Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Svarar gärna på vettiga frågor om förtydliganden.
Under horisonten menar jag att det inte ens fanns en halv tanke på att hon kunnat vara inblandad i mordet från vår sida. Å andra sidan sa min partner efter SD släppts och efter vi pratat med HD, "Om det är någon av dom som gjort nått är det Hanna". Jag höll inte med då.
Min/vår situation är inte speciellt svår. Varför skulle den? Att någon som man känner mördat någon är oväntat och för oss långsökt i dessa personers fall. Andra man känner kan man ju ibland nästa känna att dom skulle kunna mörda (vilket alla kan egentligen).
Däremot funderar jag lite på hur man ska förhålla sig till någon som man känner efter avtjänat straff?
Skulle ens barn mördat någon förstår jag med att man håller kontakt, even ens föräldrar. Men en vän?
Ska man ta helt avstånd? Ska man besöka eller söka upp?
Jag är nog väldigt klar med att jag inte vill ha med mördaren ett göra, men min partner är mer kluven.
Hur/varför/förmildrande omständigheter (i så fall för vem), o.s.v.
Tack för ditt svar!
Ännu har vi inte fått något svar på vem som är den skyldige så det kanske blir i denna situation man befinner sig, dvs de kanske inte är skyldiga.
Idag får vi veta om häktningsframställan lämnas in för SD, imorgon för HD.
Det måste vara svårt att veta nu hur man kommer att förhålla sig till dom om dom eller någon av dom är skyldiga.
Det är nog en mycket personlig sak, som avgörs av väldigt många faktorer. Det måste mogna fram.
Jag kan nog tänka mig att om det nu blir en rättegång och någon/några blir dömd, då blir det nog väldigt mycket mer påtagligt. Att delta vid en sådan rättegång, att få beskrivet och se offrets skador, det är nog väldigt svårt att värja sig mot...