2019-08-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tycker det verkar så att de är ute och GC hela tiden. De har nog inte jobbat så mycket...

nä verkar ju uppenbarligen så men jag kan inte fatta hur de dels kan komma undan med det, jag undrar hur arbetsgivarna förhåller sig till det som hänt, händer - även kollegor förstås, anhöriga --

och jag tycker det borde finnas flera här i tråden som verkar på universitetet antingen som lärare eller studenter..
HDs arbetsplats finns ju ett par , tre st som uttalat sig - vad vet de om närvaron senaste tiden, året t om?
SDs arbetsplats vet jag knappt nåt om, verkar väldigt tyst om info runt honom..rädsla?
Citera
2019-08-30, 11:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
God sammanfattning. Tror också att relationerna mellan involverade personer i detta fall varit mångbottnade och komplicerade, kanske förändrats åt olika håll över tid. Därav har anhöriga hört lite olika uppgifter. Tråden har haft en tendens att bli svartvit om LWs förhållningssätt till SD och HDs detsamma. Mänskligt sett så kan ju båda kvinnor under så lång tid som detta ”drama” utspelat sig varit ambivalenta, växlat mellan kärlek/vänskap/avstånd och rädsla till SD och blivit matade med lite olika vinklade versioner om den andra kvinnan.

LW som hon iaf framstår i sociala medier var säkert en kvinna som omedvetet därtill kunde få vissa andra kvinnor osäkra och avundsjuka. Hon framstår ju som en mycket energisk, positiv, engagerad och intelligent kvinna som klarade av ett högt tempo med bibehållen värme mot de sina. Så tragiskt att hon inte fick fortsätta skina och vara hos sina barn och vänner!

[b] Om JG vet (vilket han verkar) och inte bara är en skenhelig hycklare när han uttalade sig om ”vila i frid Softis” så borde han lämna över rubbet till polisen och hjälpa till att låta hennes anhöriga få ett avslut[b] .

Detta skriver jag under på!
Har JG någon känsla för falr play är tiden inne nu att pausa sitt snuttefiltliknande cachande och delge polisen det han vet. Han är trots allt den person som haft tätast kontakt med de båda häktade. Och som mycket demonstrativt valde sida när han unfriendade Lena på sociala medier. Den mannen vet säkerligen mycket mer än hans skenheliga uppsyn visar.
Citera
2019-08-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Kan du eller någon annan förklara för mig? Jag trodde att man höll häktningsförhandlingar och att det då beslutades om häktning. Nu blev han häktad, men förhandlingar hålls senare? Varför? Är han eller är han inte häktad? Jag blir förvirrad.
Polis griper och kvarhålla en GM en viss tid, sen måste en åklagare besluta om häktningsskäl föreligger. Åklagaren skall inom 3 dygn lämna en framställan till TR om att häkta den misstänkta på sannolika eller skäligen skäl. TR tar sen det beslutet.

I första läger med SD så ville åklagaren ha sannolika direkt hos TR, men det uppfyllde bara skäligen (häktad en vecka).
Sen måste bevisen uppnå sannolik, vilket det inte gjorde enligt TR i SD:s fall.
Citera
2019-08-30, 11:59
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
1. Följande hade Örebro Tingsrätt att förtälja idag:

Rådman vid häktesförhandlingen idag blir Ulla Gustavsson.

(Målnummer: B2705-18)

2. Artikel i NA från 2018-05-17:

https://www.na.se/artikel/ny-domare-vid-orebro-tingsratt-utsedd
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-08-30 kl. 12:19.
Citera
2019-08-30, 12:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Tycker det verkar så att de är ute och GC hela tiden. De har nog inte jobbat så mycket...

Men ingen synlig aktivitet på de bådas geocachekonton under hela veckan innan de greps...mycket otypiskt dessa två maniska cachare, tycker jag...
Citera
2019-08-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är inte förhandlat än men det borde bara vara en formalitet, Hiding har koll på läget den här gången.
Det som talar mot att hon har koll är att dom griper HD för samma gärning, först dagen efter.
Skulle dom vara säkra på att båda i samförstånd gjort det, skulle båda gripas samtidigt?!
Skulle kännas stabilare om ena greps för anstiftan/medhjälp/skyddande eller liknande.
Citera
2019-08-30, 12:02
Medlem
Citat:
Mycket intressant! Kanske har JM rätt (tycker h*n har rätt i mycket) och då kommer vi kanske att se en tredje person gripas?

