2019-08-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gillar bilderna från tunnelbanan där hon gäspar och ser helt slutkörd ut men lycklig.
Vad mer kan man begära när man känner till hennes historia.
Omvårdnadskänslorna griper en och man vill bara säga åt henne och gå och tvätta sig sova tills hon vaknar och fortsätta så länge hon gillar det hon gör
Jag tror många föräldrar ser detta i henne
Hon har inte bara sina egna föräldrar som bryr sig om henne utan hundratusentals.
Hon är allas våran dotter vi ska bara rädda om.
En dotter av moder jord..

Vackert och klokt formulerat!
2019-08-29, 18:00
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman, skolstrejkar för klimatet, har aspberger syndrom och berättade nyligen i Skavlan att hon har förbjudit hela familjen att flyga och köpa presenter, samt att mamma Malena har tvingats sluta turnera för dotterns klimatångest.

Media och PK-Sverige hyllar Greta som en Gud och försöker vinna billiga poäng på hennes sjukliga "engagemang" för klimatet. Hon blir inbjuden till FN, klimatmöten, hyllas av Bono o.s.v.

Är hennes beteende friskt?
Det är fascinerande att en sextonåring sitter inne på sanningen och hela världen tror på henne. Hon kanske har rätt.
2019-08-29, 18:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
"Tror du att hon skulle kunna be den/de som skänker prispengar till henne att dessa pengar ges direkt till miljöorganisationer i hennes, Gretas namn? På¨det sättet har hon ju aldrig "ägt" pengarna. Vad tror du?"

Ja, det tror jag skulle kunna vara en god utväg!

Men kom ihåg här, att jag är inte en advokat!
Jo, men vet vi att Greta verkligen skänkt bort sina prispengar? Att hon eller någon annan säger att hon gjort det betyder just ingenting.
Vilka har fått pengar av Greta? Har de organisationerna bekräftat gåvorna?

Jag ställer mig skeptisk eftersom det kostar stora pengar för familjen Ernman -Thunberg att ha Greta och pappa Svante på nästan ständig resande fot samtidigt som familjen har kvar sina utgifter för livet i Stockholm.
Får hon gratis tågresor, måltider och hotell av snälla människor precis som snälla människor tog henne gratis över Atlanten?
Det logiska vore att använda Gretas prispengar till hennes klimataktivism.
2019-08-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag ställer mig skeptisk eftersom det kostar stora pengar för familjen Ernman -Thunberg att ha Greta och pappa Svante på nästan ständig resande fot samtidigt som familjen har kvar sina utgifter för livet i Stockholm.
Får hon gratis tågresor, måltider och hotell av snälla människor precis som snälla människor tog henne gratis över Atlanten?
Det logiska vore att använda Gretas prispengar till hennes klimataktivism.
Man kan inte påminna för ofta om den frågan: Vem betalar, och vad får de i gengäld? För båtresan är frågan lätt att besvara. Sponsorerna av Team Malizia betalade och sponsorn BMW räknar med att kunna sälja många elbilar. Men vem kommer att betala resor, mat och boende i Amerika? Och vad räknar de med att få i gengäld? Och det handlar väl om en del personer i entouraget som också behöver mat och husrum.

There is no such thing as a free lunch.
2019-08-29, 18:21
Medlem
Greta gör något som är jättesvårt, men stegen är som följer:
1. Upplysning
2. Medvetenhet
3. Handling

De flesta är på steg 1-2.
2019-08-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag tror inte att det finns konkreta rättsfall som påminner om detta. Det är uteslutet att någon skulle kunna tvinga fram ett förbud för Greta att skänka bort prispengar.

