IFK Göteborg har blivit Svenska mästare 18 gånger. Malmö bara 17 gånger.
Debatten handlar snarare om huruvida man kan räkna seriesegrar när de inte get titeln Svensk Mästare.
Malmö räknar som bekant 20 vinster av Allsvenskan, men vi 3 av dessa tillfällena har andra lag blivit Svenska Mästare.
Å andra sidan har IFK Göteborg vunnit Svenska serien 5 gånger när det var den högsta ligan, men under vissa år korades inget lag till Svensk Mästare. (1925-1931 blev inga lag Svenska Mästare.)
Beror på vad man räknar kort och gott.
Malmö tycker seriesegrar är guld de också.
Blåvitt hävdar att det bara är de gångerna man får lyfta bucklan som räknas. Därför man bland annat håller sina 2 UEFA cuptitlar högre än Malmös finalförlust i Mästarcupen.
Debatten handlar snarare om huruvida man kan räkna seriesegrar när de inte get titeln Svensk Mästare.
Malmö räknar som bekant 20 vinster av Allsvenskan, men vi 3 av dessa tillfällena har andra lag blivit Svenska Mästare.
Å andra sidan har IFK Göteborg vunnit Svenska serien 5 gånger när det var den högsta ligan, men under vissa år korades inget lag till Svensk Mästare. (1925-1931 blev inga lag Svenska Mästare.)
Blåvitt hävdar att det bara är de gångerna man får lyfta bucklan som räknas. Därför man bland annat håller sina 2 UEFA cuptitlar högre än Malmös finalförlust i Mästarcupen.
Hur ska det räknas korrekt och vilken klubb har rätt?
Först och främst så är jag Blåvit så jag är väldigt partisk. Men som sagt, det handlar om vad du frågar efter.
IFK Göteborg har flest mästartitlar
Malmö FF har flest Seriesegrar.
Vilket tycker du är mest värt? Vinna serien eller bli Svensk Mästare?
Jag vet vad jag tycker. Jag vet inte vad Malmöiterna tycker, men utåt verkar de vilja få det till att Seriesegrar är värda rätt mycket de också, även om man inte blir Svensk Mästare.
Det kan också vara värt att tillägga att MFF har blivit cupmästare 14 gånger och Göteborg har blivit det sex.
Det kan också vara värt att tillägga att MFF har blivit cupmästare 14 gånger och Göteborg har blivit det sex.
Det stämmer bra.
Vilket gör det hela ännu mer komplicerat. Hur mycket värt är ett cupguld? Med tanke på hur många lag uppträder i Cupen (AIK åkte ut mot Sandviken, Blåvitt, Djurgården och Halmstad mot Sirius) så visar man ganska tydligt att man inte bryr sig så mycket om cupen, vilket kanske gör att man kan ifrågasätta dens värde.
Sen kan man då också fråga sig, vart drar man gränsen för en mästartitel? Jag menar, tittar du t ex i England så finns det bara ett lag som får kalla sig "Champions". De som vinner cupen kallas för "FA Cup Winners" (om det nu var FA Cupen man vann.)
Samma i NHL. Vinner man grundserien blir man "Presidents Trophy Winners" men vinner man slutspelet blir man "Stanley Cup Champions".
Applicerar man det på Sverige ser man snabbt att Cupvinnare är ett vanligare begrepp än Cupmästare, och då känns det rimligt att följa samma princip som man gör internationellt, dvs att bara ett lag kan bli mästare per säsong, allt annat är tävlingssegrare.
Den allmänna meningen när det här kom upp första gången verkade vara att dom flesta (alla?) neutrala supportrar tyckte att MFF's extra stjärna var nånstans mellan "fel men orkar inte bry mig" och pinsam.