2019-08-30, 18:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Jag tycker det är en rimlig tid, om den nu kvarstår.

Hur är det i ett sådant här fall, där två är inblandade i ett och samma mord om än med olika misstankegrad. Hur sker rättegångsprocessen ut då?

Då ser jag det som att det var övertygande bevisning om de satte 4 v på raken, inte 2 v i stöten som brukligt är :-)

Tror inte att det handlade om semestertider eller pga ordinarie advokatens ledighet...
Citera
2019-08-30, 18:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vi har haft andra som använt märkligt språk för att inte avslöjas till yrke/position mm. Jag tycker det är spännande info han delger och hoppas det är sant.

De som tror på JM visar bara hur blåsta
de själva är.

JM har inte skrivit något som inte redan är
känt.
Citera
2019-08-30, 18:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Tror definitivt att Flashback ingår i en (förhoppningsvis) kommande FUP
Citera
2019-08-30, 19:02
Medlem
Helt OT: Fan vad sjukt det här GC-communityt verkar? Vuxna människor som leker kurragömma i skogen och har en internkultur som folk verkar ta på största allvar? Som vilken sekt som helst
Citera
2019-08-30, 19:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA nu:
"Efter att allmänheten återigen fick tillträde till rättssalen såg den misstänkte 45-åringen besvärad ut. Han undvek blickarna från åskådarplatsen och tittade blint framåt mot domaren.

Inför ett stort pressuppbåd berättade åklagaren Åsa Hiding kortfattat om den senaste dagens händelser.

Tingsrätten beslutade att ge åklagaren rätt att belägga 45-åringen med restriktioner. Det innebär att han inte får ha någon kontakt med omvärlden. Åtal ska vara väckt senast 27 september.
"

https://www.na.se/artikel/teknisk-bevisning-och-mangder-med-forhor-ledde-till-haktningen-aklagaren-det-ar-ett-brett-utrednings arbete-som-pagatt

Jag trodde att åtal ska vara väckt efter två veckor?
Eller har jag glömt hur det ligger till?

Det är brukligt med ny häktningsförhandling /omhäktning efter 14 dagar. Men under längre häktningar brukar det bli 4 v i stötem. Så att det blev 4 v på raken antar jag att det fanns bra bevisning. Och advokaten verkar inte heller ha motsatt sig detta.
Citera
2019-08-30, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror de får sätta ut en längre tid om det bedöms stå helt klart att det inte räcker med 2 v. Tror då att 1 mån är den längsta tiden de kan bestämma i 'ett svep'.

Vet inte om detta är det bästa lagrummet att hänvisa till men i BRB 24:18 står: "Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt.

Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum."

Edit: så kanske finns det någon praxis att man max får sätta 1 mån från när anhållandet verkställs och därför hamnade man på den 27/9?

Ok, tack.
Känner igen den sista delen, fetningen.
Tror att jag sett den användas i ett fall (var det mordet på Therese?).

Då kan kanske ÅK redan från början begära en förlängd tid om man vet att det är nödvändigt för utredningen?

Minns inte heller längre men krävs det inte av försvaret att det godkänns också?

Jag ligger efter i tråden och hinner inte läsa mer nu.
Citera
2019-08-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Mitt största problem med JG är att jag tråden igenom litat och litar på Sh.Holmes som tillförlitlig. Och om Holmes som vän till LW säger att JG kartlagt folk i tråden så känns det som om något mer driver denne man än ren broderlig omtanke av vännerna D. Rimligen, så nära som han verkar stå dem borde han åtminstone kunna bistå polisen med någon slags bakgrund till relationerna runt LW, SD och HD ifall han genuint sörjer LW!

I bästa fall har polletten trillat ner för JG och han har därmed avskärmat sig en mördare. I värsta fall så är han bara rädd om sitt eget skinn nu. Hoppas på det förstnämnda och att han bistår polisen med allt han kan.

Jag har börjat fundera om han samarbetat med polisen hela tiden, men låtsats stå på SDs sida för att få mer bevis. Kanske kartläggningen rentav var för polisen? Och han är nu det nya vittnet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Då ser jag det som att det var övertygande bevisning om de satte 4 v på raken, inte 2 v i stöten som brukligt är :-)

Tror inte att det handlade om semestertider eller pga ordinarie advokatens ledighet...
Det är brukligt med omhäktningsförhandling efter 2 veckor vid sannolika skäl, så det blir nog även så i detta fall.
Känns dock som att det inte kommer att inverka särskilt mycket då åklagare H*ding såg väldigt nöjd ut efter dagens förhandlingar i aft.bladets nyhetsrapportering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Helt OT: Fan vad sjukt det här GC-communityt verkar? Vuxna människor som leker kurragömma i skogen och har en internkultur som folk verkar ta på största allvar? Som vilken sekt som helst
Jag kom på mig själv med att reagera instinktivt när ett av mina barn skulle ägna sig åt geocaching på en friluftsdag. "Nej! Det är ju farligt!" Fast egentligen tror jag inte att det är ngt ont i geocaching alls. Allt handlar om när det går till överdrift. Det har vi sett exempel på, men antagligen hade de utövarna gått för långt med vad de än företagit sig?
Citera
2019-08-30, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det är brukligt med ny häktningsförhandling /omhäktning efter 14 dagar. Men under längre häktningar brukar det bli 4 v i stötem. Så att det blev 4 v på raken antar jag att det fanns bra bevisning. Och advokaten verkar inte heller ha motsatt sig detta.

Tack!

Jag tänkte tvärtom, att det innebar att det behövdes mer tid för att arbeta på förundersökningen.
Men jag ser hur du menar.
Att det finns bra med bevisning och försvaret anser att det inte är meningsfullt att (vilken kan termen vara) opponera sig mot det.
Citera
2019-08-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Som jag uppfattade det blev hen hotad och slutade skriva typ i december?

Hen har långsemester.
Citera
2019-08-30, 19:12
Medlem
Var med hela förra våren/sommaren här, och var även på fyndplatsen precis efter polisen varit där. Deras markeringar fanns kvar där kroppen låg. Otäckt. Men slutade sedan följa det, då det kändes sorgligt och tragiskt att det skulle förbli ett olöst mord. Men nu har man dessa dagar läst och läst här, betydligt ”skönare” känsla nu. Kan SD ha lockat med LW till planket och SD väntade där? Eller tvärtom? Hoppas vi alla får veta sanningen, tankarna har fan varit många. Vad hände egentligen... Livstid bakom galler nu! Trevlig kväll gott folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in