Kanske inte här i Sverige, men i utlandet kan man nog hitta ett och annat fall ja, där föräldrarna stämts på skadestånd

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Angående motorn...när resan startade så såg jag på video att båten åkte fram och tillbaka utan segel. Hur gick detta till? Jag tror dom använde motorn då

Den videon ifrån Plymouth den har dålig bildkvalitet. Men andra källor ska visst påstå att en eller två ribb-båtar (elektriska) användes att knuffa fram Malizia 2, tills hon rullar ut seglet
Dessa ribb-båtar har ingen AIS aktiverad
Behövs ingen AIS heller eftersom dessa enkla båtar är att betrakta som gummibåtar, ekor eller jollar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så du har just lagt fram bevis för att båtmotorn användes, trots allt snack om att den var plomberad. Så de har ljugit om följebåt och de har ljugit om båtmotorn. Det här ser ut att kunna utvecklas till en PR-katastrof.

Hon skulle väl bli knuffad i New Yorks hamn ? - det var åtminstone tänkt att det skulle bli så.
Så de brukar få knuffa henne i aktern. Någon måste ju parera med rodret också

I vart fall så kan man ju undra vart EUs energipolitik tar vägen ?
När Fukushima inträffade år 2011 så stängde ju Tyskland tillfälligt ner sin kärnkraft
För att sedan sätta igång den igen.
Tyskland flaggar nu för att deras statspapper kommer inte att ge någon utdelning på rätt lång sikt.

Gisnningsvis så gissar jag att klimatalarmismen kommer att användas som argument att driva upp skatterna på framförallt tex elström.
Den kommer nog att vara lika stor oavsett hur elströmmen tillverkas
Detta eftersom att kraftverken är enorma investeringar, och att specifikt gynna ett visst energislag kan i längden bli dåligt, tex underhåll på kraftverken kommer att bli eftersatt
2019-08-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, skratta ut mig bara! Hon ser inte ut att väga åtta ton, så det måste vara med en mycket stor och djupgående köl i så fall...

Nej, det var inte meningen att ha roligt åt detta. Det är svårare än man tror att lyckas paddla en sådan skorv med bara handkraft, det är ingen surfbräda eller luftmadrass precis. Jo Malizia 2 ska visst väga 8 ton, om det är med köl, olastat eller inte har jag ingen susning om. Plus att hon är 18 meter lång, nej henne flyttar man inte så lätt, precis
2019-08-29, 18:27
Medlem
Jag har inte sett bekräftelser på, att organisationerna har tagit emot de av Greta utlovade gåvorna. Har någon här sett bekräftelserna!?

Greta har förut sagt att hennes familj står
för resorna. Det är rätt vanligt att man kan få bo gratis eller med stor rabatt på hotell som kändis, om man medverkar i marknadsföringen eller spelar en stund varje dag för gästerna. Greta har bägge dessa möjligheter!

Officiellt säger Greta att hon har skänkt bort alla sina prispengar!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-29 kl. 18:31.
2019-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu är jag inte helt säker på vad du menar, men hon måste över Atlanten eftersom det ger mest effekt om hon är på plats i Amerika jämfört med att hon deltar någon gång via internet. Hon vill bl.a knyta kontakter i Amerika (både i nord och syd). Det ger också mest mediauppmärksamhet om hon närvarar personligen.

Så över Atlanten måste hon.

Och segelbåten är det bästa alternativet eftersom hon exempelvis slipper bli fotad bredvid ett flygplan eller bredvid ett stort lastfartyg med en enorm skorsten. Plus att segelbåten ger mer PR och mer uppmärksamhet.

Så sett till helheten så var detta bästa alternativet.

Att hon ses som "ren" ökar hennes trovärdighet. Hon ses inte som en hycklare.

"Investeringar" är ett bra begrepp. Det är du som blandar in helt ovidkommande personer som inte gör investeringar. Åsa investerade inget politiskt/budskapsmässigt, utan detta var något helt privat helt frikopplad från henne miljöpolitik.

En relevant jämförelse hade varit om hon målat en båt som ska användas till oljesanering på havet med miljöfarlig målarfärg för att det håller bättre i den hårda miljön. Då hade vi kunnat göra en liknande jämförelse.