Hej @Fröken_Sverige

Du kan lita fullständigt på mig, det finns ingen anledning för mig att på något sätt försöka vilseleda tråden's medlemmar, jag är vid mina fulla sinnens bruk då jag skriver här inom tråden.

Jag vet att JG👤 vet vem som bringade livet om Lena Wesström, men som jag tidigare har deklarerat, att det är helt och hållet upp till JG själv om han vill berätta om vad han vet och känner till, detta med anledning sagt, att det är den situationen som just nu åtminstone för tillfället råder.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men ingen synlig aktivitet på de bådas geocachekonton under hela veckan innan de greps...mycket otypiskt dessa två maniska cachare, tycker jag...

Både SD och HD var på något cachingevent i Gävle i helgen, men de kanske inte hann logga något?
Citera
2019-08-30, 12:06
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Hennes syster har också ändrat dock bara
profilbild 14:e. maj med en smarrig drink.

Det kanske bara är ett märkligt sammanträffande att den 14:e dyker upp så ofta, men det ger en lite obehaglig och läskig känsla eftersom många händelser i livet kretsar kring datum.

Är det minnen och händelser som inträffat den 14:e som skapar en reflektion som gör det till bra dagar eller..?

Kuslig tanke!
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det som talar mot att hon har koll är att dom griper HD för samma gärning, först dagen efter.
Skulle dom vara säkra på att båda i samförstånd gjort det, skulle båda gripas samtidigt?!
Skulle kännas stabilare om ena greps för anstiftan/medhjälp/skyddande eller liknande.

Ja, HD är en ny faktor i ekvationen som stör mig, om de går "all in" på MGM så känns det som om de har läget helt under kontroll men att blanda in en till i det här läget på den grad av misstanke de gjorde känns lite skakigt, "skäligen misstänkt" för mord är ju inte något mjukt och mjunigt liksom.

Vi får se vad som händer i morgon, blir det uppgradering av misstanken då djävlar har vi ett unikt fall.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
JG ägnade sig uppenbarligen åt grävarbete vid sommarstugan då. Det måste ha varit ett viktigt grävande eftersom han tom. missade en FTF-chans

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=fffd05d7-0177-4863-b21a-29db47a31848&IID=b8f3c06d-d98c-4fe5-866d-271dca3237ff

Den andre musketören kanske var där och var honom behjälplig, med tanke på dennes yrkesutövning. Kanske fler ställen farbror blå borde ta med sina snifferdogs på promenad på...
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numerabalkong
-Att aktivt och medvetet hjälpa GP så att brott kan genomföras.
Att den som främjat ett brott har alltså hjälpt GP att tillföra något som krävs för att ett brott kan ske/genomföras.

Jag tolkar ordet "främjat" som att det sker innan och inte efter brottet.

Det låter rimligt. Kan kräva lite för att skilja ut från samtycke, fast bevisbördan är åklagarens och då är det som sätter gränserna. Man tar det man får.

Nån filur tvekade om det gick att tala om planering i detta fall, vilket samtycke, anstiftan och ”främjande” borde kunna kräva. Men det finns väl en tilllräcklig hypotetisk gråzon för en del av det här, även om det kunde kräva att åklagarn själv stod böjd över BP. I alla händelser känns HD:s inblandning före lite kontraintuitiv, även om det blir intressant att se vart det barkar. Om det är SD själv som tänkt lägga delansvar på HD så kanske det inte är mycket mer än ännu ett exempel på hans ”fru-stration”... Det är inte säkert det faller i god jord. HD bör ju dock helst ha rena kort för tiden efteråt. Det kan bjuda särskilda problem. De har kuskat runt en hel del ihop. Mer än motiverat om man säger så. Vilket i sig liksom antyder att mordet accepteras. Särskilt som skilda. Men så finns det barnen också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in