Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Ja förlåt. Jag trodde Greta kämpade för klimatet och du skrev ordagrant "Hon ville komma över Atlanten CO2-fritt. Det var syftet." vilket var det jag besvarade. Kan då meddela om herrn inte förstått att hur mycket CO2 man släpper ut defineras inte av hur mycket media skriver om det...
Om jag uttrycker det så här då. Hon ville att de
direkta CO2-utsläppen skulle vara noll. Därför valde hon denna segelbåt.
Hon valde inte denna segelbåt för att hon kräver att alla ska segla över Atlanten, som Jimmie Åkesson tycks tro.
Och att ta sig över Atlanten utan att det sker ett CO2-utsläpp någonstans överhuvudtaget är omöjligt. Det vet hon också. Blir det inte direkta utsläpp så blir det indirekta utsläpp.
Enda sättet att få noll CO2-utsläpp för hennes personliga del är att stanna hemma i Stockholm. Men det såg inte hon som ett alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Du får gärna visa vilka vinster man har fått än så länge och då menar jag inte att du länkar till en artikel som skrivit om resan då försäljning av lösnummer faktiskt har en negativ inverkan på klimatet.. För när du säger vinst menar du att man gjort en förbättring för klimatet ikke sant och än så länge har man vunnit mycket låter det som på dig så vad har man vunnit, vilka förändingar har vi sett politiker och privatpersoner göra under dessa 2 dagar menar du?
Ja, nu har hon precis anlänt till USA.
Det här är dock en lång process. Det är väl först om några år man kan göra en analys och se om det skett en förbättring. Eller om allt varit förgäves.
Men hon försöker i alla fall.