Hon gör vad hon kan för miljön och klimatet. Men att åka över utan att släppa ut CO2 är omöjligt. Och sett till helheten så var detta det bästa alternativet.

Hennes seglarresa har skapat mycket uppmärksamhet. Hon har exempelvis slagit rekord på Google. Rekordmånga vill veta vem hon är och googlar efter henne.

Hittills har detta varit en PR-mässig succé.

Nu börjar vi komma någon vart. Hon måste inte över för klimatet, det gör absolut ingen skillnad. Det är inget nytt med en 16 åring som vet hur precis allt hänger ihop och har enkla lösningar på allt. Det har vi sett förr. Hon kommer träffa redan frälsta personer och sen kommer hon tillbaka utan att ha åstadkommit något. Allvarligt talat, vad tror folk ska hända på klimatmötet. Hon stövlar in och säger "you have to listen to science", och sen säger alla att det hade vi inte tänkt på också är det klar.

Däremot stämmer det att hon kommer tjäna på detta genom att knyta kontakter och bygga sitt varumärke. Om Greta sköter sina kort rätt så har hon en möjlighet att bygga en karriär som räcker hela livet. Nästla sig in på olika håll och kort och gott kunna lalla runt hela livet. Segla lite här, flyga lite ballong, kanske skriva en bok osv.

Vi har redan konstaterat att miljömässigt var segelbåten en katastrof, men för att skapa något spektakulärt bränsle till media är det lysande.

Vad Greta gör och hur hennes val påverkar miljön är ganska irrelevant i den här cirkusen. Det är ett typiskt fall av att vara på rätt plats vid rätt tid. Media har plockat upp henne som om hon vore Jesus och hon har alla attribut för att sälja lösnummer. En liten flicka som utmanar etablissemanget med att säga självklarheter. Framgångarna beror ju helt och hållet på hur media hanterar henne, hade de dragit ner byxorna på henne och pratat om nettoutsläppet av seglingsresan osv så hade det varit slut. Men istället trycker man upp löpsedlar att hon har skickat ett allvarligt meddelande till Trump "He doesn't listen to science". Hon hade kunnat säga att vatten är blött och bli hyllad.

Är det något man ska prata om i det här så är det hur hon blir utnyttjad. Det var Team Malizia som kontaktade Greta för att erbjuda henne att segla till USA. Snällt va? Eller... man glömde kanske berätta om hur helheten med utsläppen för en sån tur ser ut, och nu står hon där men en situation som är väldigt märklig. Däremot har Team Malizia använt Greta för att marknadsföra sig själv, nu känner hela världen till deras flotte och team, på bekostnad av Greta. Nu är det ju så att de som redan är frälsta kommer inte ha någon åsikt, tar de ner Greta så har de plötsligt inte en person att samlas kring, utan man kommer fortsätta berömma kejsarens nya kläder oavsett hur naken hon blir. Media kommer också fortsätta elda på positiva vindar så länge det säljer, de skiter väl i miljön så länge det går att exploatera Greta. Det går i cirklar, Greta visar sig, media gör en stor grej av det, det dras en massa miljömuppar dit, något företag blandar sig i, mer uppmärksamhet osv. Alla vill få en del av Greta, det är bara ett skivkontrakt med Bert Karlsson som saknas. Detta kan likställas med motsatsen till de drev man ser i media ibland, media kan välja att antingen höja upp en person till gudomlig status, eller totalt krossa någon, det behöver inte finnas särskilt mycket bakom.

PR-mässig succe? Tja, det är som sagt en självuppfyllande profetia. Vi som står bredvid skakar mest på huvudet och tycker det är lite komiskt.
2019-08-29, 18:59
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Det galna är att andra länder och ledare hyllar (för PR) och pratar om Greta.

Jag trodde att hennes hype skulle stanna inom den svenska galenskapens gränser, inte att det skulle sprida sig utomlands.

