
Men inte att hon reser när hon är sjuk och umgås med SD.
Någon uppfattar henne på annat sett någon är rädd. Dem som har jobbat många år med henne ser att något stämmer inte.

Citat:
Vi vet inte om HD vart i USA tror inte det men det kommer fram med tiden. Ja,att hon var glad att ha blivit av med honom och att hon tyckte det vart skönt. Det har hon sagt några år. Hon blev glad när hennes föräldrar hjälpte henne så hon och barnen kunde få ett eget boende. Sen vart HD helt förvånad om resan som hon skulle ha fått som gåva.

Citat:
Det har hon själv med egna ord berättat tilloch med att det var skönt att bli av med han.

Detta är några inlägg av den (enligt vissa) sanningsenliga skribenten TinnaNinna85. Enligt henne (ja, jag utgår från att det är en kvinna) var HD glad att bli av med SD. Hur går det ihop med de nya teorierna att HD skulle vara rasande på LW?

Tilläggas bör också att HD då (enligt mer kunniga i tråden) hade en nära "vänskap" med "Sillen".

Hon tillägger att någon uppfattat HD som rädd, att något inte stämmer med henne. Men det var alltså efter mordet.

Skulle allt detta stämma så funderar jag på åklagarens anhållande av HD. Hon är inte anhållen för skyddande av brottsling utan för medverkande i mordet om jag inte missförstått det helt..
Senast redigerad av why123 2019-08-31 kl. 00:15. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in