Det är ett stort jävla jippo. Jag blir mållös över idiotin.
2019-08-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu börjar vi komma någon vart. Hon måste inte över för klimatet, det gör absolut ingen skillnad. Det är inget nytt med en 16 åring som vet hur precis allt hänger ihop och har enkla lösningar på allt. Det har vi sett förr. Hon kommer träffa redan frälsta personer och sen kommer hon tillbaka utan att ha åstadkommit något. Allvarligt talat, vad tror folk ska hända på klimatmötet. Hon stövlar in och säger "you have to listen to science", och sen säger alla att det hade vi inte tänkt på också är det klar.

Däremot stämmer det att hon kommer tjäna på detta genom att knyta kontakter och bygga sitt varumärke. Om Greta sköter sina kort rätt så har hon en möjlighet att bygga en karriär som räcker hela livet. Nästla sig in på olika håll och kort och gott kunna lalla runt hela livet. Segla lite här, flyga lite ballong, kanske skriva en bok osv.

Vi har redan konstaterat att miljömässigt var segelbåten en katastrof, men för att skapa något spektakulärt bränsle till media är det lysande.

Vad Greta gör och hur hennes val påverkar miljön är ganska irrelevant i den här cirkusen. Det är ett typiskt fall av att vara på rätt plats vid rätt tid. Media har plockat upp henne som om hon vore Jesus och hon har alla attribut för att sälja lösnummer. En liten flicka som utmanar etablissemanget med att säga självklarheter. Framgångarna beror ju helt och hållet på hur media hanterar henne, hade de dragit ner byxorna på henne och pratat om nettoutsläppet av seglingsresan osv så hade det varit slut. Men istället trycker man upp löpsedlar att hon har skickat ett allvarligt meddelande till Trump "He doesn't listen to science". Hon hade kunnat säga att vatten är blött och bli hyllad.

Är det något man ska prata om i det här så är det hur hon blir utnyttjad. Det var Team Malizia som kontaktade Greta för att erbjuda henne att segla till USA. Snällt va? Eller... man glömde kanske berätta om hur helheten med utsläppen för en sån tur ser ut, och nu står hon där men en situation som är väldigt märklig. Däremot har Team Malizia använt Greta för att marknadsföra sig själv, nu känner hela världen till deras flotte och team, på bekostnad av Greta. Nu är det ju så att de som redan är frälsta kommer inte ha någon åsikt, tar de ner Greta så har de plötsligt inte en person att samlas kring, utan man kommer fortsätta berömma kejsarens nya kläder oavsett hur naken hon blir. Media kommer också fortsätta elda på positiva vindar så länge det säljer, de skiter väl i miljön så länge det går att exploatera Greta. Det går i cirklar, Greta visar sig, media gör en stor grej av det, det dras en massa miljömuppar dit, något företag blandar sig i, mer uppmärksamhet osv. Alla vill få en del av Greta, det är bara ett skivkontrakt med Bert Karlsson som saknas. Detta kan likställas med motsatsen till de drev man ser i media ibland, media kan välja att antingen höja upp en person till gudomlig status, eller totalt krossa någon, det behöver inte finnas särskilt mycket bakom.

PR-mässig succe? Tja, det är som sagt en självuppfyllande profetia. Vi som står bredvid skakar mest på huvudet och tycker det är lite komiskt.
Eller tragiskt. Då jag själv aldrig har varit religiöst troende kan jag inte förstå hur de som okritiskt hyllar Greta™ känner. För mig är de devota hyllningarna något som fyller mig med sekundärskam. Hur kan man upphöja ett okunnigt barn till en frälsargestalt? För mig är det fullständigt obegripligt. Men jag har som sagt aldrig varit religiös.
2019-08-29, 19:07
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
För att inte glömma alla tjatiga skator som inte har förstånd att ge sig. Vi är väl här för att diskutera om Greta och inte slänga skit på varandra. Eller? Urbarnsligt.

Jag har info om personer som låtsas känna Greta. Tycker det faller in på skvallertråden om henne

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in